تبیان، دستیار زندگی
سینمای ایران سالی پرفرازو نشیب را پشت سر گذاشت و در آخرین روزهای سال 87 می‌توان با مروری براتفاقات سال اتفاقات موجود در سینمای ایران را در یك آینه ارزیابی كرد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خبر داغ از سینمای سال 87

ابراهیم حاتمی کیا

خبرگزاری فارس: سینمای ایران سالی پرفرازو نشیب را پشت سر گذاشت و در آخرین روزهای سال 87 می‌توان با مروری براتفاقات سال اتفاقات موجود در سینمای ایران را در یك آینه ارزیابی كرد.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، سینمای ایران از اولین روزهای نوروز 87 آبستن اتفاقات زیادی بود. آسیب‌دیدگی "حمید فرخ‌نژاد " در آخرین روز سال 86 و درگذشت ناگهانی "داوود اسدی " هنرمند محجوب سینما و تلویزیون در روزهای آغازین سال 87 ، در گذشت "خسرو شكیبایی " بازیگر بزرگ سینمای ایران، حواشی جشن خانه سینما، ممنوع التصویر شدن "محمدرضا گلزار " و مشكلات حاشیه‌ای مربوط به فیلم "درباره الی " و "گلشیفته فراهانی " و حضور اعضای آكادمی اسكار در ایران، تنها بخشی از اتفاقات بی‌شمار سینمای ایران در سال 87 بود.

*بهار 87

* 1 / مصدومیت "حمید فرخ‌نژاد " در سر صحنه فیلم "پوسته "

اولین اتفاق مهم سال 87 ،در واقع آخرین اتفاق سال 86 بود اتفاقی كه در آن حمید فرخ‌نژاد بازیگرتوانای سینمای ایران هنگام بازی در صحنه‌ای از فیلم "پوسته " دچار حادثه شد تا چند روزی را در یكی از بیمارستان های دماوند تحت درمان باشد.

* 2 / استقبال مطلوب تماشاگران از فیلم‌های نوروزی

استقبال بسیار خوب مردم از فیلم‌های نوروزی سال 87 باعث امیدواری اهالی سینما نسبت به آینده سینما در سال 87 شد.

"دایره زنگی "، "به همین سادگی "، "مجنون لیلی "، و "زن دوم " 4 فیلمی بدند كه نوروز امسال راهی پرده سینماها شدند و با استقبال بسیار خوب مخاطبان مواجه شدند به طوریكه "دایره زنگی " توانستن به عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال شناخته شود و فیلم فرهنگی "به همین سادگی " نیز با استقبال غیر منتظره مردم مواجه شد.

*3 / واكنش دبیر كل سازمان ملل، خانه سینما و بنیاد فارابی به فیلم "فتنه "

دبیر كل سازمان ملل در بیانیه‌ای انتشار فیلم ضد اسلام را كه در هلند ساخته شده به شدت محكوم كرد و آن را شدیدا ضداسلامی خواند.

مدیرعامل خانه سینما نیز ضمن محكومیت اكران فیلم ضداسلامی "فتنه " گفت: پناه بردن به فضای توهین و تحقیر، نشانه واهمه از مواجهه استدلالی و منطقی با اسلام است.

بنیاد سینمایی فارابی نیز "فتنه " را محكوم كرد.

* 4 / شورای مركزی جدید "انجمن منتقدان " انتخاب شد

شورای مركزی جدید انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی در مجمع عمومی این انجمن كه با حضور جمع زیادی از اعضای این انجمن برگزار شد، انتخاب شدند.

در این مجمع،كه بیش از85 نفر بودند در خصوص انتخاب شورای مركزی جدید رأی‌گیری به عمل آمد كه در نهایت، از بین 35 كاندیدای شورای مركزی و بازرسان، شورای مركزی به ترتیب، به شرح زیر انتخاب شدند:شورای مركزی: محمد اطبایی، علی علایی، جعفر گودرزی، سعید مستغاثی، كیوان كثیریان،‌ محمد خزایی،‌ زهرا مشتاق (و حسن معظمی و رامتین شهبازی به عنوان اعضای علی‌البدل)

بازرسان: كامران ملكی و ذبیح الله رحمانی.

* 5 / بهروز افخمی: از ارزش‌ها و دیدگاه‌های بچه‌های جنگ دور شده‌ایم

بهروز افخمی گفت: ارزشها و دیدگاه‌هایی كه بین بچه‌های جنگ وجود داشت در حال حاضر برای نسل فعلی خیلی قابل فهم نیست. ما از آن فضا و دوران دور شده ایم. هر حرفی كه می خواهم بزنم می‌ترسم ریا شود و یا دروغ به نظر برسد.

بهروز افخمی در مراسم بزرگداشت پانزدهمین سالگرد شهادت شهید سیدمرتضی آوینی گفت: بعد از گذشت سالها از شهادت سیدمرتضی و جنگ،‌ما در دوران كاملا متفاوتی زندگی می كنیم. آب و هوای امروز ما صحبت كردن درباره سیدمرتضی و همكارانی كه با او كار می كردند و فیلم می ساختند بسیار سخت است.

* 6 / تقدیم لوح تقدیر رئیس دفتر رئیس جمهور به "مجید مجیدی "

لوح تقدیر رئیس دفتر رئیس جمهور، عصر امروز به مناسبت روز تولد "مجید مجیدی " كارگردان متعهد و صاحب نام سینما به ایشان تقدیم شد.

