تبیان، دستیار زندگی
مهره‌های گردن بعد از مهره‌های کمر به بیشترین اختلالات استخوانی و عضلانی دچار می‌شوند. آرتروز، ساییدگی، کاهش فاصله بین مهره‌ها و فتق دیسک...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گردن ‌درد؛ علل و راه‌ حل

گردن درد

مهره‌های گردن بعد از مهره‌های کمر به بیشترین اختلالات استخوانی و عضلانی دچار می ‌شوند. آرتروز، ساییدگی، کاهش فاصله بین مهره‌ها و فتق دیسک بین ‌مهره‌ای مهم ‌ترین مشکلات گردن هستند.

مهره‌های گردن، نخاع و ریشه‌های عصبی بسیار مهمی را دربرگرفته ‌اند و بسیار حساس‌ تر از مهره‌های کمری هستند. برای آشنایی بیشتر با شایع‌ ترین مشکلات گردن و پیشگیری از آن ها گفتگوی زیر را با دکتر علی ترکمان، جراح و متخصص بیماری‌ های استخوان و مفاصل و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بخوانید.

آقای دکتر! مهره‌ ها و عضلات گردنی از نظر ساختار و عملکرد چه اهمیتی دارند؟

ما در ناحیه گردن 7 مهره داریم که علاوه بر آن که نخاع و ریشه ‌های عصبی را در برگرفته‌اند، عروقی را که از سمت قلب به مغز می ‌روند نیز احاطه کرده‌اند و همچنین نقش حمایتی از اعصاب و عروقی را دارند که از جمجمه به سمت اندام ‌ها می ‌روند. مشکلاتی که در این ناحیه ایجاد می ‌شود معمولا به دلیل حرکات زیادی است که در گردن وجود دارد. از طرفی، دردهای گردن به دلیل خستگی عضلاتی است که در اطراف گردن وجود دارد؛ چون عضلات باید گردن را در موقعیت‌های خاص به شکل ‌های خاصی نگه دارد و این عامل باعث ایجاد خستگی یا وارد آمدن فشار روی اعصاب و عروق این منطقه شده و در نتیجه ایجاد درد می ‌کند.

این دردها در چه کسانی شایع ‌تر است؟

درد گردن در افراد پشت‌ میزنشین(کارمندها، تایپسیت‌ها، نویسنده ‌ها،‌ بافنده ‌ها و تمام آن هایی که با دست، کار دقیقی انجام می ‌دهند و باید سرشان را دائم خم کنند) رایج ‌تر است، چون عضلات گردن ‌شان دائم در حال انقباض است و خسته می‌ شود. وقتی عضله ‌ای خسته شود جریان خونش کاهش پیدا می ‌کند. هر عضله پس از مدتی انقباض باید استراحت کند تا خون به آن برگردد و در غیر این صورت، در اثر کاهش جریان خون دردناک می ‌شود.

طرز صحیح نشستن

چه توصیه ‌ای به این افراد دارید؟

توصیه می‌ کنیم که سعی کنند مدتی طولانی در یک وضعیت ثابت پشت میز قرار نگیرند و بسته به توانایی عضلات و بدن شان بلند شده و یک ‌سری حرکات کششی انجام دهند.

به خصوص حرکاتی در اندام فوقانی(دست، شانه و گردن) که تا رفع خستگی شود.

بهتر است صفحه کارشان به گونه ای باشد که خیلی مجبور نشوند سر و گردن‌ شان را به سمت پایین خم کنند. توصیه می ‌شود بیشتر از 25 درجه سر و گردن به سمت پایین خم نشود.

از کجا این 25 درجه را باید تشخیص داد؟

اگر فرد مستقیما به جلو نگاه کند و یک خودکار بین دندان ‌هایش قرار دهد به این صورت با خم کردن سرش و در نظر گرفتن خودکار می ‌تواند این زاویه را تنظیم کند و بفهمد 25 درجه ‌ای که می ‌گوییم در چه حدی است.

مطلبی که همه افراد به خصوص پشت میز‌نشین‌ها باید بدانند، این است که صندلی باید در حدی ارتفاع داشته باشد که وقتی فرد پشت میز می ‌نشیند آرنج‌ هایش به راحتی در سطح میز قرار بگیرد.

صندلی باید دسته‌ های کناری داشته باشد تا فرد آرنج و ساعد خود را به راحتی روی آن بگذارد و بتواند رفع خستگی از عضلات ناحیه شانه و کتف بکند.

از طرفی صندلی باید طوری باشد که فرد بتواند سر و گردن خود را به آن تکیه بدهد. در ناحیه ستون فقرات کمری هم باید قوس داشته باشد تا گودی کمر موقع نشستن حفظ شود.

در مورد تکیه ‌گاه گردن صندلی که اشاره کردید، آیا باید قوس گردن روی آن قرار بگیرد یا پشت سر کافی است؟

بالش پشت گردنی

نه، باید طوری باشد که قوس گردن روی آن قرار بگیرد.

ولی مثلا صندلی خیلی از اتومبیل‌ها این ‌طور نیست.

بله، متاسفانه تکیه‌ گاه صندلی برخی اتومبیل ‌ها مناسب و استاندارد نیست ولی جدیدا گردن بندهای مخصوص اتومبیل به شکل C و از جنس ابر به بازار آمده که افراد می ‌توانند آن را بین تکیه‌ گاه صندلی و گردن خود قرار دهند.

این بالش ها به ‌خصوص در مسافرت‌ های طولانی و برای افرادی که گردن ‌درد دارند مناسب است.

محمدمهدی فخاری

*مطالب مرتبط:

چرا دچار گردن درد می شویم ؟چه کنیم که مبتلا به درد گردن و عوارض سخت ناشی از آن نشویم؟

رفع درد گردن و شانه در کاربران کامپیوتر

توصیه هایی پزشکی برای كارمندان پشت میزنشین

شیوه صحیح نشستن پشت میز

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.