تبیان، دستیار زندگی
در این مسیر انسان بخوبی یافته است كه هـر چند او جزئی از طبیعت است اما طبیـعت او با نفخة الهی ممزوج گردیده كه او را دارای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انسان(3)

دیدگاه

ادامه مطلب از انسان(2)...

در این مسیر انسان بخوبی یافته است كه هـر چند او جزئی از طبیعت است اما طبیـعت او با نفخه الهی ممزوج گردیده كه او را دارای ذخـیره‌ها، نیروها و استعدادهای پیدا و نهان نموده و همین امر او را بصورت یك موجود مادی و معنوی در آورده كه هر دو بعد شخصیت وی یعنی ماده و روح در خور تكامل و گسترش و بهره گیری خواهد بود. انسان كمال طلب است، چشم اندازها و آفاق بی نهایت را می‌جوید. احساس نقص و كاستی در خویش و رنجی كه از آن می‌برد و دورنمای پر جاذبه كمال كه به كمك بصیرت خویش می بیند او را به حركت در می‌آورد و بر می‌انگیزد تا با موانع و آفات درگیر شود، حصارها را بشكند و به برتری‌ها و اوج‌ها برسد. بدین ترتیب تلاش به سوی «كمال» نیز از سرشت آدمی بر می‌خیزد، تلاشی كه در همه مراحل آن خود را همواره در محـدوده مرزها و كمبودها می‌یابد و كمال مطلق را فراسوی خویش‌، و خود را در تكاپو، برای رسیدن به آن قرار می‌دهد.

بدین ترتیب تلاش به سوی «كمال» نیز از سرشت آدمی بر می‌خیزد، تلاشی كه در همه مراحل آن خود را همواره در محـدوده مرزها و كمبودها می‌یابد و كمال مطلق را فراسوی خویش‌، و خود را در تكاپو، برای رسیدن به آن قرار می‌دهد.

و در این راه از همان ویژگی مرموز خود یعنی «تعقل» سود می‌جوید و با تفكر و تعقل مرزهای جهل و نادانی را در هم می‌نوردد.

اما انسان در مورد یافته‌ هایش نیز عملیات منحصر به فردی نسبت به دیگر حیوانات دارد و آن ارزش‌گذاری یافته‌های خویش است. هدایت درونی انسان بوسیله فطرتی است كه در او ودیعه نهاده شده و توسط آن قدرت تشخیص خیر و شر و حسن و قبح را بدست آورده است. انسان با كاوش درضمیر خویش می‌تواند خوب را از بد باز شناسد و همین دریافت فطری و وجدان سالم و طبیعی انسان است كه دستگیر و راهنمای او می‌گردد و وی را از سقوط در زشتیها باز می‌دارد، اما زمینه اصلی هدایت در انسان از این نیز عمیق‌تر است. در سرشت او چیزی است كه وی را به سوی «حق» روانه می‌سازد. حق‌جویی محرك اصلی انسان در نیل به آرمانهای شریف انسانی و كشف رازهای جهان و افزایش دانش و پیشرفت علمی اوست.

ادامه مطلب در انسان(4)...

نوشته : محسن سید اسماعیلی

                                                                                                                                                 تنظیم برای تبیان: پایدار


جهت خرید کتابهای اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب حکمت و عرفان کلیک نمایید.

جهت خرید کتب روانشناسی کلیک نمایید.

جهت خرید اشتراک کتاب کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.