تبیان، دستیار زندگی
وقتی با مسائل، موانع و مشکلات به صورت مثبت و با انگیزه‌ی قوی برخورد شود، می‌توان بر بسیاری از آنها غلبه کرد و شرایط را تغییر داد و زندگی موفقی به وجود آورد چرا که وقتی هدف من، همکاری و همیاری با همسرم باشد، از خود می‌پرسم چه کارهایی می‌توانم انجام دهم تا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی زن و مرد بی تجربه اند...

همسر

زندگی زناشویی خوب، با افزایش آگاهی و مهارت‌های لازم «زن و مرد» شروع می‌شود.

کنترل حوادث بیرون، در دست ما نیست ولی کنترل بینش‌مان نسبت به حوادث و مدیریت آن، در اختیار خودمان می‌باشد.

وقتی با مسائل، موانع و مشکلات به صورت مثبت و با انگیزه‌ی قوی برخورد شود ، می‌توان بر بسیاری از آنها غلبه کرد و شرایط را تغییر داد و زندگی موفقی به وجود آورد چرا که وقتی هدف من، همکاری و همیاری با همسرم باشد ، از خود می‌پرسم چه کارهایی می‌توانم انجام دهم تا روابط صمیمانه‌ای با او برقرار سازم و اوضاع بهتر شود؛ چه شرایطی می‌توانم به وجود بیاورم تا با مهر و محبت، ارتباط درست و مهربانانه با همسرم داشته باشم و بتوانم نظر او را بیشتر به سوی خود جلب کنم. فقط با کسب آگاهی و مهارت‌های لازم است که می‌توانیم به جای توجه به نقاط ضعف و تحمیل شرایط بد و نامناسب خود به همسر، همکاری لازم را با او به عمل آوریم. هر زن و شوهر آگاه ، از خود می‌پرسند که « چگونه با مسائل، منصفانه برخورد کنیم؟ چگونه نقاط ضعف همدیگر را بپذیریم؟ چگونه نقاط مثبت و قوت خود و همسرمان را کشف و تایید و تاکید کنیم؟ چگونه با قدرت و انگیزه‌های فراوان، تغییر‌های مثبت در زندگی مشترک به وجود آوریم؟ و چگونه رفتار و کردار خود را در مسیر هدف‌های‌مان قرار دهیم؟» در این شرایط است که رفتار و عملکردمان، مثبت و رضایت‌بخش می‌شود و احساس تعلق‌خاطر و صمیمیت بین زوج‌ها، تقویت شده و بیشتر می‌گردد.

به‌طور کلی، کسب آگاهی و مهارت در ایجاد روابط مثبت و موثر بین زوج‌ها، آموختنی و یاد گرفتنی است. وقتی هر یک از همسران با روحیه‌ی همکاری و عملکرد مسئوولانه و تلاش در جلب رضایت دیگری کوشش کند ، به طور مسلم در ایجاد رابطه‌ی خوب و رضایت‌بخش، موفق خواهند بود.

وقتی آگاهی و تجربه‌های زن و شوهر کم باشد:

این گروه از زن و شوهرها، ناآگاهانه و ندانسته ، رفتارهای منفی و مخرب را بین خود حاکم ساخته و عملاً بین خود و همسرشان فاصله می‌اندازند و موجب دلسردی و خراب کردن رابطه‌ی بین خودشان می‌شوند... در برخورد با مسائل، به سرعت عصبانی و خشمگین می‌شوند... پیوسته با هم لجاجت و مشاجره می‌کنند... همواره در اضطراب، تشویق و عصبانیت به سر می‌برند... با کوچک‌ترین عمل بر خلاف میل‌شان، خشمگین شده و دشنام می‌دهند و اشیاء را پرت کرده و می‌شکنند و زندگی را بر خود و همسر تلخ می‌گردانند... وظایف و مسئولیت‌های خود را به درستی انجام نمی‌دهند... همدیگر را به بهانه‌های گوناگون، سرزنش و تنبیه‌های لفظی و جسمی می‌کنند... توجه‌طلبی می‌کنند و یا برای مهم جلوه دادن خود، قدرت‌طلبی کرده و احساس حقارت و ناکامی را بر دیگری تحمیل می‌کنند... توقع‌های غیرمنطقی از دیگری دارند... پیوسته به دنبال جلب توجه و تاییدهای غیرضروری از سوی همسر و دیگران هستند... بیشتر وقت‌ها احساس قربانی‌ شدن و مظلوم بودن دارند... با گفتار و کردار و کنترل‌های بی‌مورد، احساسات همسر خود را جریحه‌دار می‌سازند... ندانسته خواهان فاصله و جدایی می‌شوند...

