تبیان، دستیار زندگی
سال پاسخگویی سه قوه به ملت ایران
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر سال با بهار

( قسمت پانزدهم )
آیت الله خامنه ای

هرسال با فرارسیدن نوروز، پس از پشت سر گذاشتن سالی پر تلاش و وقایعی تلخ و شیرین، مقام معظم رهبری در پیامی ضمن تبریک عید نوروز، نکات مهم سالی که گذشت را بیان می کنند و همینطور به تبیین راهبردها و سیاست های لازم که باید در سال آتی پیش روی مردم و مسئولین قرار گیرد می پردازند .

رهنمودهای رهبری با توجه به دقت نظر و دید جامع و کامل و همینطور ذهن آینده نگر ایشان، راهی است به سوی پیشرفت و ارتقای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ..... که ملت ما با در نظر گرفتن و تامل و  تدبر در این بیانات می تواند خود را از گزند حوادث مصون دارد و برنامه خود را با توجه به اصول و خط مشی های بیان شده تنظیم نماید.

همانطور که اشاره شد برای پاسداری و پاسداشت فرهنگ مقدس جمهوری اسلامی ایران و دست یابی به قله های پیشرفت و موفقیت در نظر داریم طی مطالبی به بیان پیام های نوروزی مقام معظم رهبری از سال 1369 تاکنون بپردازیم تا انشاالله ضمن سیراب نمودن عطش ذهنی و  روحی خود از  سخنان ولی امر مسلمین که معیاری ناب و بدون خدشه و برخاسته از منبع عظیم ولایت است و تفکر در این بیانات، آنان را راهگشای خود قرار دهیم.

پیام نوروزى  به مناسبت آغاز سال 1383

نکات کلیدی:

- با فرا رسیدن بهار فصل نویى در طبیعت آغاز مى‏شود و من به حول و قو? الهى و به همت دولت و ملت، امیدوارم فصل نویى هم در زندگى ملت ایران آغاز شود.

- در لابلاى این تجربه‏هاى گوناگون و فراز و نشیب‏ها، انسانى و ملتى موفق است كه هدف خود را گم نكند و راه خود را با پشتكار و استقامت ادامه دهد.

- ملت ما همچنان كه در دوران دفاع مقدس قابلیت نظامى خود را نشان داد، در سال گذشته و دوران‏هاى بعد از جنگ هم قابلیت و ظرفیت و وزن اجتماعى و سیاسى خود را اثبات كرد.

تلاش ها و آشوب ها برای فراهم کردن ى آشوب‏هاى اجتماعى در کشورمان توسط دستگاه‏ها و سرویس‏هاى جاسوسى آمریكا واسرائیل در تابستان 82، با هوشیارى و اقتدار ملت ایران و دستگاه‏هاى خدمتگزار ملت، توطئه‏ها نقش بر آب شد

- در پائیز سال 82 تبلیغات سیاسى پُرحجمِ آمریكا علیه كشورمان به بهانه‏ى حمله‏ى سیاسى به تلاش‏ها و فعالیت‏هاى هسته‏یى كشور ما به اوج خود رسید، اما در مقابل ملت و مسؤولان: اولاً به اهمیت دستاورد علمى و فناورى خود در این زمینه بیشتر از پیش واقف شدند، ثانیاً راه پخته و صحیحى را در مقابل این آشوب‏ها اتخاذ كردند و پیش رفتند

- سال 83 در حقیقت ادامه‏ى همه‏ى فعالیت هاى اساسى از سوى مسؤولان گوناگون براى كشور است.

- همچنان كه نهضت تولید علم، نهضت عدالت‏طلبى و نهضت مبارزه با فساد، كارهایى است كه باید با شدت و قوت ادامه پیدا كند

- سال 83 آخرین سال دولت خدمتگزار كنونى است؛ همچنان‏كه در اواسط سال 83 مدت مسؤولیت پنج ساله‏ى اول رئیس قوه‏ى قضائیه به پایان مى‏رسد و در اوایل همین سال هم مجلس ششم شوراى اسلامى دوران مسؤولیت خودش را به پایان مى‏برد

- در واقع سال 83، سال پاسخگویى سه قوه به ملت ایران است.

متن کامل پیام:

بسم‏ اللَّه‏ الرّحمن‏ الرّحیم

یا مقلّب القلوب والأبصار

یا مدبّر اللیل والنّهار

یا محوّل الحول والأحوال

حوّل حالنا الى احسن الحال

عید نوروز و فرا رسیدن سال نو را به یكایك آحاد ملت ایران و به خدمتگزاران راستین ملت و كشور به خصوص به خانواده‏هاى معظم شهداء و جانبازان تبریك عرض مى‏كنم و براى روح مطهر امام بزرگوار و ارواح طیبه‏ى شهداى عزیزمان از خداوند متعال طلب رحمت مى‏كنم و سلام و درود خالصانه و خاضعانه‏ى خود را به پیشگاه حضرت بقیةاللَّه (ارواحنافداه) تقدیم مى‏دارم.

