تبیان، دستیار زندگی
كابل كشی شبكه یكی از مراحل مهم در زمان پیاده سازی یك شبكه كامپیوتری است كه می بایست با دقت،ظرافت خاص و پایبندی به اصول كابل كشی ساختیافته ، انجام شود. برای ایجاد كابل هایUTP از تجهیزات زیر استفاده می گردد : تجهیزات مورد نیاز...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


كابل كشی شبكه : ایجاد كابل Straight

كابل كشی شبكه یكی از مراحل مهم در زمان پیاده سازی یك شبكه كامپیوتری است كه می بایست با دقت،ظرافت خاص و پایبندی به اصول كابل كشی ساختیافته ، انجام شود. برای ایجاد كابل هایUTP از تجهیزات زیر استفاده می گردد :

تجهیزات مورد نیاز

كانكتورهایRJ-45

كابلUTP

آچار پرس RJ-45سیم لخت كن

یكی از عوامل تاثیر گذار در پشتیبانی و نگهداری یك شبكه ، نحوه كابل كشی آن است . با رعایت اصول كابل كشی ساختیافته ، در صورت بروز اشكال در شبكه ، تشخیص و اشكال زدائی آن با سرعتی مناسبی انجام خواهد شد .

مراحل ایجاد یك كابل :  بدون هیچگونه توضیح اضافه !

مرحله دوم

مرحله اول


مرحله چهارم

مرحله سوم


مرحله پنجم

مدل های متفاوت كابل كشی كابل های UTP


به منظور كابل كشی كابل هایUTP از دو استاندارد  متفاوتT-568A وT-568B استفاده می گردد . نحوه عملكرد دو مدل فوق یكسان بوده و تنها تفاوت موجود به رنگ زوج هائی است كه به یكدیگر متصل می شوند.در كابل هایUTP از كانكتورهای استاندارد و چهار زوج سیم بهم تابیده استفاده می گردد :

زوج اول : آبی و سفید/ آبی

زوج دوم : نارنجی و سفید /نارنجیزوج سوم : سبز و سفید/ سبززوج چهارم : قهوه ای و سفید / قهوه ای

در شبكه های100/10Mbit از زوج های دو و سه استفاده شده و  زوج های یك و چهار رزو شده می باشند . در شبكه های گیگااترنت از تمامی چهار زوج استفاده می گردد. كابل هایCAT5 متداولترین نوع كابلUTP بوده كه دارای انعطاف مناسب بوده و نصب آنان بسادگی انجام می شود .

ایجاد یك كابل UTP به منظور اتصال كامپیوتر به هاب ( معروف به كابل های Straight )


اترنت عموما" با استفاده از هشت كابل هادی به همراه هشت پین ماژولارplugs/jacks  ، داده را حمل می كند . كانكتور استاندارد،RJ-45 نامیده شده و مشابه كانكتور استانداردRJ-11 است كه در تلفن استفاده می گردد. یك رشته كابلCAT5 شامل چهار زوج سیم بهم تابیده است كه هر زوج دارای دو رشته سیم با رنگ هائی خاص است . (یك رشته رنگی و یك رشته سفید با نواری به رنگ رشته زوج مربوط  ) . به منظور تسهیل در امر نگهداری ، می بایست به اندازه ضروری سیم های بهم تابیده را از حالت پیچش خارج نمود ( مثلا" حدود یك سانتیمتر ) . زوج های در نظر گرفته شده برای اترنت ده و یكصد مگابیت به رنگ نارنجی و سبز می باشند . از دو زوج دیگر ( رنگ قهوه ای و آبی ) می توان به منظور یك خط اترنت دوم و یا اتصالات تلفن استفاده نمود .
به منظور كابل كشی كابل هایUTP از دو استاندارد متفاوت با نامT-568B ( یاEIA ) وT-568A ( یاAT&T ، 258A ) ، استفاده می گردد . تنها تفاوت موجود بین آنان ترتیب اتصالات است .

شماره پین های استاندارد T568B


همانگونه كه در جدول زیر مشاهده می گردد ، شماره پین های فرد همواره سفید بوده كه با یك نوار رنگی پوشش داده می شوند .

كد رنگ ها در استانداردT568B

 كاربرد

 زوج

رنگ

شماره پین

TxData+

دومسفید/ نارنجییك

TxData-

دومنارنجیدو

RecvData+

سومسفید / سبزسه

یكآبیچهار

یكسفید /آبیپنج

RecvData-

سومسبزشش

چهارمسفید/قهوه ایهفت

چهارمقهوه ایهشت

 استانداردT568B

شماره پین های استاندارد  T568A


در استانداردT568A ، اتصالات سبز و نارنجی برعكس شده است ، بنابراین زوج های یك و دو بر روی چهار پین وسط قرار می گیرند (سازگاری با  اتصالات  telco voice )  .

كد رنگ ها در استانداردT568A

 كاربرد

 زوج

رنگ

شماره پین

RecvData+

سومسفید/ سبزیك

RecvData-

سومسبزدو

TxData+

دومسفید / نارنجیسه
یكآبیچهار
یكسفید /آبیپنج

TxData-

دومنارنجیشش
چهارمسفید/قهوه ایهفت
چهارمقهوه ایهشت

 استانداردT568A

موارد استفاده


متداولترین كاربرد یك كابل straight ، اتصال  بین  یك كامپیوتر و هاب /سوئیچ است . در چنین مواردی ، كامپیوتر مستقیما" به هاب و یا سوئیچ متصل شده كه به صورت اتوماتیك و با استفاده از مداراتی خاص،   كابلcross over می گردد .

شكل فوق یك اتصال استانداردstraight در كابل هایCAT5 را نشان می دهد كه از آن به منظور اتصال یكPC به هاب استفاده می گردد . ممكن است با مشاهده شكل فوق انتظار داشته باشید كه+TX یك طرف به+TX طرف دیگر متصل گردد( عملا" این اتفاق نیافتاده است ) . زمانی كه یكPC به  هاب متصل می گردد ، هاب به صورت اتوماتیك و با استفاده از مدارات داخلی خود كابل راX-over  نموده  و بدین ترتیب ، پین شماره یك از كامپیوتر (+TX ) به پین شمار یك هاب (+RX ) متصل می گردد .
در صورتی كه هاب عملیاتx-over را انجام ندهد ( در زمان استفاده از پورتUplink  ) ، پین شماره یك  كامپیوتر (+TX) به پین شماره یك هاب (+TX ) متصل می گردد . بنابراین مهم نیست كه چه نوع عملیاتی را  با پورتHUB انجام می دهیم  (Uplink و یا نرمال ) ،  سیگنال های نسبت داده شده به  هشت پین  سمتPC ، همواره یكسان باقی مانده و  هاب با توجه به نوع استفاده از پورت ( نرمال و یاUplink) عملیات لازم را انجام خواهد داد .





برگرفته از سایت data-srco.ir