تبیان، دستیار زندگی
سال امیرالمومنین علیه‌السلام
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر سال با بهار

( قسمت یازدهم)
آیت الله خامنه ای

هرسال با فرارسیدن نوروز، پس از پشت سر گذاشتن سالی پر تلاش و وقایعی تلخ و شیرین، مقام معظم رهبری در پیامی ضمن تبریک عید نوروز، نکات مهم سالی که گذشت را بیان می کنند و همینطور به تبیین راهبردها و سیاست های لازم که باید در سال آتی پیش روی مردم و مسئولین قرار گیرد می پردازند .

رهنمودهای رهبری با توجه به دقت نظر و دید جامع و کامل و همینطور ذهن آینده نگر ایشان، راهی است به سوی پیشرفت و ارتقای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ..... که ملت ما با در نظر گرفتن و تامل و  تدبر در این بیانات می تواند خود را از گزند حوادث مصون دارد و برنامه خود را با توجه به اصول و خط مشی های بیان شده تنظیم نماید.

همانطور که اشاره شد برای پاسداری و پاسداشت فرهنگ مقدس جمهوری اسلامی ایران و دست یابی به قله های پیشرفت و موفقیت در نظر داریم طی مطالبی به بیان پیام های نوروزی مقام معظم رهبری از سال 1369 تاکنون بپردازیم تا انشاالله ضمن سیراب نمودن عطش ذهنی و  روحی خود از  سخنان ولی امر مسلمین که معیاری ناب و بدون خدشه و برخاسته از منبع عظیم ولایت است و تفکر در این بیانات، آنان را راهگشای خود قرار دهیم.

پیام نوروزى  به مناسبت آغاز سال 1379

نکات کلیدی:

محصول شیرینیها و تلخیهای زندگی است كه باید براى ما درس باشد و ما را براى جلو گذاشتن گام بزرگى در راه اعتلاى روحى و معنوى و مادّى خود و كشورمان، یارى دهد.

- سال گذشته، به اسم مبارك امام خمینى قدسّ سرّه مزیّن بود و عملاً در سرتاسر سال، یاد آن بزرگوار در همه گوشه و كنارهاى كشورمان و در ذهن و آفاق زندگى مردم، محسوس بود .

- اگر بخواهیم شیرینیهاى این سال را بشمریم، برترینش عبارت بود ازحضور مردم.

- تلخیهایى هم داشتیم؛ تلخیها ناشى از ضعفهاى ما و توطئه‏هاى دشمنان ماست.

- نام گذاری سال که مصادف با عید غدیر در اول و اخر سال است به نام «سال امام امیرالمؤمنین، على‏بن‏ابى‏طالب علیه‏السّلام» .

امیرالمؤمنین علیه‏السّلام، یك الگوى كامل براى همه است.

- من گمان مى‏كنم بزرگترین شعار ما در سالى كه در پیش داریم، مى‏تواند «وحدت ملى و امنیت ملى» باشد.

- «وحدت ملى»، همان چیزى است كه مى‏تواند پشتوانه همه تلاشهاى دولتمردان و مسؤولان و مبارزان و دلسوزان این كشور و این انقلاب باشد.

- دیگر «امنیت ملى» است. اگر امنیت نباشد، اقتصاد هم نیست؛ تلاش براى سازندگى و براى افتخارآفرینى هم نیست.

-  ناامنى، بزرگترین خطرى است كه یك ملت را تهدید مى‏كند.

متن کامل پیام:

بسم‏اللَّه‏الرّحمن‏الرّحیم‏

یا مقلّب القلوب و الابصار، یا مدبّر اللّیل و النّهار، یا محوّل الحول و الاحوال، حوّل حالنا الى احسن الحال.

فرا رسیدن عید نوروز و آغاز سال نو را - كه امسال در میانه دو عید سعید بزرگِ غدیر و قربان واقع شده - به یكایك هم‏میهنان عزیزمان و ایرانیانى كه در هر نقطه‏اى از جهان هستند، همچنین به همه فارسى‏زبانان و همه كسانى كه این اعیاد بزرگ را ارج مى‏گزارند، تبریك عرض مى‏كنم. بخصوص تبریك مى‏گویم به كسانى كه در راه سربلندى كشور و عظمت ملت ایران، تلاش و ایثارگرى كردند و همه این ملت را مرهون مجاهدات و خدمات خودشان قرار دادند؛ ایضاً به خانواده معظّم شهیدان و ایثارگران درود مى‏فرستم و امیدوارم سالى كه در پیش داریم، براى همه، سالى سراسر خیر و بركت و مشحون از تفضّلات الهى باشد.

