تبیان، دستیار زندگی
پرهیز از اسراف ، رعایت صرفه جویی و نیز پایداری برمواضع اسلامی و انقلابی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر سال با بهار

( قسمت نهم)

آیت الله خامنه ای

هرسال با فرارسیدن نوروز، پس از پشت سر گذاشتن سالی پر تلاش و وقایعی تلخ و شیرین، مقام معظم رهبری در پیامی ضمن تبریک عید نوروز، نکات مهم سالی که گذشت را بیان می کنند و همینطور به تبیین راهبردها و سیاست های لازم که باید در سال آتی پیش روی مردم و مسئولین قرار گیرد می پردازند .

رهنمودهای رهبری با توجه به دقت نظر و دید جامع و کامل و همینطور ذهن آینده نگر ایشان، راهی است به سوی پیشرفت و ارتقای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ..... که ملت ما با در نظر گرفتن و تامل و  تدبر در این بیانات می تواند خود را از گزند حوادث مصون دارد و برنامه خود را با توجه به اصول و خط مشی های بیان شده تنظیم نماید.

همانطور که اشاره شد برای پاسداری و پاسداشت فرهنگ مقدس جمهوری اسلامی ایران و دست یابی به قله های پیشرفت و موفقیت در نظر داریم طی مطالبی به بیان پیام های نوروزی مقام معظم رهبری از سال 1369 تاکنون بپردازیم تا انشاالله ضمن سیراب نمودن عطش ذهنی و  روحی خود از  سخنان ولی امر مسلمین که معیاری ناب و بدون خدشه و برخاسته از منبع عظیم ولایت است و تفکر در این بیانات، آنان را راهگشای خود قرار دهیم.

پیام نوروزى به مناسبت آغاز سال 1377

نکات کلیدی:

تبریک عید به ملت هایی که نوروز را گرامی می دارند بخصوص به ملتهاى آسیاى میانه و افغانستان و بالاخص به مردم تاجیكستان و جمهورى آذربایجان.

- البته باید توجه داشته باشیم كه دگرگونى هر پدیده‏اى در عالم، به دست انسان است و همه تحوّلها با اراده انسان، انجام مى‏گیرد.

- تحول در جامعه با تحول اخلاقی در انسان ها ممکن است و این تحول متضمن سعادت انسان هاست.

- از بزرگترین حوادث سال پیش ، حادثه انتخابات ریاست جمهورى و شركت عظیم مردم در این انتخابات بود كه قطعاً نظام جمهورى اسلامى را سرافراز و داعیه‏هاى جمهورى اسلامى را در چشم جهانیان، متقن و متّكى به استدلال كرد.

- یكى از بزرگترین شاخصهاى مردمى بودن حكومتها در دنیا، عبارت است از این‏كه مردم در انتخابات و گزینشهاى بزرگ ملى، چقدر شركت مى‏كنند.

- این انتخابات، با حضور سى میلیونى مردم و با گزینش بیست میلیونى یك رئیس جمهور، سند محكمى براى نظام جمهورى اسلامى بود.

-  جمهورى اسلامى در آزمایش سفراى كشورهاى اروپایى كه یكجا از كشورمان خارج شده بودند، سربلند بیرون آمد و همه به این معنا اعتراف كردند!

- ایستادگىِ یك مجموعه حكومتى در مقابل بیگانگان از هر نوع، علاوه بر این‏كه به درایت و كاردانى و حكمت مسؤولین، متّكى است، بر هوشیارى و حضور مردم نیز اتّكا دارد.

امسال توصیه مهمّ من عبارت است از صرفه‏جویى. دولت هم باید صرفه‏جویى كند؛ ملت هم باید بكند.

- دولت، علاوه بر صرفه‏جویى بایستى راههاى صرفه‏جویى را هم به مردم تعلیم دهد.

متن کامل پیام:

بسم‏اللَّه‏الرّحمن‏الرّحیم‏

یا مقلّب القلوب و الابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الى احسن الحال.

