تبیان، دستیار زندگی
سال پیامبر اعظم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر سال با بهار

( قسمت هفدهم )
آیت الله خامنه ای

هرسال با فرارسیدن نوروز، پس از پشت سر گذاشتن سالی پر تلاش و وقایعی تلخ و شیرین، مقام معظم رهبری در پیامی ضمن تبریک عید نوروز، نکات مهم سالی که گذشت را بیان می کنند و همینطور به تبیین راهبردها و سیاست های لازم که باید در سال آتی پیش روی مردم و مسئولین قرار گیرد می پردازند .

رهنمودهای رهبری با توجه به دقت نظر و دید جامع و کامل و همینطور ذهن آینده نگر ایشان، راهی است به سوی پیشرفت و ارتقای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ..... که ملت ما با در نظر گرفتن و تامل و  تدبر در این بیانات می تواند خود را از گزند حوادث مصون دارد و برنامه خود را با توجه به اصول و خط مشی های بیان شده تنظیم نماید.

همانطور که اشاره شد برای پاسداری و پاسداشت فرهنگ مقدس جمهوری اسلامی ایران و دست یابی به قله های پیشرفت و موفقیت در نظر داریم طی مطالبی به بیان پیام های نوروزی مقام معظم رهبری از سال 1369 تاکنون بپردازیم تا انشاالله ضمن سیراب نمودن عطش ذهنی و  روحی خود از  سخنان ولی امر مسلمین که معیاری ناب و بدون خدشه و برخاسته از منبع عظیم ولایت است و تفکر در این بیانات، آنان را راهگشای خود قرار دهیم.

پیام نوروزى به مناسبت آغاز سال 1385

نکات کلیدی:

- تصادف اول فروردین با اربعین حسینی، در حقیقت تقارن دو فروردین است؛ تقارن دو بهار است.

اولین شكوفه‌های عاشورایی در اربعین شكفته شد.

خوشبختانه كشور با قطع نظر از بهار طبیعت، در بهار امید و حركت و نشاط است.

- موفقیت‌های ملت - چه در زمینه‌ی حضور مردمی و مشاركت عمومی، چه در نشان دادن شاخص‌های همبستگی ملی  در سال 84 درخشان بود.

-  انتخابات پرشكوه و حضور مردمی پرشور و تشكیل یافتن یك دولت برخاسته‌ از مردم و متعهد به خدمت رسانی؛ و پیشرفت‌ها و موفقیت‌هایی در زمینه‌های گوناگون در كشور، از موفقیت‌های بزرگ ملت ما در سال 84 بود.

- عزم انقلابی بر آن است كه به حول و قوه‌ی الهی، از تلخی‌ها، پلكانی به سوی شیرینی‌ها بسازیم و سختی‌ها را به سختكوشی‌ها تبدیل كنیم.

در این مقطع زمانی، یاد و نام مبارك پیامبر اعظم از همیشه زنده‌تر است.

- و این یكی از تدابیر حكمت و الطاف خفیه‌ی الهی است. امروز امت اسلام و ملت ما بیش از همیشه به پیغمبر اعظم خود نیازمند است.

امروز درس پیغمبر اسلام برای امتش و برای همه‌ی بشریت، درس عالم شدن، قوی شدن، درس اخلاق و كرامت، درس رحمت، درس جهاد و عزت، و درس مقاومت است.

-  پس نام امسال به طور طبیعی، نام مبارك پیامبر اعظم است.

متن کامل پیام:

«بسم الله الرحمن الرحیم

یا مقلب القلوب و الأبصار، یا مدبر اللیل و النهار، یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الحال.

امسال، اول فروردین با ایام اربعین حسینی همراه است. اربعین هم خود یك فروردین دیگر است. اولین شكوفه‌های عاشورایی در اربعین شكفته شد. اولین جوشش‌های چشمه‌ی جوشان محبت حسینی - كه شط همیشه جاری زیارت را در طول این قرن‌ها به راه انداخته است - در اربعین پدید آمد. مغناطیس پرجاذبه‌ی حسینی، اولین دل‌ها را در اربعین به سوی خود جذب كرد؛ رفتن جابربن عبدالله و عطیه به زیارت امام حسین در روز اربعین، سرآغاز حركت پربركتی بود كه در طول قرن‌ها تا امروز، پیوسته و پی در پی این حركت پرشكوه‌تر، پرجاذبه‌تر و پرشورتر شده است و نام و یاد عاشورا را روز‌به‌روز در دنیا زنده‌تر كرده است.

آیت الله خامنه ای

تصادف اول فروردین با اربعین حسینی، در حقیقت تقارن دو فروردین است؛ تقارن دو بهار است. ضمن تسلیت به همه‌ی مومنین و همه‌ی شیعیان و مسلمانان به مناسبت اربعین حسینی، عید نوروز و آغاز بهار را به ایرانیان و به دیگر ملت‌هایی كه عید نوروز را گرامی می‌دارند، تبریك عرض می‌كنم؛ بخصوص به ایثارگران كشورمان و به خانواده‌های مجاهد و ایثارگری كه با همه‌ی وجود و توان خود، در راه اعتلای اسلام و ایران تلاش كردند.

