تبیان، دستیار زندگی
با گذشت چند قرن از تسلط سکولاریسم بر جامعه غربی، دو نویسنده آمریکایی در کتابی جدید و مهم این فرضیه را مطرح کرده‌اند که دین در حال بازگشت به عرصه‌ی عمومی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"خدا باز می‌گردد" به آمریکا
خدا باز می‌گردد به آمریکا

با گذشت چند قرن از تسلط سکولاریسم بر جامعه غربی، دو نویسنده آمریکایی در کتابی جدید و مهم این فرضیه را مطرح کرده‌اند که دین در حال بازگشت به عرصه‌ی عمومی است.

به گزارش ایبنا به نقل از نیویورک‌‌تایمز، « جان‌میکاث ویت» سردبیر هفته‌نامه اکونومیست و «آدریان‌ وود‌دریگ» در کتاب جدید خود با‌عنوان «خدا باز‌ می‌گردد: احیای جهانی ایمان چگونه دنیا را متحول می‌کند» این موضوع را به بحث گذاشته‌اند که نیرو‌های پر‌قدرت مدرنیته، یعنی فناوری، دموکراسی، انتخاب و آزادی بیش از آن که موجب رنگ باختن دین شده‌باشند، آن را تقویت کرده‌اند و به همین خاطر دین در حال بازگشت به زندگی اجتماعی یا آن چیزی است که در غرب با نام عرصه عمومی شناخته می‌شود.

«ویت» و «وود‌دریگ» معتقدند که امروزه دین نقش بسیار پر‌اهمیت‌تری در حیات عمومی و فکری ایفا می‌کند و تصریح کرده‌اند که دین اکنون به امری انتخابی تبدیل شده است، یعنی به جای اینکه دین بر افراد تحمیل شود، آنها خود تصمیم می‌گیرند که به آن ایمان داشته باشند.

موضوع مهمی که این دو در کتاب خود مطرح کرده‌اند این است که همان نیرو‌هایی که موجب تقویت سرمایه‌داری شدند، اکنون به عنوان تقویت کننده دین در عرصه عمومی محسوب می‌شوند.

میکلث‌ویت و وود‌دریگ می‌نویسند:رقابت و انتخاب به‌عنوان دو چیزی که موفقیت سرمایه‌داری بازار را به‌پیش بردند،در‌حال پیش بردن موفقیت دین هستند.

نویسندگان «خدا باز می‌گردد» با اشاره به جامعه آمریکا و با به عاریت گرفتن مفاهیم اقتصادی، این موضوع را مطرح کرده‌اند که بازار آزاد مذهب در آمریکا، روحانیون کلیسا را مجبور کرده تا برای سهیم‌شدن در این بازار آزاد به رقابت بپردازند و همین موضوع سبب به‌وجود آمدن ابتکارهایی در قالب تولیدات مذهبی جدید شده است.

میکلث‌ویت و وود‌دریگ می‌نویسند: (در آمریکا) دوچرخه‌سواران کلیسای مخصوص خود را دارند و کابو‌ی ها هم کلیسای مخصوص به خود را. کلیساهایی هم وجود دارند که مخصوص ورزشکارانند.

نویسندگان از چیزی به نام «اسید‌های مدرنیته» سخن به میان می‌آورند که در اواخر قرن 19 به داخل حیات فکری آمریکا رسوخ و نقش مذهب را در دانشگاه‌ها تضعیف کرد. آنها به شمار اندک دین‌داران در فرانسه، آلمان و کشور‌های اروپایی اشاره کرده و می‌نویسند:( ولی) هنوز سوسو‌هایی از روشنایی در افق دیده می‌شوند، سوسو‌هایی که به سمت شرق روشن‌ترند.(به‌طور مثال) در هلند 70 درصد افراد به‌طور معمول به کلیسا می‌روند.

کتاب «خدا باز‌ می‌گردد» در 416 صفحه توسط انتشارات «پنگوئن» منتشر شده است.