فرا رسیدن عید سعید نوروز را كه سرآغاز بهار طبیعت و بهار جسم و جان انسان است، به همه هم‏میهنان عزیز و به همه ایرانیان در هر جاى عالم كه هستند، صمیمانه تبریك عرض مى‏كنم؛ مخصوصاً به خانواده‏هاى عزیز ایثارگر، خانواده‏هاى عزیز شهداى گرانقدرمان، اسرا و جانبازان و آزادگان و خانواده‏هایشان و همه كسانى كه در راه اعتلاى نظام مقدّس جمهورى اسلامى و ایران عزیز، تلاش و مجاهدت مى‏كنند.

همچنین به ملتهایى كه نوروز را گرامى مى‏دارند، بخصوص به ملتهاى آسیاى میانه و افغانستان و بالاخص به مردم تاجیكستان و جمهورى آذربایجان، تبریك عرض مى‏كنم.

امیدوارم سرآغاز سال جدید، سرآغاز روزهاى نو، زیبا و بانشاط و سرشار از سعادت و خوشبختى براى مردم عزیزمان در چهارگوشه كشور و در همه جاى میهن بزرگ و پهناورمان باشد.

در این دعاى پُرمغزى كه در آغاز سخن، تلاوت شد و بر زبان همه جارى است، از خداى متعال درخواست مى‏كنیم كه حال ما را به بهترین حالات برگرداند. هرجا كه باشیم و هرچه نیكویى در حال ما باشد، نیكوتر از آن هم هست. ما از خداوند متعال در این دعا، درخواست مى‏كنیم كه حال ما را به بهترین حالات برساند. این درخواست، مخصوص حال شخصى نیست؛ بلكه درباره كسان خود، ملت خود و در یك دایره وسیعتر، درباره بشر و انسانیت است.

آیت الله خامنه ای

البته باید توجه داشته باشیم كه دگرگونى هر پدیده‏اى در عالم، به دست انسان است و همه تحوّلها با اراده انسان، انجام مى‏گیرد. انسان اگر بخواهد در وضعیت جامعه خود، كشور خود و زندگى خود، تحوّل ایجاد كند، باید این تحوّل را در خود آغاز كند - تحوّل اخلاقى، تحوّل درونى، رفتن به سوى صفا و انسانیت، عبودیّت پروردگار و تسلیم در مقابل اراده خداوند عالم و آفریننده هستى - كه این تحوّل، سعادت انسانها را متضمّن است.

بشر هرچه ناراحتى و رنج و دشوارى تحمّل مى‏كند، بر اثر دورى از راه خدا و سركشى در مقابل احكام الهى است. بحمداللَّه مردم كشور ما در این راه، حركت بزرگى را آغاز كرده و در این حركت، پیش رفته‏اند و من امیدوارم هرچه مى‏گذرد، مردم ما از لحاظ اخلاق فردى و جمعى، از لحاظ ایجاد صفات و خصال ممتاز بشرى در درون خودشان، پیشتر بروند و با دوستان، با صفا و محبّت و با مروّت هرچه بیشتر، با بیگانگان با هوشیارى و بیدارى هرچه بیشتر و با دشمنان با سرسختى هرچه بیشتر مواجه شوند، تا ان‏شاءاللَّه بتوانند كشتى نجات خودشان را به ساحلهاى امن و امان الهى برسانند.

سالى را كه پشت سر گذاشتیم، سالى پر از حوادث بزرگ و البته در میان آنها حوادث بسیار شیرین و احیاناً حوادث تلخ بود. به نظر من یكى از بزرگترین حوادث سالى كه بر ما گذشت، حادثه انتخابات ریاست جمهورى و شركت عظیم مردم در این انتخابات بود كه قطعاً نظام جمهورى اسلامى را سرافراز و سربلند و داعیه‏هاى جمهورى اسلامى را در چشم جهانیان، متقن و متّكى به استدلال كرد.

