تبیان، دستیار زندگی
شیعه شناسی، تصویری علمی از فرهنگ حیاتبحش اسلام است که با تبیین و کشف حقایق عینی و تاریخی، سعادت دنیا و آخرت را برای عقلگرایان عالم به ارمغان آورده و همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسانها را از انحراف و لغزش نگاه میدارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجمع جهاني شيعه شناسي
مجمع جهانی شیعه شناسی

شیعه شناسی، تصویری علمی از فرهنگ حیاتبحش اسلام است که با تبیین و کشف حقایق عینی و تاریخی، سعادت دنیا و آخرت را برای عقلگرایان عالم به ارمغان آورده و همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسانها را از انحراف و لغزش نگاه میدارد.

رشته علمی شیعه شناسی دارای ملاک، مناط، مبادی بنیادین و منبع مهمی برای شناخت حقیقت با همه ابعاد وجودیش (ذات، صفات، افعال، و عبادات) بوده و هر واژهاش سرشار از مفاهیمی متعالی از معارف الهی است. غنا بخشی به موضوعات، عناوین و هدایت خواهی از مدار اصلی و عناصر اساسی مذهب بزرگ اسلامی تشیع، با مشعل نورانی رشته تخصصی شیعه شناسی امکانپذیر میشود. پژوهشگران و دانشمندان غیر شیعی در پژوهشهای خود نسبت به شیعه، به ندرت شناختی همه جانبه از حقایق عینی و تاریخی به دست آوردهاند؛ در حالی که، مطالعه دقیق، درک عمیق و بررسی ویژگیهای ممتاز اندیشه شیعی، به اثبات میرساند، که این فرهنگ، آرمانی حقیقی، اصولی پابرجای و مترقیانهترین اندیشه الهی است. ما که مقیم ساحت بعثتیم و در غدیر به اعتکاف نشستهایم، بر آنیم تا با همکاری و همیاری آگاهانه مسئولین و دلسوزان جامعه اسلامی، اسلام اصیل و بی انحراف را از دستبرد حرامیان همیشه تاریخ حفظ نموده و به مسئولیت دینی و شرعی خود عمل کرده باشیم. با کمک گرفتن از عنایات خاص ائمه معصومین (علیهم السلام) مصمم هستیم تا همه فعالیتهای تحقیقی و پژوهشی این مرکز بر محورهای مرتبط با فرهنگ ناب شیعی شکل گیرد.(انشاء الله).

تأسیس

پس از آنکه مقام عظمای ولایت، سال (1380) را سال امام علی (ع) نامگذاری فرمودند و با احساس ضرورت، معرفی هر چه بهتر فرهنگ الهی تشیع، به ندای رهبر اندیشمند خویش پاسخ عملی گفتهایم و با یاری جستن از ذات اقدس باری تعالی، عنایات خاص حضرت بقیه الله الاعظم (عج) و همراهی گروهی از بزرگان حوزه و دانشگاه، بر آن شدیم تا مرکزی فراملّی در شأن و عظمت تشیع، با نام مبارک «مجمع جهانی شیعه شناسی» به صورت مستقل تأسیس کنیم و مجاهدتهای علمی و عملی فرهنگ الهی تشیع را با برنامه ریزی دقیق و آیندهنگری عمیق یاری رسان باشیم.   انشاء الله.

مؤسس

مجمع جهانی شیعهشناسی در سال مبارک امیر المؤمنین امام علی (علیه السلام) به همت حضرت حجت الاسلام و المسلمین استاد علی انصاری بویراحمدی تأسیس گردید.

از همان ابتدای تأسیس با تشکیل جلسات متعدد هفتگی با اساتید و بزرگان حوزه علمیه و اساتید برجسته دانشگاهها با عنوان «نیاز شناسی تشیع در عرصه بین الملل»، اولویتهای اساسی جهان تشیع شناسایی و در بیست محور تدوین و از جمعی از علماء و بزرگان حوزه علمیه و دانشگاهها دعوت به همکاری گردید. سپس 3  نفر بعنوان هیأت مدیره بنامهای حضرت آیت الله استاد رحیم محمدی ایلامی و جناب آقای مهندس آیت پیمان و حضرت حجه الاسلام و المسلمین استاد علی انصاری نیا و تعدادی بعنوان اعضای هیأت علمی و تعداد دیگری در قسمت اداری و اجرایی مشغول فعالیت گردیدند.

*طرحهای در دست اقدام*

1 . طرح بزرگ منشور جهانی تشیع

تشیع بزرگترین اندیشه و فرهنگ با صبغه الهی است که از مطلع انوار الهی و آئینه تمام نمای امین وحی و خليفه اللهی حضرت محمّد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم ) طلوع کرد و به واسطه وجود پر افتخار امیرالمؤمنین علی (علیه السلام ) به ما منعکس شده است.

تشیع، در عین مظلومیت و ستمهایی که در طول حیات پرافتخار خود تحمل کرده است، به عنوان پاسخگوترین مذهب و مکتب بر تارک زمان درخشیده و همانند گذشته منجی اسلام و ارزشهای والای آن خواهد بود. طرح دیدگاه متعصبانه مغرضان پیوسته شیعه را، مورد آماج حملات ناجوانمردانه قرار داده و عظمت تشیع را قربانی تهمات شبهه افکنان و آسیب پذیر نموده است.

بر این باوریم که همه مسلمانان امت واحدند؛ اما هستند مخالفانی که سیل اتهامات و نسبتهای ناروا را با ابزارها و روشهای گوناگون و به صورت ناجوانمرادنه، بر عقاید حقه شیعی شبههافکنی و سمپاشی میکنند؛ گرچه براهین مستحکم و معارف الهیه تشیع، در پرتو تعالیم سازنده ائمه اطهار (علیهم السلام) سدّ محکم و فولادینی در برابر این انحرافها است و نور تابناک و احکام درخشنده منطبق با عقل و منطقِ تشیع علوی، با بیان و دلیل قاطع و برهان ساطع جوابگو است؛ ولی برای کسانی که آگاهی کافی ندارند، صحنهای پر اضطراب و تصویری شبههناک و سؤال برانگیز نسبت به حقانیت شیعه به وجود میآورد.

