تبیان، دستیار زندگی
معاون آفرینش و اجرای فرهنگسرای بهمن ضمن تشریح برنامه‌های این مجموعه در حوزه كتاب اظهار داشت: شلوغی كتابخانه‌ها ملاكی برای تخمین زدن تعداد افراد كتابخوان نیست و بحث كنكور باید از بحث كتابخوانی تفكیك شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كنكوري‌ها كتابخانه‌ها را شلوغ مي‌كنند

كنكوری‌ها كتابخانه‌ها را شلوغ می‌كنند

معاون آفرينش و اجراي فرهنگسراي بهمن ضمن تشريح برنامه‌هاي اين مجموعه در حوزه كتاب اظهار داشت: شلوغي كتابخانه‌ها ملاكي براي تخمين زدن تعداد افراد كتابخوان نيست و بحث كنكور بايد از بحث كتابخواني تفكيك شود.

شهرام كرمي در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به اين كه بيشتر مراجعان كتابخانه‌ها با هدف درس خواندن براي كنكور به كتابخانه مراجعه مي‌كنند، افزود: متاسفانه اين مساله ما را دچار مشكل مي‌كند و بايد به صورت ريشه‌‌اي به آن توجه كرد، زيرا شلوغي كتابخانه‌ها ملاكي براي تخمين زدن تعداد افراد كتابخوان نيست.

وي،اظهار داشت: بايد با يك برنامه‌ريزي صحيح، فعاليت كتابخانه‌ها را از بحث كنكور تفكيك كنيم و اين كار مستلزم فرهنگ‌سازي است زيرا با تعطيل شدن سالن‌هاي مطالعه، آمار مراجعه كنندگان به كتابخانه تنزل پيدا مي‌كند. زماني كه فرهنگ‌سازي و كتاب به عنوان نياز جامعه شناخته شود، مخاطبان هم چند برابر مي‌شوند.

كرمي گفت: كتاب و كتابخواني، حوزه‌اي كاملا تخصصي است و در فرهنگ ما سابقه‌اي ديرينه حتي مربوط به پيش از ميلاد مسيح(ع) تاكنون دارد و قابل برنامه‌ريزي و ارزيابي است.

وي با اشاره به اين كه گسترش كتابخواني موجب ارتقاي فرهنگ جامعه مي‌شود، اظهار داشت: ما در اين زمينه تلاش كرده‌ايم با برنامه‌هاي متنوع كتابخواني را گسترش دهيم و تاكنون كارگاه‌هاي گوناگوني در اين زمينه برگزار كرده‌ايم.

كرمي با اشاره به اين كه مناطق 16 و 19 اكنون هفت مركز و چهار  بايد با يك برنامه‌ريزي صحيح، فعاليت كتابخانه‌ها را از بحث كنكور تفكيك كنيم و اين كار مستلزم فرهنگ‌سازي است زيرا با تعطيل شدن سالن‌هاي مطالعه، آمار مراجعه كنندگان به كتابخانه تنزل پيدا مي‌كند  كتابخانه دارد كه در سطح محلات خدمات ارايه مي‌كنند، اظهار داشت: در طول سال مسابقات گوناگون كتابخواني برگزار مي‌شود كه جزو برنامه‌هاي سالانه اين مجموعه است. علاوه بر آن و به تناسب نياز، براي اعضاي كتابخانه نشست‌هاي كارگاهي با موضوعات متفاوت برگزار مي‌شود.

وي افزود: در سال جاري جداي از برنامه‌هاي كارگاهي و فعاليت‌هايي كه از سوي امور كتاب و كتابخانه‌هاي سازمان فرهنگي ـ هنري شهرداري تهران ابلاغ شده بود، كارگاه شيوه‌هاي مطالعه را راه اندازي كرديم كه تاكنون چندين برنامه از آن اجرا شده و بازده بسيار خوبي داشته است.

معاون آفرينش و اجراي فرهنگسراي بهمن درباره اجراي برنامه‌هاي كتابخواني و تحقق اهداف اين مجموعه گفت: در زمينه كتابخواني بسيار بيش از اين بايد فعاليت كرد زيرا اين حوزه فرهنگي نياز به تمركز دارد. همچين با توجه به سابقه فرهنگي ايران بايد در اين سال‌ها منسجم‌تر عمل مي‌كرديم.

كرمي اظهار داشت: تاكنون تنها توانسته‌ايم تعادلي بين تقاضاي مخاطب و ارايه خدمات ايجاد كنيم و موفقيت ما در ايجاد تعادل است اما اين كافي نيست و ارايه خدمات در زمينه كتاب بايد فراتر از نياز مخاطب باشد.

وي درباره برنامه آينده اين فرهنگسرا افزود: اولين هدف ما گسترش كتابخانه‌هاي محلات است و اين كتابخانه‌ها پشتوانه‌اي براي گسترش كتابخواني به شمار مي‌روند. برگزاري مسابقات براي معرفي مشاهير و آثار فاخر ادبيات و معرفي كتاب‌ و ايجاد انگيزه مطالعه براي مخاطبان، از ديگر برنامه‌هاي اين فرهنگسراست.