یكى از بزرگترین شاخصهاى مردمى بودن حكومتها در دنیا، عبارت است از این‏كه مردم در انتخابات و گزینشهاى بزرگ ملى، چقدر شركت مى‏كنند. در آن كشورى كه بیش از هشتاد درصدِ حائزین شرایط براى رأى دادن در پاى صندوقها حضور مى‏یابند - یعنى كشور ما - طبق معیارهاى جهانى با همه منطقها و زبانهایى كه امروز در دنیا، در عالم سیاست و مسائل سیاسى و اجتماعى مطرح و قابل فهم است، حكومت و نظام، نظامى مردمى است؛ نظامى است كه در آن، حضور مردم محسوس است.

جمهورى اسلامى در آزمایش سفراى كشورهاى اروپایى كه یكجا از كشورمان خارج شده بودند، سربلند بیرون آمد و همه به این معنا اعتراف كردند!

در انتخابات ریاست جمهورى، نزدیك به سى میلیون نفر شركت كردند و بحمداللَّه گزینش خوبى هم انجام دادند و رئیس جمهور محترم ما را كه از فرزندان انقلاب، از كارگزاران طولانى دوران انقلاب، از خاندان پیغمبر و از ملبّسین به كسوت روحانى و از كسانى است كه در راه دانشهاى دینى، سالهاى متمادى زحمت كشیده و تلاش كرده است، برگزینند. بحمداللَّه چهره موجّه و مقبول مردم انتخاب شد.

این انتخابات، با حضور سى میلیونى مردم و با گزینش بیست میلیونى یك رئیس جمهور، سند محكمى براى نظام جمهورى اسلامى بود كه برخلاف داعیه و خواست دشمنان، در میان مردم، داراى محبوبیتِ متزاید است. این براى جمهورى اسلامى، خیلى باارزش بود.

بحمداللَّه در همه صحنه‏ها موفقیّتهاى بزرگى داشتیم كه شاید بتوان گفت این انتخابات، بزرگترینِ آنها بود. در صحنه مسائل خارجى نیز همین‏طور بود. بعضى از دولتهاى اروپایى، با طرح دعاوى نامعقول، سعى داشتند جمهورى اسلامى را به عقب‏نشینى وادار كنند كه ایستادگى، استقامت، درایت و تدبیر و اتّكا به ارزشهاى انقلاب و اسلام و گزینش آن راهى كه امام بزرگوارمان در طول ده سالِ اوّلِ انقلاب پیمودند، موجب شد كه نتوانستند این مقصود خودشان را محقّق كنند! آنها عقب‏نشینى كردند و جمهورى اسلامى در آزمایش سفراى كشورهاى اروپایى كه یكجا از كشورمان خارج شده بودند، سربلند بیرون آمد و همه به این معنا اعتراف كردند!

از اوّلِ سال هفتاد و شش تا همین اواخر، پى‏درپى در اظهارات جهانى از سوى امریكاییها و دیگران - حتّى عناصر و رجال خودِ امریكا - عنوان شد كه در هماوردى در مقابل جمهورى اسلامى، نتوانستند موفّقیتى كسب كنند و جمهورى اسلامى در همه میدانها - در میدان اقتصادى و سیاسى، در جذب دوستان و در مواجهه با دشمنان - توانست قدرت و عظمت و عزّت خود را نشان دهد و به دشمن بفهماند كه جمهورى اسلامى را نمى‏توان نادیده و غیر جدّى گرفت؛ بلكه باید به این پدیده عظیم انسانى و اسلامى در این منطقه، با چشم جدّ نگاه كنند.