اگر نگاهى به سال گذشته بیندازیم، خواهیم دید كه سال گذشته - مثل همه عمر - شامل شیرینیها و تلخیهایى بود و مجموع و محصول این شیرینیها و تلخیهاست كه باید براى ما درس باشد و ما را براى جلو گذاشتن گام بزرگى در راه اعتلاى روحى و معنوى و مادّى خود و كشورمان، یارى دهد.

سال گذشته، به اسم مبارك امام خمینى قدسّ سرّه مزیّن بود و عملاً در سرتاسر سال، یاد آن بزرگوار در همه گوشه و كنارهاى كشورمان و در ذهن و آفاق زندگى مردم، محسوس بود و شاید بتوان امیدوار بود كه مردم ما از لحاظ ذهنى و عملى، گامى به امام بزرگوار خودشان نزدیك شده باشند.

اگر بخواهیم شیرینیهاى این سال را بشمریم، برترینش عبارت بود ازحضور مردم؛ گرمى و شور و شوقى كه مردم در هر صحنه‏اى كه به آنها ارتباط پیدا مى‏كرد و از آنها مسؤولیتى مى‏طلبید، از خود نشان دادند. آخرینش، حضور پرشور و متین مردم در انتخابات مجلس شوراى اسلامى بود كه براى ملت ما احترام آفرید و نظام جمهورى اسلامى را مفتخر و سرافراز كرد.

آیت الله خامنه ای

از اول سال تا امروز هم به همین ترتیب مشاهده مى‏كنیم كه مردم در هر نقطه و در هر زمانى كه حضور خود را در عرصه‏هاى انقلاب لازم دانستند، حضور پیدا كردند؛ در راهپیماییهاى روز قدس، بیست و دوم بهمن و بخصوص در راهپیمایى پرشور و میلیونى بیست و سوم تیر كه مردم براى دفاع از هویت اسلامى كشورشان به صحنه آمدند و حضور خودشان را نشان دادند. تلاشگران در سرتاسر این سال، تلاشهاى زیادى كردند و مردم مؤمن و مسؤولان متعهّد، كارهاى خوب و باارزشى انجام دادند كه ان‏شاءاللَّه آثار خود را در زندگى مردم خواهد بخشید.

البته تلخیهایى هم داشتیم؛ تلخیها ناشى از ضعفهاى ما و توطئه‏هاى دشمنان ماست. سال گذشته سالى بود كه همه در آن، بُروز توطئه دشمنان را مشاهده كردند و تهدید امنیت ملى را كه با سلسله جنبانى دشمنان انجام مى‏گرفت، به چشم خود دیدند. مردم از لحاظ وضع معیشت و مسائل اقتصادى، دشواریهاى بزرگى داشتند و تلاشهایى كه انجام گرفت، نتوانست این مشكل را براى مردم، آن‏گونه كه شایسته و مورد انتظار بود، برطرف كند.

سال جدیدى را در پیش رو داریم و همان طور كه مى‏دانید، امسال، هم در آغاز و هم در پایان خود، مزیّن به عید مبارك غدیر است؛ یعنى سال 1379، دو عید غدیر دارد. بسیار مناسب است كه ما این سال را به این مناسبت، «سال امام امیرالمؤمنین، على‏بن‏ابى‏طالب علیه‏السّلام» بدانیم و بنامیم و خودمان را به آن بزرگوار نزدیك كنیم.

امیرالمؤمنین علیه‏السّلام، یك الگوى كامل براى همه است. جوانىِ پرشور و پرحماسه او، الگوى جوانان است. حكومت سراسر عدل و انصاف او، الگوى دولتمردان است. زندگى سراپا مجاهدت و سراپا مسؤولیت او، الگوى همه مؤمنان است. آزادگى او، الگوى همه آزادگان جهان است و سخنان حكمت‏آمیز و درسهاى ماندگار او، الگوى عالمان و دانشمندان و روشنفكران است.