با فرا رسیدن بهار فصل نویى در طبیعت آغاز مى‏شود و من به حول و قو? الهى و به همت دولت و ملت، امیدوارم فصل نویى هم در زندگى ملت ایران آغاز شود. ملت ما به بركت تجربه‏هاى بى‏نظیر دوران نظام اسلامى، به ملتى مجرب، هوشیار، مقاوم و پرنشاط تبدیل شده و این ظرفیت و قابلیت را یافته است كه بتواند نمونه‏ى برجسته و آموزنده‏اى را در سایه‏ى اسلام در مقابل چشم جهانیان قرار دهد. البته این كار به حركت مداوم و تلاش پیوسته و خستگى‏ناپذیر از سوى مسؤولان و كمك مردم نیازمند است؛ كارى است تدریجى و قدم‏به‏قدم كه ان‏شاءاللَّه در سایه‏ى استقامت و پشتكار به نتیجه خواهد رسید. ملت ما در عرصه‏هاى مختلف، قابلیت و ظرفیت خود را به اثبات رسانده است.

آیت الله خامنه ای

الان نگاهى به سال پایان یافته - سال 82 - بكنیم و نگاهى هم بكنیم به سالى كه اكنون آغاز مى‏شود؛ سال 83.سال 82 مثل همه‏ى دوران زندگى انسان سالى بود مشتمل بر غم‏ها و شادى‏ها، توانایى‏ها و كاستى‏ها؛ مثل این‏كه همه‏ى زندگى انسان مشمول این قاعده‏ى كلى است؛ غم و شادى در زندگى انسان به هم آمیخته است. در لابلاى این تجربه‏هاى گوناگون و فراز و نشیب‏ها، انسانى و ملتى موفق است كه هدف خود را گم نكند و راه خود را با پشتكار و استقامت ادامه دهد. همه باید دست به دست هم دهیم و فراتر از نگاه‏هاى كوچك و تنگ‏نظرانه، همت عالىِ خود را به اهداف والاى انقلاب اسلامى معطوف كنیم و به سمت آن حركت كنیم. ملت ما همچنان كه در دوران دفاع مقدس قابلیت نظامى خود را نشان داد، در سال گذشته و دوران‏هاى بعد از جنگ هم قابلیت و ظرفیت و وزن اجتماعى و سیاسى خود را اثبات كرد. اگرچه سال 82 با تهاجم نظامى آمریكا و انگلیس به همسایه‏ى غربى ما آغاز شد و چكمه‏پوشان شیطان‏هاى بزرگ در نزدیكى مرزهاى ما مستقر شدند و این مایه‏ى نگرانى براى ملت ایران بود، اما در مقابل دشمن عنود و خبیثى مثل صدام - كه با ملت خود هم كمتر از ملت ما دشمنى نداشت - از صحنه اخراج شد؛ اگرچه در تابستان سال 82 دستگاه‏ها و سرویس‏هاى جاسوسى آمریكا و اسرائیل تا آن‏جا كه توانستند تلاش كردند تا زمینه‏ى آشوب‏هاى اجتماعى را در كشورمان فراهم كنند، اما با هوشیارى و اقتدار ملت ایران و دستگاه‏هاى خدمتگزار ملت، توطئه‏ها نقش بر آب شد؛ اگرچه در پائیز سال 82 تبلیغات سیاسى پُرحجمِ آمریكا علیه كشورمان به بهانه‏ى حمله‏ى سیاسى به تلاش‏ها و فعالیت‏هاى هسته‏یى كشور ما به اوج خود رسید، اما در مقابل ملت و مسؤولان اولاً به اهمیت دستاورد علمى و فناورى خود در این زمینه بیشتر از پیش واقف شدند، ثانیاً راه پخته و صحیحى را در مقابل این آشوب‏ها اتخاذ كردند و پیش رفتند؛ اگرچه در زمستان سال 82 حادثه‏ى مصیبت‏بار زلزله‏ى بم دل‏هاى همه را غمگین كرد، اما حركت عظیم ملت ایران در كمك به آسیب‏دیدگان و دست یارى بلند كردن به سوى برادران هم‏میهن خود، همه‏ى مردم دنیا و كسانى را كه مطلع از این ماجرا شدند، به اعجاب و تحسین وادار كرد؛ در پایان سال هم انتخابات پُرشور مجلس شوراى اسلامى انجام شد كه حضور مردم، على‏رغم همه‏ى تلاشى كه دشمنان ملت ایران براى سرد و بلكه تعطیل كردن كانون انتخابات به خرج دادند، توانست همه‏ى این توطئه‏ها را نقش بر آب كند؛ افتخار دیگرى بر افتخارات ملت ایران افزوده شد. در طول سال هم خدمتگزاران كشور و مسؤولان بخش‏هاى مختلف دولتى و سایر بخش‏هاى مسؤول در كشور به انجام خدمات بزرگى موفق شدند كه گزارش آنها را در سال آینده به مردم خواهند داد. بنابراین سال 82 مثل همه‏ى دوران زندگى بشر سالى بود با شادى‏ها و غم‏ها، با موفقیت‏ها و نگرانى‏ها؛ اما در نهایت وقتى نگاه مى‏كنیم، مى‏بینیم كه ملت ایران از این تجربه‏هاى گوناگون سرافراز و سربلند بیرون آمده و یك گام پیش رفته است.

