تبیان، دستیار زندگی
بحران پیش آمده در آمریکا و سرایت آن به کشورهای اروپایی در ظرف مدت کوتاهی می‌تواند یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بحران اقتصادی ، طلا، سکه

طلا

بحران پیش آمده در آمریکا و سرایت آن به کشورهای اروپایی در ظرف مدت کوتاهی می‌تواند یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت نفت باشد. آمریکا به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده نفت دنیا در این کاهش قیمت نقش اصلی را ایفا می‌کند بطوریکه کاهش تقاضای نفت از سوی آمریکا مستقیما بر قیمت نفت اثر می‌گذارد. علاوه بر این میزان ذخایر نفت و نیز تولید نفت آمریکا در طول یک ماه اخیر افزایش یافته است. افزایش ذخایر نفت و کاهش واردات نفت آمریکا قطعا بر تداوم سیر نزولی قیمت نفت بی تاثیر نبوده است.

بحران اخیر اقتصادی به‌شدت رشد اقتصادی آمریکا و کشورهای اروپایی را تحت تاثیر قرار داده است. کاهش شدید رشد اقتصادی و بنابراین کاهش سطح تولید از یکسو و ورشکستگی تعدادی از موسسات مالی و بانک‌های آمریکایی و اروپایی و نا اطمینانی‌های به‌وجود آمده در بازارهای غربی از سوی دیگر منجر به کاهش تقاضای نفت به عنوان یکی از نهاده‌های اولیه تولید صنایع گردیده است.

با توجه به اظهارات وزیر خزانه داری آمریکا مبنی بر ادامه بحران اقتصادی تا اواخر سال 2009 میلادی این احتمال که بحران اخیر به دیگر کشورهای بزرگ مصرف‌کننده نفت خام نظیر چین و هند سرایت کند قوت می‌یابد. لذا اگر بحران کنونی گریبان گیر این کشورها شود فشار دیگری بر سیر نزولی قیمت نفت وارد خواهد آمد.

اما در این میان طلا و سکه نیز روند رو به رشدی نداشته است. کاهش سرمایه گذاری در فلزات گرانبها و نگاه مثبت تری به بحران مالی، دلیل کاهش بهای طلا و نقره در ۱۰ هفته پیش در بازارهای اروپا شد.

که این روند بر بازار ایران نیز تأثیر داشته است و علیرغم اینکه در روزهای پایانی سال 86 و روزهای اولیه سال 87 قیمت سکه و طلا به سرعت روند صعودی داشت اما در روزهای پایانی سال 87 و نیز روزهای اولیه سال 88 خبری از این صعود نبود. اما تا اواسط سال 88 با توجه به بحران مالی جهانی چه اتفاقی خواهد افتاد معلوم نیست؟

شاید کاهش شدید قیمت طلا و سکه یا شاید افزایش شدید قیمت طلا و سکه را شاهد باشیم؟!

تهیه و  تنظیم برای تبیان: پایدار