تبیان، دستیار زندگی
هالیوود هیچ کاه از ساختن ابر انسانه و اساطیر دوران مدرن دست نمی کشد و این بار سه گانه دزدان دریایی کارائیب از آن شمار است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دزدان دریایی کارائیب، روایتی دیگر از هالیوود

قسمت اول

دزدان‌دریایی کارائیب  یا " Pirates of the Caribbean "   فیلمی سه گانه، ساخته? "گور وربینسکی" است که شامل فیلم‌های زیر می‌شود:

 دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه

•  دزدان دریایی کارائیب: صندوق مرد مرده

•  دزدان دریایی کارائیب: پایان جهان

دزدان کارائیب

داستان فیلم در دریای کارائیب رخ میدهد که ماجراهای عده‌ای دزد دریایی را روایت میکند. دزدان به نام جک اسپارو و الیزابت سوآن و ویل ترنر هستند که در فیلم اول با هم آشنا میشوند و در فیلم دوم جک اسپارو به کاپیتان سختگیری به نام "دیوی جونز" بدهکار است و با کمک ویل ترنر و الیزابت سوآن، سعی به کنترل جونز میگیرد. ولی در پایان فیلم، در زندان جونز که یک جزیره گمشده ‌است زندانی میشود. در فیلم سوم جک اسپارو به کمک دوست دیرینه اش باربوسا و الیزابت و ویل باز میگردد و با هم تلاش میکنند تا جلوی دشمنان دزدان دریایی بایستند.

واکنش مردم در فیلم اول خوشایند بود و فیلم تا حد خوبی فروش کرد. علاقه مردم  موجب شد تا برای دیدن فیلم دوم، 3 سال صبر کردند تا اینکه دوباره آمدند تا باری دیگر آن دزدان جالب را ببینند، اما این بار کلی فرق میکرد و داستان از روند عادی و عجیب خود فراتر رفت و کلی ماجرای عجیب تر و غیر قابل باور اضافه شد. داستان کاپیتانی عجیب که فقط 10 سال یکبار پا به روی خشکی می گذاشت و قلبش از خودش جدا بود. به نظر می رسد این تصویر، چندان به دل مردم خوش نیامد.

واکنش مردم در فیلم اول خوشایند بود و فیلم تا حد خوبی فروش کرد. علاقه مردم  موجب شد تا برای دیدن فیلم دوم، 3 سال صبر کردند تا اینکه دوباره آمدند تا باری دیگر آن دزدان جالب را ببینند، اما این بار کلی فرق میکرد و داستان از روند عادی و عجیب خود فراتر رفت و کلی ماجرای عجیب تر و غیر قابل باور اضافه شد.

کاپیتان جک اسپارو  با بازی "جانی دپ" یک دزد دریایی سرخوش و مست است که بسیار ترسوست. از خصوصیات او میتوان به فرار‌های به موقع و از دارایی‌های او میتوان به قطب نمای جادویی او و از سمت‌های او می‌شود به ریاست دزدان دریایی و مجمع برادران ولتز اشاره کرد. او کاپیتان کشتی مروارید سیاه نیز است.

ویلیام ترنر نقش مکمل فیلم با بازی "اورلاندا بلوم" که در واقع آهنگری است که بدنبال معشوقه اش الیزابت سوآن و پدرش بیل ترنر پا به دریا گذاشته. از مهارت‌های او میتوان به شمشیر بازی او اشاره کرد. او کاپیتان هلندی سرگردان نیز است.

دزدان کارائیب

الیزابت سوآنبا با بازی "کی رانایتلی" بازیگر انگلیسی میباشد. او دختری خوش قلب است که به خاطر کارهای جک اسپارو دزد دریایی شد. از دارایی‌های او میتوان به کشتی سئو فنگ اشاره کرد. او عضو مجمع برادران ولتز نیز است.