تدوین طرح بزرگ «منشور جهانی تشیع» پرده از رفتار ناشایست و جاهلیت پلید منحرفان بر میدارد. در این طرح: اصول عقاید، مسلمات و آرمانهای پیوسته به منبع علم الهی شیعه تبیین میشود، و پس از امضاء و تأیید مراجع عظام، استادان فن و شخصیتهای برجسته جهان تشیع، به چند زبان و طرح ماندگار به جهانیان عرضه و اعلام میشود که اصول عقاید ما همین است و بس، و هر کس غیر از این به ما نسبت دهد، نظر شخصی او و نه نظر مکتب تشیع و یا اینکه دروغ گفته و تهمت زده است. لازم به ذکر است؛ در تدوین این طرح - که حدود ششصد مدخل دارد - بیش از صد محقق بر جسته و اسلام شناس توانا همکاری مینمایند.

2 .تأسیس پژوهشکده شیعه شناسی

مطالعه دقیق و عمیق و بررسی ویژگیهای ناب و علمی در مکتب

تشیع، غنیترین و کار آمدترین ملاکات و مبانی جامعه ایدهآل را بدنبال خواهد داشت. با عنایت به اینکه شیعه شناسی، رشتهای علمی، تخصصی و دارای موضوعات و گرایشهای گوناگونی است. تدریس آن در مجامع علمی بصورت کلاسیک و منظم ضرورتی دیرینه داشته است. انبوه دانش پژوهان مستعد و مشتاق در حوزه علمیه و وجود استادان برجسته این فن در قم، نیاز مبرم به تأسیس پژوهشکده شیعه شناسی و بلکه دانشکده شیعه شناسی را دو چندان نموده است.

نیاز به تدریس رشتههایی چون تاریخ تشیع، هویت تشیع، مبانی اعتقادی شیعه، اختصاصات فقهی شیعه ویژگیهای فرهنگی تشیع، کلام، فلسفه، شیعه و... بر احدی پوشیده نیست. لذا تأسیس این پژوهشکده امری مهم، اساسی، تأثیر گذار و نتیجه بخش خواهد بود که امید است با همراهی و همکاری مراکز آموزش عالی حوزه و دانشگاه عملی گردد. انشاء الله.

3 . تدوین دائره المعارف مشاهیر تشیع

تاریخ پربار تشیع که تاریخ پرحادثه اسلام واقعی است، در هر برگ خود نمایشگر چهرهای راستین از انسانهایی است که هر یک در زمان خود کشتی نجات جامعه و چراغ راه گمراهان بودهاند. اسلام اصیل و بیانحراف با عبور از درّههای هولناک سقیفه و بنی امیه تا رسیدن به دشتهای سرسبز انقلاب اسلامی همواره در چهره این بزرگ مردان تجلی داشته است.

درخت بلند دانش و فضیلت این بزرگواران سایه سار آسودگی رهروانی است که به حقیقت عشق میورزند و اسلام خدا و محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)و اهل بیتش را به دور از شائبه دستبرد طواغیت و ستمگران میجویند.

شیعیان در پیشرفت و تکامل جامعه بشری در بخشها و زمینههای مختلف سهیم بوده و در موارد متعددی پیشگام بودهاند.

اینان با تألیفات فراوان در علوم عقلی و نقلی و همچنین تألیف و تصنیف کتاب در دیگر شاخههای علوم، اختراعات، و اکتشافات مهم علمی و تجربی، پیوسته نقش آفرینی نموده و گوی سبقت را ربودهاند.

مع الاسف و به دلایل گوناگون، این پیشرفتها و اختراعات آن گونه که شایسته است، ثبت نشده است.

تدوین این دایره المعارف، علاوه بر ثبت و حفظ میراث بزرگ دانشمندان و عالمان بزرگ و مولفان و نویسندگان و هنرمندان شیعه، خدمت بزرگی به جامعه علمی جهان خصوصاً اسلام اصیل خواهد بود.

4 . معرفی و تبلیغ تشیع به عنوان مذهب رسمی و پویا

همگام با توسعه و پیشرفت گسترده جامعه جهانی در عرصههای مختلف، تبلیغی، سمعی و بصری و ... ، این مجمع نیز با به کارگیری جدیدترین روشهای تبلیغی و بهرهگیری از امکانات خود با طرح و اجرای برنامههای سمعی و بصری جذاب، متنوع و مورد قبول جامعه جهانی الگوهای ارزشی و خصوصیات ویژه و ممتاز در مکتب تشیع را به گونهای زیبا تبلیغ نموده و میکوشد تا بدین وسیله خصوصیات، ویژگیها و شاخصههای ممتاز مکتب آسمانی تشیع را به جهانیان معرّفی نماید.

5 . شناخت رهبران و هادیان حقیقی بشر

مطالعه و بازخوانی دقایق، ظرایف و شناخت علمی و روشمند جنبههای گوناگون زندگی ائمه معصوم (علیهم السلام) و معرفی ویژگیهای الهی آنان، با نگاهی نو، گفتمانی نو و ساختاری نو به صورت جذاب و شیوا در اعتلای کلمه الله و سعادت جاودان بشریت منشاء تأثیرات بوده و ترقی و عظمت فوق العادهای را بدنبال خواهد آورد.

قرآن کریم به عنوان بزرگترین، جامعترین و کاملترین منشور زندگی از سوی خداوند بر قلب مطهر امین وحی الهی محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم)نازل گردید و آن حضرت موظف به ابلاغ آن به جامعه بشری شد.

پیامبر اسلام پس از 23 سال جهاد و تلاش و مبارزه پیگیر در راه اعتلای دین اسلام توانست تغییراتی اساسی و مهم در زندگی فردی و اجتماعی مردم ایجاد و جهان را متحول نماید.

