تبیان، دستیار زندگی
طرحی برای استماع فرازهایی زیبا و روحبخش از مشاهیر قاریان جهان اسلام
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلاوت احسن

(3)

قرائت قرآن با صوت و لحن نیکو یکی از آداب ظاهری قرآن کریم است که مسلمانان به مراعات آن سفارش شده اند چنانکه نیی مکرم اسلام (ص) فرموده اند:«زَیِّنُوا القُرآنَ بِاَصواتِكُم‏»( قرآن را با صدای خود زینت بخشید.)*

سفارش یاد شده شاید از آنروست که تلاوت قرآن با صوت زیبا سبب تحریک حس فطری زیبایی دوستی مخاطبان کلام وحی شده در نتیجه زمینه تدبر در آیات و باب ورود به عالم زیباییهای معنوی قرآن گشوده می شود.

زیبایی قرائت قرآن به میزان خداترسی و تقوای باطنی قاری و قدرت انطباق پذیری لحن و آهنگ وی با مفاد آیه بستگی دارد؛ در این صورت است که می توان انتظار داشت تلاوت قاری قرآن درشنونده تاثیر کرده او را به وجد آورد تا بى‏اختیار در برابر عظمت مقام الهى به سجده فرو افتد.

از پیامبراکرم(ص)سوال شد: چه كسى با صداى زیباتر قرآن مى‏خواند; فرمودند: آن کس که هرگاه قرائتش را بشنوى او را از خوف خدا ترسان‏ببینى.

در راستای پیاده سازی فرهنگ تلاوت قرآن با صوت حسن، اقدامات متعددی می توان انجام داد به عنوان مثال؛ معرفی تلاوتهای ماندگار قاریان پیشکسوت و اساتید فن عرصه تلاوت قرآن یکی از مهمترین گامهایی است که می توان برداشت.

طرح قرآنی "تلاوت احسن"، بستری و بهانه ای مناسب برای ایجاد انس با قرآن از طریق آشنایی با مشاهیر قاریان جهان اسلام اعم از پیشکسوتان دوران طلایی قرائت مصر و دیگر قاریان ممتاز بلاد اسلامی می باشد.

علاقمندان به شرکت در این طرح می توانند پس از استماع تلاوتهای زیر و با توجه به معیارهای یاد شده در نوشتار حاضر، دیدگاه نهایی خود را در خصوص زیباترین تلاوت در بخش نظرات عمومی منعکس نمایند.

ملاحظه1:

تلاوتها از سوره مبارکه تکویر(آیات 9-1)انتخاب شده است.

ملاحظه2:

نتیجه نظر سنجی مبنایی برای بارگذاری زیباترین تلاوتهای قاری منتخب در بخش قرآن سایت خواهد بود.

استاد سعید مسلم

Play

استاد عبدالصمد محمد عبدالباسط

Play

استاد محمود طبلاوی

Play


*مجمع البیان، ج1، ص6

تالیف و تنظیم برای تبیان: شکوری