تبیان، دستیار زندگی
لیس 26/7/83، ورزشگاه آزادی استقلال 2 گل ها: علی سامره (30 و 52) پاس یک گل: آرش برهانی (80) اخطار: پیروز قربانی، محمود فکری، فرزانه مجیدی، علی سامره، مهدی شیری از استقلال میثم منیعی از پاس داور: فریدون اصفهانیان کمک داوران: ح...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مانور 3 امتیازی استقلال برای نبرد با پرسپولیس


26/7/83، ورزشگاه آزادی

استقلال 2

گل ها: علی سامره (30 و 52)

پاس یک

گل: آرش برهانی (80)

اخطار: پیروز قربانی، محمود فکری، فرزانه مجیدی، علی سامره، مهدی شیری از استقلال

میثم منیعی از پاس

داور: فریدون اصفهانیان

کمک داوران: حاتم بک پور و حسین نجاتی

تماشاگران: 20 هزار نفر

وضعیت هوا: مهتابی، 20 درجه سانتیگراد

بهترین بازیکن: علی سامره

استقلال:

جرج توپالوویچ، داود حقدوست، پیروز قربانی، امیر حسین صادقی، گیائوری، محمود فکری، علیرضا منصوریان (85 حسین کاظمی)، فرزاد مجیدی، علیرضا واحدی نیکبخت (58 مهدی شیری)، رضا عنایتی، علی سامره (82 سعید لطفی)پاس: حسن رودباریان، هادی شکوری، فرهاد ربیع خواه، علی جانملکی، محمد نصرتی، جواد نکونام، میثم منیعی، کیانوش رحمتی (10 حمید رضا رجبی)، عیسی ترائوره، بهنام ابوالقاسم پور (32 محسن بیاتی نیا (55 آرش برهانی)، خداداد عزیزی

هنوز نیم ساعت از بازی نگذشته بود که معلوم شد دو تیم به اندازه کافی برای 3 امتیاز این مسابقه انگیزه دارند. تساوی هیچ جذابیتی برای آنها نداشت و همین اتفاق سامره را مجبور کرد تا بغل پایش را با دقت کافی به تور دروازه رودباریان بکوبد.

پاس هنوز توپ را وسط زمین نکاشته بود که بیاتی نیا آمد. تعویضی که تغییر پاس در 30 دقیقه ابتدایی به حساب می آمد. به هر حال پس از این اتفاقات جریان بازی عوض شد. استقلال که بیشتر روی دوندگی مهاجمانش حساب کرده بود فضای بیشتری را در اختیار آنها می دید و سامره و عنایتی هم که در عطش چنین موقعیتی بودند هر کاری از دستشان برآمد انجام دادند. گل دوم استقلال روی همین اصل به دست آمد. اشتباه محمد نصرتی، فرار عنایتی و گل سامره.

البته بازی درخشان پس از تثبیت گل دوم شروع شد. وقتی که مدافعان پاس اعتماد به نفس لازم را برای مقابله با مهاجمان حریف از دست دادند. عنایتی و سامره هم که تشنه چنین فرصتی بودند، شروع کردند. هر چند که زوج طلایی استقلال زودتر از تصور هر کسی از هم پاشید. تغذیه کننده اصلی مهاجمان یعنی نیکبخت، خیلی زود از ترکیب بیرون کشیده شد تا آنها هیچ چاره یی جز دوندگی بی امان نداشته باشند. به هر حال بازی آخر هفته برای قلعه نوعی خیلی مهم تر از مسابقه با پاس بود. دست به عصا راه رفتن بازیکنان دو اخطاره استقلال (منصوریان و گیلائوری) و البته تعویض های قلعه نوعی نشان می داد استقلال خواب های زیادی برای بازی با پرسپولیس دیده.

تصور اینکه چنین نمایشی مقابل پرسپولیس تکرار شود همه تماشاگران استقلال را به وجد می آورد. آنها قبل از دربی بزرگ جمعه، قهرمان فصل قبل را شکست داده بودند و حتی گل دقیقه 80 برهانی هم چیزی را عوض نکرد. این برد مساوی بود با افزایش روحیه بازیکنانی که در آستانه حساس ترین بازی فصل خود قرار دارند. حالا آنها با روحیه یی بالا پس از خوردن پیش غذای لذیذ، خود را برای شام جمعه آماده می کنند.

در حاشیه دیدار استقلال – پاس

تماشاگران

قضاوت فریدون اصفهانیان در نیمه اول قاطعانه و کم اشتباه بود. این در شرایطی بود که آبی ها با خطاهای متوالی سد راه پاسی های تکنیکی می شدند و قاعدتاً تعداد سوت های اصفهانیان علیه استقلال زیادتر از طاقت برخی تماشاچی ها بود.

