تبیان، دستیار زندگی
حجت الاسلام و المسلمین حسین ایرانی در سال 1323 ش در خانوادهای مذهبی دیده به جهان گشود،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجت الاسلام و المسلمين حسين ايراني
حجت الاسلام و المسلمین حسین ایرانی

حجت الاسلام و المسلمين حسين ايراني در سال 1323 ش در خانوادهاي مذهبي ديده به جهان گشود،

تولد و دوران تحصیل

فعاليت هاي علمي و پژوهشي

همراه و همگام با انقلاب اسلامي

فعاليتهاي اجرايي و مديريتي

جبهه فرهنگي

پيام مقام معظم رهبري

تولد و دوران تحصیل

حجت الاسلام و المسلمين حسين ايراني در سال 1323 ش در خانوادهاي مذهبي ديده به جهان گشود، «حسين» در دامن پدري متقي، مادري پاکدامن و خانهاي ساده و بيآلايش در يکي از مناطق مستضعف نشين شهر قم رشد و نمو کرد و تحصيلات را تا حد ديپلم ادامه داد.

عشق و علاقه وافر «حسين» از سويي و ترغيب و تشويق پدري که خود نمايندگي مرحوم آيتالله العظمي حائري در امور عمراني را بر عهده داشت، وي را راهي حوزه علميه کرد تا آرزوي پدر محقق شود. آرزويي که همواره در دل و زبان او بود که: من حسين را وقف امام زمان(ع) کردهام.

از سال 1342 حسين ايراني، وارد حوزه علميه قم شد و پس از گذراندن مراحل مقدمات و سطوح از دروس خارج فقه و اصول اساتيد صاحب نامي چون حضرات آيات فاضل لنکراني(ره) ، حائري يزدي(ره)، مکارم شيرازي(مد ظله)، آقا ميرزا هاشم آملي(ره) و حاج ميرزا جواد آقا تبريزي(ره) بهرهمند شد.

فعاليت هاي علمي و پژوهشي

حجت الاسلام و المسلمین حسین ایرانی

ذوق سرشار، انگيزه بالا و از همه بالاتر خلوص نيت شيخ حسين ايراني توفيقات بزرگي را نصيب وي کرد تا جايي که از همان سنين جواني در عرصهء تعليم و تعلم و مهارت هاي ارتباطي با مخاطبين جايگاه برجستهاي را از آن خود كرد.

اخلاق حسنه، بيان رسا، قلم شيوا، نگاه نافذ و آشنايي و تسلط بر مسائل روز از جمله عواملي بودند که مخاطبين و مستمعين را مجذوب شخصيت حجتالاسلام حسين ايراني كرده بود.

از آن فقيد سعيد در مدت عمر با برکت خويش علاوه بر تدريس در حوزه و دانشگاه و فعاليتهاي تبليغي گسترده دههاکتاب و مقاله ارزنده در زمينههاي ديني، اخلاقي، علمي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي بر جا مانده است که بسياري از آنها به چاپ رسيده و برخي نيز در دست انتشار است.

همراه و همگام با انقلاب اسلامي

حجت الاسلام ايراني از همان ابتداي شکلگيري انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني(ره) با اين حرکت همراه شد و همگام با علماء حوزه و مردم بيدار دل به مبارزه با نظام ستمشاهي پرداخت.

اين عالم مبارز در اوج خفقان رژيم پهلوي به هر شکل ممکن خود را به جلسات حضرت امام(ره) مي رساند و با الهام از آرمانهاي امام(ره) به همراه دوستاني همچون شهيد موحدي، ثبت، مهاجري، آيتالله يزدي، آيتالله طاهري خرم آبادي، آيتالله گرامي، آيتالله کرباسچي و دکتر حسن روحاني به تبيين و تشريح اهداف و آرمانهاي امام و انقلاب و افشاگري عليه رژيم منحوس پهلوي ميپرداختند.

با پيروزي انقلاب اسلامي و استقرار نظام جمهوري اسلامي نيز ايشان با احساس تکليف بيشتر براي حفظ انقلاب و صيانت از دستاوردهاي نظام جمهوري اسلامي و خنثيسازي توطئههاي دشمنان بهخصوص در عرصه انديشه و فکر و در حوزه فرهنگي با تمام توان همچون سربازي جان بر کف در خدمت انقلاب و نظام اسلامي بود.

پذيرش ماموريتهاي ويژه از سوي دفتر امام(ره)، تدريس و اداره دورههاي آموزشي و توجيهي ويژه، افشاگري عليه مارکسيستها، راهاندازي حزب جمهوري اسلامي در شهرهاي مختلف، پذيرش مسئوليت حزب جمهوري اسلامي قم به پيشنهاد شهيد مظلوم آيتالله بهشتي(ره)، مسئوليت منطقه 2 کشوري از جمله فعاليتهاي موءثر و برجسته اين عالم مجاهد به شمار ميآيد.

