تبیان، دستیار زندگی
اگر چه ممکن است نبودشان خللی در فضا ایجاد نکند ولی بودنشان در طراحی خانه و فضا بسیار موثر خواهد بود. دیوارها، گسترده ترین سطوح موجود در یک فضا هستند که در نگاه اول فردی که وارد یک فضا می شود جلب توجه می کنند، پس تزیین آنها یا رنگشان بر دکوراسیون بسیار تاث
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چی برای کجا؟

دکوراسیون

دکوراسیون یک فضا یا خانه، ثمره در کنار هم قرار گرفتن عناصر گوناگون و متعدد است. زمانی که آنها به صورت هماهنگ و مناسب در یک فضا قرار بگیرند و بین آنها رابطه ای وجود داشته باشد نتیجه آن فضایی می شود که دلپذیر و زیباست.

عناصری مانند ظروف تزیینی، گلدان ها، گل های خشک و مصنوعی، شمعدان، مجسمه و... اگر چه ممکن است نبودشان خللی در فضا ایجاد نکند ولی بودنشان در طراحی خانه و فضا بسیار موثر خواهد بود. دیوارها، گسترده ترین سطوح موجود در یک فضا هستند که در نگاه اول فردی که وارد یک فضا می شود جلب توجه می کنند، پس تزیین آنها یا رنگشان بر دکوراسیون بسیار تاثیر گذار خواهد بود. ممکن است محیطی با زیباترین و شیک ترین وسایل تزیینی و مبلمان مزین شده باشد ولی برای دیوارهای آن تدبیری اندیشیده نشده باشد، در نگاه اول بیننده سطح خالی دیوارها از جذابیت بقیه عوامل کاسته و فرد از این امر احساس خوبی نخواهد داشت. پس تابلو یکی از بهترین راهکارها برای رفع این مسئله است. تابلوها اگر چه اغلب با هدف تزیین مورد استفاده قرار می گیرند ولی در واقع، مسئولیت های کاربردی نیز در فضا برعهده دارند. آنها در تغییر حال و هوای فضا جایگاه ویژه ای دارند. از تابلوها برای تغییر ابعاد ظاهری فضا می توان استفاده کرد. مثلا به لحاظ ظاهری برای افزایش ارتفاع دیوارها، نصب تابلوهای عمودی و بلند کارساز خواهد بود به همین ترتیب با نصب تابلو به صورت افقی می توان طول دیوار را به لحاظ بصری افزایش داد.

اگر رنگ های استفاده شده درون اثر شما ملایم و کمرنگ هستند و در محیط به رنگ های شادتر بیشتر نیاز است با انتخاب قاب با یکی از رنگ های تند و گرم به اثر، جلوه ای دیگر بدهید.

 انتخاب قاب برای تابلوها

به منظور ایجاد جلوه برای یک اثر هنری، چارچوبی لازم است. شما با انتخاب یک قاب ساده و در عین حال شیک و زیبا می توانید زیبایی یک اثر را که ارزش تابلو شدن دارد دو چندان کنید. قاب در برجسته و جلوه دار کردن اثر نقش مهمی دارد. تابلوهایی که در فضا استفاده می شوند باید با سایر لوازم و دکوراسیون هماهنگ باشند.

عکس این موضوع نیز صادق است و برای آثاری که شلوغ هستند و رنگ های گرم و تند بیشتر در آن ها استفاده شده می توانید قابی با یکی از رنگ های ملایم و خنثی در نظر بگیرید. باید مراقب باشید قابی که انتخاب می کنید از جلوه اثر نکاهد. در آخر توصیه می کنیم که قاب و حاشیه دور اثر از رنگ های ملایم و خنثی باشند و قاب با رنگ دیوارها هماهنگی داشته باشد.

دکوراسیون

استفاده بهینه از فضا

در هر خانه ای اغلب جدا از فضاهای متداول مانند کابینت های آشپزخانه و کمدهای دیواری، فضاهای بسیاری وجود دارند که می توان وسایل گوناگونی را در آنها جای داد بدون آنکه به نمای ظاهری خانه خدشه ای وارد کرد. چنانچه ایجاد فضای مناسب جهت نگهداری و جای دادن وسایل مختلف با تفکر و برنامه ریزی صحیح انجام گیرد علاوه بر فراهم کردن امکان استفاده بهینه از فضا می تواند جنبه تزیینی نیز داشته باشد و به نمای ظاهری اتاق زینت بخشد. برای مثال در این راستا فضای لازم جهت نگهداری از مواد غذایی و وسایل پخت و پز را در نظر بگیرید. محل نگهداری اقلام نامبرده باید به محل آماده سازی و طبخ غذا نزدیک باشد. پس از آنها، نوبت به ظروف چینی، بلوری و وسایل پذیرایی می رسد. چنانچه با کمبود فضا در آشپزخانه مواجه هستید استفاده از اتاق غذاخوری برای این امر راهکاری مناسب خواهد بود و می توان این وسایل را در اتاق غذاخوری نگه داشت.

چنانچه دیوارها دارای فرورفتگی و فضاهای غیرقابل استفاده هستند می توانید با نصب طبقات و قفسه هایی در این فرو رفتگی ها از آنها به صورتی شایسته بهره گیرید

در اتاق نشیمن، لوازم سرگرم کننده از قبیل تلویزیون و دیگر لوازم صوتی و تصویری و احتمالا وسایلی از قبیل کتاب و لوازم زینتی لازم می باشد. پیش از هر اقدامی با توجه به ابعاد و فرم اتاق، تصمیم بگیرید که طبقات و قفسه های لازم به صورت توکار و ثابت یا از انواع قابل حمل باشند.  اگر ابعاد اتاق به صورتی است که امکان قرار دادن کتابخانه، کمد و میز تلویزیون در آن وجود دارد می توانید از انواع قابل جابه جایی آنها سود ببرید. در اتاق خواب کودکان، به فضای کافی برای جای دادن اسباب بازی ها نیز نیاز داریم و لازم است از کلیه فضاهای موجود در اتاق و حتی فضای زیر تختخواب کودک نیز بهره ببریم. همچنین با نصب طبقات دیواری متعدد می توانیم فضای قابل استفاده به منظور نگهداری اسباب بازی های کودک را تا حد قابل ملاحظه ای افزایش دهیم.

هموطن سلام

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

به شیوه ای نو بچینید

کجا زندگی می کنید؟

اتاقی زیر شیروانی

دکوراسیون با صرفه

باز هم مشکل کمبود جا!

نگران کمبود فضا نباشید!

تنوع در دکوراسیون خانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.