تبیان، دستیار زندگی
گروهی از پزشکان مغز و اعصاب ایتالیا موفق به کشف مکانیزم فعل و انفعالات مغز و علت سنگینی سر در هنگام بی خوابی و یا کم خوابی شدند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علت سنگینی سر هنگام بی خوابی

مغز انسان

گروهی از پزشکان مغز و اعصاب ایتالیا موفق به کشف مکانیزم فعل و انفعالات مغز و علت سنگینی سر در هنگام بی خوابی و یا کم خوابی شدند.

به گزارش ایرنا، گروهی از متخصصان عصب شناسی ایتالیا در تحقیقات خود که در شماره اخیر نشریه علمی "Science "به چاپ رسید، اعلام کردند که در زمان کم خوابی یا بی خوابی، در درون مغز و بین نورون ها (neuron) یا سلول های عصبی ، بیش از حد نیاز، پروتئین انباشته می شود که موجب احساس سنگینی سر و کندی فعالیت مغز می گردد.

سلول عصبی

این تحقیقات نشان داد که مغز هنگام خواب، تمام اطلاعات وارده در طی روز را، طبقه بندی و تنظیم و نیز داده های اضافی را پاک می کند.

به گفته این گروه از پزشکان ایتالیایی، مغز انسان در طول روز اطلاعات دریافتی را انباشته می کند و با این عمل محل تماس اعصاب موسوم به سیناپس (synapse) متورم می شود تا قادر به نگهداری داده های دریافتی باشد، اما با توجه به محدود بودن گنجایش مغز بسیاری از این داده ها هنگام خواب پاکسازی می شوند.

"کیارا چیرلی" و "جولیو تونونی" پزشکان و پژوهشگران ایتالیایی دانشگاه پزشکی "ویسکونسی - مدیسون" آمریکا در آزمایش های خود با استفاده از میکروسکوپ پرقدرت کشف کردند، در صورتی که شخص به مدت 24 ساعت نخوابد، در اعصاب (Synapse) او پروتئین هایی جمع می شوند که فقط در طی خوابیدن حجم آنها 30 تا 40 درصد کاهش می یابد و در واقع خواب موجب پاکسازی مغز و بهبود کارایی آن می شود.

* مطالب مرتبط:

چقدر بخوابیم؟

کم خوابی شدید منجر به افزایش وزن می شود

عوامل ابتلا به بی خوابی کدامند؟

برای رفع کم خوابی چه باید خورد؟

بی‌خوابی و ساعت بدن

کم و زیادی خواب خطر دارد

آیا به قدر کافی می خوابید؟

وقتی کم بخوابید ...

بی‌خوابی و کاهش سلول های مغزی

10 عامل مهم تخریب مغز

تاثیر ساعات مختلف خواب شب در سلامتی بدن

مواد غذایی بی‌خواب كننده‌!

شیفت شبانه برای خانم‌ها خطر دارد

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.