پس از او، جانشینان شایسته و بر حق وی از امیر المؤمنین علی بن ابیطالب (ع) تا حضرت ولیعصر (عج) ، که همه برخوردار از صبغه الهی و نعمت بزرگ عصمتاند ، راه پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم)را ادامه دادهاند.

اینان؛ انسانهایی بینظیر و نسخههایی بیبدیل خلقت هستند که بنابر آیات و روایات، جهان با این همه شکوه و عظمت «لأجلهم» آفریده شده است.

بنابراین شناخت و معرفت نسبت به آنان میتواند تأثیر شگرفی در زندگی فردی و اجتماعی انسان داشته باشد؛ زیرا معصومین (علیهم السلام) الگوهای شایستهای برای همه انسانها و در همه زمانها و مکانها هستند که هیچگاه غبار نسیان و گذشت زمان بر چهره آنها نمینشیند و به عبارت امروزیها «از مد نمیافتند».

با توجه به تکامل همه جانبه امّا نسبی جامعه بشری لازم است تا با استفاده از  ابزارآلات و وسایل ارتباط جمعی همانند. اینترنت، رادیو، تلویزیون، کتاب، مقاله، روزنامهها و مجلات و .... بر معرفی هر چه بهتر آنها همت گمارد.

در این دوران (جاهلیت مدرن) که حاصل مبارزه با دین و دین مداری است و بیشتر مردم مصداق «یخرجونهم من النور الی الضلمات» هستند؛ معرفی و طرح دیدگاهها و ابعاد مختلف زندگانی معصومین (علیهم السلام) نسخه شفابخش و هدایتگر انسانهای حیران، درمانده و سرخورده از مادیات و مکاتب گمراه کننده بشری است.

بنابر روایات صحیح و متعدد، بهترین، مطمئنترین، و بلکه تنها راه رسیدن به قرب و معرفت خداوند، الگو پذیری از اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) هستند، بدین ترتیب شناخت آن ذوات مقدّسه و تأسی به سیره الهی آن پرچمداران صداقت و پاکی در همه تنگناهای مخوف راهگشای بشریت خواهد بود.

رسیدن به این مهم یکی از اهداف بلند و طرحهای در دست اقدام مجمع جهانی شیعه شناسی است که با کمال جدیت پیگیری میشود.

6 . آسیب شناسی روحانیت

آیات قرآن مجید و روایات ائمه معصوم (علیهم السلام) برای عالمان دینی و آنانی که در راه کسب علم و تقوی و هدایت جامعه تلاش کردهاند، قداست و اعتبار خاصی قائل شده و حکم آنان را نافذ و اطاعتشان را واجب شمرده است. روحانیت شیعه همواره علیرغم وجود موانع و مشکلات فراوان مسئولیت خویش را بخوبی انجام داده است.

خصوصاً از شروع غیبت حضرت ولی عصر (عج) تا به حال وجود و حضور روحانیت ملجاء و زعیم شیعیان در سراسر عالم به حساب آمده، و پویایی مکتب تشیع در جهان امروز مرهون مجاهدتهای این عالمان دینی بوده است. به دلیل برخورداری روحانیت شیعه از شأن و منزلت بالای اجتماعی پیوسته این قشر مورد تهاجم دشمنان و دوستان ناآگاه قرار گرفتهاند.

شناخت آسیبها و شیوههای تهاجم به قشر روحانیت کاری مهم، اساسی و بزرگ در تحکیم جایگاه ویژه آنان در جامعه است. مجمع جهانی شیعهشناسی با عنایت به اهمیت موضوع و تأثیر بسزای روحانیت شیعه در نشر و گسترش فرهنگ اصیل و آرمانی تشیع، تحقیقات مبنایی و نقد و نظر در آسیب شناسی روحانیت شیعه، به منظور جلوگیری از هجمه دشمنان و بازیابی فراوانی سرمایههای معنوی و قداست اجتماعی آنان را آغاز نموده است. امید آنکه عالمان دینی، فقیهان و کرسینشینان مقدس مرجعیت شیعه ما را در انجام این مهم مدد کار باشند. انشاء الله.

7 . تدوین دائره المعارف کتابشناسی شیعه

طرح تدوین این دائره المعارف بزرگ با هدف شناسائی و معرفی کلیه آثار علمی و فرهنگی و فرهیختهگان و نویسندگان شیعه از ابتدا تا کنون بصورت فرا ملّی در دستور کار این مرکز قرار گرفته است.

در این طرح همه کتابهایی که به دست دانشمندان و مؤلفان شیعه در سراسر جهان و در همه رشتهها به زیور طبع آراسته شده کتابشناسی و در این دائره المعارف ثبت میشوند.

امید است با انجام و تدوین این مجموعه به عنوان یکی از دانشنامههای جامع بشری برگ دیگری بر افتخارات عالم تشیع افزوده و فتح باب دیگری در گسترش و ترویج فرهنگ و مذهب بزرگ اسلامی تشیع نموده باشیم.

عرضه این دائره المعارف به صورت لوح فشرده نیز مکمل مطلوبی برای کتابخانههای دیجیتال و الکترونیکی جهان اسلام خواهد بود. انشاء الله.

8 . تعامل و ارتباطات بین المللی

عصر کنونی را عصر «ارتباطات» نامیدهاند و شاید بدین معناست که هر کس در گوشهای از این جهان پهناور ، از شمالیترین نقطه تا جنوبیترین مسلمانان و شیعیان که در دهکده جهانی زندگی میکنند میتوانند با برقراری ارتباط با دیگر هم کیشان خود در دیگر نقاط جهان در راه رشد و تعالی فرهنگی و اقتصادی خود گام بردارند.

