تبیان، دستیار زندگی
هر مردی كه بدین بیمارى خانمان سوز مبتلا شد زندگى را به خودش و خانواده‏اش تلخ میكند. ایراد و بهانه‏جویى میكند.نسبت‏به اعمال وحركات همسرش به نظر بدبینى نگاه میكند و مانند سایه او را تعقیب‏مینماید.چون سوءظن دارد ، از در و دیوار شاهد و قرینه پیدا میكند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امان از مردان بدبین!

مرد

بعضی مردها به بیمارى بدگمانى و سوءظن‏مبتلا هستند. بى‏جهت نسبت‏به همسرانشان بدبین هستند و درباره آنان‏احتمال خیانت می دهند.

هر مردی كه بدین بیمارى خانمان سوز مبتلا شد زندگى را به خودش و خانواده‏اش تلخ می كند. ایراد و بهانه‏جویى می كند.نسبت‏به اعمال وحركات همسرش به نظر بدبینى نگاه می كند و مانند سایه او را تعقیب‏می نماید.چون سوءظن دارد ، از در و دیوار شاهد و قرینه پیدا می كند.

‏خانواده‏ای كه به مرض بدگمانى مبتلا شوند ، آسایش وخوشى ندارند.آب خوش از گلوى هیچ كدامشان پایین نمى‏رود.مرد همانند یك پلیس مخفى دائما از اعمال و حركات همسرش مراقبت می نماید. زن‏بیچاره هم ناچار است همانند یك متهم بیگناه همواره در شكنجه و عذاب‏روحى و در حال محدودیت و تحت نظر زندگى كند.بنیاد چنین خانواده‏اى‏همواره در معرض خطر قرار دارد .

مرد باید تعصبهاى غلط و توهمات بیجا را از خویش دور گرداند وبر طبق موازین عقل و وجدان رفتار كند. نسبت‏خیانت‏به كسى دادن‏موضوع بسیار دشوار و پر مسؤولیتى است.تا موضوع خیانت‏با دلیل وشاهد قطعى به اثبات نرسد نمى‏توان كسى را متهم كرد.

خداوند متعال درقرآن میفرماید:

اى كسانیكه ایمان آورده‏اید از بسیارى از گمانهاى بداجتناب كنید زیرا بعضی گمانها گناه است (1) .

‏خانواده‏ای كه به مرض بدگمانى مبتلا شوند ، آسایش وخوشى ندارند.آب خوش از گلوى هیچ كدامشان پایین نمى‏رود.مرد همانند یك پلیس مخفى دائما از اعمال و حركات همسرش مراقبت می نماید. زن‏بیچاره هم ناچار است همانند یك متهم بیگناه همواره در شكنجه و عذاب‏روحى و در حال محدودیت و تحت نظر زندگى كند.بنیاد چنین خانواده‏اى‏همواره در معرض خطر قرار دارد .

آقای محترم !

همسر شما اگر از مردى تعریف كرد دلیل آن نمى‏شود كه به او دلبسته است.

اگر كمتر از سابق اظهار محبت می كند دلیل آن نیست كه نسبت‏به‏دیگرى دلبسته است.شاید از شوهرش دلخورىداشته باشد.

شاید غم وغصه‏اى به دل داشته باشد ، شاید بیمار باشد.شاید در اثر بى‏توجهى و عدم‏اظهار محبت‏شوهرش،نسبت‏به زندگى دلسرد شده باشد.

آقاى محترم!

دست از سوءظن ‏بردار.مانند یك قاضى با انصاف در محكمه داورى بنشین و ادله و شواهد احیانا خیانت همسرت را با دقت و انصاف بررسى كن و مقدار دلالت آنها رابسنج و ببین آیا قطعى هستند یا ظنى یا احتمالى؟

من نمیگویم بى‏غیرت باش بلكه می گویم:

به هر دلیلى به‏مقدار دلالتش ترتیب اثر بده نه زیادتر.چرا براى بعضى توهمات بیجا و شواهد پوچ زندگى را به خودت و خانواده‏ات تنگ می كنى؟ اگر كسى باهمین قبیل شواهد خیالى خودت را متهم سازد چه حالى پیدا می كنى؟ چراانصاف و وجدان ندارى؟

مواظب‏باش در غیر موضع غیرت، غیرت به خرج ندهى.زیرا این عمل افراد صحیح‏را به سوى فساد و افراد پاكدامن را به جانب گناه متمایل خواهد ساخت .

چرا آبروى خودت و همسرت را میریزى؟

حضرت على علیه السلام به فرزندش امام حسن فرمود:مواظب‏باش در غیر موضع غیرت، غیرت به خرج ندهى.زیرا این عمل افراد صحیح‏را به سوى فساد و افراد پاكدامن را به جانب گناه متمایل خواهد ساخت (2) .

اگر نسبت‏به همسرت بدبین هستى مطلب را با هر كس در میان‏نگذار زیرا ممكن است در اثر دشمنى یا نادانى یا تظاهر به خیرخواهى،بدون دقت و بررسى،عقیده ی تو را تایید نمایند بلكه شواهد بى‏اساس دیگرى‏را بدان بیفزایند و سوءظنت را به مرحله یقین برسانند و بدین وسیله دنیا وآخرتت را تباه سازند.

اگر خواستى از راهنمائیهاى دیگران استفاده كنى بادوستان عاقل و با تجربه و خیرخواه و عاقبت‏اندیش مشورت كن.بهتر ازهمه اینكه نسبت‏به هر یك از اعمال و رفتار همسرت بدبین هستى مطلب را با صراحت با خودش در میان بگذار و توضیح بخواه.لیكن منظورت‏این نباشد كه مطلب را به اثبات برسانى.

پى‏نوشتها:

1-سوره حجرات آیه 12.

2-بحار جلد 103 ص 252

منبع : برگرفته از كتاب " همسرداری " – نویسنده : ابراهیم امینی

تنظیم برای تبیان :داوودی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.