محمدجعفر بهداد، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور عصر چهارشنبه در دفتر مجید مجیدی حضور یافت و با تقدیم لوح تقدیر "عبدالرضا شیخ الاسلامی " رئیس دفتر رئیس جمهور به این هنرمند متعهد و جهانی، سالروز تولد وی را تبریك گفت.

* 7 / میركریمی: سینمای ما به "زنان خیابانی " بیش از زنان "خانه دار " توجه كرده است

"سیدرضا میركریمی " در نشست نقد و بررسی فیلم "به‌همین سادگی " كه در خبرگزاری فار س برگزار شد، اظهار داشت: قاعدتا هر كسی می‌تواند از زاویه خودش به جامعه نگاه می‌كند ولی سؤالی كه پیش می‌آید، این است كه چرا راجع به فیلم‌هایی كه شخصیت‌های آنها زنان خیابانی هستند، به تعداد قابل توجهی فیلم می‌رسیم یا مثلا یك بعد پایین‌تر از آن، وقتی شخصیت‌های زن فیلم‌های‌مان را بررسی می‌كنیم، می‌رسیم به زنانی كه توانایی‌های بالایی دارند، از سطح سواد و شعور خیلی بالایی برخوردارند و حضور اجتماعی فعال‌تری دارند. یا روشنفكر هستند یا نقاش‌اند، یا شاعران برجسته‌ای هستند اما اصولا پرهیز داریم از اینكه به سمت قشر فراگیری از جامعه زنان برویم.

* 8 / ساخت بزرگ‌ترین مجتمع سینمایی جهان در ایران

بزرگ‌ترین مجتمع سینمایی جهان، به همت یك تهیه‌كننده و پخش‌كننده ایرانی سینما و مالك بزرگ‌ترین سینمای خاورمیانه ساخته می‌شود.

این مجتمع بزرگ سینمایی توسط "احمد گلچین "، تهیه‌كننده و پخش كننده سینما و مالك بزرگترین سینماهای خاورمیانه ساخته خواهد شد.

براساس این گزارش،این مجتمع پس از مرحله كارشناسی و انتخاب محل احداث وارد مرحله ساخت می‌شود.

به گزارش فارس، ظاهرا تاكنون مكان‌های مختلفی را برای احداث این مجتمع به وی پیشنهاد كرده‌اند و سازندگان این مجتمع در تلاش هستند كه با توجه به تجمع جمعیت در تهران، مكان مناسبی را برای احداث آن انتخاب كنند.

* 9 / "انجمن مستندسازان " صنف برگزیده "خانه سینما " در سال 1386

برای دومین سال پیاپی انجمن مستندسازان سینمای ایران به عنوان صنف برگزیده جامعه اصناف سینمای ایران معرفی شد.

امسال نیز مدیرعامل خانه سینما برای دومین سال پیاپی ضمن تقدیر ا زكانون‌های تدوین كنندگان و همچنین دستیاران فیلمبردار سینمای ایران، انجمن مستند‌سازان را به‌خاطر تلاش مستمر و كارشناسانه در فعالیت‌های آموزشی و ایجاد شرایط صنفی مناسب و تعامل مطلوب با خانه سینما، به عنوان صنف برگزیده سال 1386 معرفی نمود.

* 10 / واكنش "داود رشیدی " به طرح طبقه‌بندی دستمزد بازیگران

رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران نسبت به اخباری كه درباره طرح طبقه‌بندی دستمزد بازیگران و ماجرای دستمزد 70 میلیونی یك بازیگر سینما منتشر شده، واكنش نشان داد.

داود رشیدی " در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی در پاسخ به پرسش فارس درباره اظهارنظر مدیر شبكه دوم سیما در مورد طرح سازمان صداوسیما برای طبقه‌بندی سطح توان حرفه‌ای و دستمزد بازیگران در سیما و تأثیر آن بر وضعیت كلی بازیگران سینما و سیما، گفت: اگر چنین طرحی به مرحله اجرا برسد من فكر نمی‌كنم دستمزد بازیگران سینما هم بر اساس آن دستخوش تغییر شود.

رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران، همچنین درمورد شایعات منتشره درخصوص طرح دستمزد 70 میلیون تومانی یك بازیگر برای یك پروژه ، گفت: اگر بالابردن دستمزد این بازیگر با این رقم صحت داشته باشد، باید بگویم این بازیگر خیلی دور برداشته و كارش غلط است. البته من شك دارم كه چنین چیزی صحت داشته باشد.

* 11 / تقدیر از حاتمی‌كیا، كیمیایی، تقوایی، شهبازی و شباویز در "شب كارگردانان "

دومین مراسم شب كارگردانان سینمای ایران با حضور هنرمندان در مجموعه ورزشی انقلاب برگزار شد.

در دومین شب كارگردانان سینمای ایران، 4 كارگردان سینمای ایران (ابراهیم حاتمی‌كیا، مسعود كیمیایی، ناصر تقوایی و پرویز شهبازی) و یك تهیه‌كننده قدیمی (عباس شباویز) تندیس "كانون كارگردانان " و جوایز نقدی شب كارگردانان را به‌دست آوردند.

* 12 / مراسم "روز فیلمنامه‌نویس " برگزار شد

مراسم نكوداشت فیلمنامه‌نویسان در روز فردوسی در خانه سینما برگزار شد.

در مراسم بزرگداشت روز فیلمنامه‌نویس كه با شركت جمع كثیری از هنرمندان و اهالی سینما در محل خانه سینما برگزار شد كامران ملكی، رضا میركریمی، فرهاد توحیدی، ابراهیم فروزش، احمد طالبی‌نژاد و علی معلم در مورد این روز سخنانی ایراد كردند.