امیرالمؤمنین علیه‏السّلام در زندگى حكومتى خود، نسبت به عدالت، نسبت به حقوق ضعفا و درماندگان و پابرهنگان، بى‏اغماض و بى‏گذشت بود. ماهم باید همین‏طور باشیم. آن حضرت نسبت به حقّ خود و به سهم خود، بسیار پرگذشت بود؛ همه ما نیز باید همین‏گونه باشیم. او در همه عمر، مظهرى از خداپرستى و صفاى معنوى و مجاهدت و تلاش و سرزندگى و نشاط بود و با تلخیها، غمها و دردها، شادمانانه برخورد كرد و مسؤولانه وظیفه خودش را انجام داد. این الگوى بسیار خوبى است.

محصول شیرینیها و تلخیهای زندگی است كه باید براى ما درس باشد و ما را براى جلو گذاشتن گام بزرگى در راه اعتلاى روحى و معنوى و مادّى خود و كشورمان، یارى دهد

ما مى‏توانیم در سایه نزدیكى به امیرالمؤمنین علیه‏السّلام، به آرزوى بزرگ كشور و ملتمان و نظام جمهورى اسلامى - یعنى عدالت اجتماعى - نزدیك شویم. امیدوارم كه ما مسؤولان كشور - در درجه اوّل - و همه آحاد مردم تلاش كنند تا بتوانیم عدالت اجتماعى را در این كشور، مستقر كنیم. این آرزوى بزرگ همه عدالتخواهان، همه مبارزان و شهیدان و همه رادمردان عالم در تاریخ ما و در تاریخ عالم بوده و هست.

من گمان مى‏كنم بزرگترین شعار ما در سالى كه در پیش داریم، مى‏تواند «وحدت ملى و امنیت ملى» باشد. این براى ما دو شعار اساسى است.

«وحدت ملى»، همان چیزى است كه مى‏تواند پشتوانه همه تلاشهاى دولتمردان و مسؤولان و مبارزان و دلسوزان این كشور و این انقلاب باشد. بدون وحدت ملى، این كشور بزرگترین نیروى خود و مایه عظمت خودش را نخواهد داشت. مى‏بینیم كسانى تلاش مى‏كنند تا این وحدت را خدشه‏دار كنند. یقیناً آنها دوستان این ملت نیستند. وحدت ملى، شعار اساسى و حیاتى براى كشور ماست. مخاطب این شعار هم افراد خاصى نیستند؛ همه هستند. آحاد مردم مسؤولند؛ بخصوص مسؤولان كشور، بیش از همه مسؤولند. سیاستمداران و كسانى كه در صحنه سیاست، حضور و فعالیت دارند، بسیار مسؤولند. وحدت ملى براى همه ملت، شعار بزرگى است.

و دیگر «امنیت ملى» است. اگر امنیت نباشد، اقتصاد هم نیست؛ تلاش براى سازندگى و براى افتخارآفرینى هم نیست. ناامنى، بزرگترین خطرى است كه یك ملت را تهدید مى‏كند. اگر به بعضى از ملتهاى دیگر نگاه كنید و ببینید كه در زیرآوار ناامنى، چه مشكلاتى برایشان به وجود آمده و امنیتى كه ما در طول سالهاى گذشته داشتیم، چه فرصتهاى خوبى را در اختیار ملت ایران قرار داده است، آن وقت اهمیتِ امنیت ملى براى كشور و مردم ما آشكار خواهد شد.

امیدوارم همه مسؤولان، همه آحاد مردم و همه شخصیتهاى اثرگذار برروى ذهن و دل مردم و هدایت كننده عمل مردم، این دو شعار - «امنیت ملى» و «وحدت ملى» - را پاس بدارند و نه فقط به صورت یك شعار زبانى، بلكه به صورت یك شعار عملى و به صورت یك حركت، در راه این دو هدف بزرگ، تلاش كنند.

امیدوارم خداى متعال تفضّل كند و این ملت در سایه اخلاص خود، در سایه ایمان و مجاهدت خود و در سایه عظمتى كه خون مطهّر شهدا برایش به وجود آورد، در راه امام بزرگوارمان - كه امام نیكیها و سرچشمه عظمتها براى ملت ما بود - راه خودش را ادامه دهد. با درود به همه ملت ایران و درود به ارواح مطهّر شهیدان و روح مطهّر امام بزرگوار، سخنان خودم را پایان مى‏دهم.

والسّلام علیكم و رحمةاللَّه و بركاته‏

تهیه و تنظیم: عطاالله باباپور

گروه جامعه و سیاست