شیعیان و مسلمانانی که در کشورهای شاخ آفریقا زندگی میکنند شاید ، در طور سالیان متمادی و به دلایل گوناگون نتوانند با شیعیان و مسلمانان ساکن در کشورهای جنوب شرق آسیا ارتباطی برقرار کنند که این عدم ارتباط پیامدهای ناخوشایندی برای آنان و به طور کلی برای همه مسلمانان دارد. در سایه این ارتباطات است که مسلمانان ، همانند اجزای یک ساختمان که به آن استحکام میبخشد ، دین اسلام و خصوصاً مکتب تشیع را در برابر تهاجم همه جانبه دشمنان حفظ مینمایند.

این ارتباط که تجلی فرهنگها و آداب و رسوم و نقاط مشترک دینی و فرهنگی است نقش به سزایی در گسترش و تعمیم فرهنگ اسلام و شیعه دارد مجمع جهانی شیعه شناسی میکوشد تا حلقه وصلی میان همه مسلمانان و به ویژه شیعیان در سراسر جهان باشد تا گامی مهم و اساسی در راه تعامل و تقویت فرهنگ حیات بخش تشیع برداشته باشد.

9 . تحقیق و نشر آثار شیعه شناسی

از بدو پیدایش و تکوین مذهب الهی تشیع، پیشوایان و بزرگان این مذهب بزرگ اسلامی به خلق و تألیف آثاری گران سنگ و ماندگار در ابعاد مختلف علوم عقلی و نقلی پرداختهاند، که مع الاسف انبوهی از این آثار به دلایل گوناگون در گذر زمان به دست فراموشی سپرده شده و یا آنگونه که شایسته است بازبینی و در دسترس عموم قرار نگرفتهاند. بر آنیم تا با تحقیق و نشر آثار ارزشمند دانشمندان و فرهیختهگان شیعه اعم از متقدمین ،متأخرین و معاصرین به زبانهای رایج و بین المللی، گام مهم دیگری در احیای میراث مکتوب خلف صالح برداشته باشیم. در این باب دست همکاری منتقدین، مصححین و محققین شفیق و دلسوز را به گرمی میفشاریم. باشد که این کوشش مجدانه نیز مورد رضای خداوند متعال قرار گیرد. انشاء الله.

10 . ایجاد کرسی رشته علمی شیعه شناسی

قابلیتهای عظیم فرهنگ و معارف ناب تشیع، مکتبهای گوناگون شیعی، ظهور مجدد شیعیگری در دوران معاصر، پراکندگی حدود پانصد میلیون شیعه در اقصی نقاط عالم و حساسیت ویژه جهان کنونی به موفقیت و نقش آفرینی تشیع در ابعاد بین الملل، و از همه مهمتر شناخت حقیقی و همه جانبه این مکتب جهت جلوگیری از تحریف واقعیات و مبانی آن و دهها دلیل دیگر که تفصیلی مستقل را میطلبد، ساماندهی و ایجاد کرسی رشته علمی شیعه شناسی در دانشگاههای بین المللی و مجامع بزرگ علمی جهان اعم از داخلی خارجی را ضروری ساخته است. این مرکز بنابه احساس تکلیف در این مورد هماهنگی و پیگیریهای مناسبی را آغاز نموده و به نتایج ارزشمندی نیز نائل آمده است.

11 . همایش بینالملل شیعه شناسی

وجود شخصیتهای برجسته شیعی، با اندیشههای مفید و مؤثر در

سراسر جهان، آگاهی و اطلاع دقیق از مراکز و مؤسسات فعال شیعی در خارج از کشور، ارتباط و تعامل علمی و فرهنگی با آنان، بررسی نقاط ضعف و ارائه راهکار، جهت تقویت و پویایی مراکز و مجامع علمی شیعه، نقد، بررسی و آسیب شناسی شیعیان و ارائه راهکارهای عملی و مناسب جهت مبارزه با آسیب پذیری آنان، تلاش جهت اتخاذ تصمیم واحد علمی و سیاسی و ... در مقابل دشمنیهای جهان استکبار، تنظیم و تطبیق دکترین استراتژیک دولتها و ملتهای شیعه و از همه مهمتر؛ ارائه، بررسی و تأیید منشور جهانی تشیع که از بزرگترین طرحهای در دست اقدام مجمع جهانی شیعه شناسی میباشد، از دلائل عمده و با اهمیت برگزاری همایش بین المللی شیعه شناسی است.

12 . تحکیم مناظرات

فرهنگ و معارف الهی تشیع، غنیترین و پربارترین فرهنگ و معارف اسلامی است. امّا با بهرهگیری از روشها و شیوههای جدید میتوان بهتر و آگاهانهتر به شبهات پاسخ داد و اساس و سنگ بنای اسلام بیانحراف را که همان حقانیت تشیع علوی است ثابت کرد و غبار مظلومیت را از چهره آن زدود.

تشیع؛ مذهب استدلال و «جدال احسن» است، تاریخ نیز گواهی میدهد که پیشوایان معصوم و مظلوم تشیع، چنین روشی داشتهاند.

از زمان حضرت امیر المؤمنین (علیه السلام) تا عصر حاضر این جدال احسن است که در فرهنگ شیعی، همچنان حق نمایی میکند. از آن جایی که جامعه بشری در حال پیشرفت و ترقی نسبی در همه ابعاد است، برای انتظام و انسجام هر چه بیشتر مناظرات و پاسخگویی به شبهات مطروحه، در موضوعات مربوط به شیعه شناسی، باید تدابیری بیندیشیم که مبانی اعتقادی خود را از تاراج شبهه افکنان منحرف حفظ نموده و به سیره اسلاف مطهر خویش (علیهم السلام) به گونهای شایسته عمل کنیم تا بدین وسیله هم دین خود را نسبت به مکتب و مذهب آسمانی خویش ادا کرده و هم در مباحثات و مناظرات با تخصص و کارایی بیشتری اظهار وجود نماییم.

مجمع جهانی شیعه شناسی با درک شرایط موجود و احساس این ضرورت اجتناب ناپذیر، سعی کرده است تا در حدّ توان خود، گامی مهم و اساسی در راه نیل به این هدف بردارد.