همچنین كارت عضویت افتخاری انجمن فلیمنامه‌نویسان سینمایی ایران به عباس كیارستمی اهدا شد كه در غیاب او ابراهیم فروزش این كارت را گرفت.

* 13 / تجدید میثاق سینماگران با آرمان‌های امام خمینی(ره)

همزمان با نوزدهمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)، وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی همراه با تعدادی از مدیران و سینماگران با حضور در حسینیه‌ جماران با آرمان‌های خمینی كبیر تجدید میثاق كردند.

ابراهیم داروغه‌زاده و ناصر باكیده، به همراه چهره‌هایی همچون مرتضی شایسته، سعید حاجی‌میری، مهدی كرم‌پور، احمدرضا معتمدی، حسین فرح‌بخش، داریوش بابائیان، علی‌اكبر ثقفی، منوچهر محمدی، مرتضی رزاق كریمی، امیر اسفندیاری، شفیع آقامحمدیان، مسعود اطیابی، محمد سریر، محمدرضا اعلامی، مهرداد رییسی، احمد میراعلایی و محمود دعایی حضور داشتند

* 14 / رشد 250 میلیونی گیشه سینما نسبت به سال 86 در تعطیلی بازار قاچاق

مقایسه اكران بهار 87 با بهار 86، از رشد 250 میلیونی گیشه در غیاب بازار قاچاق خبر می‌دهد.

مقایسه میزان فروش فیلم‌های ایرانی در اكران نوروز و دو نوبت اكران بعدی بهار 87، با رقم كلی 2 میلیارد و 950 میلیون تومان (در حالی كه 10 روز از نمایش فیلم‌های آن باقی مانده) از رشد حدود 250 میلیون تومانی نسبت به بهار سال گذشته خبر می‌دهد.

امسال فروش 2 میلیارد و 950 میلیون تومانی فیلم‌های اكران بهار از نمایش 11 فیلم حاصل شد اما سال گذشته رقم 2 میلیارد و 700 میلیون تومان از نمایش 14 فیلم به دست آمده بود كه این هم نشان از موفقیت نسبی فیلم‌های امسال دارد.

* 15 / اساسنامه جدید "خانه سینما " در 56 ماده به تصویب مجمع عمومی رسید

نائب رئیس و سخنگوی هیئت مدیره "خانه سینما " گفت: اساسنامه جدید "خانه سینما " در 56 ماده پس از 5 ساعت بررسی به تصویب مجمع عمومی رسید

"علی معلم " در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس در مورد مجمع عمومی فوق‌العاده خانه سینما كه عصر دیروز در "خانه سینما " برگزار شد، به خبرنگار فارس گفت: این مجمع ادامه مجمع عمومی قبلی بود كه با موضوع تغییر اساسنامه خانه سینما برگزار شد. هیئت تغییر اساسنامه بیش از دو سال بر روی اساسنامه قبلی خانه سینما كار كارشناسی كردند و در 52 جلسه تمام ابعاد این اساسنامه بررسی شد تا اینكه توانستیم در نهایت به شكل فعلی اساسنامه برسیم.

* 16/ گزارش متناقض و اغراق‌آمیز "ورایتی " درباره سینمای ایران

سایت سینمایی "ورایتی " در گزارشی اغراق‌آمیز از وجود سانسور در سینمای ایران، مدعی شد: "سانسور موجود در سینمای ایران، فیلمسازان این كشور را بی‌انگیزه كرده است.

سایت سینمایی ورایتی ضمن انتشار گزارشی اغراق آمیز با استناد به فیلم‌های "سنتوری " و آخرین ساخته‌های "جعفر پناهی " و "عباس كیارستمی " و همچنین بی‌توجه به صدها فیلمی كه مجوز نمایش می‌گیرند، وجود سانسور‌های پی‌درپی در سینمای ایران را عامل بی‌انگیزگی فیلمسازان ایرانی معرفی كرد.

ورایتی در این گزارش مدعی شد كه "افخمی " تنها كارگردانی نیست كه افسوس دوران طلایی سینما در زمان "محمد خاتمی "، رییس جمهور سابق ایران را می‌خورد.

ورایتی در حالی فیلمسازان ایرانی را قربانیان سانسور موجود در سینمای ایران می‌داند كه خود در پایان این گزارش تماما سیاه و اغراق‌آمیز متذكر می‌شود كه "فیلمسازی در ایران، پس از وقوع انقلاب اسلامی در این كشور شكوفا شده است ".

* تابستان 87

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

* 17/ ساختمان شماره 2 "خانه سینما " افتتاح شد

ساختمان شماره 2 "خانه سینما " امشب با حضور معاون سینمائی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان در خیابان وصال شیرازی تهران افتتاح شد.

در مراسمی كه به همین مناسبت برگزار شد، محمدرضا جعفری جلوه معاون سینمائی وزیر ارشاد، رضا میركریمی مدیر عامل خانه سینما و محمدحسن بهشتی مدیر اسبق سازمان میراث فرهنگی سخنانی ایراد كردند.

در این مراسم سینماگرانی جون عزت‌الله انتظامی، پرویز پرستویی، مجتبی راعی، علیرضا شجاع نوری، فاطمه معتمد آریا و تعدادی از اعضای صنوف مختلف خانه سینما حضور داشتند.

