تبیان، دستیار زندگی
‌آنها از لحن كلام شما متوجه می‌شوند كه چه مقدار تعریف در آنها گنجانده شده است. حتی یك جمله كوتاه «چه كار خوبی» می‌تواند به اندازه «من تا بحال چنین كاردستی خوبی ندیده‌ام» تاثیرگذار باشد، مشروط بر اینکه از لحن كلامی مناسبی استفاده كنید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بگذارید شکست را تجربه کند

کودک

تحقیقات نشان دهنده این واقعیت هستند که داشتن کودکانی شایسته بسیار مهم است اما این مسئله که چگونه کودک شما این احساس شایستگی را بدست آورد مستلزم دارا بودن آگاهی هایی است که در اینجا نكاتی را برای شما بازگو خواهیم كرد تا كودكانی شاد، مطمئن از خود و موفق داشته باشید.

موقعیت‌هایی را فراهم كنید تا فرزندتان با شرایطی مواجه شود كه احتمال شكست در آنجا وجود داشته باشد تا این درك در او بوجود بیاید كه احساس عصبانیت، ناراحتی و ناامیدی حس‌هایی كاملا ‌طبیعی هستند كه می‌تواند كاملاً عادی باشد .

از كودك خود تعریف و تمجید كنید

بچه‌های كوچك واقعا به تشویق شما نیازمندند. در تمام مراحل رشد از چهار دست و پا رفتن گرفته تا دویدن و توپ بازی و نقاشی كردن، چشمان كنجكاو كودك شما در جست‌وجوی تشویق‌ها و ابراز احساسات كلامی و فیزیكی شماست. بچه‌ها همه چیز را بخوبی درك می‌كنند، ‌آنها از لحن كلام شما متوجه می‌شوند كه چه مقدار تعریف در آنها گنجانده شده است. حتی یك جمله  كوتاه «چه كار خوبی» می‌تواند به اندازه «من تا بحال چنین كاردستی خوبی ندیده‌ام» تاثیرگذار باشد، مشروط بر اینکه از لحن كلامی مناسبی استفاده كنید.البته توجه داشته باشید كه در قبال انجام وظایف روزانه این‌کار را نکنید. به‌طور مثال پس از مسواك زدن دندان‌ها و یا قراردادن لباس‌ها در كمد فقط به یك «متشكرم» ساده اكتفا كنید.

کودک

كودكتان را نجات ندهید

خیلی طبیعی است كه شما به عنوان یك مادر یا پدر دلسوز نگران كودكتان باشید تا اتفاقی برایش نیفتد، احساس ناامیدی نكند و در كارهایش دچار اشتباه نشود. اما بهتر است بجای نگرانی موقعیت‌هایی را فراهم كنید تا فرزندتان با شرایطی مواجه شود كه احتمال شكست در آنجا وجود داشته باشد تا این درك در او بوجود بیاید كه احساس عصبانیت، ناراحتی و ناامیدی حس‌هایی كاملا ‌طبیعی هستند كه می‌تواند كاملاً عادی باشد و نباید از مواجه با آنها بترسد. او باید یاد بگیرید خودش از پس مشكلات بر بیاید نه اینكه انتظار داشته باشد تا شما تمام سنگ‌ها را از جلوی پایش بردارید و مسیر را هموار كنید. باید اعتماد به نفس بچه‌های كوچك را طوری تقویت کنید كه بدون نگرانی از شكست و سرزنش‌های شما ریسك كنند و شانس بازی در نقش‌های جدید را داشته باشند. حتی بد نیست اگر عمدا در کارهای خود اشتباهات کوچکی را بگنجانید و با خونسردی نحوه اصلاح آنها را به کودکتان نشان دهید تا احساس بهتری از مواجه با مشکلات در او ایجاد شود.

اجازه دهید خودش تصمیم بگیرد

وقتی فرزند شما از همان سال‌های اولیه زندگی شانس تصمیم‌گیری و انتخاب را داشته باشد، به مرور برای نشان دادن قضاوت‌ها و تصمیمات خود اعتماد به نفس لازم را بدست خواهد آورد. برای اینکار شرایطی را فراهم کنید تا کودکتان چند گزینه برای انتخاب کردن در اختیار داشته باشد. برای مثال قدرت انتخاب او را بین دو غذای مختلف مورد آزمایش قرار دهید.

توجه داشته باشید كه در قبال انجام وظایف روزانه این‌کار را نکنید. به‌طور مثال پس از مسواك زدن دندان‌ها و یا قراردادن لباس‌ها در كمد فقط به یك «متشكرم» ساده اكتفا كنید.

همیشه نیمه پر لیوان را ببینید

اگر تصور می‌کنید فرزند شما خیلی زود ناامید می‌شود، به او کمک کنید تا نسبت به مسائل خوش بین باشد. البته افزایش میزان خوش‌بینی کاملا با خوش‌بینی کاذب تفاوت دارد. به‌جای اینکه با استفاده از الفاظ و کلمات زیبا او را فقط به دیدن جنبه‌های مثبت قضیه تشویق کنید بهتر است او را به تفکر درباره راه‌هایی جدید برای حل مشکلات و نزدیک شدن به ایده آل‌هایش تشویق نمایید. مثلا اگر در مسابقه نقاشی به نتیجه دلخواه نرسید، لازم نیست با تعریف و تمجیدهای بیجا از او یک پیکاسو بسازید، بلکه با پیشنهاد یک برنامه ساده و عملی سعی در افزایش مهارت‌های وی داشته تا در دفعات بعدی شانس برنده شدن او را افزایش دهید.

همشهری

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

سخت نگیر خودش بزرگ میشه

باباعزت نفس!

تکنیکی موفق به جای تنبیه

با رفتار نامناسبش چه کنیم؟ 

سئوال های کودکان را دور نریزید 

شش میم در تربیت موفق

فرصتی برای گفتن

او از ما چه می خواهد؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.