تبیان، دستیار زندگی
برای بررسی اینكه آیا روغن مانده در ماهیتابه هنوز قابل استفاده است یا نه، یكتكه نان سفید داخل روغن بیندازید، اگر نان، ذرات تیره رنگی را در اطراف خود ایجاد کند مشخص می شود روغن قابل مصرف مجدد نیست، و در غیر اینصورت هنوز قابل استفاده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از شیر مرغ تا جون آدمیزاد

خانه داری

نگهداری از موز: نگهداری موز برای مدت طولانی امکان پذیر نیست و این میوه در مدت زمان کوتاهی از بین می رود . برای اینکه مدت زمان بیشتری بتوانید این میوه را نگهداری کنید باید آن را درون کاغذ آلومینیومی بپیچید و در یخچال بگذارید . به این ترتیب آن را برای زمان بیشتری حفظ خواهید کرد.

چند نكته مفید در مورد روغن: برای بررسی اینكه آیا روغن مانده در ماهیتابه هنوز قابل استفاده است یا نه، یكتكه نان سفید داخل روغن بیندازید، اگر نان، ذرات تیره رنگی را در اطراف خود ایجاد کند مشخص می شود روغن قابل مصرف مجدد نیست، و در غیر اینصورت هنوز قابل استفاده است. هنگام استفاده ی مجدد از روغن قابل استفاده، برای رفع بوی غذای قبلی در روغن، می توانید 10 تا 12 شاخه جعفری درون روغن سرخ کنید یا آنكه چند تكه سیب زمینی خام را به مدت 15 دقیقه درون روغن ماهیتابه بیندازید تا بو را به خود جذب کند.

نگهداری دانه های ذرت: دانه های ذرت را باید همیشه در فریزر نگاهداری کنید، به این ترتیب، نه تنها تازه می ماند، بلکه انجماد، از چروکیده شدن آن جلوگیری خواهد کرد.

چسبیدن کیك به دیس: پاشیدن شکر بر روی دیس رطوبت اضافی را به خود جذب می کند و مانع چسبیدن

کیک به دیس می شود.

نکات خانه داری

نحوه ی دم کردن چای: چای رو می شود با چند مدل چای ترکیب کرد که از لحاظ طعم ، عطر و رنگ چای ایده آل شود. چای ترجیحا  اگر الك شده باشه بهتر است. چای خشك را بهتر است ابتدا با کمی آب جوش شستشو داده سپس دم کنید. تا غبار و گرد چای جدا شود. بر روی قوری چای می شود یك دستمال تمیز انداخت تا چای بهتر و سریعتر دم بكشد . برای نگهداری چای برای مدت طولانی, بعد از دم کشیدن چای را از صافی رد کرده و تفاله ی چای را جدا و چای صاف شده را برای مدت طولانی با همان کیفیت اولیه نگه دارید. در صورتی که چای به مرحله ی جوشیدن رسید برای جلوگیری از طعم زمخت چای میشود به  آن یك یا دو حبه قند اضافه کرد. زمانی که می خواهید چای را در استكان بریزید می توانید در داخل استكان آب جوش بریزید و بگردانید تا باعث پایین آمدن دمای چای نشود.

گوشت نرم: اگر می خواهید گوشت سفت را نرم کنید، روی همه ی قسمتهای آن مخلوطی از سرکه و روغن زیتون بمالید و بگذارید مدت دو ساعت بماند، سپس بپزید.

خشك شدن پنیر: برای جلوگیری از خشک شدن پنیر، دستمالی را که با سرکه مرطوب ساخته اید روی آن بپیچید.

نکات خانه داری

شستشوی میوه و سبزی:برای شستشوی میوه و سبزی به هر لیتر آب یک قاشق جوش شیرین اضافه کنید. این عمل باعث ضد عفونی کردن و از بین بردن ناخالصیها می شود. بعد از اینکه حدود 10 دقیقه سبزی و یا میوه را در این محلول قرار دادید آن را با آب سرد بشویید.

