تبیان، دستیار زندگی
نهضت خدمت‌گذاری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر سال با بهار

( قسمت چهاردهم )
آیت الله خامنه ای

هرسال با فرارسیدن نوروز، پس از پشت سر گذاشتن سالی پر تلاش و وقایعی تلخ و شیرین، مقام معظم رهبری در پیامی ضمن تبریک عید نوروز، نکات مهم سالی که گذشت را بیان می کنند و همینطور به تبیین راهبردها و سیاست های لازم که باید در سال آتی پیش روی مردم و مسئولین قرار گیرد می پردازند .

رهنمودهای رهبری با توجه به دقت نظر و دید جامع و کامل و همینطور ذهن آینده نگر ایشان، راهی است به سوی پیشرفت و ارتقای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ..... که ملت ما با در نظر گرفتن و تامل و  تدبر در این بیانات می تواند خود را از گزند حوادث مصون دارد و برنامه خود را با توجه به اصول و خط مشی های بیان شده تنظیم نماید.

همانطور که اشاره شد برای پاسداری و پاسداشت فرهنگ مقدس جمهوری اسلامی ایران و دست یابی به قله های پیشرفت و موفقیت در نظر داریم طی مطالبی به بیان پیام های نوروزی مقام معظم رهبری از سال 1369 تاکنون بپردازیم تا انشاالله ضمن سیراب نمودن عطش ذهنی و  روحی خود از  سخنان ولی امر مسلمین که معیاری ناب و بدون خدشه و برخاسته از منبع عظیم ولایت است و تفکر در این بیانات، آنان را راهگشای خود قرار دهیم.

پیام نوروزى  به مناسبت آغاز سال 1382

نکات کلیدی:

در سالی که گذشت دو مبارزه را به ملت ایران و مسؤولان توصیه کردیم: یکی مبارزه با بیکاری و ایجاد اشتغال بود و دیگری مبارزه با فساد مالی.

- تأکید به مسؤولان به این معنا بود که در میان فعالیتهای فراوانی که دستگاههای مختلف و مسؤولان کشور متعهّد آن هستند، این باید برجستگی خاصی پیدا کند و ضمن انجام کارهدر جریان عادّی ، این دو حرکت باید به شکل «مبارزه«ای پیش برود.

در مبارزه با مفاسد اقتصادی ،کار دولت در زمینه پیشگیری و کار قوه قضاییّه در زمینه تعقیب قضایی بود.

شروع کار  زمانی ارزش دارد که ادامه پیدا کند.

- بنابراین باید امسال هم مبارزه برای اشتغال و ریشه‏کن کردن فساد مالی و اقتصادی در دستگاههای دولتی ادامه پیدا کند.

- نکته‏ای که امسال اضافه می‏کنم و به آن تأکید می‏ورزم، این است که همه مسؤولان در سه قوّه، باید نهضتی را برای خدمت‏رسانی به مردم شروع کنند.

- به ویژه این کارها باید بیشتر در خدمت قشرهای مستضعف و محروم و محتاج جامعه صورت گیرد.

- من به همه مسؤولان سه قوّه، کارگزاران کشور و گروههای سیاسی است؛ این امر را رقابت اصلی بدانید.

- همچنین در اسلام برای قبضه کردن قدرت، رقابتی وجود ندارد.

- سال نو را در صورتی آغاز می کنیم که یک جنگ خانمانسوز در جریان است.

شروع این جنگ اگر به دست آمریک و بعضی از کشورهای دیگر است ولی ختم آن معلوم نیست بدست که باشد.

- هدف اصلی مستکبران اشغال عراق، سلطه بر منطقه خاورمیانه، گنجینه گرانقیمت نفت عراق و منطقه و حمایت و حراست از موجودیت دولت نامشروع صهیونیستی است.

- جنگی که امروز امریکا و انگلیس به راه انداخته‏اند، در معارضه قطعی با افکار عمومی مردم جهان قرار دارد.

بنابراین دفاع ما از ملت عراق است. تنها ملت عراق حق تغییر سرنوشت و آینده خود را دارد و این حق در اختیار هیچ دولت و سازمان دیگری، حتی سازمان ملل نیست.

- ما این جنگ را محکوم می‏کنیم و دلسوزی و جانبداری خود را از مردم عراق اعلام می‏نماییم و اعتقاد داریم که این جنگ باید هرچه سریعتر متوقّف شود.

-  واژه «استکبار» را انقلاب اسلامی در شمار واژگان سیاسی دنیا وارد کرد.

- لاستکبار به این معنا است که دولتی با تکیه به سلاح و زور، به منافع ملی دیگران تجاوز کند و اسم آن را مطالبه منافع ملی یا دفاع از حقوق مردم و یا از این‏گونه شعارهای دروغین و خدعه‏آمیز بگذارد.