خوشبختانه كشور با قطع نظر از بهار طبیعت، در بهار امید و حركت و نشاط است. روی كار آمدن یك دولت مردمی، و حماسه‌ی خدمت رسانی و شور و نشاط جوانان در عرصه‌های مختلف، كشور را در فروردینی از امید و نشاط قرار داده است و عید واقعی برای هر ملت، چنین وضعیتی است. اینها همه از بركات مشاركت عمومی و همبستگی ملی است كه ملت ایران در سال 84 آن را سرلوحه‌ كار و تلاش خود قرار داد. موفقیت‌های ملت - چه در زمینه‌ی حضور مردمی و مشاركت عمومی، چه در نشان دادن شاخص‌های همبستگی ملی – در سال 84 درخشان بود. انتخابات پرشكوه و حضور مردمی پرشور و تشكیل یافتن یك دولت برخاسته‌ از مردم و متعهد به خدمت رسانی؛ و پیشرفت‌ها و موفقیت‌هایی در زمینه‌های گوناگون در كشور، از موفقیت‌های بزرگ ملت ما در سال 84 بود.

در این مقطع زمانی، یاد و نام مبارك پیامبر اعظم از همیشه زنده‌تر است

درست است كه در كنار این موفقیت‌های بزرگ، تلخی‌ها و سوانح و فقدان‌های دردناك و جفاهایی هم داشته‌ایم – چه به حرمت پیامبر اكرم، چه به قداست حریم عسگریین، چه به یاد شهیدان گرامی، چه به عزت ملت ایران - كه آنها را در سال گذشته ملت ایران آزموده؛ اما عزم انقلابی بر آن است كه به حول و قوه‌ی الهی، از تلخی‌ها، پلكانی به سوی شیرینی‌ها بسازیم و سختی‌ها را به سختكوشی‌ها تبدیل كنیم؛ این درس اسلام و درس پیامبر عظیم الشأن اسلام است.

آیت الله خامنه ای

در این مقطع زمانی، یاد و نام مبارك پیامبر اعظم از همیشه زنده‌تر است؛ و این یكی از تدابیر حكمت و الطاف خفیه‌ی الهی است. امروز امت اسلام و ملت ما بیش از همیشه به پیغمبر اعظم خود نیازمند است؛ به هدایت او، به بشارت و انذار او، به پیام و معنویت او، و به رحمتی كه او به انسان‌ها درس داد و تعلیم داد. امروز درس پیغمبر اسلام برای امتش و برای همه‌ی بشریت، درس عالم شدن، قوی شدن، درس اخلاق و كرامت، درس رحمت، درس جهاد و عزت، و درس مقاومت است. پس نام امسال به طور طبیعی، نام مبارك پیامبر اعظم است. در سایه‌ی این نام و این یاد، ملت ما درس‌های پیغمبر را باید مرور كند و آنها را به درس‌های زندگی و برنامه‌های جاری خود تبدیل كند. ملت ما به شاگردی مكتب نبوی و درس محمدی(صلی الله علیه و اله) افتخار می‌كند. ملت ما پرچم اسلام را در میان امت اسلامی با استقامت و استحكام برافراشته است؛ سختی‌ها را تحمل كرده است و كامیابی‌های حضور در این میدان شرف و افتخار را دیده است و به فضل الهی، كامیابی‌های بیشتر در راه است.

ما درس اخلاق پیغمبر، درس عزت پیامبر اعظم، درس علم‌آموزی و درس رحمت و كرامت و درس وحدتی را كه ایشان به ما داد و درس‌های زندگی ماست، باید در برنامه‌ی زندگی خودمان قرار بدهیم.

امروز دولتی مصمم و خدمتگزار در وسط میدان، با مردمی آماده به كار و سرشار از امید، و با جوانانی پرشور و با استعداد، در این سرزمین حضور دارند و این نوید بزرگی برای آینده‌ كشور و ملت ماست.

از خداوند متعال خواهانیم كه روح مطهر پیامبر اعظم را از ما خشنود كند و بركات خود را به آن پیامبر رحمت و عزت و به امت او روز‌به‌روز افزون فرماید و قلب مقدس ولی عصر(ارواحنافداه) را از ما شاد كند و ما را در پیمودن این راه دشوار موفق و موید بدارد؛ و روح شهیدان عزیز و روح مطهر امام بزرگوار ما را در جوار اولیاء و بندگان صالحش، سرشار از نعمت خود قرار دهد.

والسلام علیكم و رحمه الله و بركاته»

تهیه و تنظیم: عطاالله باباپور

گروه جامعه و سیاست