تبیان، دستیار زندگی
در بیشتر موارد به موفقیت از منظر دارایی‌های مادی، دستاوردهای پولی و مالی نگریسته شده است. افتادن در دام ساعات طولانی كار و تلاش سخت برای رسیدن به استاندارد خوب زندگی باعث می‌شود روابط بین‌فردی، فعالیت‌های تفریحی، اوقات فراغت و شادی‌های فردی نادیده انگاشته
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعادل بین کار و زندگی

کار

اگر شخصیت خود را با فعالیت‌های شغلی خویش می‌سنجید ، پس وقتی كار نمی‌كنید فاقد شخصیت هستید.امروزه یكی از بزرگ‌ترین گرفتاری‌ها فرهنگ مشغول بودن است. مشكل اصلی در این فرهنگ این است كه مشغولیت، كار واقعی را پنهان می‌كند.

مشغول بودن باعث می‌شود تلاش دایمی با اثربخشی واقعی اشتباه گرفته شود. زندگی شما شبیه یك معماست كه از بخش‌های مختلفی تشكیل شده است. اطمینان حاصل كنید كه زمانی را برای هر جنبه مهم از زندگی‌تان در نظر بگیرید.

در دنیای امروزی نتایج بسیاری از عوامل براساس سرعت اندازه‌گیری می‌شود اگرچه ممكن است شما هم از زندگی در یك مسیر پرشتاب لذت ببرید ، ولی به یاد داشته باشید كه برای سلامتی و رفاه باید هزینه‌هایی را بپردازید؛ چرا كه فعالیت مستمر دامی است كه به اثربخشی كار و زندگی آسیب می‌رساند.

اعتیاد به كار برخی از افراد ، فرار از زندگی از طریق كار است. این رفتاری است كه می‌‌تواند باعث تضعیف اثربخشی، رنجاندن خانواده و تحلیل سلامتی شود.

رفتار این افراد به مرور زمان منجر به عدم تعادل و خستگی مفرط شده و باعث كناره‌گیری از خانواده و دوستان می‌شود. سعی كنید وفاداری را با بردگی اشتباه نگیرید. شما می‌توانید ضمن پایبند بودن به وظایف حرفه‌ای از استقلال شخصیت خود نیز حراست كنید. اجازه ندهید كسب و كار حكمران شما شود و بر تمام شؤون زندگی‌تان تاثیر گذارد.

برای لذت بردن از تعادل سالم بین كار و زندگی نقش‌هایتان را تعریف كنید.

آگاه باشید در صورتی كه همیشه كارتان را بالاتر از خانواده‌تان اولویت‌بندی كنید، نقش‌هایتان به عنوان پدر یا مادر می‌تواند آسیب ببیند یا نقشتان به عنوان یك زن یا شوهر می‌تواند دچار اشكال شود ، اگر زمان و انرژی بسیار زیادی روی مسیر شغلی و یا فرزندانتان صرف كنید. پس از نقش‌هایتان آگاهی كامل داشته باشید و نسبت به آنها انعطاف‌پذیر باشید.

نكات كلیدی برای برقراری تعادل كار و زندگی

تجزیه و تحلیل خودتان: دستیابی به تعادل كار در زندگی‌ شامل به چالش كشیدن روش‌های فكری و رفتاری‌تان است. از باورها، ادراكات، حق انتخاب‌ها و اقداماتتان برای رسیدن به تعادل مورد نیازتان استفاده كنید. به طور مثبت بیندیشید و مسوولیت انتخاب‌ها و تصمیمات خود را به عهده بگیرید. شما درباره هرچیزی دارای باورهایی هستید برای مثال درباره كار، زندگی، موفقیت و خوشبختی.

این باورها روی انتخاب‌ها و اقدامات شما تاثیرگذار است. بیشتر افراد دارای تعادل ضعیف بین كار و زندگی دارای باورهای غلطی هستند، پس سعی كنید ادراكتان را تغییر دهید و پذیرای افكار نو و متفاوت باشید و انعطاف‌پذیر باقی بمانید.

هر روز زمانی را برای افكار و احساساتتان در نظر بگیرید و از آنها برای كمك به خودتان جهت رسیدن به شادی‌ها و موفقیت‌های بزرگ‌تر استفاده كنید.

توجه كردن به سخنان خود: مهم‌ترین مكالماتی كه در زندگی دارید ، آنهایی‌اند كه با خودتان دارید. گوش دادن به آنچه به خودتان می‌گویید مهم است. به جملات محدودكننده «من نمی‌توانم» و تاییدات « بله و اما » توجه كنید. نگرش ذهنی «من می‌توانم» را تقویت كنید و سعی كنید صحبت كردن با خودتان را با استفاده از زبان مثبت تمرین كنید.

درك مسائل احساسی (عاطفی)‌: هر روز زمانی را برای افكار و احساساتتان در نظر بگیرید. این كار به شما بینش می‌دهد. احساسات پیام‌هایی هستند كه می‌توانید آنها را بخوانید و از آنها برای كمك به خودتان جهت رسیدن به شادی‌ها و موفقیت‌های بزرگ‌تر بیاموزید.

