تبیان، دستیار زندگی
نگارش داستان فلسفی، پیشینه‌ای بسیار دیرین دارد، آن‌گونه‌كه ما در دوران ابن‌سینا داستان فلسفی داریم و ابن‌سینا نیز چندین تمثیل فلسفی كه با زبان داستان نوشته شده – نظیر «سلامان و ابسال» – دارد. كریم فیضی، همچنین،درباره اثر تالیفی‌ جدیدش گفت: پنجره پیامبر،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كريم فيضي از «پنجره پيامبر» مي‌گويد :

فلسفه و داستان همسايگي عميقي دارند

كریم فیضی از «پنجره پیامبر» می‌گوید  فلسفه و داستان همسایگی عمیقی دارند

"نگارش داستان فلسفي، پيشينه‌اي بسيار ديرين دارد، آن‌گونه‌كه ما در دوران ابن‌سينا داستان فلسفي داريم و ابن‌سينا نيز چندين تمثيل فلسفي كه با زبان داستان نوشته شده ، نظير «سلامان و ابسال» ،دارد." كريم فيضي، همچنين،درباره اثر تاليفي‌ جديدش گفت: پنجره پيامبر، رماني فلسفي است كه روي مرزهاي عرفان و روان‌شناسي حركت مي‌كند و شخصيتي ملموس دارد كه شايد نظيرش را همواره در اطرافمان ببينيم.

كريم فيضي، مترجم و پژوهشگر حوزه فلسفه اسلامي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، ضمن بيان مطلب فوق،درباره جديدترين اثر تاليفي‌اش با نام «پنجره پيامبر» سخن گفت.

اين نويسنده كه چندي پيش كتاب «سرشت و سرنوشت» او منتشر شد، درباره اثر تاليفي‌ جديدش گفت: پنجره پيامبر، رماني فلسفي است كه روي مرزهاي عرفان و روان‌شناسي حركت مي‌كند و شخصيتي ملموس دارد كه شايد نظيرش را همواره در اطرافمان ببينيم.

وي افزود: اين كتاب از دغدغه‌هاي دروني، اندوه‌ها و مشغله‌هاي اين شخص گرفته تا افكار روزمره و همه آنچه را كه يك فرد ممكن است درگيرش باشد، حكايت مي‌كند و جزئيات و زواياي فكري او را مي‌كاود.

نويسنده كتاب «از جبران تا سهراب» با يادآوري اين نكته كه اين كتاب يك رمان كاملاً ملموس با پس زمينه‌اي فكري و روان‌شناختي است، درباره چارچوب كلي اين رمان اظهار داشت: در اين رمان مي‌خواستم برشي از جامعه‌اي را كه در آن هستيم، در حد توانم با زباني بين ادبيات و فلسفه تشريح كنم.

فيضي در باره شخصيت رمانش يادآور شد:  شخصي كه من به عنوان قهرمان داستان «پنجره پيامبر» مطرح كرده‌ام، يك شخص مشكل‌دار نيست. يعني كسي نيست كه درس نخوانده يا ضعف خاصي داشته باشد بلكه شخصي است كاملاً متوسط، معتدل و حتي فرهيخته و بنا را بر اين گذاشته‌ام كه اصلاً قرار است آدم‌هاي مشرق زمين فرهيخته به دنيا بيايند و اين آدم‌ها، انديشه‌اي دارند اما به مرور زمان هرچه پيش‌تر مي‌روند، انديشه‌هايشان را از دست مي‌دهند.

فيضي تصريح كرد: مي‌خواستم بگويم چطور مي‌شود كه انديشه‌ها از دست مي‌روند. مثلاً اين شخص در جايي به هرمان و يأس مي‌رسد و بعد توضيح مي‌دهد چرا به اينجا رسيده  «پنجره پيامبر» يك رمان فلسفي است كه روي مرزهاي عرفان و روان‌شناسي حركت مي‌كند  و در ادامه، خودش مي‌تواند دليل همه اين‌ها را بفهمد.  در طي اين مسير نيز به نتايجي مي‌رسد مبني بر اين كه «من بايد حركت كنم، كار من حركت كردن است حتي اگر جامعه و تاريخ به هر منوالي كه بخواهد بگردد. من بايد من بودن خودم را حفظ كنم.»

فيضي در پاسخ به اين سوال كه اين اثر را بايد يك اثر ادبي بدانيم يا يك اثر فلسفي، گفت: نظر خودم اين است كه اثري فلسفي است، ولي من قالبي برايش طراحي كردم كه آن قالب، ديگر فلسفه به معناي متداول آن نيست كه مثلاً به طور مستقيم از وجود بحث شود يا از تعريف انسان يا انديشه، اما در عين حال اين مضامين به شكل داستان طرح شده‌اند. مثلاً در چند قسمت سوالاتي مطرح مي‌شود نظير اين كه اين زندگي كه در آن واقع هستيم،  ما را كجا مي‌برد؟

پژوهشگر حوزه فلسفه در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار «ايبنا» مبني بر اين كه «چه ضرورتي براي بيان دغدغه‌هاي فلسفي در قالب ادبيات وجود دارد» اظهار داشت: اين كار يك پيشينه بسيار ديرين دارد،

همچنان‌ كه ما از دوران ابن‌سينا داستان فلسفي داريم. شيخ اشراق هم چندين داستان تمثيلي دارد زيرا فلسفه و داستان بيگانه نيستند و همسايگي عميقي دارند، اما در دنياي جديد مسير اين دو تا حدي از هم جدا شده كه البته اين مساله به ضرر هر دو بود چرا كه هم فلسفه تضعيف شد و هم داستان، يعني فلسفه مال خواص شد و از طرفي اشخاصي هم آمدند داستان نوشتند كه خيلي نگاه عميقي نداشتند و آثارشان بيشتر قصه بود تا داستان.

فيضي همچنين درباره چگونگي خاتمه رمان خود گفت: پايان اين رمان، پايان خوبي است چرا كه پاياني جز اين از نظر من مطلوب نبود. البته نه اين كه بخواهم داستان را به سادگي تمام كنم، بلكه دلم مي‌خواست آنچه را كه در اين جامعه مي‌تواند مصدر خوبي، موفقيت يا خوديابي باشد، در انتها بيان كنم.

چاپ نخست كتاب «پنجره پيامبر» در شمارگان 1650 نسخه، 145 صفحه و قيمت 25000 ريال از سوي نشر ثالث به چاپ رسيده است.