* 18 / واكنش "جعفری‌جلوه " به اظهارات "ضرغامی " درباره "بد‌حجابی " در سینما

مسئول سینمای ایران گفت: تلویزیون به‌عنوان برادرظاهراً بزرگ‌تر، باید متواضعانه‌ و رفیقانه برخورد كند و البته برادری كردن، به معنای عیب جویی صرف و طرح یكسویه اشكالات نیست.

"محمدرضا جعفری‌جلوه " معاون امور سینمایی و سمعی و‌ بصری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس، در مورد اظهارنظر اخیر رئیس سازمان صداوسیما در مورد سینمای ایران، اظهار داشت: تصور می‌كنم همه دستگاه‌ها باید به میزان تحولات موجود در سینمای كشور، با حسن نیت، همگرایی و درك متناسب‌تر، سینما را همراهی كنند.

وی تصریح كرد: در سینمای ایران حسن‌نیت و صداقت‌ بسیار وجود دارد و دستاوردهای مثبت فراوان است كه حتی در قالب محصولات نیز قابل مشاهده است.

مسئول سینمای ایران گفت: ما به اجرای دو برنامه ارتقاء فرهنگی ورونق اقتصادی در سینما مشغول هستیم این دو برنامه امروز نه تنها به عنوان دو هدف و رویكرد ، بلكه به عنوان عملكرد نیز به طور واضح ، قابل احصاء و شناسایی است و می‌توان مصادیق و میزان توفیق‌اش را بررسی كرد.

وی در ادامه به فارس گفت: من هنوز ندیده‌ام كه در صحبت‌های مدیریت رسانه ملی ،به محاسن سینما اشاره شود بلكه ایشان مستمرأ به مشكلات و معایب اشاره می‌كنند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تعامل سینما و صداوسیما باید به‌گونه‌ای باشد كه بیش از آن كه از هم خرده بگیرند و با تعریض و طعنه به طرف مقابل، مسئولیت‌های برعهده خویش را به حاشیه برانند، بسوی تعاملی اثر بخش و مسئولانه حركت كنند.

* 19/ جشنواره فیلم كودك و نوجوان همدان به كار خود پایان داد

مراسم اختتامیه بیست و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های كودكان و نوجوانان شامگاه چهارشنبه پنجم تیرماه در ورزشگاه قدس همدان برگزار شد.

در بخش بین الملل جشنواره نیز هیات داوران كودك و نوجوان ، فیلم آواز پرنده‌ها محصول كشور اندونزی به كارگردانی جان درانتائو و تهیه كنندگی آری سیلماساله، را شایسته دریافت دیپلم افتخار دانست.

پروانه زرین این بخش به فیلم زمانی برای دوست داشتن، ساخته ابراهیم فروزش و تهیه كنندگی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، اهدا شد.

در بخش بهترین كارگردانی پروانه زرین این بخش را گابور تسوپه كارگردان مجاری فیلم پل تراپی تیا، محصول آمریكا به تهیه كنندگی لورن لوین و هال لیبرمن ، از آن خود كرد. جایزه ویژه هیات داوران جشنواره را فیلم جعبه موسیقی ، ساخته فرزاد موتمن ، به تهیه كندگی محمد خزائی ، پروانه زرین دریافت كرد. همچنین سرخ همچون آسمان از ایتالیا ساخته كریستیانو بورتوئه ، پروانه زرین بهترین فیلم را به خود اختصاص داد.

* 20/ در دومین جشن منتقدان سینما برگزیدگان سی سال سینمای انقلاب معرفی شدند

در دومین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران كه با اهدای 60 جایزه به برگزیدگان سینمای پس از انقلاب همراه بود، "علی لاریجانی " رئیس مجلس شورای اسلامی (به عنوان اهدا كننده جایزه) و "محمدباقر قالیباف " شهردار تهران (به عنوان چهره برگزیده) حضور یافتند.

در این مراسم نصیرپور، ناجی، بهزادی، میركریمی و باشه‌آهنگر بهترین‌های سال 86،انتظامی، پرستویی، شكیبایی، معتمد‌آریا و كیانیان؛ بهترین بازیگران سینمای پس از انقلاب، جواد طوسی ، احمد طالبی‌نژاد، طهماسب صلح‌جو ، شهرام جعفری‌نژاد، خسرو دهقان، روبرت صافاریان، سعید مستغاثی ، محمد تقی فهیم، مهرزاد دانش و امیر قادری ده منتقد برتر 30 سال سینمای ایران،بیضایی، توحیدی، حاتمی ؛ بهترین فیلمنامه‌نویسان سینمای پس از انقلاب،مرتضی شایسته، منوچهر محمدی و مجید مدرسی؛ بهترین تهیه‌كنندگان سینمای پس از انقلاب، "حاتمی‌كیا " بهترین كارگردان دفاع مقدس، "مجید مجیدی " و "رضا میركریمی "؛ بهترین كارگردانان سینمای دینی سینمای پس از انقلاب، "كمال تبریزی " بهترین كارگردانان سینمای كمدی سینمای پس از انقلاب، "رسول صدرعاملی " بهترین كارگردانان سینمای ملودرام سینمای پس از انقلاب، "مسعود كیمیایی " بهترین كارگردان سینمای اجتماعی سینمای پس از انقلاب شناخته شدند و از ابوالقاسم طالبی، فریدون جیرانی، غلامرضا موسوی ، پرویز صمدی ‌مقدم ، مسعود فراستی، علی معلم ، خسرو دهقان ، محمود گبرلو و جواد طوسی قدردانی شد.

* 21/ اعضای جدید هیئت مدیره "خانه سینما "انتخاب شدند

در جلسه مجمع عمومی عادی "خانه سینما " هیئت مدیره این خانه برای یك دوره 2 ساله انتخاب شدند.

