تبیان، دستیار زندگی
اشکالی ندارد که کمی ساکت و آرام باشی، اما این به آن معنا نیست که کسی تو را دوست ندارد. من فکر می‌کنم بچه‌های زیادی هستند که ترجیح می‌دهند نقاشی بکشند یا کتاب بخوانند (مثل جواد). تو می‌توانی از او بخواهی تا در وقت ناهار با هم به کتابخانه مدرسه بروید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تو می دونی دوست من کیه؟
تنها

چرا نمی‌توانم با کسی دوست شوم؟

چرا هیچ‌کس از من خوشش نمی‌آرد؟

چرا هیچ‌کس با من بازی نمی‌کنه؟

چرا اونا تو مدرسه به من می‌خندن؟

از سن مدرسه به بعد، دوستی‌های کودک شما نقش مهمی در رشد عاطفی و اجتماعی او ایفا می‌کند. بعضی از کودکان به طور طبیعی دوستان زیادی پیدا می‌کنند و بعضی دیگر ترجیح می‌‌دهند محکم به شخص بخصوصی بچسبند. در دوستی‌های دوران کودکی، گاهی اشکالات موقت رخ می‌دهد، کودک شما ممکن است به طور طبیعی دوستدار تنهایی باشد و از این بابت بسیار هم راضی باشد. چنین کودکانی اغلب خودکفا و مستقل هستند؛ آنها از زمان شیرخوارگی به تنهایی بازی می‌کنند،آنها نیازی به دوست ندارند و کمبودی از این بابت احساس نمی‌کنند. اما وقتی که وارد ساختار اجتماعی مدرسه می‌شوند، ممکن است همکلاسی‌هایشان آنها را از خود طرد کنند. کودک شما نسبت به این مساله حساس خواهد بود. سپس نوبت به مشاجرات دائم و البته طبیعی درباره بهترین دوست می‌رسد: «نخیر، سارا بهترین دوست منه، نه بهترین دوست تو» حتی کودکان چهار ساله هم از رانده شدن آزرده‌خاطر می‌شوند.

رهنمودهایی برای پاسخ‌های شما

از سنین پایین با یاد دادن شراکت، مهربانی، و رفتار دوستانه به کودکتان، مهارت‌های اجتماعی او را تقویت کنید. به خاطر داشته باشید که یک کودک محبت ندیده نمی‌تواند چنین کارهایی را انجام دهد. از پنج سالگی به بعد، بسیاری از کودکان یک همبازی صمیمی برای خود انتخاب می‌کنند، پس سعی کنید کودکان گوناگونی را به خانه یا به گردش دعوت کنید تا دست کودکتان در انتخاب باز باشد. شما نمی‌توانید کودک دیگری را به اجبار وادارید تا با کودک شما مهربان باشد، اما وقتی کودکی را به خانه  دعوت می‌کنید. در بازی‌های آنها شرکت کنید تا مطمئن شوید که واکنش‌های کودکتان مناسب است.

اگر کودک شما گوشه‌گیر است اما می‌خواهد دوست پیدا کند، سعی کنید به او مسئولیت‌های بیشتری بدهید تا اعتماد به نفس او تقویت شود.

با معلم کودکتان صحبت کنید تا اگر امکان دارد وظیفه‌ای را به او و یک یار مناسب محول کند، مثل پخش کردن ورقه‌ها در امتحانات، چون این کار در بین هم‌سن و سال‌هایش به او شان و منزلت می‌بخشد. وقتی کودکتان به چهار سالگی می‌رسد، احتمالا می‌تواند با کودکان دیگر به شیوه‌ای خلاقانه و پایدار بازی کند. در این سن معمولا جنسیت معیاری برای انتخاب دوستان نیست، همچنین نژاد یا نوع پوشش و لباس، بنابراین سعی کنید حلقه دوستان کودکتان مختلط (چند نژادی) باشد. داشتن یک دوست خیالی که کودک گهگاه از آن به عنوان سپر بلا استفاده می کند، بخش طبیعی از تکامل یک کودک خردسال است، پس بردبار و صبور باشید. تا سن هفت یا هشت سالگی، کودکان معمولاً از این مرحله گذر می‌کنند و به روشنی به تفاوت بین واقعیت و خیال پی می‌برند. اما اگر ادامه یافت، می‌تواند نشانه تنهایی کودک باشد.

