تبیان، دستیار زندگی
سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر سال با بهار

( قسمت هجدهم )
آیت الله خامنه ای

هرسال با فرارسیدن نوروز، پس از پشت سر گذاشتن سالی پر تلاش و وقایعی تلخ و شیرین، مقام معظم رهبری در پیامی ضمن تبریک عید نوروز، نکات مهم سالی که گذشت را بیان می کنند و همینطور به تبیین راهبردها و سیاست های لازم که باید در سال آتی پیش روی مردم و مسئولین قرار گیرد می پردازند .

رهنمودهای رهبری با توجه به دقت نظر و دید جامع و کامل و همینطور ذهن آینده نگر ایشان، راهی است به سوی پیشرفت و ارتقای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ..... که ملت ما با در نظر گرفتن و تامل و  تدبر در این بیانات می تواند خود را از گزند حوادث مصون دارد و برنامه خود را با توجه به اصول و خط مشی های بیان شده تنظیم نماید.

همانطور که اشاره شد برای پاسداری و پاسداشت فرهنگ مقدس جمهوری اسلامی ایران و دست یابی به قله های پیشرفت و موفقیت در نظر داریم طی مطالبی به بیان پیام های نوروزی مقام معظم رهبری از سال 1369 تاکنون بپردازیم تا انشاالله ضمن سیراب نمودن عطش ذهنی و  روحی خود از  سخنان ولی امر مسلمین که معیاری ناب و بدون خدشه و برخاسته از منبع عظیم ولایت است و تفکر در این بیانات، آنان را راهگشای خود قرار دهیم.

پیام نوروزى به مناسبت آغاز سال 1386

نکات کلیدی:

چه نیكوست كه همراه با طراوت جهان، جان و دل انسان هم طراوت پیدا كند.

- یكی از زیباترین رسمهای موجود در عید نوروز، رسم دید و بازدید و صله ارحام و مستحكم كردن روابط و پیوندهای عاطفی میان افراد جامعه است.

- همه سالهای ما در واقع سال پیامبر اعظم است.

سال موفقیت‌های ملت ایران بیش از تلخی‌ها و ناكامی‌ها بود، پیشرفتهای ما بیش از توقف‌ها و سكونهای ما بود.

در عرصه داخلی تلاشهای متراكم برای پیشرفت كشور در همه جا دیده شد.

- در عرصه بین‌المللی و سیاسی جهانی هم پیشرفت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های چشمگیری بود .

- در سال 1386 ادامه حركت ملی ما باید یك ادامه متناسب با نیازهای ملت ما باشد.

ما فاصله‌های بسیار زیادی با آنچه كه شان ایران سربلند و پر افتخار است داریم،این فاصله‌ها جز با همت بلند، جز با امید بی‌پایان و جز با تلاش همه جانبه ملی میسر نخواهد شد.

- ملت ما هدف روشنی دارد، هدف بزرگ ملی ما استقلال ملی عزت ملی و رفاه عمومی ملت است،

بدیهی است كه یك ملت زنده با چالشها مواجهه است و چالش‌ها لازمه زنده بودن است.

دشمنان ملت ایران درصدد آنند که دشمنی خود را از دو راه با ملت ایران به تحقق برسانند:

1- یكی ایجاد تفرقه در میان صفوف ملت 2- ایجاد مشكلات اقتصادی و تلاش برای توقف ملت ایران در زمینه‌های گوناگون سازندگی كشور بود و رفاه عمومی خود.

كشور ما ظرفیت اقتصادی بسیار زیادی دارد و می‌توان برای بنای یك جامعه برخوردار از رفاه تلاش كرد و كار كرد.

ملت ما باید هوشیار باشد، تلاش برای سازندگی كشور و عمده‌تر از آن و مهمتر از آن تلاش برای اتحاد كلمه و یكپارچگی ملی و اتحاد امت اسلامی.

- به نظر من امسال سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی است.