طبق دستور این جلسه،ابتدا گزارش عملكرد هیئت مدیره و پس از آن گزارش بازرس خانه سینما قرائت شد و در ادامه برای انتخاب هیئت مدیره رای گیری به عمل آمد.

منتخبان به ترتیب آرا عبارتند از: محمدمهدی عسگرپور، مرتضی‌ رزاق‌كریمی، محمد سریر، فرهاد توحیدی، محمدرضا سكوت، امین تارخ و كامران ملكی.

همچنین مسعود اطیابی و امیر عابدی به عنوان اعضای علی‌البدل هیئت مدیره انتخاب شدند و ابراهیم مختاری به عنوان بازرس خانه سینما و محمدرضا صابری به عنوان بازرس علی‌البدل برگزیده شدند.

* 22/ سینماگران ایرانی در خلیج فارس شعار صلح سر دادند

جمعی از هنرمندان سینمای ایران در گرامیداشت یاد قربانیان هواپیمای ایرباس ایرانی ضمن تقبیح جنگ‌طلبی استكبار جهانی شعار صلح سر دادند.

همزمان با سالگرد سقوط هواپیمایی ایرباس دقایقی پیش 66 كودك هرمزگانی 66 كبوتر را به یاد كودكان و نوزادان این جنایت بر فراز آسمان نیلگون خلیج فارس به پرواز در آوردند.

همچنین در این مراسم كه با حضور استاندار هرمزگان، جمعی از مسئولان استانی و خانواده‌های معظم شهدا در محل سقوط این هواپیما برگزار شد، 290 شاخه گل به نماد 290 سرنشین این هواپیما به آب انداخته شد.

در این مراسم، علی نصیریان، مهتاب كرامتی، رویا تمیوریان، سعید راد،جهانگیر الماسی،سیروس الوند،پرویز شیخ طادی، انسیه شاه حسینی،محمدرضا شرف‌الدین و پرویز پرستویی، بازیگران تلویزیون، سینما و دیگر هنرمندان حضور داشتند.

* 23/ عسگرپور رئیس هیئت مدیره خانه سینما شد

اولین جلسه هیئت مدیره جدید خانه سینما در محل خانه سینما با محوریت انتخابات داخلی این هیئت انجام شد و پس از رأی‌گیری "محمدمهدی عسگرپور " به عنوان رئیس، فرهاد توحیدی به عنوان نایب رئیس، امین تارخ به عنوان سخنگو و كامران ملكی به عنوان دبیر هیئت مدیره انتخاب شدند.

* 24/ "علی معلم " از دبیری "جشن سینما " ‌استعفا كرد

"معلم " خطاب به ریاست و اعضای هیأت مدیره "خانه سینما " نوشته است: اكنون كه دوره جدید مدیریت خانه آغاز گشته و مسؤولیت‌ها مشخص شده، با توجه به انتخاب اینجانب به عنوان دبیر دوازدهمین جشن بزرگ سینمای ایران از سوی هیأت‌مدیره پیشین در شرایط فعلی، ترجیح می‌دهم از این سمت كناره‌گیری كرده و انتخاب دبیر دوازدهمین جشن را به مدیرعامل و هیأت‌مدیره جدید واگذار كنم تا با سیاست‌های نوین خود فرد دیگری را انتخاب كنند.

"علی معلم " دبیر جشن دوازدهم سینمای ایران از دبیری این جشن استعفا كرد.

* 25/ "امین تارخ " دبیر جشن دوازدهم سینمای ایران شد

"امین تارخ " سخنگوی هیأت مدیره "خانه سینما "، در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس، اظهار داشت: در بخشی از جلسه هیأت مدیره خانه سینما، مسئله جشن خانه سینما و قضیه دبیر جشن مطرح شد. ما در دو جلسه طولانی با آقای "علی معلم " سعی كردیم به هر شكلی كه ممكن است ایشان را قانع كنیم تا در مسند دبیری جشن خانه سینما باقی بماند و اعضای هیأت مدیره در این زمینه تلاش زیادی كردند، اما احساس می‌كنم ایشان هنوز قدری از ماجراهایی كه برای ماهنامه "دنیای تصویر " اتفاق افتاده بود، ناراحت هستند.

وی ادامه داد: هیأت مدیره پس از گفت و گوهای فراوان با آقای معلم سرانجام علی‌رغم میل باطنی خود، استعفای وی را پذیرفت و بنا به صلاحدید هیأت مدیره، من به عنوان دبیر جشن خانه سینما انتخاب شدم.

* 26/ "محمدمهدی‌عسگرپور " مدیرعامل "خانه سینما " شد

هیأت مدیره "خانه سینما " به اتفاق آرا "محمد‌مهدی عسگر‌پور " را برای دو سال آینده به عنوان مدیرعامل خانه سینما انتخاب كرد.

امین تارخ با اعالم این خبر به فارس افزود: به نظر من عسگر‌پور با وجود مشغله‌های زیادی كه در زمینه‌ ساخت فیلم و سریال دارد، در واقع با پذیرفتن این پست لطف زیادی به "خانه سینما " كرد. البته راضی كردن ایشان كار آسانی نبود اما سعه صدرشان در این زمینه باعث شد كه ایشان در این مورد قبول زحمت كند.

به گزارش فارس، معاونت بخش جنگ بنیاد سینمایی فارابی، سرپرست مركز سینمای تجربی، مدیر گروه كودك و نوجوان شبكه دوم،دبیری جشنواره بیست وسوم فیلم فجر و مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی،معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سال‌های 85 و 86 بخشی از فعالیت‌های عسگرپور است.