دیوی جونز با بازی "بیل نایی" شخصیت بدجنس داستان است. او طبق قوانین کشتی هلندی سرگردان، فقط ?? سال یکبارباید پا به خشکی بگذارد. از دارایی‌های او میتوان به صندوق مرد مرده اشاره کرد. بعد از مرگ او ویل ترنر کاپیتان هلندی شد.

کاپیتان هکتور باربوسا با بازی "جفری راش". او شخصیت منفی فیلم اول بود ولی در فیلم سوم درستکار میشود. او و جک اسپارو همیشه با هم در جدال هستند. از دارایی‌های او میتوان به ??? سکه نفرین شده کورتز و میمون آ‍زتکی او اشاره کرد.

سئو فنگ، یعنی همان عیاش کشتی سئو فنگ، که اهل سنگاپور است و در حمام شهر آنجا، می شود او را پیدا کرد. از دارایی‌های او میشود به نقشه نفیس دریاها اشاره کرد. او عضو مجمع برادران ولتز بود اما وقتی مرد، سکه خود را به الیزابت بخشید.

نظر می رسد باز هم قصه حضور یک سوپر قهرمان دیگر، تکرار شده است. سوپر قهرمان هایی که حتی برروی پرده سینما ، می خواهند به مخاطبانشان اطمینان خاطر دهند تا  نگران و هراسان نباشند که هیچ دشمنی برروی کره خاکی یا در اعماق فضا نمی تواند آنها را اذیت کند ، چراکه این سوپرقهرمانان حضور دارند و سر بزنگاه به دادشان خواهند رسید!!!

فیلم "در پایان جهان" از سری سه‌گانه دزدان دریایی کارائیب است که گور ویربسکی کارگردانو جری بروکهایمر تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشتند. شرکت والت دیزنی به دلیل استقبال زیاد مردم جهان از این مجموعه فیلم، قسمتی را در پارک‌های دیزنی‌لند به این فیلم اختصاص داد. این فیلم كه ادامه فیلم قبلی است درست از جایی شروع میشود كه فیلم 2 تمام شد. كاپیتان باربوسا و الیزابت سوآن و ویل ترنر به همراه سایر دزدان برای نجات جك اسپارو به سنگاپور رفته اند تا از كاپیتان سئوفنگ كشتی به همراه خدمه بدست بگیرند و تا پایان دنیا بروند.آن ها موفق میشوند و جك و مروارید سیاه را نجات میدهند.در این جا مجمعی به نام مجمع برادران وارد داستان می شوند كه باعث میشود دزدان دریایی كارائیب در برابركمپانی هند شرقی، شانسی برای پیروزی داشته باشند. اعضای مهم مجمع كاپیتان اسپارو - كاپیتان باربوسا - كاپیتان سئو فانگ (كه بعد از مرگ سئوفانگ الیزابت جانشین او شد ) و دزدان كشور های دیگر هستند. از طرف دیگر دیوی جونز كه با "لرد بكت" همدست شده است، قدرت بزرگی بدست آورده است. با این حال در جنگ آخر بدست ویل ترنر كشته میشود. (قاتل اصلی جونز جك اسپاروست)در پایان ویل طبق قرارداد كشتی دیوی جونز ، ناخدا میشود،الیزابت سوآن به خشكی بر میگردد ، كاپیتان باربوسا دوباره مروارید سیاه را میدزدد و جك، باردیگر با یك قایق بادبانی آواره دریا ها میشود.

به نظر می رسد باز هم قصه حضور یک سوپر قهرمان دیگر، تکرار شده است. سوپر قهرمان هایی که حتی برروی پرده سینما ، می خواهند به مخاطبانشان اطمینان خاطر دهند تا  نگران و هراسان نباشند که هیچ دشمنی برروی کره خاکی یا در اعماق فضا نمی تواند آنها را اذیت کند ، چراکه این سوپرقهرمانان حضور دارند و سر بزنگاه به دادشان خواهند رسید!!!

در مقاله بعدی به تحلیل و بررسی بیشتر شخصیت های فیلم دزدان دریایی کارائیب می پردازیم.

ادامه دارد....

فاطمه ناظم زاده

گروه جامعه و سیاست