تبیان، دستیار زندگی
در تفسیر آیهء شریفهء و کُلَّ اِنسانٍ اَلزَمناهُ طائرَةُ فی عُنُقِهِ وَ نُخرِجُ لَهُ وَ نُخرِجُ لَهُ یَومَ القیامةِ کِتاباً یلقیهُ مَنشُوراً و ما مقدّرات...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عالم برزخ(7)

برزخ

ادامه مطلب از عالم برزخ(6)...

فرشته ای به نام رومان- بازپرس ویژه

در تفســـــیر آیهء شریفهء "و کُلَّ اِنسانٍ اَلزَمناهُ طائرَةُ فی عُنُقِهِ وَ نُخرِجُ لَهُ وَ نُخرِجُ لَهُ یَومَ القیامةِ کِـــــتاباً یلقیهُ مَنشُــــوراً" و ما مقدّرات و نتیجهء اعمال نیک و بد هر انسانی را به صورت طوق در گردن او قرار می دهیم که ملازم و قرین همیشگی او باشد، و روز قیامت کتابی که نامه اعمال اوست بیرون آریم در حالیکه آن نامه چنان باز باشد که همه اوراق آن را یک مرتبه ملاحظه می کند. از عبدالله بن سلام روایت شده است که گفت: از رسول خدا(ص) درباره اول مَلَکی که قبل از نکیر و منکر داخل قبر می شود، سؤال کردم.

حضرت فرمود: پیش از نکیر و منکر مَلَکی به اسم رومان در حالی صورتش مانند آفتاب می درخشد و نورانی است بر میّت وارد می شود و به او می گوید: آنچه از اعمال نیک و بد انجام داده ای بنویس!

{امام سجّاد(ع) می فرماید: و رومانَ فَتّانِ القُبُور - رومان آزمایش کننده اهل قبور است. رومان فرشته ای است که پیش از نکیر و منکر وارد قبر می شود و میّت را مورد آزمایش قرار میدهد. اگر نیکوکار باشد به نکیر و منکر خبر میدهد که هنگام سؤال با او به نرمی رفتار نمایند، و اگر بدکار باشد آنان را آگاه می سازد که با او به سختی و قهر و غضب رفتار کنند.}

می گوید: به چه وسیله ای بنویسم، من که دوات و قلم ندارم؟!

رومان می گوید: آب دهانت مرکب و انگشتت قلم توست.

میّت می گوید: روی چه چیزی بنویسم؟ من که پوست و کاغذی ندارم!

رومان می گوید: بر گوشه ای از کفن خود بنویس.

پس میّت همه کارهای خوبی را که در دنیا انجام داده است بر گوشهء کفن خود می نویسد، اما وقتی به گناهان خود می رسد از نوشتن آنها شرم می کند.

هنگامی که رومان می بیند او از نوشتن معاصی خود خجالت می کشد، بر او نهیب می زند و میگوید: ای خطاکار گنهکار، در دنیا به هنگام انجام گناه از یکتا خالق هستی (که ناظر و شاهد کردار تو بود) حیا نکردی، الان از نوشتن آن شرم می کنی؟ سپس عمودی را که در دست دارد بلند می کند که بر فرق سر او بکوبد که میّت از ترس می گوید: می نویسم! می نویسم! سپس تمام حسنات و سیّئات خود را نوشته به هم می پیچد.

رومان می گوید: مـــُــهرش کن.

میّت می گوید: مهر ندارم.

رومان می گوید: با ناخن خود آن را مهر کن و به گردن خود بینداز تا روز قیامت چنانچه حق تعالی فرموده است: وَ کُلَّ اِنسانٍ اَلزَمناهُ طائِرَهُ...

در روز قیامت خودت دفتر اعمالت را به دقت می خوانی و می فهمی که چه کرده ای؟! چنانکه خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم فرموده است:

اقرَأ کِتابَکَ کَفی بنفسِکَ الیَومَ عَلَیکَ حـــَسباً - در روز رستاخیز به اوخطاب می رسد که خودت کتاب اعمالت را بخوان و بنگر در دنیا چه کرده ای که خود به تنهایی برای رسیدگی به حساب و کتاب خود کافی هستی.

ادامه مطلب در عالم برزخ(8)...

برگرفته از کتاب عالم برزخ از محسن غفاری

                                                                                                                                                 تنظیم برای تبیان: پایدار


جهت خرید کتاب عالم برزخ کلیک نمایید.

جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب حکمت و عرفان کلیک نمایید.

جهت خرید اشتراک کتاب کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.