تبیان، دستیار زندگی
اقتدار ملی و اشتغال آفرینی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر سال با بهار

( قسمت دوازدهم )
آیت الله خامنه ای

هرسال با فرارسیدن نوروز، پس از پشت سر گذاشتن سالی پر تلاش و وقایعی تلخ و شیرین، مقام معظم رهبری در پیامی ضمن تبریک عید نوروز، نکات مهم سالی که گذشت را بیان می کنند و همینطور به تبیین راهبردها و سیاست های لازم که باید در سال آتی پیش روی مردم و مسئولین قرار گیرد می پردازند .

رهنمودهای رهبری با توجه به دقت نظر و دید جامع و کامل و همینطور ذهن آینده نگر ایشان، راهی است به سوی پیشرفت و ارتقای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ..... که ملت ما با در نظر گرفتن و تامل و  تدبر در این بیانات می تواند خود را از گزند حوادث مصون دارد و برنامه خود را با توجه به اصول و خط مشی های بیان شده تنظیم نماید.

همانطور که اشاره شد برای پاسداری و پاسداشت فرهنگ مقدس جمهوری اسلامی ایران و دست یابی به قله های پیشرفت و موفقیت در نظر داریم طی مطالبی به بیان پیام های نوروزی مقام معظم رهبری از سال 1369 تاکنون بپردازیم تا انشاالله ضمن سیراب نمودن عطش ذهنی و  روحی خود از  سخنان ولی امر مسلمین که معیاری ناب و بدون خدشه و برخاسته از منبع عظیم ولایت است و تفکر در این بیانات، آنان را راهگشای خود قرار دهیم.

پیام نوروزى  به مناسبت آغاز سال 1380

نکات کلیدی:

سال 79 را مزین به نام مبارك امیرالمومنین مشاهده كردیم, مردم عزیز ایران به این نام و این پیرایه مقدس دلبستگى نشان دادند .

در سرتاسر سال 79, یاد و نام مبارك امیر مومنان, بر بسیارى از تلاشها و فعالیتهاى علمى و فرهنگى حاكم بود.

امسال 80 هم باید سال امیرالمومنین به حساب بیاید و شناخته بشود.

در این سال سعى كنیم رفتار و عملکردمان در هر زمینه بخصوص د رمسایل اجتماعی و  به طور اخص در زمینه مسایل حكومتى به عملكرد آن بزرگوار نزدیك كنیم.

- با الگوی قراردادن امام علی برای مسولان کشور یقینا رفع مشكلات از زندگى مردم و از وضع كشور, آسانتر خواهد شد.

- دو شعار ما در این سال اقتدارملی و اشتغال است.

- اقتدار ملى است.اقتدار ملى براى یك كشور, حفظ كننده ى هویت او, مایه ى عزت او و وسیله ى رسیدن به آرمانهاست

نكته ى دوم كه بیشتر به دستگاههاى اجرایى ارتباط پیدا مى كند مساله اشتغال است.

- سال را باید از آغاز تا پایان سال تلاش براى ایجاد اشتغال مفید و مولد قرار بدهیم.

- كیفیت اشتغال هم مهم است, اما در درجه ى اول, ایجاد اشتغال و فرصتهاى شغلى, داراى اهمیت مضاعفى است.

- در اوایل سال 80, ما مساله ى بسیار مهم انتخابات ریاست جمهورى را داریم كه عرصه یى براى حضور ملت در صحنه ى سیاسى كشور و مظهرى براى اقتدار ملى است.

متن کامل پیام:

بسم الله الرحمن الرحیم

یامقلب القلوب والابصار, یا مدبر اللیل و النهار, یا محول الحول والاحوال, حول حالنا الى احسن الحال.

عید نوروز و طلیعه بهار و آغاز سال نوى هجرى شمسى را به همه هم میهنان عزیزمان, به خانواده هاى عزیز ایثارگران, شهیدان, جانبازان, آزادگان و مفقودان تبریك عرض مى كنم, همچنین این عید را به همه ملتهایى كه نوروز و آغاز سال جدید هجرى شمسى را گرامى مى دارند, مثل ملت آذربایجان, افغانستان و آسیاى میانه و دیگر كسانى كه در هر نقطه, به عید نوروز اهمیت مى دهند, تبریك عرض مى كنم, امیدوارم كه سال جدید سالى سرشار از خیر و بركت و خوشى و سعادت براى همگان, بخصوص براى ملت عزیزایران باشد.