البته و خوشبختانه، ملت ما در این میدان، نهایت كمك هوشیارانه را به مسؤولین كرده و باز هم مى‏كند. ایستادگىِ یك دولت، یك نظام و یك مجموعه حكومتى در مقابل بیگانگان و در برابر دشمنان، بدخواهان و مدّعیان از هر نوع، علاوه بر این‏كه به درایت و كاردانى و حكمت مسؤولین، متّكى است، بر هوشیارى و حضور مردم نیز اتّكا دارد. حضور قوى مردم در طول این سال - چه در انتخابات، چه در راهپیماییهاى گوناگونى كه طبق معمول همه ساله، بخصوص در اواخر سال انجام شد - توانست حرف قوى خود را بزند و نتایج بزرگى را به بار آوَرد.

آیت الله خامنه ای

ما سال دیگرى را در پیش داریم؛ سالى نو و روزى نو كه نوروز نشانه شروع این سال است.

ملت عزیز! شما تجربه‏هاى گوناگونى را با اقتدار و با اتّكا به شخصیت ملى خودتان و با ایمان عمیق اسلامى گذرانده‏اید؛ راهى را كه امام بزرگوار ما در مقابل ملت ایران گشودند، تا امروز طى كرده‏اید و بعد از این هم باید همین راه را با استحكام تمام بروید.

ما مى‏دانیم كه انتظارات مردم از دستگاه حكومت و دولت در زمینه اقتصادى و در همه زمینه‏هایى كه مردم، انتظاراتى از دولت دارند، عمدتاً انتظارات بجا و صحیح و درست است. مردم باید بدانند - و البته مى‏دانند - كه مسؤولین بخشهاى گوناگون حكومت و نظام جمهورى اسلامى - اعم از قوّه مجریّه، مجلس شوراى اسلامى و قوه قضاییّه - در صددند كه خواسته‏ها، نیازها، انتظارات و حقوق اساسى مردم را برآورده سازند و با بهترین وجهى آنها را ادا كنند.

البته دشمنانى مشغول تلاش هستند كه نگذارند این كارها انجام گیرد! ساده‏اندیشى و ساده‏لوحى است كه كسى خیال كند ما در خارج از مرزهاى خودمان - بلكه در داخل مرزها - هیچ دشمن و بدخواهى نداریم و كسى علیه ما كار نمى‏كند! مگر ما از همه ملتها و دولتها و همه جوامعى كه در طول تاریخ بوده‏اند، مستثنى‏ هستیم؟ آنها همه دشمن داشته‏اند، ما هم دشمن داریم. آنها در مقابل دشمن، روشهاى گوناگونى را اتّخاذ كردند كه سرنوشتشان را رقم زده است. بعضى هوشیارانه و مدبّرانه و حكیمانه و سرسختانه ایستادند و پیروز شدند؛ بعضى هم سست عنصرى و زودباورى و سهل‏اندیشى و ساده‏لوحى به خرج دادند و شكست خوردند! ما باید درس بگیریم. خوشبختانه گذشته خود ما هم - گذشته نوزده ساله بعد از انقلاب تا امروز - از همین درسها و تجربه‏ها پُر است.

یكى از اقداماتى كه شده است، اقدام به كاهش قیمت نفت است! من نمى‏خواهم ادّعا كنم كه این كار را صرفاً دشمنان كرده‏اند و صرفاً به خاطر ضربه زدن به جمهورى اسلامى است؛ نه. دشمنان كرده‏اند و دوستان نادان و كسانى كه نتوانستند هوشیارانه در این زمینه بیندیشند نیز با آنها سهیم شده‏اند! تصمیماتِ نادرست گرفته‏اند و حتماً دشمنان هم دخالت و شركت داشته‏اند و هر كسى به دنبال مقاصد خودش است. نمى‏توان گفت كه مقصود آنها فقط جمهورى اسلامى است؛ ولى مسلّماً جمهورى اسلامى هم هدف است و حتماً كشورهاى دیگرى هم هدف هستند.