متن کامل پیام:

بسم‏الله‏الرّحمن‏الرّحیم

یا مقلّب القلوب والأبصار. یا مدبّر اللّیل والنّهار. یا محوّل الحول والأحوال. حوّل حالنا الی أحسن الحال.

فرا رسیدن سال نو را به همه هم‏میهنان عزیزمان تبریک عرض می‏کنم و بر سرور آزادگان و سیّد شهیدان حضرت حسین‏بن‏علی علیه‏السّلام و نیز بر روح مطهّر امام راحل و ارواح طیّبه شهیدان بزرگوار درود و سلام می‏فرستم.

دفتر عمر ما ورقی دیگر خورد و برگی بر کتاب قطور عمر تاریخ ملت ایران افزوده شد. سطور این ورقها و نوشته‏های این کتابها، سرنوشت‏ساز آینده افراد و ملتهاست. مردمِ بسیاری در سطور برگ هر سال زندگی، کلمات زرّین و ارزشمندی را ثبت کردند و در خوشبختی و آینده خود و آفاق روشنی که در انتظار آن هستند، تأثیر کم یا زیادی گذاشتند. بعضی از ما هم کوتاهیهایی کردیم و تأثیر همه این نیکیها و خوبیها، یا بدیها و کوتاهیها به خود ما برمی‏گردد.

از خداوند متعال مسألت می‏کنم که در سال آینده کلمات نیک، یعنی کارهایی که در جهت اهداف عالیه الهی و انسانی انجام می‏دهیم و برای دنیا و آخرت ما و ملت ما سودمند است، بیشتر باشد و از کارها و جملاتی که موجب کوتاهی، عقب‏ماندگی و پشیمانی است، کاسته شود.

آیت الله خامنه ای

در سالی که گذشت دو مبارزه را به ملت ایران و مسؤولان توصیه کردیم: یکی مبارزه با بیکاری و ایجاد اشتغال بود و دیگری مبارزه با فساد مالی و تلاش برای ریشه‏کن کردن گرداب مهیب آن که همه فعالیتهای نیک را می‏بلعد و از بین می‏برد. تأکید به مسؤولان به این معنا بود که در میان فعالیتهای فراوانی که دستگاههای مختلف و مسؤولان کشور متعهّد آن هستند، این باید برجستگی خاصی پیدا کند و ضمن این‏که همه کارها باید در جریان عادّی خود حرکت کند، این دو حرکت و مبارزه حقیقتاً به شکل «مبارزه«ای پیش برود. البته محصول آنچه انجام گرفته است، تحسین‏برانگیز است؛ اگرچه قانع‏کننده و کافی نیست. علّت هم این است که کارهای بزرگ - اگر درست بخواهد انجام گیرد - در زمانهای متناسب خود انجام می‏گیرد. نمی‏توان کارهای بزرگ را به‏صورت برقی و ضربتی، با اتقان انجام داد.

قوه مجریّه در بخش اشتغال، فعالیتهای مفیدی انجام داد. همچنین قوه مجریّه و قضاییّه با یکدیگر در بخش مبارزه با فساد اقتصادی و مالی تلاشهای خوبی انجام دادند. کار دولت در زمینه پیشگیری و کار قوه قضاییّه در زمینه تعقیب قضایی بود؛ ولیکن آنچه که انجام گرفته، فقط شروع کار است. ما شروع را نیز قدر می‏دانیم و آن را دست کم نمی‏گیریم؛ لیکن شروع زمانی ارزش دارد که ادامه پیدا کند. البته مبارزه با فساد همیشه همراه با جنجال و هیاهو نیست. ممکن است در مواردی جنجال شود و گاه ممکن است این کار بی‏جنجال صورت گیرد. نباید در این زمینه منتظر غوغا و جنجال و تبلیغات بود؛ باید منتظر کار و عمل بود. قوه مقنّنه هم باید به این مبارزه بپیوندد. کار و عمل مسؤولان محترم در قوای مجریّه، قضاییّه و مقنّنه طوری باشد که شیرینی آن در کام مردم عزیز ما بنشیند و آثار آن را حس کنند. بنابراین باید امسال هم مبارزه برای اشتغال و ریشه‏کن کردن فساد مالی و اقتصادی در دستگاههای دولتی ادامه پیدا کند.

