تبیان، دستیار زندگی
به وضع ظاهر و لباس و آرایش خود توجه دارند و گاهی مدت‌ها وقت خود را جلوی آئینه، به این امر اختصاص می‌دهند. حالات رویایی و عاشق‌پیشگی دارند. نگران آینده هستند، آینده تحصیلی، شغلی، اقتصادی، اخلاقی و جنسی، که این نگرانی‌ها خود موجب پیدایش اضطراب و پریشان خا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتقاد می کنم اما انتقاد نکن

خصوصیات عاطفی دوره نوجوانی و جوانی

نوجوان

1- عدم تعادل و بی‌ثباتی عاطفی یکی از بارزترین ویژگی‌های این دوره می‌باشد. اکثر اوقات به هنگام بروز خشم نمی‌توانند رفتار و گفتار خود را کنترل نمایند ، خیلی زود متاثر می‌شوند ، به خصوص زمانی که احساس می‌کنند کسی به حرفشان گوش نمی‌دهد و به همین خاطر دست به اعمال ناخوشایندی می‌زنند و سپس پشیمان شده ، خود را سرزنش می‌کنند. حساسیت‌ها و هیجانات ناشی از زودرنجی که از خصوصیات دائمی این دوران می‌باشد ، اغلب به علت تغییرات و تحولات غدد داخلی و میزان ترشحات هورمون‌ها و نوع تربیت و آموزش دوران گذشته است که در مجموع وضع زندگی عاطفی آنها را تغییر می‌دهد و گاهی با کوچکترین برخوردی عصبانی می‌شوند ، و به هنگام عصبانیت و خشم ممکن است به گریه متوسل شوند و یا غمگین و افسرده به تنهایی پناه ببرند.

حساسیت‌ها و هیجانات ناشی از زودرنجی که از خصوصیات دائمی این دوران می‌باشد ، اغلب به علت تغییرات و تحولات غدد داخلی و میزان ترشحات هورمون‌ها و نوع تربیت و آموزش دوران گذشته است که در مجموع وضع زندگی عاطفی آنها را تغییر می‌دهد و گاهی با کوچکترین برخوردی عصبانی می‌شوند.

2- مورد توجه همسالان واقع شدن و به خصوص تایید آنها را کسب نمودن و افزودن دوستان همجنس باعث می‌شود که اهمیت بزرگسالان در نزد آنها کمتر از همکلاسان و همسالان باشد، بنابراین کسب استقلال عاطفی از والدین نیز در این دوره از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد.

3- تحمل شنیدن انتقاد و سرزنش را ندارند ، ولی بر عکس خودشان از دیگران انتقاد می‌کنند که گاهی اوقات منجر به اختلاف نظر با والدین می‌شود و باعث عدم ارتباط صمیمانه با آنها می‌گردد.

4- احساسات فداکارانه و مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم و ستمدیده در این دوره ظاهر می‌شود.

5- می‌خواهند به دیگران بقبولانند که افراد مهمی هستند ، اثبات این امر که آنها چندان هم مهم نیستند آنها را می‌رنجاند.

6- در برابر ناکامی‌ها حالات یاس و ناامیدی به آنها دست می‌دهد ، بسیار غمگین و افسرده می‌شوند و احساس می‌کنند دیگر همه چیز تمام شده است و به گریه‌های شدید متوسل می‌شوند.

نوجوان

7- به وضع ظاهر و لباس و آرایش خود توجه دارند و گاهی مدت‌ها وقت خود را جلوی آئینه، به این امر اختصاص می‌دهند.

8- حالات رویایی و عاشق‌پیشگی دارند.

9- نگران آینده هستند ، آینده تحصیلی، شغلی، اقتصادی، اخلاقی و جنسی، که این نگرانی‌ها خود موجب پیدایش اضطراب و پریشان خاطری در آنها می‌گردد.

کتاب: مسائل نوجوانان و جوانان- دکتر خدایاری فرد

تنظیم برای تبیان:داوودی

مقالات مرتبط :

نوجوانان بی حوصله بخوانند!!!

تازه بالغان ،وسوسه های رنگارنگ

روشی برای ایجادشادابی درنوجوانان

به دنبال هوایی تازه تر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.