نويسنده كتاب «لطفا با مرگ من موافقت كنيد» با اشاره به اين كه مطرح كردن كمبود بودجه و امكانات، موانعي كليشه‌اي براي گسترش فرهنگ كتاب و كتابخواني  نه تنها كتابخانه اين مجموعه بلكه تمام كتابخانه‌ها به دليل مشكلات مالي به شكل واقعي به‌روز نمي‌شوند، در صورتي كه براي جذب مخاطب و پاسخگويي به نيازهاي آنها، مهم است كه كتاب‌هاي كتابخانه به موقع به‌روز شوند  است، اظهار داشت: اگر بودجه و شرايط و امكانات مهيا باش،د ديگر نيازي به مديران كاردان نيست و هر فردي مي‌تواند كارها را انجام دهد. در واقع مديران بايد شرايط مناسب را ايجاد كنند و نبايد تنها به تناسب بودجه و امكانات فعاليت كرد، بلكه بايد فراتر از آن گام برداشت و براي ايجاد امكانات تلاش كرد.

كرمي با بيان اين كه در طول ماه تعدادي از مراجعه كنندگان كتابخانه فرهنگسراي بهمن كتاب‌هاي خود را به اين مركز اهدا مي‌كنند، اظهار داشت: تاكنون براي دعوت از شهروندان براي اهداي كتاب، برنامه منسجمي طراحي نكرده‌ايم و در نظر داريم شرايطي را ايجاد كنيم تا كتاب‌هاي اهدايي شهروندان به نام خودشان ثبت شود.

وي درباره مشاركت بخش خصوصي گفت: در تلاشيم با همكاري ناشران خصوصي، غرفه‌هاي كتابفروشي نيز در كتابخانه داير كنيم.  البته در اين مركز به شكل محدود اين كار انجام مي‌شود و قصد داريم تابستان آينده اين برنامه را گسترش دهيم و يك نمايشگاه بزرگ كتاب برگزار كنيم. در اين نمايشگاه غرفه‌ها به صورت رايگان در اختيار ناشران قرار مي‌گيرد تا بتوانند كتاب‌هاي خود را عرضه كنند و اميدواريم اين كار به گسترش كتاب و كتابخواني كمك كند.

معاون آفرينش و اجراي فرهنگسراي بهمن درباره برنامه «يك كتاب، يك نويسنده» كه در برخي از فرهنگسراهاي تهران برگزار مي‌شود، اظهار داشت: اين برنامه به صورت ماهانه انجام مي‌شود و تاكنون نويسندگان زيادي در اين زمينه حضور داشتند. تابستان در اين فرهنگسرا امسال نيز شش برنامه در اين زمينه اجرا شد اما استقبال مردم، كمتر از سطح پيش‌بيني ‌شده، بود.

كرمي با اشاره به اين كه كتابخانه فرهگسراي بهمن با بيش از 20000 جلد كتاب، يكي از بزرگترين كتابخانه‌هاي فرهنگسراها ست، اظهار داشت:  قصد داريم تابستان آينده اين برنامه را گسترش دهيم و يك نمايشگاه بزرگ كتاب برگزار كنيم. در اين نمايشگاه غرفه‌ها به صورت رايگان در اختيار ناشران قرار مي‌گيرد تا بتوانند كتاب‌هاي خود را عرضه كنند و اميدواريم اين كار به گسترش كتاب و كتابخواني كمك كند  اين كتابخانه بيش از شش ‌ماه از سال را به صورت شبانه‌روزي خدمات عرضه مي‌كند. همچنين  سال قبل كتابخانه تخصصي كودك و نوجوان نيز در اين مركز تاسيس شده است.

معاون آفرينش و اجراي فرهنگسراي بهمن گفت: كتاب‌هاي بخش امانات اين كتابخانه به‌روز مي‌شود كه بخشي از كتاب‌ها از سوي امور كتابخانه‌هاي سازمان فرهنگي ـ هنري شهرداري تهران تامين مي‌شود و بخش ديگر آن را مديريت فرهنگسرا تهيه مي‌كند. كتاب‌هايي كه مخاطبان تقاضا مي‌كنند نيز از سوي مديريت فرهنگسرا تهيه مي‌شود.

وي به‌روز رساني كتاب‌ها را موضوع بسيار مهمي‌ تلقي كرد و اظهار داشت: نه تنها كتابخانه اين مجموعه بلكه تمام كتابخانه‌ها به دليل مشكلات مالي به شكل واقعي به‌روز نمي‌شوند، در صورتي كه براي جذب مخاطب و پاسخگويي به نيازهاي آنها، مهم است كه كتاب‌هاي كتابخانه به موقع به‌روز شوند.

كرمي با اشاره به حجم زياد كتاب‌ها و اين كه كتابخانه فرهنگسرا به صورت قفسه بسته اداره مي‌شود، افزود: جست‌وجوي كتاب‌ها از طريق برنامه رايانه‌اي است. البته از لحاظ زيبايي شناسي سيستم قفسه‌باز، بهتر و قدم زدن ميان قفسه‌هاي كتاب بسيار لذت‌بخش است.

نويسنده كتاب «ديوار» افزود: اجرا كردن سيستم قفسه باز براي كتابخانه‌اي با بيش از 20000 جلد كتاب و 200 نفر مراجعه كننده در ساعت، جست‌وجوي كتاب را مشكل مي‌كند و امكان خدمات‌دهي به مخاطب وجود ندارد. براي اداره كتابخانه به صورت قفسه باز بايد كتابخانه‌هاي محلات را گسترش داد.

وي اظهار داشت: كتابخانه كودك و نوجوان اين مجموعه با سيستم قفسه باز اداره مي‌شود و در فضايي متنوع بين قفسه‌ها ميزهاي مطالعه وجود دارد و ما برنامه‌هاي شاد قصه‌خواني را نيز براي كودكان برگزار مي‌كنيم كه در كتابخانه‌هاي بزرگ با حجم كتاب زياد اين امكان وجود ندارد.