شروع کار  زمانی ارزش دارد که ادامه پیدا کند

نکته‏ای که امسال اضافه می‏کنم و به آن تأکید می‏ورزم، این است که همه مسؤولان در سه قوّه، باید نهضتی را برای خدمت‏رسانی به مردم شروع کنند. ممکن است ما انواع و اقسام کارها و برنامه‏ها را در پیش‏رو داشته باشیم و اجرا کنیم؛ باید در میان آنها آنچه خدمت‏رسانی عمیقتر و ماندگارتر و زودبازده‏تر محسوب می‏شود، اولویّت پیدا کند. به ویژه این کارها باید بیشتر در خدمت قشرهای مستضعف و محروم و محتاج جامعه صورت گیرد. این اقدامات باید مدبّرانه و با برنامه‏ریزی انجام شود و گزارش آن نیز به مردم ارائه گردد. مسؤولان باید مردم را در قبال یک گزارش درست و متقن، مختار به قضاوت کنند تا مردم بتوانند کارآمدی نظام را به چشم ببینند و نسبت به آن قضاوت نمایند.

نهضت خدمت‏رسانی به مردم یک مبارزه بزرگ و سنگین است؛ زیرا خدمت رساندن به عموم مردم با منافع بعضی گروههای خاص تضاد پیدا می‏کند و این‏جاست که باید با مبارزه و همّت و عزم راسخ وارد میدان شد.

خطاب من به همه مسؤولان سه قوّه، کارگزاران کشور و گروههای سیاسی است؛ این امر را رقابت اصلی بدانید. امروز در کشور، رقابت مشروع و مقبول از نظر مردم و ما، فقط رقابت برای خدمت کردن به مردم است. رقابتهای سیاسی که اغلب بر سر موضوعات پوچ صورت می‏گیرد، در موارد بسیاری به دعواها و جنجالهای مضر منجر می‏شود و رقابتی نیست که ما آن را برای کشور و ملت بپذیریم و بپسندیم. همچنین در اسلام برای قبضه کردن قدرت، رقابتی وجود ندارد. این را از آن جهت می‏گویم که عدّه‏ای تنها برای کسب قدرت سیاسی تلاش می‏کنند و به رقابت مشغولند. بنابراین رقابت صحیح، مشروع و مقبول، رقابت در خدمت‏رسانی به مردم است. همه باید نهضت خدمت‏رسانی به مردم را جدّی بگیرند. مردم این امر را مطالبه کنند و مسؤولان به برنامه‏ریزی آن بپردازند. مجریان برنامه‏ها را به اجرا درآورند و کارآمدی نظام را که دشمن با بیشترین تلاش در صدد انکار آن است، عیناً و به‏طور ملموس به مردم ثابت کنند.

آیت الله خامنه ای

ما امسال سال نو را در حالی آغاز می‏کنیم که متأسّفانه یک جنگ خانمانسوز، ظالمانه و مبتنی بر قلدری در جریان است. متأسّفانه امریکا و پشت سرِ او بعضی از کشورهای دیگر از جمله انگلیس، به تبع انگیزه‏های شیطانی، حرکتی را آغاز کرده‏اند که اگرچه شروعش با آنها بوده است؛ معلوم نیست که ختم آن به دست و اختیار آنها باشد؛ مگر آن‏که هرچه سریعتر خود را از معرکه عقب بکشند و به این فاجعه انسانی پایان دهند.

در پنجاه سال گذشته، این اوّلین باری نیست که امریکا جنگی را آغاز یا ملتی را دچار دردسرِ بزرگِ خونریزی و جنگ می‏کند. اوّلین بار نیست که امریکاییها می‏خواهند به زور کشوری را اشغال کنند. ما قبلاً قضایای دیگری را در شرق آسیا، آفریقا و امریکای لاتین از دولت ایالت متّحده امریکا مشاهده کرده‏ایم و جالب است که در همه این موارد اگرچه در کوتاه‏مدّت پیروزیهایی نصیب امریکا شده است، در درازمدّت از دست ملتها تودهنی سختی خورده است. حکومتی که امریکا در ویتنام - ویتنام جنوبی آن روز - از آن دفاع می‏کرد اکنون کجاست؟ «پینوشه» را که در شیلی بر روی کار آورد کجاست؟ گروههای غیرقانونی که با پول امریکا یا با پول نفت عُمّال امریکا در افغانستان و مناطق دیگر آمده بودند، در چه وضعی‏اند و کجا هستند؟ امریکا در همه این موارد، به‏ویژه وقتی با فاجعه‏آفرینی در آفریقا حاضر شد، بالاخره ناچار گردید با خزی و ذلّت و سرافکندگی آن کشورها را ترک کند. در هیچ‏یک از این قضایا امریکا موفّق نبوده است؛ در این قضیه هم همین‏طور خواهد شد.