جعفری سبز: برای اینکه جعفری در غذایتان سبز باقی بماند، کافی است به محض آنکه مایع شروع به جوشیدن کرد، جعفری را به آن بیفزایید.

میوه های کال: برای رسیدن موز، کیوی، گوجه فرنگی یا سیب کال از قرار دادن میوه ها در مقابل تابش مستقیم آفتاب خودداری کنید، چون باعث نرم شدن و حتی له شدگی آنها خواهد شد. میوه را درون یک حوله یا پارچه ی تمیز و مرطوب بپیچید. سپس درون یک پاکت کاغذی یا مقوایی قرار دهید. بزودی میوه ی شما بدون آنکه له یا سیاه رنگ شود، درون پاکت کاغذی می رسد.

نکات خانه داری

تازه کردن لیمو ترش خشک:لیمو ترش را در توری کوچکی قرار دهید و در محیط خشک آویزان کنید. نیم ساعت قبل از مصرف، آن را درون یک ظرف پر از آب سرد بیندازید، تا مجددا" طراوت و تازگی خود را به دست آورد. با این کار، لیمو ترش برای مدت بیشتری سالم می ماند.

نگهداری طولانی مدت تخم مرغ: اگر نیاز داشتید تخم مرغ را برای مدت طولانی نگهداری کنید، دقت کنید که هرگز تخم مرغ سالم را در فریزر قرار ندهید، زیرا سرما حجم آنرا زیاد کرده و می شكند. زرده و سفیده را از پوست تخم مرغ خارج کرده ، قدری نمك به آن بیافزایید و خوب بهم بزنید و در فریزر یا طبقه ی بالای یخچال نگهداری کنید. سفیده تخم مرغ( البته بدون زرده) به حالت منجمد برای مدت یكسال قابل نگهداری است.

خشك کردن پوست تخم مرغ: خشك کردن پوست تخم مرغ، اهمیت زیادی در نگهداری آن دارد زیرا رطوبت زیاد، موجب فساد این ماده غذایی می شود. بنابراین هرگز تخم مرغ را درکنار سبزیها و میوه ها قرار ندهید زیرا رطوبت موجود در سبزیها موجب فساد تخم مرغ می شود.

روشی برای شستن بشقاب ها: قبل از این که شروع به شستن بشقاب ها کنید، آنها را درون ظرف بزرگتری که پر از آب کرده اید ، قرار دهید . سپس چند قاشق سرکه به آب اضافه کنید و چند دقیقه صبرکنید تا سرکه تمام چربی ها را به خود بگیرد، سپس بشقاب ها را بشویید.

نکات خانه داری

نگهداری کیوی: برای نگهداری کیوی، آنها را در پاکت کاغذی بپیچید و در یخچال بگذارید. اگر کیوی هایی که تهیه کرده اید تقریبا" کال و یا سفت هستند، آنها را در دمای معمولی آشپزخانه یا اتاق بگذارید تا به مرور برسند .

شستن فلاسك چای: ابتدا تفاله های چای را از فلاسك خالی کنید، سپس مقداری آب گرم در فلاسك ریخته،کمی مایع ظرفشویی به آن اضافه نموده و یك اسكاچ نرم داخل فلاسك بیندازید، در آن را ببندید و خوب تكان دهید، تا تمیز شود و بعد با آب گرم کاملا شستشو دهید.

تمیز کردن قوری استیل:اگر قوری شما جرم گرفته است ، قوری را پر از آب کنید و ، مقداری آبلیمو در آن بریزید و روی اجاق بگذارید تا بجوشد . قوری شما کاملاً تمیز می شود.

شهرداری تهران

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

بخوانند، بانوان محترمه

فنونی برای آشپزی آسان

زیرکانه خانه داری کنید

نوعروسان موفق بخوانید

قابل توجه نو عروسان تازه کار

در خانه داری خلاق باشیم

مصرف مواد منجمد فریزری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.