تبیان، دستیار زندگی
بعضی از ما وقتی جلوی آینه می‌ایستیم و خودمان را نگاه می‌كنیم، با وسواس خاصی حساب تمام خط و خطوط ریز صورتمان را داریم، حتی خط‌هایی كه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیبایی به زور آمپول

آنچه باید قبل از جراحی‌های زیبایی بدانیم

بوتاکس

بعضی از ما وقتی جلوی آینه می‌ایستیم و خودمان را نگاه می‌كنیم، با وسواس خاصی حساب تمام خط و خطوط ریز صورتمان را داریم، حتی خط‌هایی كه آنقدر كوچك هستند كه غیر از خودمان هیچ كس نمی‌تواند آنها را ببیند.

كم‌كم كه چین و چروك‌ها بیشتر می‌شوند، به فكر چاره می‌افتیم. یكی از این راه‌حل‌ها، تزریق آمپول‌های زیبایی است. آمپول‌هایی كه مثل همه آمپول‌ها دردناك هستند، ولی هیچ كس از آنها نمی‌ترسد و همه دوستشان دارند.

البته این آمپول‌ها فقط برای رفع چین و چروك به كار نمی‌روند. بزرگ كردن لب یا برجسته كردن گونه‌ها هم از جمله كاربردهای این آمپول‌های زیبایی است.

انواع آمپول های زیبایی

انواع مختلفی از تزریق دارو توسط آمپول های زیبایی انجام می‌شود. این داروها عمدتا در لایه‌های سطحی پوست و برای 3 هدف عمده زیبایی تزریق می‌شوند:

- افزایش حجم

- از بین بردن چین و چروك صورت

- از بین بردن چربی‌ها و چاقی موضعی

این داروها اگر چه به راحتی تزریق می‌شوند و در مقایسه با عمل‌های جراحی زیبایی بسیار ارزان‌قیمت تر هستند، اما می‌توانند عوارض زیادی داشته باشند و حتی گاهی كشنده باشند.

بوتاکس

سمی دوست‌داشتنی

بر خلاف تصور رایج، بوتاكس یك داروی شیمیایی نیست، بلكه یك سم طبیعی است كه از نوعی باكتری‌ گرفته می‌شود.

این باكتری کلستریدیوم بوتولینوم(Clostridium Botulinum) نام دارد و قادر به ایجاد بیماری بوتولیسم (botulism ) در انسان است. این بیماری باعث فلج شدن عضلات بدن می‌شود كه به صورت تدریجی از سر شروع شده و به قسمت‌های پایین‌تر بدن پخش می‌گردد. اگر بیماری آنقدر گسترش پیدا كند كه عضلات قفسه سینه را هم درگیر كند، باعث از كار افتادن سیستم تنفسی و در نتیجه خفگی و مرگ می‌شود. این بیماری معمولا از طریق مصرف كنسروهای آلوده منتقل می‌شود. با اینكه این سم بسیار كشنده است، اما مصرف آن به صورت كنترل‌شده می‌تواند مفید باشد و در درمان بعضی از بیماری‌ها استفاده گردد.

بوتاکس فقط برای زیبایی نیست

بر خلاف تصور رایج، بوتاكس فقط برای از بین بردن چین و چروك صورت به كار نمی‌رود. بوتاكس اولین بار در دهه 1970 به طور آزمایشی برای درمان لوچی چشم (Strabismus ) به كار رفت.

در حال حاضر این دارو برای درمان لوچی چشم، كج شدن گردن (Portcullis )، تیك (حركت ناگهانی عضلات)، لرزش عضلات‌ (Tremor)‌، تعریق شدید (Hyperhydrosis ) و آشالازی (بیماری دریچه تحتانی مری) به كار می‌رود.

اثر درمانی این دارو در تمام این بیماری‌ها از طریق فلج كردن عضلات است. در هر كدام از بیماری‌ها، بوتاكس به صورت موضعی به عضله مورد نظر تزریق می‌شود.

بوتاکس

رفع چین و چروک پوست، دائمی نیست

پوست از سه لایه تشكیل شده است: اپیدرم، درم و اندودرم.

چین و چروك پوست تا حد زیادی در اثر انقباض عضلات ظریفی به وجود می‌آید كه در لابه‌لای پوست قرار دارند. این عضلات با گذشت زمان ظرافت خود را از دست می‌دهند و باعث ایجاد چین و چروك دائمی در پوست می‌شوند. تزریق بوتاكس از طریق فلج كردن همین عضلات باعث از بین رفتن چین و چروك پوست می‌شود. تزریق بوتاكس به صورت موضعی انجام می‌شود و فقط عضلات همان ناحیه را فلج می‌كند.