واژه «استکبار» را انقلاب اسلامی آن در شمار واژگان سیاسی دنیا وارد کرد

جنگی که امروز امریکا و انگلیس به راه انداخته‏اند، در معارضه قطعی با افکار عمومی مردم جهان قرار دارد. همه صاحب‏نظران دنیا و افکار عمومی مردم جهان، این جنگ و برپاکنندگان آن را محکوم کرده‏اند. جنگ‏افروزان که ادّعا می‏کنند برای آرای انسانها ارزش قائلند، بدون اعتنا به این افکار عمومی کار خود را انجام می‏دهند. هدف آنها اشغال عراق، سلطه بر منطقه خاورمیانه، گنجینه گرانقیمت نفت عراق و منطقه و حمایت و حراست از موجودیت دولت نامشروع صهیونیستی است. در چنین شرایطی ما برای مردم عراق دعا می‏کنیم. این به معنای دفاع از دیکتاتور عراق و رژیم بعثی آن نیست. ما بهتر از هر کسی آنها را می‏شناسیم و موشکها و مواد شیمیایی آنها را با پوست و گوشت و جان و جوانان خود حس و لمس کردیم. جنگ‏افروزان امریکایی و انگلیسی، خود «صدّام‏حسین» را به تجهیزات مرگبار مجهّز کردند و امروز یکی‏یکی این تجهیزات را از او بازخواست می‏کنند و خود را بی‏طرف و مدّعی به حساب می‏آورند.

بنابراین دفاع ما از ملت عراق است. تنها ملت عراق حق تغییر سرنوشت و آینده خود را دارد و این حق در اختیار هیچ دولت و سازمان دیگری، حتی سازمان ملل نیست. ملت کهن و باستانی عراق که دارای تمدّنی عمیق و عریق و شخصیتها و انسانهایی برجسته است، باید سرنوشت خود را معین کند. مردم عراق با دادن رأی و در نظر گرفتن مجموع آرا، می‏توانند آینده عراق و حکومت آن را معیّن کنند.

ما این جنگ را محکوم می‏کنیم و دلسوزی و جانبداری خود را از مردم عراق اعلام می‏نماییم و اعتقاد داریم که این جنگ باید هرچه سریعتر متوقّف شود. اگر مهاجمین این جنگ را متوقّف نکنند، بلاشک به زیان آنها تمام خواهد شد و ضربه آن به خود آنها برمی‏گردد.

به ملت عزیز خودمان عرض می‏کنم: این امریکاست! این چهره بی‏نقاب امریکاست! آن‏جایی که لازم بداند و منافع ملی‏اش را، ولو به‏صورت نامشروع و غیرقانونی تعریف کند، به خود اجازه می‏دهد که به یک ملت و کشور حمله کند. به تازگی به ما اطّلاع دادند که در شهر بصره آتشبازی زیادی مرتکب شده‏اند. در بغداد هم فجایع فراوانی به‏راه انداختند. این چهره بی‏نقاب استکبار جهانی است. معنای واژه «استکبار» که انقلاب اسلامی آن را در شمار واژگان سیاسی دنیا وارد کرد، این است؛ یعنی دولتی با تکیه به سلاح و زور، به منافع ملی دیگران تجاوز کند و اسم آن را مطالبه منافع ملی یا دفاع از حقوق مردم و یا از این‏گونه شعارهای دروغین و خدعه‏آمیز بگذارد. ملت ایران بایستی همان‏طور که تا کنون آگاه بوده، آگاهتر باشد؛ امریکا، انگلیس و استکبار را درست بشناسد و خود را برای مقابله‏های احتمالی - نه فقط در زمینه نظامی - در زمینه‏های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آماده کند.

پیام من به جوانان کشورمان که بیش از هفتاد درصد از ملت ما و سنین پانزده تا سی و پنج سال را تشکیل می‏دهند این است که همّت کنید و عزم و اراده خود را تقویت نمایید. در میدانهای گوناگون، شجاعانه خود را مهیّا کنید و آماده باشید. ممکن است ما هرگز جنگ نظامی نداشته باشیم؛ اما یقیناً جنگ سیاسی، اقتصادی و به‏ویژه فرهنگی خواهیم داشت. در این‏جا من مجدّداً به مسؤولین توصیه می‏کنم که حسابها را طوری تنظیم و برنامه‏ها را طوری تدبیر کنند که جوانان کشور ما مزه شیرین مبارزه با فساد و تلاش برای خدمت‏رسانی را بچشند و احساس کنند .دعا می‏کنم که خدای متعال به مسؤولین این توفیق را بدهد و به ملت عزیز ما سرافرازی، کامیابی ، سعادت و عزت عطا فرماید و توجّهات حضرت ولی‏عصر ارواحنافداه و دعای مستجاب آن حضرت را شامل حال ملت عزیز ما قرار دهد.

والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته

تهیه و تنظیم: عطالله باباپور

گروه جامعه وسیاست