* 27/ "جمشید مشایخی " دچار آسیب دیدگی شد

"جمشید مشایخی "هنگام فیلمبرداری به دلیل پیچ خوردگی پا دچار آسیب دیدگی شده و بلافاصله برای درمان به بیمارستان شهید باهنر كرمان منتقل شد.

مشایخی در این حادثه از ناحیه لگن و پا دچار شكستگی شده و چند روزی را در بیمارستان به سر برد.

* 28/ استعفای "درمنش " از شورای پروانه ساخت فیلم‌های ویدئویی

"محمد درمنش " در واكنش به عدم صدور پروانه نمایش فیلم سینمائی "ماه‌وش " از جانب شورای اكران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، طی نامه‌ای به "محمود اربابی " استعفاء خود را از عضویت در شورای پروانه ساخت و نمایش فیلم‌های ویدئویی اعلام كرد.

درمنش با بیان این مطلب كه اعلام رسمی توقیف اكران و نمایش فیلم سینمائی ماه‌وش شاید مانند سایر فیلم‌های توقیفی برای شورای اكران امری طبیعی باشد ،افزوده است: اما خیلی طبیعی نیست كسی اثر سینمائیش تمام و كمال غیر قابل نمایش ممهور شود و خود در مسند ممیزی سایر آثار رسیده به وزارت فرهنگ و ارشاد باشد و طبیعی‌تر چنین به نظر می‌رسد كه باید در ادامه طریق و در این فضای تار و غبار آلود شفاف‌تر و شجاعانه‌تر عمل نمود.

* 29/ "محمدرضاگلزار " ممنوع‌التصویر شد

"محمدرضا گلزار " بازیگر شناخته شده سینمای ایران به عنوان جریمه تا اطلاع ثانوی از حضور در پروژه‌های سینمایی منع شد.

این بازیگر سینما كه چندی پیش مبالغ دستمزدهایش اعتراض تهیه‌كنندگان را بر انگیخته بود،از حضور در پروژه‌های جدید سینمایی منع شده است.

براین اساس،گلزار به دلیل اختلاف با صاحبان یك پروژه سینمایی و تعهداتی كه بدان عمل نكرده جریمه شده است و گویا تا آخر سال 87 ،این منع برای او وجود دارد.

كلاغ پر (شهرام شاه حسینی)، توفیق اجباری (محمدحسین لطیفی) و مجنون لیلی (قاسم جعفری) آخرین فیلمهایی هستند كه از گلزار به اكران عمومی در آمده‌اند.

* 30/ اهدای نشان عالی‌انجمن فیلم كوتاه ایران به كیارستمی

با اهدای نشان عالی‌انجمن فیلم كوتاه به "عباس كیارستمی "، جشن مستقل فیلم كوتاه (دوازدهمین جشن سینمای ایران) شب گذشته با انتخاب بهترین‌ها در مجموعه فرهنگی آسمان برگزار شد.

در این مراسم نشان ویژه ایسفا به پاس یك عمر فعالیت هنری به عباس كیارستمی اهدا شد كه "عباس كیارستمی " پس از دریافت این جایزه گفت:من هرگز در زندگی‌ام در ایران تقدیری نداشتم و از نشانی به این زیبایی و لطفی مه به من داشتید،تشكر می‌كنم.

این مراسم با حضور عباس كیارستمی، رؤیا نونهالی، امین تارخ، محمدمهدی عسگرپور، مجتبی میرطهماسب، فرامرز فرازمند، فرشته طائرپور، غلامرضا موسوی، كامپوزیا پرتوی، علیرضا شجاع نوری، منوچهر شاهسواری، مریم فخیمی، امیرشهاب رضویان، محمد شیروانی، هومن بهمنش، بهزاد خداویسی، هوشنگ گلمكانی، حسن هدایت، شهرام مكری، عاطفه خادم‌الرضا، مونا زندی و بسیاری از اهالی فیلم كوتاه برگزار شد.

* 31/ "گلشیفته فراهانی " به آمریكا سفر كرد

علی‌رغم اخبار چند روز گذشته درباره ممنوع‌الخروج بودن "گلشیفته فراهانی "، وی به آمریكا سفر كرد.

صبح روز سه شنبه 5 شهریور ماه شایعه‌ای مبنی بر خروج "گلشیفته فراهانی " از ایران شنیده شد كه پیگیری‌های خبرنگار فارس از خانواده این بازیگر بی‌نتیجه ماند، اما این خبر توسط "محمدرضا شریفی‌نیا " دستیار كارگردان و مسؤول انتخاب بازیگران در چند فیلم "فراهانی " تأیید شد.

شریفی‌نیا در این باره به فارس گفت: این سفر پنجشنبه 31 مردادماه انجام شد و وی سفری شخصی به آمریكا داشته كه این سفر به خاطر بازی در پروژه دیگر خارجی كه به وی پیشنهاد شده، نبوده است.

"گلشیفته فراهانی " سال گذشته در فیلم "مجموعه دروغ ها " به كارگردانی ریدلی اسكات در كنار بازیگرانی چون لئوناردو دی كاپریو و راسل كرو ایفای نقش كرد و با انتشار خبر این همكاری اخباری مبنی بر ممنوع‌الخروج بودن وی از رسانه‌های معتبر داخلی منتشر شد.