امسال توصیه مهمّ من عبارت است از صرفه‏جویى. دولت هم باید صرفه‏جویى كند؛ ملت هم باید بكند

خوب؛ این حالتِ جدیدى است. ما باید در مقابل آن، هوشیارانه حركت كنیم و تصمیم مقتضى اتّخاذ نماییم. گزارشهایى كه برادران ما در مسؤولیتهاى گوناگون اقتصادىِ دولت به من دادند، نشان مى‏دهد كه آنها خودشان را براى شكلها و وضعهاى گوناگون آماده كرده‏اند تا بتوانند كشور را به درستى اداره كنند و ان‏شاءاللَّه اداره خواهند كرد؛ لیكن در همه این وضعیتها، همكارى، كمك، دلسوزى و پشتیبانى دلسوزانه مردم از مسؤولین، لازم و واجب است.

من آنچه را كه مى‏خواهم در این برهه عرض كنم این است كه ملت عزیز جدّاً از اسراف و زیاده‏روى پرهیز كنند. ما حق نداریم به عنوان یك ملت، مصالح بزرگ و ملى و دورنگر - بلكه مصالح نقد مهم و كنونى - خود را به خاطر خواسته‏هاى شخصى خودمان - كه ما را به اسراف و بى‏بندوبارى در مصرف مى‏كشاند - فدا كنیم و آنها را ندیده بگیریم. همه باید مسأله صرفه‏جویى را جدّى بگیرند.

امسال توصیه مهمّ من عبارت است از صرفه‏جویى. دولت هم باید صرفه‏جویى كند؛ ملت هم باید بكند. دولت، علاوه بر صرفه‏جویى بایستى راههاى صرفه‏جویى را هم به مردم تعلیم دهد. تا وقت نگذشته است - تا ماههاى اوّل سال، سپرى نشده است - بایستى فهرستى از انواع صرفه‏جوییهایى را كه مردم مى‏توانند بكنند - در آب، نان، بنزین و در مصارف گوناگون و همه چیزهایى كه براى صرف آنها مجبوریم از سرمایه‏هاى كشور و نفت مصرف كنیم - و راههاى صرفه‏جویى در آنها را به مردم تعلیم و نشان دهند؛ مردم هم جدّاً سعى كنند كه صرفه‏جویى نمایند

عزیزان من! بنده ملت ایران را به «ریاضت» دعوت نمى‏كنم. بحمداللَّه ما احتیاجى به این نداریم كه ملت خودمان را به ریاضت، دعوت كنیم. فضاى غم‏آلود ریاضت، از زندگى این مردم دور باد! من مردم را به «قناعت» دعوت مى‏كنم؛ قناعت سرافرازانه، قناعت انسان عاقل و خردمندى كه مى‏داند آینده خود را با قناعت تأمین مى‏كند و زندگى و روال اقتصادى كشور را تسهیل و به مسؤولین كمك مى‏كند كه بتوانند تدابیر صحیح را در كار اداره مملكت اِعمال كنند.

من بار دیگر براى همه شما دعا مى‏كنم. امیدوارم روز و نوروز خوش و بهاران باصفا، با بركت و زیبایى در انتظار همه ملت ایران باشد، و سالى پُربركت و سرشار از عزّت و عظمت را در پیش داشته باشید.

از خداوند متعال براى ارواح طیبّه شهداى عزیزمان و براى روح مطهّر امام بزرگوار، طلب رحمت و مغفرت و علوّ درجات مى‏كنم. همان‏طور كه مى‏دانید اخیراً - در آستانه سال نو - براى برخى از دانشجویان عزیز ما حوادثى پیش آمد كه ما را داغدار كرد. این ضایعه را به خانواده‏هاى آنها تسلیت عرض مى‏كنم و امیدوارم جوانان، دانشجویان و همه نسلها و قشرهاى كشور ما، در زیر سایه عزّت و عظمت اسلامى و احكام نورانى اسلام، زندگى آبرومند و سربلند و همراه با عزّت و رفاه و رضایت را بگذرانند.

و السّلام علیكم و رحمةاللَّه و بركاته‏

تهیه و تنظیم: عطاالله باباپور

گروه جامعه و سیاست