تبیان، دستیار زندگی
رابطه شناخته‌شده‌ای بین نوع تغذیه و سیستم ایمنی (دفاعی) بدن وجود دارد. نوع تغذیه ما می‌تواند مقاومت بدن را بالا ببرد و ما را...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقاوم کردن بدن با غذاها

میوه و سبزی های سبز و نانجی

رابطه شناخته‌شده‌ای بین نوع تغذیه و سیستم ایمنی (دفاعی) بدن وجود دارد. نوع تغذیه ما می‌تواند مقاومت بدن را بالا ببرد و ما را در مقابل بسیاری از بیماری‌ها محافظت کند.

معمولا اقداماتی که تغذیه ی ما را از شکل طبیعی خارج می‌کند، می‌تواند مشکلاتی را برای سلامتی بدنمان به همراه آورد، مثلا عمل سرخ کردن ، اگر چه باعث خوشمزه شدن غذاها می شود، ولی اغلب آنها را حاوی موادی می‌کند که به نحوی برای سلامتی مضرند و ممکن است سیستم ایمنی بدن را ضعیف کنند.

غذاهای خیلی سرخ‌شده و برشته شده، غذاهای مانده و یا چند بار گرم شده، موادی دارند که بدن برای دفع ضرر ناشی از آنها، باید بسیار فعالیت کند. این فعالیت‌های اضافی خود موجب فرسودگی سلول های بدن می‌شود.

پیری سلولی و کاهش ایمنی سلولی معمولا به دلیل مصرف بیش از حد موادی است که تعادل بدن را مختل می‌کنند. مصرف الکل، غذاهای چرب و سرخ شده، استعمال سیگار و دخانیات، استرس و هوای آلوده همگی در این اختلال نقش دارند.

انواع سبزی‌های تازه به دلیل داشتن ویتامین‌ها و املاح مختلف به دفاع سلولی کمک می‌کنند، خصوصا ویتامین C به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی می‌تواند اثر قابل توجهی بر سلامت و افزایش ایمنی سلولی داشته باشد.

واژه آنتی‌اکسیدان در دهه‌های اخیر بیشتر کاربرد پزشکی پیدا کرده است و به موادی اطلاق می‌شود که می‌توانند جلوی اکسیداسیون سلولی را بگیرند و از پیری سلولی جلوگیری کنند.

شناخته شده ترین آنتی اکسیدان ها، ویتامین های A و C و E هستند. وقتی ما  میوه ها و سبزیجات سبز و نارنجی می‌خوریم، بخش عمده ای از این ویتامین‌ها را دریافت می‌کنیم.

سلنیوم و منیزیم نیز از موادی هستند که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. غلات، حبوبات و آجیل منابع خوب آنها هستند.

کمبود بعضی از ریزمغذی‌ها مانند آهن و روی می‌توانند با اختلال در هماهنگی‌ سلولی، موجب افزایش ابتلا به بیماری خصوصا در کودکان شوند.

ابتلای مکرر به بیماری خود نقش فزاینده‌ای در کاهش ایمنی بدن دارد، بنابراین رعایت بهداشت فردی، استفاده از آب سالم، ضدعفونی کردن سبزی‌ها و میوه‌ها و رعایت تعادل و تنوع در مصرف موادغذایی، رعایت میزان مصرف و تناسب وزن ،دوری از دخانیات و هوای آلوده، شناخت گروه‌های غذایی و مصرف متعادل همه موادغذایی در گروه‌های 6 گانه و نهایتا مصرف 5 تا 7 بار میوه و سبزی در روز می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن، شما را در مقابل ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها محافظت کند.

دکتر ربابه شیخ‌الاسلام - متخصص بهداشت عمومی

و اپیدمیولوژی تغذیه مدیر موسسه تغذیه؛ سلامت و توسعه

*مطالب مرتبط:

از تمام گروه های غذایی بخورید

منظور از تغذیه صحیح چیست؟

جلوگیری از بیمار ی ها با آنتی اکسیدان ها

تغذیه سالم و ده فرمان غذایی

چه بخوریم تا سالم بمانیم (1) و (2)

تغذیه سالم ، رمز سلامتی

غذاهای خوب و غذاهای بد گروه های غذایی

چراغ راهنمای انتخاب غذای سالم

درست غذا خوردن 12 شرط دارد

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.