اثر این دارو در عرض 1 تا 3 روز ظاهر می‌شود و معمولا 4 تا 6 ماه ماندگار است. بعد از این مدت فلج بودن عضلات و اثر دارو از بین می‌رود. اگر بیمار بخواهد از اثر دائمی دارو برخوردار شود، باید هر 4 تا 6 ماه یك بار تزریق را انجام دهد.

بوتاکس آنقدر هم كه فكر می‌كنید، بی‌خطر نیست

بوتاكس داروی كم‌عارضه‌ای است، اما بر خلاف تصور رایج بی‌خطر نیست.

عوارض بوتاكس را می‌توان به دو دسته تقسیم كرد: دسته اول عوارض زیبایی هستند. اگرچه بوتاكس با هدف زیبایی تزریق می‌شود، ولی اگر درست تزریق نشود ممكن است باعث افتادگی پلك و غیر متقارن شدن صورت شود. از طرف دیگر تزریق نادرست و غیرعلمی، به طور نادر ممكن است باعث فلج عضلات تنفسی و مرگ شود.

حجم‌دهنده‌ها

بوتاکس

دسته دوم تزریق های زیبایی، حجم‌دهنده‌ها هستند كه برای زیبایی صورت كاربرد گسترده‌تری دارند. تزریق كلاژن برای این کار رایج‌تر است و برای از بین بردن چین و چروك صورت، بزرگ كردن لب، برجسته كردن گونه و پر كردن چانه به كار می‌رود. كلاژن پروتئینی است كه به پوست استحكام و انعطاف‌پذیری می‌بخشد. كلاژن، بیشتر در لایه دوم پوست (درم) قرار دارد. با تزریق كلاژن به پوست خاصیت انعطاف‌پذیری پوست بیشتر می‌شود و تا زمانی كه كلاژن از بین نرفته است اثر خود را حفظ می‌كند.

بر خلاف تصور رایج، اثر كلاژن بر لب‌ها و گونه‌ها دائمی نیست، زیرا كلاژن بعد از مدتی جذب بافت بدن می‌شود، به خصوص در قسمت‌هایی كه حركت بیشتری دارند، این جذب سریع تر اتفاق می‌افتد.

تزریق كلاژن دردناك است. برای كاهش درد، كلاژن را به صورت مخلوط با لیدوكائین (ماده بی‌حسی) تزریق می‌كنند. درد و قرمزی محل تزریق ممكن است تا دو روز باقی بماند، ولی بعد از آن از بین می‌رود. به ندرت ممكن است محل تزریق كلاژن عفونت كند.

با چربی‌های بدنتان خداحافظی كنید

دسته سوم تزریق‌هایی كه با هدف زیبایی انجام می‌شود، مزوتراپی(Mesotherapy)است. مزوتراپی، تزریق مخلوطی از داروهای مختلف در داخل بافت چربی بدن است كه باعث از بین رفتن چربی در همان منطقه می‌شود. این روش در مقایسه با لیپوساكشن بسیار ارزان‌تر است و نیازی به بیهوشی ندارد. در این روش، بیمار از شر عوارض جراحی و دوره نقاهت بعد از عمل خلاص می‌شود.

بر خلاف تصور رایج، مزوتراپی كاربرد بسیار گسترده‌ای دارد. در روش‌های مختلف مزوتراپی، داروهای متفاوتی در برخی نواحی تزریق می‌شود. در نتیجه مزوتراپی را می‌توان در درمان مشكلات متعددی به كار برد، به عنوان مثال در کاهش پف دور چشم، درمان ریزش مو، از بین بردن چین و چروك پوست صورت و دست.

اگر چه بیش از 50 سال است كه مزوتراپی در اروپا انجام می‌شود، اما هنوز هم در مورد فواید آن، اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد و بسیاری از پزشكان با انجام آن مخالف هستند.

نگار بهتاش

هفته نامه سلامت

* مطالب مرتبط:

عوارض آمپول زیبایی

اطلاعاتی درباره بوتاکس

درمان چروک صورت با بوتاکس و ژل

چه کسانی نباید جراحی‌ زیبایی کنند؟

مرد است و چهره‌اش؟!

وضعیت جراحی زیبایی در ایران

پیش‌شرط‌ های جراحی زیبایی

آشفته بازار جراحی پلاستیك

عوارض جراحی زیبایی در کودکان و نوجوانان

تحمل این همه درد برای چه؟

جراحی زیبایی؛ منحنی رو به بالا

جدال نابرابر زیبایی ومرگ

بکش و خوشگلم کن!

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.