آسانش کنید، فراگیر شود
آنچه پیش رو دارید، مجموعهای است از پندها و نصایح مقام معظم رهبری به زوجهای جوانی كه توفیق یافتهاند عقد ازدواجشان را با انشاء ایشان متبرك كنند و در آغاز زندگی از سرچشمه فیض و حكمت آن عالم عارف بهره گیرند... ایشان در مقام پدری مهربان، اندیشمندی دورنگر و حكیمی ژرفاندیش، قبل و بعد از خواندن خطبه عقد، پندهای آمیختهای از حكمتهای نظری و عملی را با زبان ساده و صمیمانه بهسان شربتی در زندگی اهل ایمان برایشان تدارك دیده و حكیمانه كام تشنه آنها را گوارا ساخته است .
ازدواج آسمانی
پیامبر(ص) به دخترش فرمودند: دخترم حق تعالی در حق علی(ع) هفت خصلت مرا عطا كرده است: او اول كسی است كه با من از قبر بیرون میآید، اول كسی است كه با من بر صراط میایستد و خطاب میكند به آتش جهنم كه این را بگیر و آن را بگذار، اول كسی است كه با من جامه میپوشد، اول كسی است كه با من در جانب راست عرش میایستد، اول كسی است كه با من در بهشت را میزند، اول كسی است كه با من در درجات علیین ساكن میشود و اول كسی است كه با من از شراب بهشت مینوشد. فاطمهجان! اگر علی(ع) در دنیا مالی ندارد، در آخرت عظمت و جلال دارد، سینه او مملو از علم الهی است و خداوند عالم، او را به صفت و هیأت حضرت آدم(ع) آفریده است. با دستان بلند خود، دشمنان خدا و دشمنان مرا به قتل میرساند و حق تعالی به بركت او دین مرا غالب خواهد كرد و از صلب او دو جوان بهشتی متولد میشوند كه عرش الهی آنان را تا قیامت زینت خود قرار میدهد. دختر رسول خدا(ص) كه از سخنان پدر سخت در سكوت عمیق فرو رفت، آثار شعف و خشنودی از رخسارهاش آشكار شد و گفت: «جز علی(ع)، كسی را برای ازدواج اختیار نمیكنم!»
چـرا اصـرار بـر 14 سكـه
اینكه میبینید ما گفتیم 14 سكه بیشتر را عقد نمیكنیم، نه برای این است كه چهارده سكه بیشتر اشكالی در ازدواج ایجاد میكند. خیر. چهارده هزار سكه هم باشد، ازدواج اشكالی ندارد. فرقی ندارد. این برای این است كه آن جنبه معنوی ازدواج، غلبه پیدا كند بر جنبه مادی. مثل یك تجارت و معامله نباشد. داد و ستد مادی نباشد. اگر تشریفات را كم كردید، جنبه معنوی تقویت خواهد شد. مهریه هر چه كمتر باشد، به طبیعت ازدواج نزدیكتر است، چون طبیعت ازدواج معامله كه نیست، خرید و فروش كه نیست، اجاره دادن كه نیست، زندگی دو انسان است. این ارتباطی به مسائل مالی ندارد. ولی شارع مقدس یك مهریهای را معین كرده كه باید یك چیزی باشد. اما نباید سنگین باشد. باید عادی باشد جوری باشد كه همه بتوانند انجام دهند. در ازدواج، آنچه كه اتفاق میافتد، یك حادثه و پیوند انسانی است، نه یك معامله پولی و مالی، اگرچه یك مالی هم در بین هست در شرع مقدس اسلام، آن مال جنبه نمادین دارد. جنبه رمزی دارد. خرید و فروش و بده بستان نیست.
مهرم حلال،جانم خلاص
گاهی اوقات مرد آنچنان است كه زن هر چقدر هم مهریه داشته باشد میگوید: مهرم حلال، جانم خلاص. هر چقدر كه پول در این طور مسائل كمتر باشد، عنصر مادی بیرون بشود، عنصر انسانی تقویت میشود و محبت بیشتر میشود. بعضیها خیال میكنند مهریه سنگین به حفظ پیوند زناشویی كمك میكند. این خطاست. اشتباه است. اگر خدای ناكرده این زن و شوهر نااهل باشند، مهریه سنگین هیچ معجزهای نمیتواند بكند. هیچ كس با مهریه بالا خوشبخت نشد. اینهایی كه خیال میكنند اگر مهریه نباشد ازدواج دخترشان متزلزل خواهد شد، اینها اشتباه میكنند. ازدواج اگر چنانچه با محبت بود، با وضعیت درست بود، بیمهریه هم متزلزل نمیشود. ولی اگر چنانچه بر مبنای خباثت و زرنگی و كلاهبرداری و فریب و این چیزها بود، مهریه هر چقدر هم كه زیاد باشد، مرد بدجنس زورگو، كاری خواهد كرد كه بتواند از زیر بار این مهریه هم فرار كند. بعضیها میگویند ما مهریه را سنگین میكنیم برای اینكه مانع طلاق بشویم. این خیلی خطای بزرگی است.
چشم و همچشمی و معضل جهیزیه
خانوادهها روی چشم و همچشمی، جهیزیه را برای خودشان یك معضل میكنند. بعد كه این معضل را خودشان به یك نحوی تحمل كردند، تازه نوبت دیگران است كه رنج این معضل را ببرند. برای خاطر اینكه وقتی شما در جهیزیه دخترتان این همه وسایل درست كردید، بعد كسانی كه دیدند، تكلیف آنها چیست؟ این چشم و همچشمیها، آخر به كجا خواهد رسید؟ این همان مشكلاتی است كه درست خواهد شد. اسلام میخواهد اینها نباشد.(خطبه عقد 16 خرداد 73)
بعضیها سعی میكنند كه برای جهیزیه بزنند روی دست همه قوم و خویشها و همسایهها و دوست و آشناها كه این هم اشتباه است... باید نگاه كنید، ببینید كه چه چیزی درست است؟ چه چیزی حق است و آن را انجام بدهید. چه چیزی حق است؟ یك خانواده دو نفره یك وسایلی لازم دارند كه زندگی سادهای داشته باشند. (خطبه عقد سوم آبان 79)
خانواده سبز
تنظیم برای تبیان : کهتری