تبیان، دستیار زندگی
سال عزت و افتخار حسینی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر سال با بهار

( قسمت سیزدهم )
آیت الله خامنه ای

هرسال با فرارسیدن نوروز، پس از پشت سر گذاشتن سالی پر تلاش و وقایعی تلخ و شیرین، مقام معظم رهبری در پیامی ضمن تبریک عید نوروز، نکات مهم سالی که گذشت را بیان می کنند و همینطور به تبیین راهبردها و سیاست های لازم که باید در سال آتی پیش روی مردم و مسئولین قرار گیرد می پردازند .

رهنمودهای رهبری با توجه به دقت نظر و دید جامع و کامل و همینطور ذهن آینده نگر ایشان، راهی است به سوی پیشرفت و ارتقای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ..... که ملت ما با در نظر گرفتن و تامل و  تدبر در این بیانات می تواند خود را از گزند حوادث مصون دارد و برنامه خود را با توجه به اصول و خط مشی های بیان شده تنظیم نماید.

همانطور که اشاره شد برای پاسداری و پاسداشت فرهنگ مقدس جمهوری اسلامی ایران و دست یابی به قله های پیشرفت و موفقیت در نظر داریم طی مطالبی به بیان پیام های نوروزی مقام معظم رهبری از سال 1369 تاکنون بپردازیم تا انشاالله ضمن سیراب نمودن عطش ذهنی و  روحی خود از  سخنان ولی امر مسلمین که معیاری ناب و بدون خدشه و برخاسته از منبع عظیم ولایت است و تفکر در این بیانات، آنان را راهگشای خود قرار دهیم.

پیام نوروزى  به مناسبت آغاز سال 1381

نکات کلیدی:

- بامقارن شدن سال نو با روزهای عاشورای حسینی ، اگرچه عیدِ به معناى جشن و شادى كودكانه وجود ندارد؛ اما بهجت معنوى‏اى كه ناشى از عزّت و افتخار است، وجود دارذد.

- حسین‏بن‏على علیه‏السّلام مظهر عزّت راستین و نمودار كامل افتخار حقیقى است.

سال شمسى ما ، با عاشوراى حسینى مقارن و مصادف است. بنابراین جا دارد كه ما امسال را «سال عزّت و افتخار حسینى» بدانیم.

- در سال پیش دو حركت در جهت رفتار علوى از طرف مسؤولان كشور آغاز شد: 1- پرداختن به مسأله اشتغال 2- مبارزه با فساد.

مسأله اشتغال كه یكى از مهمترین گره‏گشاییها در كار مردم است.

- مسأله مبارزه با فساد هم یك عنصر حقیقى و اساسى در اصلاح امور كشور است.

- مبارزه با فساد، وظیفه همه است؛ اما در درجه اوّل، وظیفه مسؤولان كشور است.

- مردم عزیز ما در طول سالهاى بعد از انقلاب نشان داده‏اند كه به اسلام و مبانى دینى و سربلندى كشور خود و پیشرفت همه‏جانبه این كشور علاقه‏مند و بر آن عازمند.

متن کامل پیام:

 بسم‏اللَّه‏الرّحمن‏الرّحیم‏

یا مقلّب القلوب والأبصار. یا مدبّر اللّیل والنّهار. یا محوّل الحول والأحوال. حوّل حالنا الى احسن الحال.

امسال آغاز بهار و سال نو، با روزهاى عاشوراى حسینى و تجدید خاطره آن حماسه بزرگ تاریخى مقارن است. براى ملت عزیز ما كه ارادتمند و عاشق حسین‏بن‏على علیه‏السّلام است، اگرچه عیدِ به معناى جشن و شادى كودكانه وجود ندارد؛ اما بهجت معنوى‏اى كه ناشى از عزّت و افتخار است، وجود دارد؛ زیرا حسین‏بن‏على علیه‏السّلام مظهر عزّت راستین و نمودار كامل افتخار حقیقى است؛ هم در چشم ما مردمِ اسیر در دستگاه مادّى عالم و هم براى رستگاران عالم ملكوت.

امسال، سال شمسى ما، هم در فروردین و هم در آخر سال در اسفند، با عاشوراى حسینى مقارن و مصادف است. بنابراین جا دارد كه ما امسال را «سال عزّت و افتخار حسینى» بدانیم. امیدواریم ملت عزیز ما با تمسّك به معنویتِ حسین‏بن‏على علیه‏السّلام و با آشنایى بیشتر با آن بزرگوار، عزّت و افتخار و سربلندى را براى خود كسب كند؛ همچنان كه بحمداللَّه به بركت آن حضرت و به بركت اسلام و قرآن، از عزّت و افتخار معنوى برخوردار بوده و هست.

