تبیان، دستیار زندگی
: با واقعیت‌های اجتماع باید برخورد صحیح كنیم تا بتوانیم رابطه بین دختر و پسر را مشروع و در چارچوب احكام شرعی شكل دهیم. به اعتقاد میرشمس ازدواج موقت امر ناپسندی نیست ، ولی در رابطه با مردان متأهل سودجو مسلماً‌ امری ناپسند و ناشایست است و رسانه‌ها باید ای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواج موقت ، فرصتی که تهدید شد

ازدواج

حکم ازدواج موقت که در دین ما به آن اشاره شده است اگر درست مورد استفاده قرار گیرد و در مواقع ضروری ، مثل دیگر احکام اسلام ، باعث راحتی و سلامت بشر است اما اگر مورد سوء استفاده قرار گیرد خود تهدید جدی برای خانواده و اعضای آن است.

***

یك استاد فقه و حقوق با اشاره به اینكه خواسته شارع مقدس ازدواج دائم است، گفت: ازدواج موقت حكم ثانوی است و برای مواقع ضروری به كار می‌رود.

فاطمه میر شمس  با اشاره به مشكلاتی كه در رابطه با ازدواج و بالارفتن سن ازدواج ،‌افزایش طلاق،ناسازگاری‌های زن‌ و شوهر‌ها و وضعیت نامناسب رابطه دختر و پسر ، وجود دارد ، گفت : این مشكلات جامعه و خانواده‌ها را دچار تزلزل و اضطراب كرده است.

این استاد فقه و حقوق ادامه داد: با توجه به مطرح شدن ازدواج موقت و تصور گروهی از مسئولین و كارشناسان مبنی بر توهین به زن، با توجه به اینكه ازدواج موقت از احكام پیشرفته اسلام است، ‌می‌تواند به صورت آزمایشی در قالب نامزدی عنوان شود.

باید رفت‌ و آمد‌های دختر و پسرها زیر نظر خانواده‌ها باشد و لازم است خط قرمزها برای هر دو طرف به وسیله شروط ضمن عقد مشخص شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد تصریح كرد: با واقعیت‌های اجتماع باید برخورد صحیح كنیم تا بتوانیم رابطه بین دختر و پسر را مشروع و در چارچوب احكام شرعی شكل دهیم.

به اعتقاد میرشمس ازدواج موقت امر ناپسندی نیست ، ولی در رابطه با مردان متأهل سودجو مسلماً‌ امری ناپسند و ناشایست است و رسانه‌ها باید این موضوع را آموزش دهند و در سطح جامعه فرهنگ سازی شود.

وی در مورد ارتباط دختر و پسر و ازدواج موقت گفت: دخترها و پسرها برای شناخت همدیگر در حدی كه بتوانند بدون اضطراب و با اطلاع خانواده خود با یكدیگر ایجاد ارتباط كنند كافی است .وی تأكید كرد: باید در این رابطه آموزش وسیعی به خانواده‌ها و دختران و پسران داده شود.

ازدواج موقت تنها برای زن و مردی است كه امكان ازدواج دائم را ندارند و نباید از این حكم سوء استفاده شود و قانون باید راه‌های سوء استفاده از این موضوع را مسدود كند.

این استاد فقه‌ و حقوق گفت: فلسفه تشریع ازدواج موقت نشان می‌دهد كه این مسئله برای این نیست كه مردان هر زنی را كه مورد نظرشان باشد به عقد خود درآورند ، بلكه با دقت نظر در سیره عملی مسلمانان صدر اسلام، روایات و پرسش‌ و پاسخ‌های معصومین می‌توان گفت شارع مقدس ازدواج موقت را برای پاكدامنی و دوری جامعه مسلمانان از فساد و فحشا در حال ضرورت، تشریع كرده است. برای افرادی كه امكان تشكیل خانواده را ندارند یا در مسافرت‌های طولانی به سر می‌برند به دلیل اینكه نمی‌خواهد این دسته از افراد از لحاظ جسمی تحت فشار قرار گیرند، ازدواج موقت را مطرح می‌كند.

با توجه به مضمون روایات و مذاق شریعت،‌ ازدواج موقت برای مواقع ضروری و جلوگیری از روابط نامشروع است و از این رو ائمه اطهار بیشتر در هنگام ضرورت توصیه می فرمودند، .

میر شمس اظهار داشت : برخی از فقها معتقدند، ازدواج موقت حكم ثانوی است و فقط برای موارد ضروری است و خواسته شارع مقدس ازدواج دائم است اما با توجه به شرایط كنونی جامعه و روابط دختر و پسرها چاره‌ای نداریم جز اینكه حكم ازدواج موقت را زنده كنیم تا بتوانیم وضعیت موجود را سامان بخشیم. عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد تصریح كرد: با توجه به مشكلات جوانان و وجود این موضوع در جامعه، باید نسبت به افزایش آگاهی و اطلاعات مردم اقدام كنیم.

منبع :فارس

تنظیم برای تبیان :داوودی

مقالات مرتبط :

ازدواج موقت

ازدواج موقت بحث داغ این روزها

صیغه یا ازدواج منقطع!!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.