بناچار تشکیل یک گروه علمی قوی و مقتدر، که در مناظرات و پاسخ گویی عالمانه به شبهات از توان بالایی برخوردار باشند را در دست اقدام دارد. در این راستا در حال شناسایی صاحب نظران و همچنین تشکیل دورهها و کلاسهای آموزشی جهت محققان و دانش پژوهان علاقهمند میباشد.

13 . امامت و ولایت

تبيين روشمند و ارتقاء سطح علمي و تخصصي موضوعات و عناوين مربوط به رکن الهي ولايت و امامت از عظمت و ارزش والایی برخوردار است.

مدار اصلی و عنصر اساسی و از ویژگیهای منحصر به فرد مذهب بزرگ

اسلامی تشیع ولایت ائمه معصوم (علیهم السلام) است. تحقیقات عالمانه و بنیادین موضوعات درباره ولایت و امامت از قبیل اهداف؛ وظایف اساسی؛ اصول عزت ساز و افتخارآفرین؛ فضیلت آثار و برکات وجودی آن برای بشر، خاصه جهان اسلام؛ تحقیق و پژوهش درباره ولایت و امامت از نظر قرآن، احادیث رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)و ائمه معصوم (علیهم السلام) قدما، متأخران و معاصران از علما و دانشمندان اسلامی و اثبات ربط وثیق و انطباق آن با ولایت فقیه و ... از جمله سرفصلهای پژوهش در این باب است.

اثبات حقیقت خلافت و جانشینی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)عظیمترین و گستردهترین مسئله و موضوع در جهان اسلام است. قریب به اتفاق همه اختلافات در مبانی و مفاهیم نیز سرچشمه در اثبات این واقعیت دارد. شالوده اختلاف نظرهای فقهی و عقیدتی و سرآغاز، دوام و تکرار مناقشات، مباحثات، مشاجرات، مجادلات و حتی مبارزات در عدم درک و شناخت واقعی امامت بعد از سول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)خلاصه میشود. اثبات این مهم با تحقیقات گسترده، دلائل روشن و براهین مستدل و مستند وظیفهای عظیم بر عهده اندیشمندان و علمای دین است.

همچنین مجمع جهانی شیعه شناسی با بهرهگیری از اساتید محترم و صاحب نظر در مباحث رکن رکین و الهی ولایت و امامت اینگونه دروس را مورد حمایت و گسترش قرار داده است که خدمات ارائه شده مورد استقبال کم نظیر محققان، دانش پژوهان، طلاب و فضلای محترم و دیگر اساتید حوزه علمیه قم و شهرستانها و حتی مورد استفاده جمع کثیری از اساتید دانشگاه نیز قرار گرفته است. بعنوان نمونه درس ولایت و امامت حضرت آیت الله میلانی پس از فیلم برداری در واحد سمعی و بصری و واحد تحقیقات این مرکز به پنج طریق مورد استفاده قرار گرفته است.

1 . بصورت فیلم نوار ویدئویی

2 . بصورت نوار کاست

3 . بصورت جزوه

4 . بصورت لوح فشرده فیلم

5 . بصورت لوح فشرده صوتی

جهت بهرهبرداری بیشتر و تسریع در امر گسترش این موضوع، مباحث مهم و کاربردی در واحد تحقیق و پژوهش مجمع پس از انجام تحقیقات گسترده و همه جانبه و تصحیح منابع و مآخذ مطرح شده دراین مباحث، ویرایش و تدوین مطالب به صورت ساده و روان، به صورت کتاب تدوین گردیده که در آیندهای نه چندان دور در دسترس عموم علاقهمندان قرار خواهد گرفت.

به صورت لوح فشرده نیز به سه طریق:

1. تک جلسه.

2. فشرده چند جلسه ای

3. لوح فشرده mp3

تنظیم گردیده است. که حدود یکصد و پنجاه جلسه این درس مورد حمایتهای فوق قرار گرفته و امید است اینگونه خدمات بصورت دامنه دار ادامه پیدا کند. انشاء الله.

تلاشهای پیدرپی و خستگی ناپذیر این مرکز دستاوردهای مهم و خداپسندانهای داشته است که برخی از آنها عبارتند از:

1 . راه اندازی پايگاه بزرگ اطلاع رساني در اينترنت

مجمع جهانی شیعه شناسی در راستای تحقق اهداف خود و با عنایت به این که اطلاع رسانی سریع و دقیق از مهمترین و اساسی ترین فاکتورهای تبیین و گسترش هر چه بیشتر فرهنگ حیات بخش اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) میباشد و همگام با دیگر شیعیان و جامعه بشری و با استفاده از فناوری و صنعت نسبتاً پیشرفته جهان و با به کارگیری کادر متعهد و مجرب در بخش اینترنت به جمع مروجان، مبلغان و مدافعان مکتب الهی تشیع پیوست.

محتويات سايت اينترنتي مجمع جهانی شيعهشناسي (http://www.shiastudies.com)

این مجمع انبوهی از آثار اندیشمندان و پژوهشگران مسلمان و غیر مسلمان در زمنیه تشیع، شیعه شناسی، تاریخ و سیره پیامبر بزرگ اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم)و اهل بیت طاهرینش(علیهم السلام)، پاسخ به شبهات مطرح شده پیرامون مبانی عقیدتی تشیع، رد نسبتهای ناروا، مناظرات بین اندیشمندان فرق مختلف اسلامی ، بیوگرافی مشاهیر بزرگ تشیع در رشتههای علوم مختلف اسلام، و ... را در شبکه جهانی اینترنت و در اختیار عموم پژوهشگران، محققان و، علاقهمندان به فرهنگ و معارف اسلامی و تشنگان معارف اهل بیت وحی (علیهم السلام) قرار داده است. در این بخش، اقداماتی انجام گرفته است که به صورت اختصار یادآور میشویم.