همسر

وقتی آگاهی‌های همسران، بالا باشد:

این زوج‌ها ، تفاوت‌ها، تضادها، تفاهم‌ها، باورها، اندیشه‌ها، احساس‌ها و رفتارهای یکدیگر را به راحتی پذیرا‌ می‌شوند و همدیگر را درک می‌کنند... به جای مقابله با هم و ارائه‌ی پاسخ‌های منفی و مخرب، پاسخ‌های مثبت و رضایت‌بخش می‌‌دهند... به احساس‌ها و رفتار خود و همسرشان توجه کرده و به آنها، پاسخ درست و منطقی می‌دهند... با آرامش، با ارائه‌ی مهر و محبت، با تایید و تشویق و تحسین رفتار و احساسات مثبت، همسر خود را مورد تشویق و تایید قرار می‌دهند... با دلگرمی و تبادل پاداش، رفتارهای مهربانانه و خوشایند را بیشتر می‌کنند... از دعوا و برخورد ، خشم و عصبانیت، تلافی، رنجاندن، کینه‌ورزی، حسادت، نفرت، کنترل کردن، لطمه‌زدن به رابطه‌، اعمال فشار، جریمه و تنبیه‌های دیگر خودداری می‌کنند... با مهر و محبت، به همسر خود توجه نشان می‌دهند و صادقانه با او ارتباط مهربانانه برقرار می‌سازند.

هدف‌های مثبت برای زندگی مشترک در نظر داشته باشیم... بدانیم از زندگی مشترک، چه انتظاراتی داریم... باورها و اولویت‌های زندگی خود و همسرمان را بشناسیم و به آنها توجه کرده و خود را متعهد به اجرای آنها کنیم.

چه‌طور می‌توان هدف‌های مثبت و سازنده را جایگزین اهداف منفی و مخرب نمود؟

زنان و مردان موفق در زندگی زناشویی، به خوبی می‌‌دانند که یک زندگی مشترک موفق و رضایت‌بخش، استوار و شاد، بدون آگاهی و کسب مهارت‌های لازم و به صورت تصادفی، به وجود نمی‌آید. برای اینکه زندگی مشترک خوب و رضایت‌بخشی داشته باشیم، برای اینکه بتوانیم رابطه‌ی شایسته و بهتری با همسرمان برقرار کنیم و زندگی مشترک پربار و غنی داشته باشیم و برای اینکه عادت‌های منفی و مخرب خود را کنار بگذاریم، باید شیوه و ابزارهای مثبت و سازنده را جایگزین آنها کنیم:

- هدف‌های مثبت برای زندگی مشترک در نظر داشته باشیم... بدانیم از زندگی مشترک، چه انتظاراتی داریم... باورها و اولویت‌های زندگی خود و همسرمان را بشناسیم و به آنها توجه کرده و خود را متعهد به اجرای آنها کنیم.

- روش و شیوه‌ی زندگی خود را در جهت هدف‌های مشترک، به آرامی و با مهر و محبت، با آگاهی و کسب مهارت‌های لازم و بدون از دست دادن فرصت‌ها، تغییر دهیم.

- در برخورد با مسائل و مشکلات زندگی، به جای واکنش و عکس‌العمل، کنش و عمل مثبت و سازنده از خود نشان دهیم. به جای استفاده از الگوهای منفی حاکم بر فرهنگ جامعه، با تفکر و خلاقیت، به مسائل، پاسخ نو دهیم و عاشق کارهای جدید باشیم.

در زندگی مشترک، کسب آگاهی و مهارت‌های لازم، وقت گذاشتن برای همسر، با هم بودن، سعی در شناخت نیازها و رفع نیازهای همدیگر، تعهد داشتن و تلاش هریک از زوج‌ها نسبت به ایجاد یک رابطه‌ی زناشویی مطلوب، پذیرش مسوولیت‌ها و انعطاف‌پذیری‌های به موقع و ... همگی در ایجاد زندگی مشترک خوب و رضایت‌بخش، موثر هستند.

باید بدانیم که:

زندگی زناشویی، همانند پروردن گل‌های باغچه است. هر روز می‌بایست به گل‌ها رسیدگی کرد و مراقب آنها بود تا شاداب و سرحال به رشد خود ادامه دهند ، در حالی که وقت نگذاشتن، توجه نکردن و غافل شدن از گل‌ها، باعث پژمرده‌ شدن آنها می‌شود. در زندگی مشترک، کسب آگاهی و مهارت‌های لازم، وقت گذاشتن برای همسر، با هم بودن، سعی در شناخت نیازها و رفع نیازهای همدیگر، تعهد داشتن و تلاش هریک از زوج‌ها نسبت به ایجاد یک رابطه‌ی زناشویی مطلوب، پذیرش مسوولیت‌ها و انعطاف‌پذیری‌های به موقع و ... همگی در ایجاد زندگی مشترک خوب و رضایت‌بخش، موثر هستند. اگر هر یک از زوج‌ها، هدف‌های خود را تعیین کنند و به آرامی و صادقانه با همسر در میان بگذارند و بپذیرند که زندگی مشترک خوب، با خود او شروع می‌شود و هر یک از زوج‌ها بدانند که در ساختن رابطه‌ی بهتر در زندگی مشترک، نقش مثبت و سازنده‌ای بر عهده دارند ، می‌توانند با مهر و محبت، همسر خود را تحت تاثیر مثبت قرار دهند و به عنوان پاداش رفتار درست خود ، زندگی مشترک پرباری را تجربه نمایند.

منبع :شادکامی - با تغییر و تلخیص

تنظیم برای تبیان : داوودی

مقالات مرتبط :

احساستان را برای هم خرج کنید

آیا زن هم همسر زیبا می خواهد؟

عوامل ایجاد عشق در خانواده

با هم خلوت کنید

منطقی عاشق باشید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.