تبیان، دستیار زندگی
سلامتی بزرگ ترین نعمتی است که در اختیار بشر قرار دارد، زیرا بدون آن بهره بردن از سایر نعمت ها امکان پذیر نیست. سلامت انسان همانند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جسمی سالم و روحی شاداب

به مناسبت هفته سلامت

سلامتی

سلامتی بزرگ ترین نعمتی است که در اختیار بشر قرار دارد، زیرا بدون آن بهره بردن از سایر نعمت ها امکان پذیر نیست.

سلامت انسان همانند سایر نعمات خداوندی، با تلاش و کوشش در اختیار شخص قرار می گیرد.

کسی که بخواهد جسمی سالم و روحی شاداب داشته باشد، باید با برنامه ریزی مشخص، پیروی از توصیه های بهداشتی و پی گیری همه جانبه، به این هدف خود نائل شود.

انسان موجودی است پیچیده و عوامل زیادی بر روح و جسم وی تأثیر می گذارند. شناخت تمام این عوامل همیشه امکان پذیر نیست، اما به هرحال می توان با هوش و درایت و با بهره بردن از تجربه های خود و دیگران، میزان سلامتی را به حداکثر رساند و روزهایی شاد و شب هایی راحت را سپری نمود.

برای داشتن جسم و روانی سالم، یادآوری نکات زیر بی فایده نیست:

* با استرس مقابله کنیم:

استرس زیر بنای بسیاری از مشکلات جسمی و روحی ما است. با دور کردن استرس از خود می توانید لحظاتی شاد و سالم داشته باشید. اما چگونه؟

استرس

برخی افراد می گویند ما به سراغ استرس نمی رویم، استرس به سراغ ما می آید. چنین تصوری واقعیت ندارد. استرس ریشه در درون ما دارد، نه در محیط خارج.

در محیط پیرامون ما همواره مسائلی برای ایجاد تنش وجود دارد، ولی نوع برخورد ما با این مشکلات، پدیده ای به نام استرس را به وجود می آورد.

در کتابی خواندم که هیچ گاه کاری انجام ندهید که به خاطر آن شب نتوانید بخوابید. این جمله ی ساده به زیبایی راه مقابله با استرس را به شما نشان می دهد.

ورزش

* تحرک را جدی بگیریم:

تحرک یکی از نشانه های حیات است و هر چه تحرک فردی بیشتر باشد، سلامت او بیشتر مشخص می گردد.

روش زندگی امروزی، تحرک طبیعی را از ما گرفته است و هر روز این مسئله بیشتر و بیشتر می شود.

بنابراین باید با ایجاد تحرک در زندگی، نشاط و شادابی را برای خود و اطرافیانتان به ارمغان بیاورید.

انجام ورزش های منظم، پیاده روی، کوهنوردی، شنا و امثال آن علاوه بر بالا بردن روحیه و کاهش استرس، جسم شما را سالم و قوی می کند.

ترک سیگار

* عادت های نادرست خود را کنار بگذاریم:

خوردن و آشامیدن بیش از حد، سیگار کشیدن، کار و تفریح بی موقع، کم خوابی و پرخوابی و بسیاری از عادت های غلط دیگر، عواملی در کاهش سلامت شما هستند که با کنار گذاردن آن ها می توانید به طول عمر خود بیافزایید.

* بهداشت را رعایت کنیم:

همه می دانند که رعایت بهداشت روشی مهم در جلوگیری از بروز بیماری هاست، ولی متاسفانه وضعیت بهداشتی ما در جایگاه مطلوبی نیست.

رعایت بهداشت فردی شامل شستن دست ها قبل از خوردن غذا، استحمام به موقع، شانه زدن موها، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، پوشیدن لباس های تمیز و موارد دیگر می توانند در کاهش بیماری ها نقش مهمی داشته باشند.

علاوه بر آن، رعایت بهداشت محیط توسط افراد و ارگان های مسئول، از اهمیت زیادی برخوردار است.

دفع زباله

دفع بهداشتی زباله ها، ایجاد توالت های بهداشتی و تمیز نگه داشتن آن ها، نظارت بر نحوه عملکرد رستوران ها، آرایشگاه ها، مطب ها و ... از سلامت عمومی مردم محافظت می نماید.

بر شما که عهده دار اداره فروشگاه، رستوران، آرایشگاه، بیمارستان، مطب دندانپزشکی و ... هستید واجب است که سلامت مراجعه کننده خود را همانند سلامت خود مهم بدانید.

ممکن است هزینه های تامین بهداشت بالا باشد، ولی مسلما هزینه درمان بیماری ها بیشتر است.

* به سلامت روانی خود و اطرافیان اهمیت دهیم:

اساس سلامتی هر فرد روح اوست. داشتن روحیه سالم، شخصیت پایدار و ذهن قوی از اصول خوشبختی بشر است. باید به خود و دیگران کمک کنید تا به حداکثر سلامت عقل و روان دست یابید. این امر با احترام به خویشتن و دیگران و تلاش برای حفظ آرامش در خانواده و جامعه میسر می شود.

* به معاینات مرتب دوره ای توسط پزشک و دندانپزشک اهمیت دهیم:

بسیاری از بیماری ها در مراحل اولیه شکل گیری به خوبی قابل درمان هستند، ولی اگر پیشرفت کنند، امکان جلوگیری و بهبود آن ها بسیار کمتر می شود، مثل سرطان سینه ، گردن رحم و سرطان های دهان. مراجعه مرتب و دوره ای به پزشک و دندانپزشک بهترین راه برای جلوگیری به موقع از بیماری هاست.

کنترل فشار خون، قند خون، چربی خون ... می تواند به شما کمک کند تا با بروز کوچک ترین نشانه ای به درمان بپردازید و بهبودی خود را به سرعت به دست آورید.

مراجعه به دندانپزشکی

* مراقب حفظ سلامت دندان ها باشیم:

دندان ها عضوی برای جویدن ، تکلم و زیبایی صورت هستند، از آن ها به عنوان انبر، فندق شکن و یا در بازکن استفاده نکنید.

دندان ها در تماس با مواد خوراکی و آشامیدنی و باکتری های فراوانی هستند. برای حفظ سلامت آن ها، پس از هر بار خوردن باید تمیزشان کنید. مسواک و نخ دندان بهترین وسیله برای تمیز کردن دندان ها هستند.

استرس اثرات مخربی بر روی دندان ها دارد. دندان قروچه و فشار دادن دندان ها بر روی یکدیگر، باعث ترک خوردن دندان ها، سایش و لق شدن آن ها می شود.

کشیدن سیگار یکی از مهم ترین عوامل از دست دادن دندان هاست. با ترک سیگار می توانید عمر دندان ها را چند برابر کنید.

هر شش ماه یک بار، برای چکآپ دوره ای به دندانپزشک مراجعه کنید. پوسیدگی دندان ها در مراحل اولیه به راحتی ترمیم می شوند.

جرم گیری و تمیز کردن مرتب دندان ها از بروز بیماری های لثه جلوگیری می کنند.

دندان های از دست رفته باید بلافاصله با روش های پروتزی جایگزین شوند. هم اکنون بهترین روش برای جایگزینی دندان ها ایمپلنت است. ایمپلنت علاوه بر بازسازی دندان از دست رفته، از تحلیل استخوان نیز جلوگیری می کند.

سلامت خود و دیگران را جدی بگیرید و برای رسیدن به آن تلاش کنید.

دکتر سید حسین رجالی

سایت آفتاب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.