متن کامل پیام:

بسم الله الرحمن الرحیم

یا مقلب القلوب و الأبصار، یا مدبر اللیل و النهار، یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الحال.

عید نوروز و فرا رسیدن سال نو شمسی را به همه هم‌میهنان عزیزمان تبریك عرض می‌كنم، همچنین به همه ایرانیان در سراسر عالم و در هر جای دنیا زندگی می‌كنند و نیز به همه ملت‌هایی كه نوروز را گرامی می‌دارند، بطور خاص تبریك عرض می‌كنم به خانواده‌های معظم شهیدان عزیزمان و به جانبازان و خانواده‌های آنها و به همه ایثارگران و فعالان عرصه حیات ملت ایران .

عید نوروز سر آغاز طراوت طبیعت و جوان شدن جهان است. تازه شدن فضای زندگی طبیعی انسان. و چه نیكوست كه همراه با طراوت جهان، جان و دل انسان هم طراوت پیدا كند.

طراوت جان و دل با ذكر خدا، با درخواست كمك از پروردگار، با رویاندن نهال خیرخواهی و نیك خواهی برای همه برادران و خواهرانمان و برای همه بشریت. رسم نوروز در درون خود زیبایی‌های زیادی را دارد.

علاوه بر اینكه در هر نقطه، ایرانیان این لحظه تحویل را با نام خدا و با درخواست تحول اساسی در زندگی خود آغاز می‌كنند، یكی از زیباترین رسمهای موجود در عید نوروز، رسم دید و بازدید و صله ارحام و مستحكم كردن روابط و پیوندهای عاطفی میان افراد جامعه است.

این را اگر مقایسه كنیم با بعضی از جشن‌های ملی ملتهای دیگر كه همراه با كارهای غیراخلاقی و به دور از این ارتباطات عاطفی است، آن وقت در می‌یابیم كه جشن ملی ما ایرانیان با آغاز سال نو ما علاوه بر تقارن با بهار طبیعت كه یك امتیازی است، چه خصوصیات نجیبانه و مهربانانه‌ای در خود دارد.

شادی دلها، لبخند و تبریك و خوش آمدگویی به یكدیگر و پی گرفتن روابط انسانی و نو كردن محیط زندگی، از رسوم بسیار خوب و مطلوبی است كه ایرانیان از گذشته تا امروز به آن پایبند بوده‌اند و اینها همه مورد تایید آیین مقدس اسلام و شرع اسلامی است.

نگاهی به سال 1385 داریم كه منقضی می‌شود و نگاهی به سال 1386 كه از این لحظات آغاز می‌شود.

همه سالهای ما در واقع سال پیامبر اعظم است

سال 1385 متبرك بود به نام مبارك پیامبر اعظم (ص) و از آغاز تا انجام آن مشحون از ذكر آن بزرگوار و تلاش برای معرفت بیشتر نسبت به پیامبر گرامی و خصوصیات زندگی آن بزرگوار و حالات و درسها و آموزه‌های آن پیامبر عظیم الشان، البته جا برای معرفت پیامبر بسیار باز هم گسترده است و همه سالهای ما در واقع سال پیامبر اعظم است.

سال 1385 مثل همه سالهای دیگر و مثل همه زندگی انسان از حوادث گوناگون، از تلخی‌ها و شیرینی‌ها، از شادی‌ها و غم‌ها آكنده بود. همه زندگی هم اینجور است. اما در یك نگاه جمع بندی شده من می‌توانم با اطمینان این را به ملت عزیزمان عرض كنم كه در سال 1385 موفقیت‌های ملت ایران بیش از تلخی‌ها و ناكامی‌ها بود، پیشرفتهای ما بیش از توقف‌ها و سكونهای ما بود. شادیهای حوادث بیش از تلخی‌ها بود. در عرصه داخلی تلاشهای متراكم برای پیشرفت كشور در همه جا دیده شد. تصمیم‌های بجا و خوب از سوی مسوولان و تحرك عمومی در این زمینه‌ها تحرك مطلوبی بود در سخنرانی انشاالله در این زمینه توضیحات بیشتری را عرض خواهم كرد به ملت عزیز.