در ادامه این سفر، حضور او در افتتاحیه این فیلم با ظاهری نامناسب، حواشی زیادی به همراه داشت و واكنش منفی مردم را موجب شد. او اواخر سال و در جشنواره برلین، در مراسم افتتاحیه "درباره الی... " بار دیگر با رعایت اصول و احترام به باورهای مردمی اشتباه خود در حركت قبلی را اعلام كرد.

* 32/ "كیارستمی " روی فرش قرمز ونیز، عینك خودرا برداشت

"عباس كیارستمی " روی فرش قرمز شصت و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز كه با نمایش فیلم "پس از خواندن بسوزان " ساخته "برادران كوئن " افتتاح شد، عینك خود را به درخواست عكاسان برداشت.

"عباس كیارستمی " كه با فیلم "شیرین " در شصت و پنجمین جشنواره ونیز حضور داشت، پنجشنبه 28 آگوست روی فرش قرمز حاضر شد و در حالی كه به درخواست عكاسان عینك مشهور خود را برداشته بود، عكسی به یادگار گرفت.

* 33/ نامه انتقادی "شمقدری " به "صفارهرندی "

"جواد شمقدری " مشاور رئیس جمهور در امور هنری در نامه ای سرگشاده به "محمد حسین صفارهرندی " وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با انتقاد ازآنچه كه انفعال و عملكرد ضعیف معاونت امور سینمایی نامید، حضور فیلم هایی كه از وزارت ارشاد مجوز نمایش ندارند در جشن خانه سینما را یك اقدام در نوع خود بی سابقه و حاوی سؤال و ابهام دانست.

"جواد شمقدری " خطاب به "صفارهرندی " نوشت: در خبرها آمده بود، فیلم هایی كه از سوی شورای پروانه نمایش هنوز مجوز نمایش دریافت نكرده‏اند، در لیست داوری جشن خانه سینما قرار گرفته اند و با نمایش آنها در سالن خانه سینما، داوران به داوری آن نشسته اند. این اقدام كه در نوع خود بی سابقه یا كم سابقه است، چند سؤال و ابهام را ایجاد می‏كند كه امید دارم شخص معاونت سینمایی پاسخ لازم و مناسب را برای افكار عمومی ارایه بدهند.

* 34/ انصراف "تهمینه میلانی " از داوری جشن سینما

"تهمینه میلانی " كارگردان سینما با ارسال یادداشتی از داوری جشن دوازدهم سینمای ایران انصراف داد.

در حالی كه 10 روز تا جشن دوازدهم سینمای ایران زمان باقی مانده بود، "تهمینه میلانی " كارگردان سینما با ارسال یادداشتی با عنوان "این خانه قشنگ است ولی خانه من نیست "، انصراف خود را از داوری جشن سینما اعلام كرد.

"تهمینه میلانی " در متن یادداشت استعفای خود آورد: "این خانه قشنگ است ولی خانه من نیست "؛ اینجانب تهمینه میلانی از داوری جشن خانه سینما انصراف می‌دهم تا اعتراضی باشد به عدم نمایش فیلم‌های همه اعضای خانواده سینما. با احترام تهمینه میلانی.

* 35/ واكنش "عسگرپور " به نامه سرگشاده "شمقدری "

مدیرعامل خانه سینما در بخشی از مراسم بزرگداشت از 4 سینماگر ایرانی مربوط به جشن دوازدهم خانه سینما، نسبت به اظهارات "جواد شمقدری " مشاور هنری رئیس‌جمهور در نامه سرگشاده به وزیر ارشاد، واكنش نشان داد.

مدیرعامل خانه سینما گفت: پیام كوچكی به دوستانم دارم و آن این است كه اظهارنظرات‌شان را برای جلسات خصوصی نگاه دارند و لازم نیست كه حتما نامه سرگشاده نوشته بشود و آنچه باید در جلسات خصوصی مطرح شود، به رسانه‌ها كشیده شود. ما مایلیم یك پالس از دولت دریافت كنیم نه چند پالس!

* 36/ نشست اعضای معترض به انتخابات اتحادیه تهیه‌كنندگان و واكنش "كاسه‌ساز "

اعضای معترض به انتخابات اخیر اتحادیه تهیه‌كنندگان و توزیع‌كنندگان فیلم (متشكل از منیژه حكمت، علی واجد سمیعی، غلامرضا آزادی و مهدی صباغ‌زاده)، در نشستی به بیان دلایل اعتراضات خود پرداختند.

منیژه حكمت در این نشست اظهار داشت: ما اینجا جمع شده‌ایم تا مشكلات و مسائلی كه در مجمع عمومی به وجود آمده را مطرح كنیم. وقتی همه ما ادعای كار فرهنگی داریم باید ابتدا از خودمان شروع كنیم چرا كه اگر مسائل و مشكلات بدنه سینما حل نشود، در نگاه فرهنگی ما تاثیرگذار خواهد بود.

در ادامه، "حبیب‌الله كاسه‌ساز " تهیه‌كننده سینما و عضو شورای مركزی اتحادیه تهیه‌كنندگان و توزیع‌كنندگان سینمای ایران، طی نامه‌ای نسبت به نشست روز یكشنبه عده‌ای از تهیه‌كنندگان سینمای ایران علیه انتخابات این اتحادیه، موضع گیری كرد.

