تبیان، دستیار زندگی
مشاوران و روانشناسان خانواده دریافته اند که خانه هائی که در آن صدای خنده و شادی شنیده شود، فرزندان موفق و باهوشی خواهند داشت. محیط گرم و صمیمی، مانع از فرار جوانان از خانه می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این هم از عواقب شادی

شادی

مردم عادی، لذت را شادی می دانند؛ افراد موفق، شادی را عملکرد خوب می دانند و در نزد دانشمندان، شادی، همان زندگی متفکرانه است. برای به دست آوردن شادی، به طور معمول دست به هر کاری میزنیم، ولی کمتر آن را به دست می آوریم: چون از معنای واقعی آن، آگاه نیستیم. شادی در میان انسانهای مختلف تعریفهای متفاوتی دارد و هرکسی با توجه به ساختار ذهنی و روحی خود، آن را درک می کند. شادی، امری درونی و شخصی است. مسأله ای که باعث خوشحالی یک فرد می شود، ممکن است در دیگری، هیچ احساسی را بیدار نکند یا حتی در برخی موارد باعث ناراحتی او شود. طریقه درک شادی و ابراز آن در افراد، متفاوت است؛ اما در آن تفاوتها، یک عامل مشترک وجود دارد و آن، احساس رضایت و خشنودی است. چندبار در زندگی، احساس رضایت واقعی داشته اید؟ آیا برایتان پیش آمده که بعد از وقوع اتفاقی یا انجام وظیفه ای از ته دل خشنود شده باشید؟ هرگاه در زندگی احساس کردید که از امری راضی و خشنود هستید و از روند کلی درونی خود لذت می برید، بدانید که شادی را به سوی خود جذب کرده اید.

هرچه انسان، راضیتر باشد و از لحظه لحظه زندگی خود لذت ببرد، سطح شادی او بالاتر خواهد رفت.

آیا هرگز این تجربه را داشته اید که از انجام عملی راضی باشید، ولی احساس شادی نکنید؟ فکر می کنید دلیل بروز این حس چیست؟

اگر در زمان رضایت، به لحظه لحظه ی آن توجه کنید، شادمانی را نیز به طور کامل جذب خواهید کرد؛ ولی اگر به سرعت از کنار آن بگذرید و به خود اجازه ندهید که طعم شادی را مزمزه کنید، کمبود آن را حس خواهید کرد.

هنگامی که از مسأله ای خشنود می شوید، کمی صبر کنید و بگذارید شادی مانند طعم شیرینی در رگهایتان جاری شود و تک تک سلولها و اندامهایتان را سرشار از لذت کند.

یک اصل کلی را به یاد داشته باشید:

هرچه انسان، راضیتر باشد و از لحظه لحظه زندگی خود لذت ببرد، سطح شادی او بالاتر خواهد رفت.

شادی

چرا باید شاد باشیم؟

آیا هرگز به اثرها و فایده های شادی فکر کرده اید؟ آیا می دانید که شادی نیز مانند تمام داروهای دنیا، شفادهنده است؛ با این تفاوت که عارضه های جانبی ندارد.

دانشمندان دریافته اند که شادی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. افراد غمگین به طور معمول از نقص کارکرد دستگاه گوارش رنج می برند و مرتب در معرض آلودگی های میکروبی و ویروسی قرار می گیرند. شادی، عامل تقویت کننده سیستم اعصاب انسان است و از بروز افسردگی جلوگیری می کند. آیا هرگز فرد شادی را دیده اید که لبخند بر لب، لطیفه های شیرین تعریف کند و بگوید: اعصابم خیلی ضعیف است.

شادی، انسان را زیبا می کند

شاید باور نکنید، ولی شادی با شفافیت پوست درخشش چشم و استحکام مو، رابطه? مستقیم دارد. در موارد زیادی مشاهده شده که ریزش مو، بر اثر غم و غصه? شدید یا استرس در افراد رخ داده است و بالاخره شادی، محیط خانواده را گرم و لذتبخش می نماید. مشاوران و روانشناسان خانواده دریافته اند که خانه هائی که در آن صدای خنده و شادی شنیده شود، فرزندان موفق و باهوشی خواهند داشت. محیط گرم و صمیمی، مانع از فرار جوانان از خانه می شود. فرزندان با خیال آسوده و اعصاب راحت، می توانند به وظیفه های اصلی خود که یکی از آنها، درس خواندن است، رسیدگی نمایند. در این نوع خانواده ها، سایه طلاق بر سر افراد خانواده نمی افتد و آسودگی و امنیت خاطر، در همه اعضای آن وجود دارد.

خانه هائی که در آن صدای خنده و شادی شنیده شود، فرزندان موفق و باهوشی خواهند داشت.

شادی نیز مانند تمام فعل و انفعالهای درونی و بیرونی دیگر، خصوصیتهائی دارد. 4 مورد از مهمترین خصوصیتهای شادی عبارتند از:

1)شادی را نمی توان احتکار کرد : شادی را باید مانند یک رود، رها کنید تا جریان پیدا کند. اگر آن را راکد نگه دارید، می گندد.

2) توکل به خدا، کلید شادی است: شادی واقعی، در جائی وجود دارد که پشتوانه آن، نیروی عظیم الهی باشد. شادی که متکی به لذتهای زودگذر و خواهش نفس باشد، دوام نخواهد داشت.

3) تعادل شادی را حفظ کنید: شادی، اگرچه امری لازم و حیاتی است، اما در احساس و بروز آن، باید حد میانه را نگه داشت. زیاده روی در شادمانی، احساس سبکسری را به طرف مقابل، القاء می کند.

4) شادی را در جای جای زندگی بجوئید : شادی، امری نیست که فقط در مکان یا شرایط خاص بروز کند. در هر شرایطی، شاد باشید.

دکتر فرهاد الوردی

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

با افراد خشمگین چه کنیم؟

طعم تولدی دیگر

فردای دیروزت را در یاب

دعوتش کنید

وحی منزل ندانیم

پیش به سوی آرامش

چقدر از زندگی شما باقیست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.