آیت الله خامنه ای

در عرصه بین‌المللی و سیاسی جهانی هم پیشرفت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های چشمگیری بود ملت ما و كشور ما به بركت نظام جمهوری اسلامی در دنیا سرافراز شد، ابهت ملی ما و نگاه مهربانانه مردم ما نسبت به ملتهای جهان و ملتهای مسلمان در همه حوادث آشكار شد، عزم راسخ ملی ما در زمینه‌های علمی در تحرك اقتصادی برای دیگران تا حدود بسیاری روشن شد و ما در مسایل داخلی و مسایل خارجی بحمدالله پیشرفت‌های زیادی داشتیم.

در سال 1386 ادامه حركت ملی ما باید یك ادامه متناسب با نیازهای ملت ما باشد. این یك حقیقتی است كه ملت ایران بر اثر تسلط قدرت‌های طاغوتی و قدرتهای فاسد و دولتهای وابسته یا بی‌كفایت در طول دهها سال شاید نزدیك به 200 سال ملت ما دچار عقب ماندگی‌های زیادی در عرصه‌های گوناگون بوده ‌است.

امروز كه ملت ایران به بركت اسلام و نظام جمهوری اسلامی به خودآگاهی و اعتماد به نفس دست یافته است، باید ما این فاصله‌های طولانی را با سرعت طی كنیم،

ما فاصله‌های بسیار زیادی با آنچه كه شان ایران سربلند و پر افتخار است داریم،این فاصله‌ها جز با همت بلند، جز با امید بی‌پایان و جز با تلاش همه جانبه ملی میسر نخواهد شد.

ملت ما هدف روشنی دارد، هدف بزرگ ملی ما استقلال ملی عزت ملی و رفاه عمومی ملت است، همه اینها به بركت اسلام و ایمان اسلامی تحقق یافتنی است،ما این را تجربه كردیم دریافتیم ملت ما ظرفیت بسیار زیادی برای‌ پیمودن راههای دشوار به‌سوی آینده‌های محبوب و مطلوب دارد.

چه نیكوست كه همراه با طراوت جهان، جان و دل انسان هم طراوت پیدا كند

ظرفیت ملی ما اگر بطور كامل و همه جانبه مورد استفاده قرار بگیرد بدون تردید ملت ایران خواهد توانست به همه امیدها و آرزوهای خود دست پیدا كند.

تحرك ملت ایران به بركت اسلام آغاز شد و این بیداری و این امید و این اعتماد به نفس روز به روز تا به امروز بیشتر شد و ما هر سالی كه نو می شود باید عزم خود را نو كنیم و پا را در میدانهای تازه‌تری بگذاریم.

بدیهی است كه یك ملت زنده با چالشها مواجهه است و چالش‌ها لازمه زنده بودن است. هر موجود زنده‌ای باید هزینه زنده‌بودن خود را بپردازد تا بتواند به اهداف خود دست پیدا كند. زنده بودن همراه با چالشها است همراه با مانع هاست، از مانع‌ها باید عبور كرد احیانا همراه با دشمنی‌هاست، برای دشمنی‌ها باید تدبیر و اندیشه راسخ داشت عزم قوی را باید دستمایه این حركت كرد ملت ایران نیازمند این عزم ملی است كه تا امروز هم این عزم را نشان داده است و روز به روز باید پایه‌های این عزم مستحكم‌تر بشود.

با نگاه به حوادث جهانی و مسایل جهانی به روشنی در می‌یابیم كه دشمنان ملت ایران درصدد آنند كه با ملت ایران از دو وسیله استفاده كنند و دشمنی خود را از دو راه با ملت ایران به تحقق برسانند.

آنچه كه امروز در دنیا محسوس است این است كه یكی ایجاد تفرقه در میان صفوف ملت، از بین بردن یكپارچگی ملت ایران و از دست ملت ایران این نیروی عظیم وحدت را ربودن و آنها را به اختلافات داخلی سرگرم كردن و دومی ایجاد مشكلات اقتصادی و تلاش برای توقف ملت ایران در زمینه‌های گوناگون سازندگی كشور بود و رفاه عمومی خود.