سال 1380، مثل همه سالهاى دیگر، با شادیها و غمهاى خود سپرى شد و سالى نو و بهارى تازه پیش روى ماست و بهار، فصل رویش و بالندگى و نو شدن و طراوت و صفاست. از خداى متعال مى‏خواهیم كه ملت عزیز ما در هر جاى كشور كه هست، و در هر جاى جهان مردمى كه دل در گرو خواسته‏ها و اهداف این ملت دارند، مشمول لطف الهى و برخوردار از صفا و طراوت و نویى و شادابى باشند. من به همه ملت عزیزمان در این مناسبت درود مى‏فرستم و از خداوند متعال براى همه آنها سلامت و موفقیّت و پیشرفت در امور مادّى و معنوى مسألت مى‏كنم.

آیت الله خامنه ای

اگرچه در سال گذشته - كه به نام رفتار علوى مزیّن و موسوم شده بود - كارهاى فراوان و تلاشها و اقدامهاى مفیدى از طرف مسؤولان و مردم صورت گرفت؛ اما بخصوص دو حركت در جهت رفتار علوى از طرف مسؤولان كشور آغاز شد كه امیدواریم این دو كار با همان جدیّت و شور و شوق و انگیزه و اهتمام ادامه پیدا كند: یكى پرداختن به مسأله اشتغال بود كه یكى از مهمترین گره‏گشاییها در كار مردم است و گره‏گشایى، سیره علوى است؛ و دیگرى مبارزه با فساد بود كه یكى از شاخصه‏هاى برجسته رفتار علوى است. ان‏شاءاللَّه هر دو اقدام باید در سال نو از طرف مسؤولان با همه جدیّت و اهتمام دنبال شود.

براى مسأله اشتغال، تلاشهاى خوبى شد و برنامه‏ریزیهاى مفیدى صورت گرفت؛ لیكن این آغازِ كار است؛ این از آن كارهایى است كه به پیگیرى و تعقیب جدّى از طرف همه مسؤولان كشور احتیاج دارد؛ این یك نیازِ بسیار مهم براى مردم و كشور ماست.

مسأله مبارزه با فساد هم یك عنصر حقیقى و اساسى در اصلاح امور كشور است. مبارزه با فساد، وظیفه همه است؛ اما در درجه اوّل، وظیفه مسؤولان كشور است. مبارزه با فساد باید با جدیّت، دقّت، بى‏نظرىِ كامل و دور از تندروى و زیاده‏روى باشد.

همه مسؤولان باید وظایف خود را در قبال این ملت بزرگ به بهترین وجهى شناسایى و دنبال كنند. مردم عزیز ما در طول سالهاى بعد از انقلاب نشان داده‏اند كه به اسلام و مبانى دینى و سربلندى كشور خود و پیشرفت همه‏جانبه این كشور علاقه‏مند و بر آن عازمند. مسؤولان عزیز ما هرچه براى این ملت بزرگ تلاش كنند، یقیناً بیش از وظیفه خود انجام نداده‏اند و اگر بتوانیم به قدر وظیفه خود كار كنیم، باید خدا را شاكر باشیم.

امیدوارم ان‏شاءاللَّه سالى را كه در پیش داریم، براى ملت ما سال اعتلاى مادّى و معنوى و پیشرفت در همه امور كشور و سال عزّت و افتخار باشد و همچنان كه حسین‏بن‏على علیه‏السّلام مظهر عزّت بود و او بود كه فرمود: «هیهات منّا الذّلّة»، این ملت هم در عرصه‏هاى مختلف نشان دهد كه گرد ذلّت بر دامانش نخواهد نشست و در عزّتمندى و عزّتمدارى، پیرو آقا و سالار خود، حسین‏بن‏على علیه‏السّلام خواهد بود.

از خداوند متعال مى‏خواهیم كه توجّهات حضرت ولىّ عصر و دعاى آن بزرگوار را شامل حال همه شما مردم عزیز بفرماید و روح مطهّر امام بزرگوار و شهداى سربلند انقلاب اسلامى را با اولیایشان محشور كند.

والسّلام علیكم و رحمةاللَّه و بركاته‏

تهیه و تنظیم: عطالله باباپور

گروه جامعه و سیاست