و اما سال 83؛ سال 83 در حقیقت ادامه‏ى همه‏ى فعالیت هاى اساسى از سوى مسؤولان گوناگون براى كشور است. اگرچه سال 82 را به عنوان سال نهضت خدمتگزارى معرفى كردیم، اما نهضت خدمتگزارى چیزى نیست كه در طول یك سال به پایان برسد و وظیفه‏ى خدمتگزارى وظیفه‏یى نیست كه پس از مدتى از دوش مسؤولان برداشته شود؛ همچنان كه نهضت تولید علم، نهضت عدالت‏طلبى و نهضت مبارزه با فساد، كارهایى است كه باید با شدت و قوت ادامه پیدا كند. خصوصیت سال 83 در این است كه دستگاه‏هاى مهم و اساسى كشور فصل جدیدى را طى مى‏كنند و به دور? جدیدى قدم مى‏گذارند.

سال 83 در حقیقت ادامه‏ى همه‏ى فعالیت هاى اساسى از سوى مسؤولان گوناگون براى كشور است

سال 83 آخرین سال دولت خدمتگزار كنونى است؛ همچنان‏كه در اواسط سال 83 مدت مسؤولیت پنج ساله‏ى اول رئیس قوه‏ى قضائیه به پایان مى‏رسد و در اوایل همین سال هم مجلس ششم شوراى اسلامى دوران مسؤولیت خودش را به پایان مى‏برد؛ همان‏طور كه برخى از دستگاه‏هاى مهم و تأثیرگذار كشور دوره‏هایى را طى مى‏كنند و به پایان دوره‏ى مسؤولیت‏هاى خودشان مى‏رسند و دوره‏هاى جدیدى آغاز خواهد شد. آنچه كه در این سال مناسب و لازم است كه انجام بگیرد، این است كه مسؤولان بخش هاى مختلف به مردم گزارش بدهند كه در دوران مسؤولیتى كه در حالِ پایان یافتن است یا پایان یافته، چه خدمت بزرگ و چه كار شایسته‏یى را براى مردم انجام داده‏اند. دولت خدمتگزار، قوه‏ى قضائیه و مجلس شوراى اسلامى به مردم پاسخ دهند كه آنچه را كه به عنوان شعار كار خود بر زبان آورده‏اند و همچنین آنچه را كه مطالبات عمده‏ى رهبرى در این سالها بوده است، چگونه تحقق بخشیده‏اند. مسؤولان دولتى و قو? قضائیه و مجلس شوراى اسلامى به مردم بگویند كه براى خدمت به عموم ملت ایران، براى تولید علم، براى استقرار عدالت و رفع فقر و فساد و تبعیض در جامعه - كه اصلاح واقعى در جامعه اینهاست - براى نهضت عدالت‏خواهى و براى نهضت مبارزه با فساد، چه اقدامات عمده‏یى را انجام داده‏اند. در واقع سال 83، سال پاسخگویى سه قوه به ملت ایران است. مطمئناً در این پاسخگویى، حقایق شیرین و بسیارى براى مردم روشن خواهد شد و خدمات بزرگى كه انجام گرفته است، به مردم گفته خواهد شد. در این پاسخگویى، مسؤولان به كمبودها و نواقصى در كار خود پى‏خواهند برد، كه آن‏ها را برطرف خواهند كرد و مردم هم با آشنایى بیشتر با عملكرد دستگاه‏ها، منتظر شروع دوره‏هاى جدید و كارهاى جدید و مسؤولیت هاى جدید خواهند بود. البته ملت و دولت و نیز مسؤولان و آحاد مردم، مى‏دانند كه چه كرده‏اند و مى‏دانند كه چه باید بكنند و چه پیش روى آنهاست.

از خداوند متعال مسألت مى‏كنیم كه مسؤولان را موفق بدارد؛ همه‏ى ما را در راه تحقق آرمان‏هاى انقلاب اسلامى، كه رضاى الهى و شادى قلب ولى‏عصر (ارواحنافداه) در آن است، توفیق دهد؛ و ملت ایران را همواره خوشبخت و شاداب و پرنشاط باقى بدارد.

والسّلام علیكم و رحمةاللَّه و بركاته

تهیه و تنظیم: عطاالله باباپور

گروه جامعه وسیاست