این دو چیزی است كه در نقشه‌های كوتاه مدت و میان مدت دشمنان ما بطور محسوس وجود دارد، اگر خود آنها هم بر زبان نیاورده بودند قابل حدس بود ولی دشمنان ما خودشان هم به هر دو نكته اعتراف كردند.

آیت الله خامنه ای

در سال 1386 هم در زمینه تلاش اقتصادی باید همه نیروها، نیروهای ملی، نیروهای معتقد به آرمانهای بلند ملت ایران، مسوولان كشور، جوانان پر نشاط دست بدست هم بدهند و تلاش كنند، میدان برای تلاش اقتصادی گسترده است، بخصوص با ابلاغ سیاستهای اصل 44 قانون اساسی و آنچه كه به مسوولان توصیه شد و به آنها تاكید شد و آنها هم عزم خودشان را نسبت به این قضیه ابراز كردند، میدان تلاش اقتصادی برای مردم گشوده است و راهها باز است.

مسوولان باید برای مردم تشریح كنند امكانهایی را كه در اختیار مردم وجود دارد و خودشان هم باید تلاش كنند. كشور ما ظرفیت اقتصادی بسیار زیادی دارد و می‌توان برای بنای یك جامعه برخوردار از رفاه تلاش كرد و كار كرد.

مساله دوم، مساله اتحاد عمومی مردم است، دشمنان با تبلیغات خود یا جنگ روانی خود با تلاش‌های موذیانه گوناگون خود سعی می‌كنند بین ملت ایران و صفوف ملت ایران اختلاف بیاندازند،به بهانه قومیت، به بهانه مذهب، به بهانه گرایشهای صنفی وحدت كلمه ملت را از بین ببرند.

علاوه بر این در سطح دنیای اسلام هم یك تلاش وسیع عمیقی از سوی دشمن محسوس است، برای اینكه میان ملت ایران و جوامع گوناگون مسلمان دیگر فاصله بیاندازند، اختلاف مذهبی را بزرگ كنند، جنگ شیعه و سنی در هر نقطه‌ای از دنیا كه ممكن باشد بوجود بیاورند و عظمت ملت و ابهت ملت ایران را در میان ملتهای دیگر كه روز به روز بحمدالله تا امروز بیشتر شده است، را از بین ببرند.

ملت ما باید هوشیار باشد، تلاش برای سازندگی كشور و عمده‌تر از آن و مهمتر از آن تلاش برای اتحاد كلمه و یكپارچگی ملی و اتحاد امت اسلامی.

عاقلانه، هوشیارانه، خردمندانه و مدبرانه بایستی این اتحاد را حفظ كرد و روز به روز تقویت كرد. من به همین جهت اهمیت می‌دهم به مساله اتحاد كلمه ملت مان، به نظر من امسال سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی است.

یعنی در درون ملت ما اتحاد كلمه همه احاد ملت و قومیت‌های گوناگون و مذاهب گوناگون و اصناف گوناگون ملی و در سطح بین‌المللی انسجام میان همه مسلمانان و روابط برادرانه میان آحاد امت اسلامی از مذاهب گوناگون و وحدت كلمه آنها. امروز عظمت اسلام هم وابسته به استقلال ملتها است و به عزم راسخ ملتها است و ملت مسلمان ایران در این راه تاكنون بحمدالله پرچمدار بوده است و پرچمدار هم خواهد بود.

از خداوند متعال برای روح ملكوتی امام بزرگوارمان كه این راه را به روی ما گشود، طلب آمرزش و تعالی درجات می‌كنیم و امیدوارم ملت ایران در این راه موفق و موید باشند.

والسلام علیكم و رحمت الله و بركاته

تهیه و تنظیم: عطاالله باباپور

گروه جامعه و سیاست