تبیان، دستیار زندگی
ما می بایست زمانی كه فرزندمان مرتكب خطایی می شود در كنارشان باشیم. ما باید همواره نوجوانانمان را ترغیت و حمایت كنیم و به آنها بیاموزیم كه اعمال امروز آنها در زندگی فردایشان به صورت مستقیم تاثیر گذار خواهد بود .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنوز به حمایتت نیاز دارد

نوجوان

زمانی كه فرزندتان به سنین  نوجوانی قدم می گذارد ، شاید مواقع بسیاری را تجربه كرده باشید كه مصرانه از او درخواست می كنید  در فعالیتهای خانوادگی شما را همراهی كند . اكثر مواقع ،  وقتی فرزند نوجوانتان در كنار شما جای می گیرد ، مدام از شما و از زندگی خویش بهانه جویی كرده  و همه چیز زندگی را محنت بار و پوچ و غم انگیز می پندارد و در هر كاری ، چیزی برای شكوه و گلایه پیدامی كند . مثلا"‌ ممكن است فرزند نوجوانتان سلیقه شما را در چیزهایی كه می خرید قبول نداشته باشد و یا تمام  مسافرتی را كه با هم سپری كردید ، بی اهمیت و حتی مسخره  بداند . ممكن است شما را بدترین والدین دانسته و از زندگی خودش نیز  ابراز بیزاری كند  .

احتمالا" به زمانی كه فرزندتان با اشتیاق در فعالیتهای روزانه به شما ملحق می شد ، حسرت می خورید  . پیش از این وقتی با هم بیرون می رفتید ، در هر صورت لحظات خوب و خوشی را سپری می كردید .ولی اكنون با نوجوانی  لجوج ، پرخاشگر و پر شور روبرو هستید و هر چه تلاش می كنید نمی توانید در هیچ زمینه ای با او رابطه برقرار كنید  . معمولا" در این مواقع والدین قبل از هر چیز ، همه تقصیر را متوجه خود ساخته و از خود می پرسند كه چه اشتباهی مرتكب شده اند  و در این اندیشه اند كه چگونه آن كودك آرام جای خود را به نوجوانی لجوج و پرخاشگر داده است .

مسئولیتهای بیشتری را به او محول كنید و بگذارید او  بیش از پیش در موارد شخصی زندگی خود تصمیم گیرنده باشد . در واقع در حالی كه یاور و همراه او هستید ، فضای كافی برای رشد را در اختیارش بگذارید  .

قبل از هر چیز بدانید كه نباید نا امید یا عصبانی شوید . باید به خاطر داشته باشید كه تقریبا همه نوجوانان دنیا زندگی ناآرام و همراه با افسردگی را  سپری می كنند و آرزو دارند كه همه چیز اطراف آنها از والدینشان گرفته تا دوستان و ظاهر  و اندامشان متفاوت از آنچه كه هست می بود  . معمولا" نوجوانان هر چیزی  را كه ارتباطی با دنیای كودكانه دارد پس می زنند . آنها دیگر نمی خواهند كه شما برایشان  كاری انجام دهید و یا در فعالیتهای ورزشی آنها حضور داشته باشید  . دیگر به نصیحتهای شما اهمیت نمی دهند.  زیرا از نظر آنها توجه كردن به حرفهای والدین  ، نشان دهنده این است كه آنها هنوز بزر گ نشده اند .

احساسات و عواطف نوجوانان  دائما"  در حال نوسان است ، چر اكه در این زمان ، نوجوان سعی می كند استقلال بیشتری یافته و شخصیت خود را پیدا كند  . امروز نوجوان شما در چه جایگاهی قرار دارد و شما چه انتظاری از موقعیت آینده او دارید  . برای یك لحظه به این تغییر بزرگ  فكر كنید . شما باید تمام فضاهای متفاوتی را كه فرزند شما آنها را تجربه می كند و تصمیماتی  كه می بایست فرا بگیرد را مد نظر بگیرید . دختر یا پسر شما می بایست همه چیز را از شستن لباسها گرفته تا به دست آوردن معاش و حفظ روابط فردی و شخصیتی ، فرا بگیرد . او باید در مورد  ادامه تحصیل در دانشگاه ، رشته تحصیلی ، حرفه ای  كه می خواهد دنبال كند و دانشگاهی كه می خواهد در آن تحصیل كند ، تصمیم گیری كند  . او گواهینامه رانندگی می گیرد تا به جای همراهی با دیگر اعضای خانواده بتواند به تنهایی لحظات بیرون از خانه را آنطور كه می خواهد سپری كند .

هرگزآنها را دست كم نگیریم  ،و در عین حال از آنها انتظارات بیش از حدی كه سبب خودداری و سرخوردگی آنها در تصمیم گیری می گردد ، نداشته باشیم  .

به منظور ایجاد روابط خوب با نوجوان خود ، شما می بایست این تغییرات روانی را كه فرزندتان  در جریان آنها قرار می گیرد  بشناسید . سعی كنید مسئولیتهای بیشتری را به او محول كنید و بگذارید او  بیش از پیش در موارد شخصی زندگی خود تصمیم گیرنده باشد . در واقع در حالی كه یاور و همراه او هستید ، فضای كافی برای رشد را در اختیارش بگذارید  .

به جای اینكه به فرزندتان دستور دهید و انتظار اطاعت از سوی او داشته باشید ، می توانید با روشی مدبرانه ، شاهد روابط بهتری با فرزندتان باشید .

در این دوره متفاوت ، شما می توانید با پنج راه نه چندان دشوار ارتباط بهتری  با  فرزندتان برقرار كنید :

قبل از هر چیز سعی كنید طبق شخصیت فرزندتان با او رفتار كنید .

دوم اینكه ابتدا نظر او را بپرسید .

و سوم اینكه در صدد داوری بر اشتباهات او نبوده  و آن اشتباهات  را بزرگ و پیچیده نكنید ، در عوض سعی كنید فرزندتان را در جهت حل مشكلات یاری نمایید .

همیشه و همه جا زمانی را صرف گوش دادن به سخنان او كنید .

و در آخر اینكه ، حضور فعال خود را در زندگی نوجوانتان حفظ كنید .

در طول این دوره كه فرزند شما تزلزل شدیدی را تجربه می كند ، اهمیت زیادی دارد كه دقت و توجه خود را به فرزندتان نشان دهید . به علاوه اگر شما قادر باشید فرزندتان را در مسیر مناسب و درست سوق دهید ، او توجه شما را در صحت و ایمنی خود ارزشمند تلقی خواهد كرد . نوجوانی كه در سایه حمایت شما اعتماد به نفس كافی را كسب می كند راحتتر و آگاهتر با شرایط جدید روبرو شده  و متحمل مشكلات كمتری نسبت به نوجوانی می گردد كه احساس می كند باید بار همه مشكلاتش را به تنهایی به دوش بكشد . به عنوان پدر یا مادر ، ما می بایست زمانی كه فرزندمان مرتكب خطایی می شود در كنارشان باشیم. ما باید همواره نوجوانانمان را ترغیت و حمایت كنیم و به آنها بیاموزیم كه اعمال امروز آنها در زندگی فردایشان به صورت مستقیم تاثیر گذار خواهد بود .

ترجمه: فهیمه کهتری

منبع: parentingateenager.net

مقالات مرتبط

لطفا نوجوانتان را دین زده نکنید

این جا جای تو نیست

آینده از نگاه تو

نوجوانان بی حوصله بخوانند!!!

تازه بالغان ،وسوسه های رنگارنگ

نیاز های دخترونه

تپش جوانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.