فرماندهي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي قم، فرماندهي سپاه ناحيه استان مرکزي، فرماندهي سپاه منطقه يک (استانهاي مرکزي، زنجان و سمنان) حضور در جبهههاي نبرد و در جمع تصميمگيران و تصميم سازان کلان دفاع مقدس و همنواي و هم آوايي با شهداي گرانقدري همچون صياد شيرازي، زينالدين و دهها حماسه آفرين ديگر از جمله افتخارات آن مرد علم، جهاد، زهد و تقوي است.

فعاليتهاي اجرايي و مديريتي

حجت الاسلام و المسلمین حسین ایرانی

تلاشهاي خستگيناپذير و روحيه خدمتگزاري بيمنت و خالصانه حجتالاسلام و المسلمين ايراني اعتماد مردم شريف قم را جلب کرده و به اين ترتيب ايشان نمايندگي دورههاي چهارم و پنجم مردم قم در مجلس شوراي اسلامي را به عهده گرفت و طي آن نداي مظلوميت و محروميت قم را به گوش مسئولان رساند.

پس از آن به عنوان بازرس انتخابات هشتمين دوره رياست جمهوري و سومين دوره مجلس خبرگان رهبري انتخاب و به انجام وظيفه پرداخت.

تاسيس کانون جوانان آل محمد(ص)، صندوق قرض الحسنه هيئت رزمندگان اسلام، موسسه محسنين، هيئت الحسن طلاب قمي و عضويت در دههاتشکل و موسسه از جمله جمعيت قميهاي مقيم مرکز، بنياد فرهنگي خدمات ازدواج حضرت فاطمه زهراء(ع)، هيئت مديره مرکز خدمات حوزه علميه قم از ديگر فعاليتهاي مرحوم ايراني است.

جبهه فرهنگي

هر چند تمام فعاليتها و تلاشهاي حجتالاسلام و المسلمين ايراني با نگاه فرهنگي شکل ميگرفت اما دغدغه بسيار قوي و شديد فرهنگي ايشان که ناشي از سوز دل و درک واقعيتهاي موجود جامعه بود، او را به کاري شبانه روزي و تمام وقت در عرصه فرهنگ گسيل ميداد.

آن فقيد سعيد کار فرهنگي را در هر شرائط بخصوص در شرائط فعلي که دشمن با تمام توان جبهه جديدي در برابر انقلاب گشوده بسيار ضروري و در راس تمام امور مي دانست. حجتالاسلام ايراني هرگز نميتوانست نگراني و تاسف خود از بي مهريها و کم لطفيهاي موجود در حوزه فرهنگ پنهان دارد و از اين رو بخاطر وضعيت فرهنگي جامعه بسيار متاثر و دلگير بود.

بر همين اساس با وجود کسالتهاي جسمي ناشي از فشار کار و همچنين اثرات شيميايي زمان جنگ به صورت تمام وقت و شبانه روزي در عرصههاي مختلف فرهنگي حضوري فعال داشت.

مسئوليت ستاد منطقه دو کشوري (مناطق ويژه)، عضويت در هيئت امناء مسجد مقدس جمکران، معاونت فرهنگي مسجد مقدس جمکران، مسئوليت ستاد جشنواره مهدويت، دبيري ستاد احياء امر به معروف و نهي از منکر استان قم، مديرکل تبليغات اسلامي قم و عضويت در دهها ستاد و موسسه فرهنگي ديگر، حکايت از روحيه مسئوليتپذيري و تکليفگرايي آن عزيز سفر کرده است.

ديدگاههاي فرهنگي مديرکل فقيد تبليغات اسلامي قم نيز قابل تامل است. آن مرحوم معتقد بود در کنار مسائل فرهنگي، بايد مطالبات معيشتي مانند اشتغال، ازدواج و رفاه نسبي مردم نيز تامين شود، زيرا مردم، امروز نارساييهاي معيشتي را جداي از فرهنگ و انقلاب نميدانند.سرانجام این روحانی پرتلاش درروز جمعه 30/12/1387دربیمارستان ولیعصرقم به دیارباقی شتافت.

حجت الاسلام و المسلمین حسین ایرانی

پيام مقام معظم رهبري به مناسبت درگذشت حجت الاسلام آقاي حاج شيخ حسين ايراني

مقام معظم رهبري در پيامي درگذشت حجت الاسلام آقاي حاج شيخ حسين ايراني مديرکل تبليغات اسلامي استان قم را تسليت گفتند.

به گزارش روابط عمومي اداره کل تبليغات اسلامي استان قم : متن پيام مقام معظم رهبري به اين شرح است:

بسمه تعالي

در گذشت روحاني مجاهد ، مرحوم حجةالاسلام آقاي حاج شيخ حسين ايراني (رحمةالله عليه ) را به بازماندگان گرامي و همه ي دوستان و ارادتمندان ايشان و به عموم مردم مؤمن و انقلابي قم تسليت عرض مي کنم.

اين روحاني عزيز نمونه اي از روحانيون با اخلاص و فداکاري بود که خود را با همه ي وجود در خدمت اسلام و انقلاب و آرمانهاي والاي آن قرار داده و زبان رسا و دل عطوف و جسم پر تلاش و خستگي ناپذيررا در همه ي شرايط و در همه ي سنگر ها وقف خدا و مردم کرده اند.

رحمت خدا بر او باد

سيد علي خامنه اي _ 30 اسفند 1387