طراحی فاز اول کتابخانه الکترونیکی با حدود 2000 جلد کتاب، طراحی سایت به زبانهای مختلف بین المللی که یکی پس از دیگری تکمیل و راهاندازی میگردند ، گنجاندن بیش از هزار مقاله تخصصی در مورد شیعه شناسی و موضوعات اجتماعی، ادیان و مذاهب، اخلاق، احکام اهل بیت، اسلام، امامت ، انقلاب اسلامی، اهل سنت، پرسش و پاسخ، تاریخ اسلام و تشیع، زن، فقه، اصول و شخصیتهای علمی و غیره.

اخبار، شامل اخبار جهان تشیع و اخباری از گوشه و کنار جهان، مناسبتها؛ شامل ایام و شهادت ائمه معصوم (علیهم السلام) و دیگر رخدادهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و مقالات پیرامون آن ، معرفی کتاب، نقد و بررسی کتاب، تازههای نشر، گفتگو و مصاحبه با شخصیتهای علمی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی.

2 . تأسيس و افتتاح کتابخانه تخصصي شيعه شناسي

عدم وجود حتی یک کتابخانه تخصصی شیعه شناسی در کل کشور و ضرورت احداث چنین کتابخانهای جهت استفاده محققان، پژوهشگران و علاقهمندان فرهنگ بزرگ اسلامی تشیع ما را بر آن داشت تا احداث چنین کتابخانهای را یکی از اولویتهای کاری خویش قرار دهیم.

شناسائی و جمع آوری آثار درباره شیعه؛ مثل عقاید، تاریخ، آمار و اطلاعات گوناگون نسبت به شیعه و ائمه معصوم (علیهم السلام) اعم از کتاب، مقالات علمی، پایان نامه و هرگونه اثر درباره شیعه شناسی آغاز، که به لطف الهی و توجهات خاص ائمه معصوم (علیهم السلام) به خصوص حضرت بقیه الله الاعظم (عج) هزاران جلد کتاب ارزنده و مورد نیاز شناسایی و تهیه و با انجام اقدامات اولیه اعم از آماده سازی ساختمان، قفسه بندی و استقرار تجهیزات لازم ، بحمد الله ، اقدامات لازم جهت تأسیس و راه اندازی این کتابخانه عظیم به عمل آمد. در راستای انجام این طرح بزرگ و ضروری در نیمه نخست ماه پرفیض و برکت رجب؛ ماه عبادت و معرفت و در ایام مبارکی که ندای آسمانی «ولد فی الکعبه ولی الله الاعظم» فضای مکه و بلکه تمام دنیا را عطر آگین کرده بود و نور خیرهکننده و جانفزای ولایت و امامت تابیدن آغاز کرد در روز سیزدهم رجب سال 1426 هـ.ق مصادف با بیست و هشتم مرداد ماه 1384 هـ.ش؛ سالروز میلاد مسعود و نورانی امیر بیان حضرت امام امیر المؤمنین علیبن ابیطالب (علیهما السلام )، همان شخصیت بزرگی که اسلام و انسانیت مدیون ذوالفقار اویند، پس از ماهها تلاش و کوشش پیگیر، مخلصانه و خستگی ناپذیر خدمتگزاران عرصه علم و فرهنگ اسلامی و مروجین و مبلغین مکتب الهی تشیع، در مجمع جهانی شیعه شناسی، به منظور ارائه خدمات بیشتر و بهتر به محققان، مؤلفان و پژوهشگران و علاقهمندان فرهنگ حیات بخش تشیع، فاز نخست کتابخانه تخصصی شیعه شناسی با حضور جمع زیادی از اساتید محترم و برجسته حوزه علمیه قم، علماء فضلا، نویسندگان، محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه، مسئولین فرهنگی استان، نمایندگان رسانههای جمعی و دیگر اقشار، توسط استاد عالیقدر حضرت آيه الله علامه میلانی «دام عزّه» رسماً افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

این کتابخانه، که اولین و تنها کتابخانه تخصصی شیعه شناسی در کشور به شمار میرود، با استفاده از جدیدترین و کارآمدترین سیستم مدیریتی و کتابخانهای، دارای هزاران جلد کتاب تخصصی پیرامون شیعه شناسی و موضوعات مربوط به آن میباشد. با افتتاح و بهره برداری از فاز نخست این کتابخانه راه جدیدی برای گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در مورد معارف الهی تشیع گشوده شد و امیدواریم که با مساعدت همه جانبه و همیاری آگاهان مسئول و مسئولین آگاه جامعه اسلامی و تشیع، گامهای بعدی را محکمتر و پرقدرتتر برداریم و پنجرهای به سوی فردایی روشن و آیندهای پر از نشاط و امید فرا روی جرعه نوشان و تشنگان فرهنگ و معارف الهی تشیع، بگشاییم. انشاء الله.

3 . بالا بردن سطح علمي و تخصصي موضوعات شيعه شناسي:

تحقیق و پژوهش، راهکاری مناسب و کارآمد در ارتقاء دانش و معلومات به شمار میرود که در صورت تعمیم و ترویج صحیح آن هر امتی با علم و دانش نردبان صعود و ترقّی را طی خواهد کرد.

این مجمع، با بهرهگیری از پژوهشگران، محققان و قلم به دستان متعهد و متخصص در هر رشته، راه تحقیق و پژوهش پیرامون شیعه و شیعه شناسی را با استفاده از منابع و مآخذ مهم متقن علمی و تاریخی گشوده است.