اهمیت و توجه به خانواده: خانواده ، والدین و دوستان خود را به عنوان زیربنا ببینید. به یاد داشته باشید كه حمایت آنها به شما در موفقیت‌هایتان كمك می‌كند. مراقب باشید كه خانواده‌تان و صرف زمانی برای آنان را فراموش نكنید و در حل مشكلات به آنان كمك كنید. اگر به طور دائم كار را در درجه نخست اهمیت قرار دهید ، در ارتباط با خانواده خود دچار مشكل می‌شوید.

به طور عمیق بیندیشید كه خانواده‌تان تا چه اندازه برایتان مهم است و اوقات خوش در كنار هم بودن را در برنامه خود داشته باشید و برای ابراز علاقه به خانواده، در انتظار تعطیلات یا سالروز تولد نباشید.

اختصاص دادن زمانی برای اوقات فراغت: آیا زمانی را برای اوقات فراغت و فعالیت‌های مورد نظرتان اختصاص می‌دهید؟ شما در صورت بی‌توجهی به اوقات فراغت خود هزینه‌ای را خواهید پرداخت كه شامل فشار روانی، خستگی بیشتر،به خطر افتادن سلامتی و روابط آسیب‌دیده می‌باشد.

استفاده كارآمد از زمان : گاهی اوقات، تعادل ضعیف بین کارو زندگی علامتی از مدیریت ضعیف زمان است. بدانید كه زمان ارزشمندترین منبع است. توانایی شما برای ذخیره یا تلف كردن زمان تعیین می‌كند كه تا چه حد بین كار و زندگی‌تان تعادل مناسبی برقرار كرده‌اید.

ساده زندگی كردن : موفقیت به طور سنتی به عنوان پول و دارایی بیشتر و بیشتر،داشتن خودرو شیك‌تر و یك شغل با مسوولیت‌های بیشتر تعریف شده است. یقین داشته باشید كه داشتن هر چیزی بیشتر از اندازه می‌تواند زندگی را تا حد زیادی آشفته كند و باعث گرفتاری، تعهد بیشتر و در نهایت از پادرآمدن شما شود. پس سعی كنید از دور شدن از ارزش‌های راستین خود اجتناب كنید و بر روی امر بسیار مهم سادگی تمركز كنید.

مرتب كردن محیط كار: نظم‌بخشی به محیط كار باعث شفافیت ذهنی و تمركز هوشمندانه‌تر فرد می‌شود. وی را قادر به برخورد بهتر با بار كاری بیشتر می‌كند. هر هفته زمانی را برای مرتب كردن دفتر كار خود اختصاص دهید. فضای روی میز شما فقط باید به اسناد و مدارك مربوط به فعالیت‌های جاری با اولویت‌ بالا اختصاص داده شود.

ایجاد تغییر: تغییر در زندگی حتمی و غیرقابل اجتناب است، خواه شما فعالانه در جستجوی آن باشید یا سعی كنید از آن دور شوید. آنچه تمایل به تغییر آن دارید را شناسایی كنید. دقت كنید چه چیزی را برای تعادل كار و زندگی‌تان می‌خواهید تغییر دهید؟ آیا این تغییر كمتر كردن ساعات كاری و بیشتر كردن تعطیلات آخر هفته شماست؟ و بعد از خود بپرسید به چه كسی نیاز دارید تا درباره این تغییرات با او صحبت كنید؟

كنترل فشار روانی: فشار روانی، ویژگی مشترك روزافزون زندگی نوین است. فشار روانی (استرس)‌، شبیه چراغ قرمزی است كه هنگام رانندگی با آن مواجه می‌شوید و علامتی است كه به شما می‌گوید در حال تحلیل رفتن هستید و در وضعیت بی‌تعادل قرار دارید. پس برخورد با فشار روانی، اضطراب و نگرانی را یاد بگیرید.

این نكته را از یاد نبرید كه در زندگی شما هیچ چیز ارزشمندتر از شادمانی و آرامش و رضایت خاطر نیست و درواقع كار و تلاش طاقتفرسا برای دستیابی به این موهبت‌هاست. به هر حال هرگاه از جاده اعتدال منحرف شوید و در فعالیت‌های شغلی خود طریق افراط را در پیش گیرید ، تردید نكنید كه یك قربانی تمام‌عیار هستید.

در بیشتر موارد به موفقیت از منظر دارایی‌های مادی، دستاوردهای پولی و مالی نگریسته شده است. افتادن در دام ساعات طولانی كار و تلاش سخت برای رسیدن به استاندارد خوب زندگی باعث می‌شود روابط بین‌فردی، فعالیت‌های تفریحی، اوقات فراغت و شادی‌های فردی نادیده انگاشته شود. سلامت و تندرستی شما تا حد زیادی بخش اعظم تعادل است، پس زمانی را برای تجدید نیرو در نظر بگیرید ، درباره زندگی به صورت كلی بیندیشید چرا كه موفقیت به تمام جنبه‌های زندگی اعم از خانواده، دوستان، برنامه‌های اوقات فراغت، اهداف شخصی و مشاركت در جامعه مربوط می‌شود نه فقط و فقط به كار.

منبع:جام جم آنلاین - با تلخیص

تنظیم برای تبیان:داوودی

مقالات مرتبط :

کار برای زندگی ، نه زندگی برای کار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.