از سن شش سالگی به بعد، مدرسه و گروه‌های همسالان نسبت به خانه و والدین تأثیر بیشتری بر کودک می‌گذارند، می‌توانید به کودکتان کمک کنید تا بهترین راه را برای دوست‌یابی پیدا کند.

دوست خیالی

چطور می‌توانم با کسی دوست شوم؟ چرا هیچ‌کس مرا برای تیم خودش انتخاب نمی کند؟

پاسخ برای سنین 4-2

کار قشنگی است که اسباب‌بازی‌هایت را به دوستانت هم بدهی تا بازی کنند. خوب است سارا را به خانه بیاوریم تا خانه اسباب‌بازی تو را ببیند، بعد می‌توانیم با هم چای درست کنیم. فردا هم می‌توانی  بقیه دوستانت را برای چای دعوت کنی و بعد همه با هم با اسباب‌بازی‌هایتان بازی کنید.

پاسخ برای سنین 6-4

اشکالی ندارد که کمی ساکت و آرام باشی، اما این به آن معنا نیست که کسی تو را دوست ندارد. من فکر می‌کنم بچه‌های زیادی هستند که ترجیح می‌دهند نقاشی بکشند یا کتاب بخوانند (مثل جواد). تو می‌توانی از او بخواهی تا در وقت ناهار با هم به کتابخانه مدرسه بروید. دوست چیز خوبی است. شما می‌توانید با هم خوش باشید و از چیزهای یکسانی لذت ببرید. لازم نیست دوستان زیادی داشته باشی. ما همه کودکانی را که تو بیشتر دوستشان داری به جشن تولدت دعوت می‌کنیم.

از سنین پایین با یاد دادن شراکت، مهربانی، و رفتار دوستانه به کودکتان، مهارت‌های اجتماعی او را تقویت کنید.

پاسخ برای سنین 8-6

سارا دوستان زیادی دارد، بنابراین اگر بخواهی که در مدرسه فقط دوست صمیمی تو باشد، این کار احتمالا برای او کمی سخت خواهد بود. به جای این کار، می‌توانی او را برای روز جمعه دعوت کنی و به این ترتیب می‌توانید زمان زیادی را کنار هم باشید. من هیچ‌وقت دوست خیالی تو را ندیده‌ام، چون او زاده فکر توست. برای تو خوب است که وقتی تنها هستی کسی را در ذهنت همراه خود داری،اما این نیز خوب است که دوستان واقعی هم داشته باشی. به همین خاطر، هر چند تو می‌گویی دوست خیالی‌ات خوشش نمی‌آید، بیا مریم را برای چای دعوت کنیم.

پاسخ برای سنین 11- 8

من مطمئنم علت اینکه بچه‌های دیگر به تو می‌خندند این نیست که تو را دوست ندارد. شاید ناراحتی آنها به این خاطر باشد که تو اغلب تنها هستی. آدم‌ها دوست دارند که دیگران به آنها توجه کنند، بنابراین اگر تو به آنها نشان دهی که به افکار و اعمال‌شان علاقه‌مند هستی، احتمالا از دوستی با تو خوشحال خواهند شد. اگر تو جلو نروی، آنها حتی اگر واقعاً مایل باشند با تو دوست شوند یا تو را عضو تیم خود کنند، ممکن است فکر کنند که تو در تنهایی راحت‌تر هستی. تو باید طوری رفتار کنی که معنی آن‌ چنین پیامی باشد، «آیا من هم می‌توانم در جمع شما باشم؟« با این حال اگر دوست نداری، مجبور نیستی دوستان زیادی داشته باشی. اگر مایل باشی، می‌توانیم از یکی از دوستانت بخواهیم برای دیدن فیلم یا خوردن پیتزا با ما بیرون بیاید، یا اینکه می‌توانم مسابقه روز جمعه را ضبط کنم تا او بیاید و با هم آن را تماشا کنید، و یا در تعطیلات آخر هفته شب پیش ما بماند. در باره‌اش فکر کن.

منبع: برگرفته از کتاب" پرسش های کودکانه" نوشته دکتر میریام استاپرد

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

چرا نباید با غریبه ها صحبت کنیم؟

یکی یک دونه، عزیز دردونه

وقت بازی است

دونه دونه مهارت کودکانه

خیال پردازی، بزرگ ترین لذت کودکی

همدیگر رو دوست بدارید

ساعت انفجار

جدی بگیرید!

بچه‌ها! دعوایتان را تمام کنید!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.