برخی از آثار و تألیفات عبارتند از:

الحجج البالغه في حقانيه التشيع.شبهات حول الشيعه.
پيشوايان تشيع و نظرات مستشرقين.تاريخ شيعيان کشمير.
هويت تشيع.عوامل سقوط و فروپاشي بني اميه.
اصحاب ايراني ائمه اطهار(علیهم السلام).گسترش تشيع در قم.
شناخت شيعيان عربستان.راه هدايت.
امامت و ولايت در اسلامسلسله مشاهير تشيع، 2جلد.
خلافت بلافصل امير المؤمنين (علیه السلام).حقايقي از تشيع.
حديث ثقلين.ولايت فقيه در آيينه فقهپژوهان و کتابشناسي.
تشيع در کلام رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم).بررسي ريشههاي تاريخي تشيع در ايران.
عوامل سقوط و فروپاشي امويان.ولايت مطلقه علوي.
امام علي (علیه السلام) و سقيفهدروس ولايت فقيه.
آسيب شناسی جامعه از ديدگاه قرآنسقيفه (اردو).
علي عليه السلام (اردو).تشيع کي تاريخ پيدايش(اردو).
حقيقت تشيع (اردو).حضرت علي عليه السلام کي هزار حديثين (اردو).
حقانيت مذهب تشيع (اردو).اهل تشيع کي مذهبي فکر (اردو).
شخصيت حضرت علي (علیه السلام).ولايت علي عليه السلام (اردو).
شيعيان اهل بيت (علیهم السلام) (اردو).مصحف روايات کي روشني مين (اردو).
ميت پر گريه (اردو).باره امام (اردو).

این مرکز از تألیفات و مقالات و پژوهشهای فرهیختهگان و اندیشمندان در موضوعات ذیل استقبال نموده و دست آنان را به گرمی میفشارد. باشد که گامی در جهت گسترش فرهنگ حیات بخش تشیع برداشته باشیم. انشاء الله.

ولایت و امامت در مکتب تشیعشیعه شناسی و ابعاد آنگرایشهای مختلف شیعه شناسی
مقایسه فرق و نحلههای شیعینقش شیعیان در شکوفایی تمدن اسلامینقش شیعیان در جهان امروز
خصائص و امتیازات هویت مستقل شیعهآداب و رسوم اختصاصی شیعیانآداب و رسوم اختصاصی شیعیان
آداب و رسوم اختصاصی شیعیانشیعه و سیاستشیعه و فرهنگ
شیعه و باورها، ارزشهاشیعه و هنجارهای فردی و اجتماعیشیعه و آداب خانوادگی
شیعه و اقتصادشیعه و حکومتشیعه و انتظار فرج
شیعه و عبادتشیعه و مظلومیتهاشیعه و شفاعت
شیعه و ضرورتهاشیعه و ملاکات تقیهشیعه و ولایت فقیه
سیره معصومین (ع)زندگینامه شیعیان نخستینبرتریهای فقه شیعه
اصول دین از دیدگاه تشیعفروع دین از دیدگاه تشیعتشیع و مرجعیت
کلام در مکتب تشیععرفان در مکتب تشیععقلانیت در مکتب تشیع
تفسیر قرآن در مکتب تشیعتعامل و وحدتگرایی اسلامی شیعه در پرتو غدیرجمعیت شناسی تشیع
زندگی نامه چهارده معصوم عمنابع تحقیقی شیعه شناسیسیره نویسی شیعه شناسان
جهان بینی شیعیان در قرن پانزدهمنقش اهلبیت در تکوین فرهنگ ناب شیعیزمینه های گسترش تشیع
وحدت گرایی اسلامی در تشیع علویزندگینامه علمی مخترعان و کاشفان شیعیدانشمندان تراز اول شیعه

ویژگیهای منحصر به فرد ائمه معصوم ع

میزان و نحوه گسترش تشیع در ادوار مختلف تاریخنقش روحانیت در دوام و استمرار تشیع
آسیب شناسی روحانیت شیعهدکترین تشیعراهکارهای گسترش فرهنگ تشیع
موانع رشد فرهنگ تشیع و ...

4 . تدوین و تکثیر جزوات جیبی

از جمله اقدامات انجام پذیرفته که شدیداً مورد استقبال و استفاده محققین و مبلغین قرار گرفته و تأثیرات فراوانی در مناطق مختلف داشته است تدوین و تألیف جزوات مختلف مربوط به موضوعات مهم و پاسخ به شبهات مربوط به تشیع بود که به صورت جزوه جیبی در خدمت مبلغین داخلی و خارجی قرار گرفته است. این جزوات در تیراژهای مختلف چند هزار و بعضاً چند صد هزار تکثیر و توزیع گردیده است. که به عنوان نمونه به تعدادی از آنها اشاره مینماییم.

1 . عدالت صحابه ، اردو.2 . امامت ،اردو.
3 . مصحف ، اردو.4 . باره امام ، اردو.
5 . اهل تشیع کی مذهبی فکر ، اردو.6 . میت پر گریه ، اردو.
7 . شیعیان اهل بیت ، اردو.8 . بداء ، اردو.
9 . عدم تحریف قرآن، فارسی.10 . تقیّه در اسلام، فارسی.
11 . رجعت، فارسی.12 . اجتهاد، فارسی
13 . سنت اصحاب و حجیت آن ، فارسی.14 . حقوق مردم در کلام امیرالمؤمنین (علیه السلام)، فارسی.
15 . جمع بین دو نماز، فارسی.16 . متعه، فارسی.
17 . عظمت امام صادق (ع) و نظر مکتب خلفا، فارسی.18 . تقیه و احکام آن، فارسی.
19 . فلسفه قیام امام حسین (ع)، فارسی.20 . مهدویت در اهل سنت، فارسی.
21 . دوازده اما در منابع مکتب خلفا، فارسی.22 . امام مهدی (عج) در احادیث مکتب خلفا، فارسی.
23 . تحولات اعتقادی تشیع، فارسی.24 . عصمت ائمه (علیهم السلام)، فارسی.
25 . مهدی موعود (علیه السلام) و دیدگاه تشیع، فارسی.26 . امام علی (علیه السلام) به روایت اهل سنت، فارسی.
27 . نخستین شیعیان صدر اسلام، فارسی.28 . امامان شیعه و اصحاب، فارسی.
29 . وحدت، فارسی.30 . پرتوی از فضائل امیر المؤمنین (علیه السلام) در منظر اهل سنت، فارسی.
31 . غلو و علل آن، فارسی.32 . نهضت کربلا از دیدگاه مکتب خلفا، فارسی.
33 . امام علی (علیه السلام) مثل اعلای قرآن، فارسی.34 . علی (علیه السلام) برترین صحابه، فارسی.
35 . وضوی شیعیان، فارسی.36 . إلامامه و النفس البشريه، عربی.