با نگاهى به سال 79, این سال را سرشار از حوادث گوناگون, اعم از حوادث تلخ و شیرینى كه در كشورمان اتفاق افتاده, یا حوادثى كه در نقاط دیگر عالم براى مردم كشورمان حایز اهمیت بوده است, كه هر سال همین طور است و همه زندگى تركیبى از شیرینیها و تلخیها و كامیابیها و ناكامیهاست, مشاهده مى كنیم, از خداى متعال بخواهیم كه سال جدید و همه سالهاى آینده عمر را براى ما سال تقرب به او و سال موفقیتها و كامیابیهاى گوناگون در عرصه هاى مادى و معنوى قرار دهد.

سال 79 را مزین به نام مبارك امیرالمومنین مشاهده كردیم, مردم عزیز ایران به این نام و این پیرایه مقدس دلبستگى نشان دادند و در سرتاسر سال 79, یاد و نام مبارك امیر مومنان, بر بسیارى از تلاشها و فعالیتهاى علمى و فرهنگى حاكم بود, لیكن آنچه مهم است على وار شدن یا اگر این را براى خودمان مبالغهآمیز بدانیم حركت به سوى على وار شدن است, همه بخصوص مسوولان كشور و دولتمردان و كسانى كه بارى از بارهاى اجتماعى را بر دوش دارند, باید سعى و تلاش كنند تا عمل خود را در جهتى كه به همانندى با امیرمومنان منتهى مى شود منطبق كنند.

آیت الله خامنه ای

نام امیرالمومنین, نامى گرامى براى همگان است, ملت ما هم به این بزرگوار عشق مى ورزد, و ما اگر بخواهیم خود را عملا به نقطه ى مطلوب اسلام برسانیم, این بهترین نشانه و شاخص براى ماست.

سال 80 هم باید سال امیرالمومنین به حساب بیاید و شناخته بشود.در این سال سعى كنیم به كار فرهنگى و علمى اكتفا نكنیم, تلاش كنیم رفتار و عملكردمان را بخصوص در حوزه ى مسایل اجتماعى, و به طور اخص در زمینه مسایل حكومتى به عملكرد آن بزرگوار نزدیك كنیم.

تقواى امیرالمومنین و پارسایى او, نزدیكى ودلسوزى او نسبت به قشرهاى ضعیف و محروم, كاركرد درخشان او براى خدا, استقامت و خستگى ناپذیرى او در راه هدفهاى متعالى, هر كدام سرفصلى است كه مسئولان مختلف مى توانند خود و مجموعه ى زیر نظر خودشان را در جهت اینها یا لااقل در جهت یكى از سرفصلها توجیه كنند و به حركت و تلاش وادارند.اگر ما بتوانیم رفتار آن بزرگوار را براى مسوولان نظام جمهورى اسلامى چه مسوولان قوه ى مجریه, چه مسوولان قوه ى قضاییه, چه مسوولان و نمایندگان مردم در قوه ى مقننه, چه مسوولان نظامى, و چه همه كسانى كه در بخشى از این نظام به نحوى مشغول خدمتند الگو قرار دهیم و سعى كنیم خود را به آن نزدیك نماییم, یقینا رفع مشكلات از زندگى مردم و از وضع كشور, آسانتر خواهد شد و راههاى كمال به سوى ملت عزیز ما گشاده تر و سهلتر و آسانتر خواهد شد.

در زمینه ى آنچه كه ما در سال 80 باید به عنوان شعارهاى اساسى خودمان به آن نگاه كنیم, من دو نقطه ى مهم را مطرح مى كنم:نقطه ى اول, اقتدار ملى است.اقتدار ملى براى یك كشور, حفظ كننده ى هویت او, مایه ى عزت او و وسیله ى رسیدن به آرمانهاست.تلاشى كه براى نابودى ملتها و به زنجیر كشیدن آنها از دورانهاى گذشته تا امروز مى شود, همیشه درجهت نابود كردن یا ضعیف كردن اقتدار ملى آنها بوده است, و بعكس, ملتهایى كه در راه تعالى و كمال قدم برمى دارند, باید در اقتدار ملى خودشان بكوشند.اقتدار ملى, فقط به معناى تواناییهاى نظامى نیست, اقتدار ملى یك مساله ى همه جانبه است و بر دوش همه ى دستگاههاست, و به عنوان یك وظیفه ى اصلى, بر دوش هر سه قوه ى اساسى كشور نهاده شده است.