كاسه ساز در این نامه آورد:نشستی تحت عنوان "نشست معترضین به برگزاری انتخابات مجمع عمومی اتحادیه تهیه‌كنندگان و توزیع‌كنندگان " برگزار شد و مسائل مطرح شده در آن، حیرت و تعجب اهالی سینمای ایران و تهیه‌كنندگان باهوش آن را به دنبال داشت. در این نشست، اینقدر مسائل سطحی و پیش پا افتاده مطرح شده كه به سختی قلم به دست گرفتم تا نه جوابی به مسائل مطرح شده بدهم؛ كه خودم را تخلیه كنم. سركار خانم و آقایان شما را چه شده است؟ كدامین منافع شما به خطر افتاده؟ و كدامین كرسی كه با دو دست به آن چنگ زده بودید از دست داده‌اید؟ شما را چه می‌شود؟ اگر شما را نمی‌شناختم به بعضی از مسائل شك می‌كردم، اما می‌دانم كه هنوز دلسوز صنف خودتان هستید و هنوز حرفه تهیه‌كنندگی دغدغه شماست.

* 37/ لس‌آنجلس تایمز: "اخراجی‌ها " محاسبات آمریكا نسبت به جوانان امروز ایران را تغییر داد

روزنامه آمریكایی لس‌آنجلس تایمز در مقاله اخیر خود درباره فیلم "اخراجی‌ها " نوشت: این فیلم نشان داد كه جوانان ایرانی از هر قشری و با هر طرز فكری در صورت لزوم از سرزمین خود دفاع خواهند كرد و این محاسبات آمریكا را در این باره را بهم زد.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز در مقاله‌ای تحلیلی درباره فیلم پرفروش "اخراجی‌ها " نوشت: فیلم "اخراجی‌ها " داستان سربازانی است كه با آنكه مسلمانان پرهیزكاری نیستند و رفتارهای كریه و زشتی دارند و نسبت به دشمن خود نیز به هیچ وجه خشمگین نیستند ولی در جنگ ایران و عراق شركت كرده‌اند.

این روزنامه آمریكایی در ادامه به نقل از ده‌نمكی، نوشت: من با ساخت این فیلم سعی كردم این ذهنیت را كه دفاع مقدس تنها محدود به قشری خاص بوده را از بین ببرم، همه در این جنگ سهیم بوده‌اند.

* 38/ "فرزند خاك " بیشترین تندیس را جشن سینما گرفت

دو فیلم "فرزند خاك " و "خاك آشنا " بیشترین تندیس دوازدهمین جشن بزرگ سینمای ایران را به دست آوردند.

فیلم "فرزند خاك " ساخته "محمدعلی باشه‌آهنگر " با كسب 6 تندیس سینمای ایران، بیشترین جوایز جشن دوازدهم را از آن خود ساخت.

فیلم "فرزند خاك " در 6 رشته بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر زن نقش مكمل، بهترین فیلمبرداری، بهترین صدابرداری و بهترین جلوه‌های ویژه میدانی برنده تندیس جشن سینما شد.

بعد از این فیلم، فیلم "خاك آشنا " ساخته "بهمن فرمان‌آرا " توانست در 4 رشته بهترین كارگردانی، بهترین موسیقی متن، بهترین صداگذاری و میكس و بهترین تدوین تندیس جشن سینمای ایران را از آن خود كند.

* 39/ عسگرپور: ساز مخالف نمی‌زنیم و به‌قانون پایبند هستیم

مدیر عامل خانه سینما در خصوص رضایت خود از برگزاری جشن بزرگ سینمای ایران گفت: ما نباید فكر كنیم كه یك جریان صنفی، جریانی است كه همواره ساز مخالف بزند و در جهت مخالف قانون بخواهد حركت كند چون در این حالت به نظر من ما روی شاخه نشسته‌ایم و داریم بن می‌بریم.

"محمد مهدی عسگرپور " در گفت وگو با خبرنگار سینمایی فارس پس از پایان دوازدهمین جشن سینمای ایران، با اشاره به حواشی به‌وجود آمده در این دوره گفت: با توجه به مسائل به‌وجود آمده، باید منتظر ماند و دید از این پس، چه اتفاقی رخ خواهد داد وگرنه برگزاری جشن طبق پیش‌بینی ما بسیار منظم و خوب برگزار شد و گلایه ما از دوستان رسانه‌ها این است كه در یك برهه زمانی حساس هماهنگ با خانه سینما و برگزاركنندگان جشن عمل نكردند.

وی ادامه داد: به صورت طبیعی میل اصلی و باطنی ما این بود كه هر چه ممكن است دایره جشن برای حضور فیلم‌ها بازتر و گسترده‌تر شود و هر فیلمی كه امكان شركت دارد، بتواند در جشن سینما شركت كند.

* 40/ فیلم ایرانی "گبه " در میان 18 فیلم برتر تاریخ سینما در آسیا

فیلم "گبه " ساخته "محسن مخملباف " از سوی سی‌‌ان‌ان، به‌عنوان یكی از 18 فیلم برتر تاریخ سینمای آسیا معرفی شد.

در این فهرست كه سی‌ان‌ان در گزارش روز گذشته خود درباره 18 فیلم برتر تاریخ سینمای آسیا نوشت: آسیا با قریب به چهار میلیارد نفر جمعییت و 70 كشور، محل تولید نیمی از فیلم‌های تولید شده در سراسر جهان است.

یلم‌های "ببر خیزان، اژدهای پنهان " ساخته انگ لی از كشور چین، فیلم "حسادت " ساخته "تاكاشی شیمیزو " از كشور ژاپن، "حالت عاشقانه " ساخته "ونگ كار‌ وای " محصول مشترك هونگ‌كونگ و چین، "مادر هند " ساخته "محبوب خان " از كشور هند و ... سایر فیلم‌های این فهرست هستند.

تنظیم برای تبیان : مسعود رضا عجمی

ادامه دارد...