5 . پاسخ گویی عالمانه به شبهات

تشیع سرخ علوی در طول تاریخ پر افتخار خود آماج تهمات، نسبتهای ناروا و شبهات نا اهلان قرار گرفته و مظلومانه متحمل آسیبهای فراوان مغرضان و منحرفان شده است.

مع الاسف پیوسته کسانی بوده و هستند که کوشیدهاند با استفاده از ابزارها و روشهای گوناگون شیرازه وحدت جامعه اسلامی را متلاشی نمایند. اینان با دامن زدن به تعصبات، مترصد غفلتی کوتاه از سوی عالمان و صاحب نظران شیعی هستند تا نیش خنجر شبهه و تهمت خود را بر پهلوی این مکتب الهی و مترقیانه بنشانند.

خنجری که احیاناً میتواند، امر را بر خیل عظیمی از پیروان کم اطلاع مشتبه ساخته و خسارات سنگینی بر پیکر اجتماع شیعه وارد نمایند. گاهی با القاء تفکرات خرافهای و اندیشههای باطل همچون فرقه ضاله بهائیت، و گاهی با تزریق نظریات منفعل کننده چون سکولاریسم و هر از چند گاهی با کهنه فروشی فرهنگی و تکرار و القاء شبهات قدیم و جدید قصد تشویش و تخریب افکار و اذهان را دارند.

اما عقل گرایان و حقیقت طلبان مکتب حیات بخش تشیع نیک میدانند که هر چیز نیاز به دفاع دارد چه رسد به اعتقادات و معارف متعالی و جهان شمول اسلام حقیقی (تشیع).

از مختصات مکتب تشیع، نقد و بررسی به دور از تعصب و آگاهانه، نظریات و شبهات دیگران در مورد اعتقادات و مبانی دین مبین اسلام عموماً و مکتب تشیع خصوصاً میباشد.

احتجاجات امیر المؤمنین علی (علیه السلام) حضرت زهرا (سلام الله علیها) امام رضا (علیه السلام)، امام جواد (علیه السلام) و دیگر امامان شیعه به شبهات و نسبتهای واهی از صفحات و سطور برجسته تاریخ تشیع به شمار میرود.

ما نیز به تأسی از پیشوایان بزرگ خویش با بیان ادله قوی و مستدل و براهین منطقی و عالمانه پاسخگوی شبهات بوده، با ادله کافی روشنگری نموده و حقایق را اثبات مینماییم.

این مرکز به صورت منسجم و منظم از طرق مختلف اطلاع رسانی همچون اینترنت، کتاب، مقاله، جزوه، تلفن و .... در صدد پاسخگویی به شبهات بر آمده است. اما اساسیترین راه حل خشکاندن ریشه شبهات را همان طرح عظیم منشور جهانی تشیع میداند.

6 . ایجاد بانک اطلاعات نرم افزاری

پیشرفت و گسترش فناوری اطلاعات، روی آوردن عمومی به رایانه و

فراگیر شدن شبکه جهانی اینترنت، مخصوصاً اقبال جهانی جوانان و نوجوانان، اهتمام به امر نهضت نرم افزاری علوم اسلامی را مضاعف نموده است. با توجه به موارد فوق الذکر و دهها دلیل مهم دیگر این مرکز اقدام به ایجاد بانک اطلاعات نرم افزاری مربوط به شیعه و ائمه معصومین (علیهم السلام) به صورت فعال و با کیفیت مطلوب نموده است، تا علاوه بر رفع نیازهای موجود مکمل خوبی برای پایگاههای اطلاع رسانی شیعه در

اینترنت و اقدامی شایسته و به روز در معرفی صحیح و جذاب مکتب حیات آفرین تشیع باشد.

7 . ایجاد بخش مستبصرین (شیعه شدگان)

تفکر شیعی، جامعترین و پاسخگوترین معارف غنی اسلام را در میان فرق و مذاهب اسلامی دارا میباشد. محور و منشاء این اندیشه بزرگ، همان برداشت درست از قرآن و سنت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم)بوده که با روشنگری و هدایت ائمه معصوم (علیهم السلام) به صورت شفاف و پر محتوی به دست ما رسیده است.

بنابراین حقانیت خلافت بلافصل امام علی (علیه السلام) و تفسیر صحیح کلام خدای متعال و ابلاغ حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم)در داوری عقول سلیم و صاحبان اندیشه و انصاف الهی بودن و برتری این مکتب را به اثبات میرساند.

انطباق، معارف شیعه با ابعاد متعالی معارف الهی، حقیقت جویی و پیشرفت خواهی، هر نفس پاک و بی آلایشی را که زنگار کینه، نفاق و پلیدی بر آن سیاهی نیفکنده باشد، به سوی خود جلب و معطوف مینماید و نور ولایت و معنویت علی (علیه السلام) در قلب هر انسان آزادهای وارد شود وجود او را عاشق و شیفته سرچشمه معارف ناب علوی مینماید، از این رو مجمع جهانی شیعه شناسی با ایجاد و تقویت این بخش، در هدایت حقیقت جویان و معرفت طلبان معارف پرفیض ائمه معصوم (علیهم السلام) مجدانه کوشا بوده و ره یافتگان طریق حقیقت را مورد حمایت مادی و معنوی قرار میدهد. شایان توجه است که تا کنون تعداد زیادی از طریق این مرکز مستبصر شدهاند.

نشانی

قم - 45 متری عمار یاسر - بین کوچه 4 و 6 - پلاک 90

شماره تلفن تماس

نام  شماره تلفن شماره نمابر

مجمع جهانی شیعه شناسی 0251-7713773 0251-7713774