اقتدار ملى به معناى این است كه یك ملت, در مسوولان كشور جلوه هاى قدرت و توانایى و عزت خود را مشاهده كند و كارها با سیاستهاى درست, با برنامه ریزى صحیح, با جدیت و پشتكار, و با هماهنگى و انسجام كامل پیش برود.

در سایه اقتدار ملى است كه مردم مى توانند به قدر استعدادشان و با شكوفایى این استعدادها, تلاش خودشان را مبذول كنند.هر سه قوه باید تلاش كنند تا با جدیت و پشتكار و توكل به خدا و اعتماد به مردم و همكارى با یكدیگر, اقتدار ملى را تجلى ببخشند و مظهر اقتدار ملى بشوند.

اقتدار ملى است.اقتدار ملى براى یك كشور, حفظ كننده ى هویت او, مایه ى عزت او و وسیله ى رسیدن به آرمانهاست

نكته ى دوم و نقطه اساسى دیگر كه بیشتر به دستگاههاى اجرایى ارتباط پیدا مى كند مساله اشتغال است.سال را باید از آغاز تا پایان سال تلاش براى ایجاد اشتغال مفید و مولد قرار بدهیم.در مطالعات عمیق و بررسیهاىهمه جانبه ى اقتصادى, به این نتیجه مى رسیم كه نقطه ى عزیمت و شروع, عبارت است از تلاش براى اشتغال.براى كشور ما شایسته نیست كه جمع بزرگى از مردم این كشور كه عمدتا جوان و غالبا داراى استعداد هستند از اشتغال مفید و مولد محروم باشند, در حالى كه كشور به این اشتغال نیاز بسیار زیادى دارد.

كیفیت اشتغال هم مهم است, اما در درجه ى اول, ایجاد اشتغال و فرصتهاى شغلى, داراى اهمیت مضاعفى است.

در سال 79 در این زمینه مطالعات و برنامه ریزیهایى شده است, این برنامه ریزیها باید به مرحله ى اجرا در بیاید, باید همه براى آن تلاش كنند و احساس نمایند كه این برنامه ها در حال اجراست, و اثر آن را در زندگى خود و مجموعه ى سیماى عمومى كشور مشاهده كنند.بنابر این برنامه ریزى براى اشتغال كه عمدتا از ناحیه قوه ى مجریه است, البته قوه ى مقننه و قوه قضاییه بایستى كمك نمایند و زمینه سازى و پشتیبانى كنند باید یكى از برنامه هاى اساسى ما و همه ى مسئولان در طول سال باشد.

در اوایل سال 80, ما مساله ى بسیار مهم انتخابات ریاست جمهورى را داریم كه عرصه یى براى حضور ملت در صحنه ى سیاسى كشور و مظهرى براى اقتدار ملى است.حضور مردم در انتخابات ریاست جمهورى و ان شاالله آرا متراكم وبالایى كه به صندوقها خواهند ریخت, مظهر اقتدار ملى و عظمت ملى و ان شاالله مظهر وحدت ملى خواهد بود.امیدواریم كه ملت ما در سایه ى این اقتدار و این حركت و تلاش و كار, بتوانند هم وحدت را كه آرزوى عمومى مردم است, هم امنیت را كه نیاز اساسى ملت ماست و هم بسیارى از برنامه هاى خودشان را عمل شده و تحقق یافته ببینند, اگر ما در كارنامه سال 79 فهرستى طولانى از كارهاى صورت گرفته و برنامه هاى عمل شده و فهرستى طولانى تر از كارهاى نشده و نیازهاى برآورده نشده مشاهده مى كنیم, انشاالله در سال 80 شاهدباشیم كه فهرست كارهاى انجام شده بیشتر و طولانى تر و درخشان تر باشد و فهرست كارهاى مانده و عقب افتاده بسى كوتاهتر.

همه شما هم میهنان عزیز و برادران و خواهران گرامى را به خداى بزرگ مى سپارم, از خداوند متعال عید مبارك و شادى را براى همه شما مسالت مى كنم و امیدوارم انشاالله این سال, سال نیكبختى باشد و همه شما مشمول دعاى مستجاب حضرت بقیه الله (ارواحنا فداه) باشید.

والسلام علیكم و رحمه الله و بركاته

تهیه و تنظیم: عطاالله باباپور

گروه جامعه و سیاست