تبیان، دستیار زندگی
جان کول» اسلام‌شناس و پژوهشگر امور خاورمیانه در کتاب جدید خود، برداشت‌های نادرست آمریکا و جهان غرب را درباره جهان اسلام و مسلمانان بررسی کرده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

يك پژوهشگر آمريكايي منتشر كرده است

تصورات وهم‌آلود آمریکا از جهان اسلام

یك پژوهشگر آمریكایی منتشر كرده است  تصورات وهم‌آلود آمریکا از جهان اسلام

«جان کول» اسلام‌شناس و پژوهشگر امور خاورمیانه در کتاب جدید خود، برداشت‌های نادرست آمریکا و جهان غرب را درباره جهان اسلام و مسلمانان بررسی کرده است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از tpmcafe، «جان کول» پژوهشگر آمريكايي و استاد دانشگاه میشیگان، در کتاب خود با عنوان « تعامل با جهان اسلام» به بررسی سیاست اسلام هراسی یا اسلاموفوبیا توسط دولت «جورج بوش» و چهره‌هایی مانند «رامسفلد» و «دیک چنی» می‌پردازد.

«کول» در کتاب خود به طور اساسی هر یک از حوزه‌های منازعه بین اسلام و غرب را بررسی کرده و تلاش می‌کند دو موضوع را توضیح دهد: اول این که آمریکا به این حوزه‌های تنازعی چگونه می‌نگرد و دوم این که اشتباه آمریکا در فهم واقعیت‌های جهان اسلام در چیست؟

موضوع مهمی که «جان کول» در کتاب خود به آن اشاره می‌کند، این است که آمریکا بسیار کم‌تر از آنچه که با جهان اسلام درگیر است، با آن آشنایی دارد و بسیاری از آن تصوراتی هم که در غرب درباره جهان اسلام وجود دارد، بر پایه تبلیغات شکل گرفته است. به طور خلاصه «کول» معتقد است آمریکایی‌ها جهان اسلام را بر اساس تصورات ذهنی خودشان می‌شناسند. او می‌گوید حتی لیبرال‌ها نیز ارزیابی‌شان از جهان اسلام بر اساس تصور «آیا آنها با ما هستند یا علیه ما؟» شکل گرفته است، تصوری که در دوران بوش به نقطه اوج خود رسید و البته همین تصور نیز پایه تحریف‌ها قرار گرفت.

بخش مهمی از کتاب 288 صفحه‌ای « تعامل با جهان اسلام» که توسط انتشارات «پالگریو مک میلان» منتشر شده، به مناسبات ایران و آمریکا می‌پردازد.

«نیکی کدی» نظریه‌پرداز معروف آمریکایی درباره کتاب کول می‌گوید: «کول» یک تحلیل منطقی از وضعیت کنونی جهان اسلام فراهم کرده است... او نقش کلیدی منافع نفتی را در سیاست خارجی آمریکا اثبات کرده و نشان می‌دهد که چگونه ایده‌های غلط و بزرگ‌‌نمایی شده در آمریکا، خشونت‌آمیز بودن اسلام و مبارزه جویی ایران را شایع می‌کنند.