تبیان، دستیار زندگی
ماهیت در حال تحول وب یكی از مهمترین موضوعاتی بود كه در كنفرانسWeb2.0 مورد بررسی قرار گرفت. بسیاری از متخصصان حاضر در این كنفرانس معتقد بودند وب از مجموعه ای از صفحات مرتبط با هم در حال تبدیل به شبكه ای از برنامه های كاربردی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


بررسی آینده وب در كنفرانس Web2.0

ماهیت در حال تحول وب یكی از مهمترین موضوعاتی بود كه در كنفرانسWeb2.0 مورد بررسی قرار گرفت. بسیاری از متخصصان حاضر در این كنفرانس معتقد بودند وب از مجموعه ای از صفحات مرتبط با هم در حال تبدیل به شبكه ای از برنامه های كاربردی تعاملی است كه كاركرد یكدیگر را تكمیل می كنند.
علاوه بر این كارشناسان شركت كننده در كنفرانس مذكور همگی بر این باور بودند كه موتورهای جستجو نقش مهمی در پیشبرد وب در سال های آینده بازی خواهند كرد.
در كنفرانس مذكور كه به میزبانی موسسه ای به نام O’Reilly Media برگزار شد بسیاری از موسسات قدیمی و تازه كار حضور داشتند كه همگی به دنبال یافتن راه های جدید برای بهره وری بهتر از وب بودند.
جوكراوس از پایه گذاران موتورجستجوی Excite در سخنرانی خود دو دوره را برای وب در نظر گرفت و گفت : "اولین مرحله از وب به ایجاد صفحات شخصی كوچك و پراكنده اختصاص یافت اما در مرحله دوم این اجزای متفرق به یكدیگر پیوستند." او همچنین افزود كه در حال حاضر هیچ روش كلی برای یكپارچه نمودن email، صفحات وب و دیگر اشكال اطلاعات كه در سراسر اینترنت پراكنده هستند وجود ندارد.
اما جف بزوس رئیس كتابفروشی آنلاین آمازون نیز كه در این كنفرانس حضور داشت سخنانی قابل تاملی را بر زبان آورد. او تاكید كرد: اگر وب در ابتدا تنها مبتنی بر زبان HTML بود و استفاده از این زبان امكان برقراری ارتباط بین بشر و اطلاعات ذخیره شده بر روی سرورها را فراهم می آورد، در آینده ما شاهد عرضه رابطهای كاربری جدیدی موسوم به API خواهیم بود كه روشهای دسترسی و به اشتراك گذاری اطلاعات را متحول خواهند نمود. وی تصریح كرد كه این رابط جدید انقلابی در سایتهای تجارت الكترونیك و سایتهای پرتال كه دروازه ورود به اینترنت محسوب می شوند، ایجاد خواهد كرد .
اما بخش مهمی از كنفرانس Web2.0 نیز به آینده موتورهای جستجو اختصاص داشت.
در جریان یك میزگرد كه در حاشیه این كنفرانس برگزار شد، مقامات اجرایی برخی از مهمترین سایتهای اینترنتی مانند یاهو، Ask Jeeves، ebay، آمازون و مایكروسافت در این مورد به بحث نشستند و هر یك دیدگاههای خود در مورد آینده جستجو در فضای مجازی را مطرح نمودند. اكثر حاضران در این میزگرد معتقد بودند كه موتورهای جستجو برای كسب محبوبیت بیشتر هنوز باید خیلی تلاش كنند و هنوز حوزه های فراوانی در این زمینه دست نخورده باقی مانده است. اما نكته جالب آن بود كه گوگل نماینده ای در این میزگرد حضور نداشت.
برخی از حاضران بر این باورند كه "شخصی كردن" نتایج جستجو و افزایش تطابق آن با نیازهای خاص هر كاربر مهمترین نكته ای است كه باید در طراحی موتورهای جستجوی آینده مورد توجه قرار گیرد. نماینده شركت آمازون در این كنفرانس تاكید كرد كه موتورجستجوی A9 این موسسه می تواند آن دسته از نتایج جستجو را كه هر كاربر بر روی آن كلیك كرده به خاطر بسپارد و بر همین اساس الگوریتمی را طراحی می كند تا در جستجوی بعدی نتایج مناسب تری را به كاربر ارائه دهد.
یكی از معاونان سایت MSN نیز كه در این كنفرانس حضور داشت طراحی بخش خبری news bot را نشانه ای از توجه مایكروسافت به "شخصی كردن" دانست و افزود: newsbot با ارائه جدیدترین اخبار و تصاویر به كاربران اجازه می دهد تا در میان آنها جستجو كنند و سپس علائق افراد را بر اساس تصاویر و اخبار انتخاب شده از سوی آنان حدس زده و در آینده بر همین اساس عمل می كند. وی وعده داد كه با عرضه ویندوز لانگ هورن جستجو در كامپیوترهای شخصی وب به طور اساسی دگرگون خواهد شد.
گفتنی است كه مایكروسافت وعده داده كه ویندوز جدید خود را تا سال 2006 عرضه خواهد كرد.



برگرفته از سایت هموطن سلام