تبیان، دستیار زندگی
در این گونه موارد در مورد فرد خشمگین از تنبیه كه یك عامل بازدارنده ولی در اكثر موارد غیرموثر است كمتر استفاده كنید. باید دانست كه اثرات تنبیه بسیار موقت است و پس از رفع و قطع تنبیه رفتار ناهنجار عود خواهد كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با افراد خشمگین چه کنیم؟

خشم

خشونت و پرخاشگری در جامعه كه عموما از جانب افراد ابراز می شود پدیده جدیدی نمی باشد و هر یك از شهروندان به نوعی آنرا تجربه كرده اند. داشتن دانش لازم در برخورد با افراد « پرخاشگر » و « مهاجم » و دانستن علل ایجاد خشونت سبب اطلاع از علل و منابع ایجاد خشونت می شود و این خود موجب می گردد در مقابل فرد پرخاشگر جبهه گرفته نشود و با درك صحیح موقعیت پیش آمده از بروز حوادث احتمالی كه می تواند آسیب های جدی به بیمار و پرسنل پرستاری وارد كند جلوگیری شود. « خشونت » یعنی تندی و درشتی از روی خشم . خشم یك هیجان طبیعی قدرتمند و اولیه می باشد كه سبب برانگیختگی و آمادگی سیستم عصبی می شود. خشم احساسی است كه در واكنش به ناكامی و بدرفتاری ایجاد می شود.

افراد نرمال و باهوش به گونه ای رفتار می كنند كه به خود و دیگران آسیب نرسانند و از تضییع حقشان نیز جلوگیری می كنند و مانع از تبدیل خشمشان به پرخاشگری می شود و اگر خشم بر آنها چیره شد هرگز به زور متوسل نمی شوند

در چه افرادی خشونت احتمال بروز بیشتری دارد :  در اوایل كودكی خشونت دیده اند یا خشونت را تجربه كرده اند .

كودكان آزاردیده . كودكانی كه پدر و مادر نامطلوب داشته اند .  كودكانی كه در زندگی افراد مهم و الگوهای خوب نداشته اند .  به مدت طولانی تنها بوده اند . احساس یاس داشته اند .  اعتماد به نفس خوبی نداشته اند .

خشم

پیشگیری و كنترل خشونت

برخی افراد در موقعیتهای خشم برانگیز عصبانیت و خشم را به درون می ریزند و هیچ واكنشی نشان نمی دهند این روش سبب افسردگی ضعف سیستم ایمنی و... می شود. افراد نرمال و باهوش به گونه ای رفتار می كنند كه به خود و دیگران آسیب نرسانند و از تضییع حقشان نیز جلوگیری می كنند و مانع از تبدیل خشمشان به پرخاشگری می شود و اگر خشم بر آنها چیره شد هرگز به زور متوسل نمی شوند و فرد مقابل را متهم نمی كنند و سعی می كنند زمان ابتلا به خشم كوتاه شود و با فرد مقابل به گفت وگو می نشینند و سعی دارند صحبت هائی كنند كه پس از رفع عصبانیت از آنها شرمنده و پشیمان نشوند.

مراحل مهارتهای كنترل خشم و عصبانیت

1 ـ خودآگاهی هیجانی : فرد در این مرحله به هیجانات و احساسات خود در موقعیت های مختلف آگاهی می یابد و می تواند به خودش بگوید كه : من عصبانی هستم .

2 ـ مرحله خنثی كردن خشم :

1 ـ2 ـ روشهای كوتاه مدت : مثل تنفس عمیق ـ استفاده از روشهای حواس پرتی مثل شمردن اعداد ،به یاد آوردن شعر، به یاد آوردن لطیفه و اصلا به چیزی فكر نكردن همراه است .

2 ـ2 ـ روشهای بلندمدت : مثل آرام سازی، تخلیه روانی احساس های منفی گذشته، ورزشهای هوازی مثل دویدن كوه پیمائی و پیش بینی كردن احتمال بروز حوادث .

آموزش مهارت های اجتماعی به فرد پرخاشگر در جهت یادگیری روشهای مكالمه و مذاكره و گفتگو و این كه مكالمه نشانه حقارت كسی نمی باشد كار مفیدی است .

در این گونه موارد در مورد فرد خشمگین از تنبیه كه یك عامل بازدارنده ولی در اكثر موارد غیرموثر است كمتر استفاده كنید.

باید دانست كه اثرات تنبیه بسیار موقت است و پس از رفع و قطع تنبیه رفتار ناهنجار عود خواهد كرد. تنبیه شدید میل به انتقام ایجاد می كند و گاهی فرد تنبیه گر به عنوان مدل برای پرخاشگری برگزیده می شود.

خشم

آموزش مهارت های اجتماعی به فرد پرخاشگر در جهت یادگیری روشهای مكالمه و مذاكره و گفتگو و این كه مكالمه نشانه حقارت كسی نمی باشد كار مفیدی است . ایجاد احساس گناه در مورد اعمال خشونت آمیز نیز برای كاهش پرخاشگری و خشونت مفید است . پس جبهه گیری در مقابل افراد خشمگین و پرخاشگر و سرزنش كردن آنها كار درستی برای كنترل خشونت نیست .

بازیاب

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

با كودكان پرخاشگر چگونه رفتار كنیم

الگوهای پرخاشگری در کودکان

آیا ابراز خشم‌ می‌تواند مناسب‌ و مفید باشد؟

ساعت انفجار

اثر خشونت در خانواده

آخر وعاقبت پرخاشگری درکودکان!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.