رضا برای علی

پاس رضا عنایتی به علی سامره روی گل دوم استقلال حتی از اشتباه مدافع پاس تماشایی تر بود! در حالی که گفته می شد عنایتی و سامره به دلایل درونی رابطه مناسبی با هم ندارند و همدیگر را نمی بینند. جایگیری عالی سامره و پاس فوق العاده عنایتی دومین گل آبی ها را رقم زد. نکته جالب اما بعد از گل اتفاق افتاد جایی که سامره پس از شادی اولیه به سمت رضا عنایتی که زیر چشمی در آن سوی زمین او را می پایید رفت و چند بار بوسیدش. واکنش عنایتی هم جالب بود؛ کول کردن علی.

بن بست

یک پست و دو تعویض و سه بازیکن. مجید جلالی مربی پاس در طول بازی مدام حرص و جوش می خورد، قصد داشت با استفاده از بهنام ابوالقاسمپور – که بنا به سابقه مقابل استقلال خوب بازی کرده است – از همان سوراخی که پارسال به وینکو بگوویچ ضربه زده بود به استقلال ضربه بزند اما تدبیرش بی نتیجه بود. او با محسن بیاتی نیایی تعویض شد که در ابتدای حضورش در زمین شوت خوبی زد اما جای خود را به آرش برهانی داد. بازیکنی که از اول بازی نشستن اش روی نیمکت یک علامت سؤال بزرگ داشت.

اگر جواد...

جواد نکونام هافبک کاملی است. شوتزن، توپگیر و پاسور. بازیکنی که اعتماد  بنفس شلیک از فواصل بسیار دور را دارد، خصیصه یی که در کمتر فوتبالیستی در سطح لیگ ایران وجود دارد اما در حالی که بعضی ها می گفتند حق او حداقل یک گل بود، فرصتی که جواد در محوطه شش قدم استقلال به پاهای توپالوویچ کوبید نمره او را پایین آورد. شاید جواد با کمی دقت می توانست نتیجه را عوض کند.

سوپرپاس

بدون شک «دید» خداداد و سرعت عمل او در هنگام ارسال پاس توانایی اصلی اوست. پاسی که او در دقیقه 67 در حال حرکت برای نکونام ارسال کرد تا با تووپالوویچ تک به تک شود نقطه اوجی است که در فوتبال ایران نمونه دومی ندارد.

تعجب از تعویض نیکبخت

تعویض نیکی با مهدی شیری عجیب بود. تماشاچی ها اول هاج و واج به تابلوی تعویض خیره شدند و بعد آرام آرام شروع به تشویق ستاره خوش قیافه تیمشان کردند. به هر حال نیکبخت چند دقیقه پیش با یک سانتر عالی دروازه پاس را با خطر مواجه کرده بود و البته سازنده گل اول بود...

طلسم 2 ساله شکسته شد؟

بعد از سوت پایان این سکوهای استقلال بودند که از همیشه خوشحال تر بودند، مثل اینکه آنها پرسپولیس را بردند. علت آن هم معلوم بود، آنها 2 سال بود که پاس را نبرده بودند، آنها خاطره  بدی از پاس و خداداد در لیگ سوم و دو سال گذشته داشتند. گوشه یی از این خاطره پاک شد بقیه بماند برای بازی برگشت.

سفارش سامره به برانکو

علی سامره مورد تشویق همه استقلالی ها قرار گرفت. او بعد از زدن گل دوم بارها از سوی سکوها مورد حمایت قرار گرفت و یک بار دیگر ثابت کرد که در بین مردان آبی پوش استحقاق بیشتر از اینها را دارد. او دیروز عالی کار کرد و همانی بود که در سال نخست بود. به همین علت دیروز هواداران او را به برانکو که در جایگاه نشسته بود سفارش می کردند.

قطری ها در ورزشگاه حالا سامره قیمت ندارد!

قریب کنار چند میهمان عرب در ورزشگاه دیده شد، از قرار معلوم آنها آمده بودند تا درباره انتقال سامره به الاهلی قطر مذاکره کنند. با دو گلی که سامره زد و بازی مؤثری که او از خود نشان داد حالا او را به این راحتی نمی توان خرید. بازیکنی که به قلعه نوعی قول داده بود بیشتر از همیشه بدود و بعد از لو دادن توپ تماشاگر نباشد. سامره در حالی از استقلال قصد جدایی دارد که روز به روز بهتر می شود، حیف از او که می رود به دنیای فوتبال تنبل ها!

استقلال خشن

انگار خطا بخشی از تاکتیک آنها در نیمه اول بود. بازیکنان استقلال در نیمه اول بازی دیروز تا توانستند در یک سوم زمین خودی روی بازیکنان پاس خطا کردند. مدافعان استقلال حتی در پشت محوطه خودی نیز دست به عصا نبودند و در حضور کاشته زن هایی همچون خداداد و نکونام 7 بار روی مهاجمان حریف خطا کردند. آنها واقعاً شانس آوردند که اکثر کاشته ها یا به بیرون می رفت و یا به مدافعان برخورد می کرد.

محمود فکری مثل همیشه در صدر لیست خطا کنندگان استقلال حضور داشت و با چهار، پنج خطا در زمین خودی یک کاپیتان خشن نام گرفت.