تبیان، دستیار زندگی
در پایان سال 1354،‌ مجلسین شورای ملی و سنا در یك اجلاس مشترك تصویب كردند كه مبدا تاریخ به شاهنشاهی تغییر یابد و مردم و سازمان های ملی و دولتی موظف شدند تاریخ جدید را به كار برند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغییر تاریخ به سبک شاه

هخامنشی

در پایان سال 1354،‌ مجلسین شورای ملی و سنا در یك اجلاس مشترك تصویب كردند كه مبدا تاریخ به شاهنشاهی تغییر یابد و مردم و سازمان های ملی و دولتی موظف شدند تاریخ جدید را به كار برند و تاریخ هجری كه تاریخی اسلامی و منشا آن هجرت پیامبر اسلام از مكه به مدینه است،‌ از بین برود. در توجیه این عمل در كتاب تاریخ سال چهارم آموزش متوسطه نوشتند: "‌در تاریخ 25 اسفند 1354 خورشیدی،‌ با تصویب مجلسین شورای ملی و سنا،‌ مقرر شد تاجگذاری كورش كبیر در سال 599 پیش از میلاد مسیح،‌ مبدا سال خوشیدی و سرآغاز تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران قرار گیرد. به همین مناسبت اول سال 1355 هجری خورشیدی آغاز سال 2535 شاهنشاهی،‌ سال رسمی كشور شاهنشاهی ایران اعلام شد." امام خمینی (ره) در پیام عید فطر 1355 به كارگیری تاریخ شاهنشاهی را حرام اعلام نمودند و فرمودند:‌ « ... برای تضعیف اسلام و محو اسم آن نغمه شوم تغییر مبدا تاریخ را ساز كردند؛ این تغییر از جنایات بزرگی است كه در این عصر به دست این دودمان كثیف واقع شد. بر عموم ملت است كه با استعمال این تاریخ جنایتكارانه مخالفت كنند و چون این تغییر، هتك اسلام و مقدمه محو اسلام است،‌ خدای نخواسته،‌ استعمال آن بر عموم،‌ حرام و پشتیبانی از ستمكار و ظالم، مخالف با اسلام عدالتخواه است... »‌.

لازم به ذکر است که در پی اعتراض مردم به تغییر تاریخ هجری به شاهنشاهی، در زمان دولت شریف امامی مبدا تاریخ دوباره به تاریخ هجری تغییر یافت.

متن کامل پیام امام خمینی چنین است:

پیام امام خمینى به مناسبت عید سعید فطر

بسم الله الرحمن الرحیم

عید سعید فطر را به عموم مسلمین و دانشجویان داخل و خارج كشور وعموم جوانان مسلمان ایدهم الله تعالى تبریك مى گویم .

مبارك باد بر شما افراد روشنفكر و متدین كه در راه اهداف شریفه اسلام كه ضامن رفاه عموم و تامین معنویات و مادیات بشر است فداكارى مى كنید. مبارك باد بر مسلمانانى كه در راه دفاع از احكام اسلام و ممالك مسلمین و رهائى از یوغ استعمار و عمال خبیث آن ، به حبس و تبعید و شكنجه و قتل تن مى دهند و براى قطع ایادى ظلم با هر محرومیتى مى سازند.

فطر، روزى است كه خداوند تعالى براى مسلمین عید قرار داده تا با اجتماع خود در نماز و خطابه هاى مناسب با هر عصر، راه و روش خود را در مقابل اسلام و مقابل دشمنان خونخوار آن بیابند، گرچه اكنون با تبلیغات مضره ، جمعه و جماعت خاصیت خود را از دست داده و براى مسلمین در وضع حاضر عیدى نمانده است .

در هر قطرى از ممالك مسلمین فتنه ها به دست عمال اجانب برپاست ، فتنه هایى كه با اساس اسلام و استقلال ممالك مخالف است . ایران مركز تاخت و تاز اجانب خصوصا" آمریكا وایادى خبیثه آن است و بازیگران و كارشناسان خارجى هر روز نغمه اى ساز مى كنند براى تضعیف ملت و اسلام عزیز، نغمه هاى شومى كه هستى كشور را پس از چندى ساقط مى كند. مخازن بزرگ این كشور زرخیز در مقابل مشتى اسلحه كه براى ایران هیچ مصرف ندارد و طریق به كار بردن آن را نمى دانند از دست مى رود. اخیرا" شاه این آلت فعل ، زمزمه خرید سه مقابل آنچه تاكنون خریده اند كرده و به این ترتیب ، ایرانى در مقابل آهن پاره هائى بى مصرف ، از هستى ساقط و پس از چندى با فقر و فلاكت بیش از پیش دست به گریبان مى شود.

كارشناسان كه مى خواهند مخازن ما را بى مانع به غارت ببرند، براى تضعیف اسلام و محو اسم آن نغمه شوم تغییر مبدا تاریخ را ساز كردند

كارشناسان كه مى خواهند مخازن ما را بى مانع به غارت ببرند، براى تضعیف اسلام و محو اسم آن نغمه شوم تغییر مبدا تاریخ را ساز كردند. این تغییر از جنایات بزرگى است كه در این عصر به دست این دودمان كثیف واقع شد. بر عموم ملت است كه با استعمال این تاریخ جنایتكار مخالفت كنند و چون این تغییر هتك اسلام و مقدمه محو اسم آن است خداى نخواسته ، استعمال آن بر عموم حرام و پشتیبانى از ستمكار و ظالم و مخالفت با اسلام عدالتخواه است .

مردم باید الزاما" براى دودمان چنین جنایتكاران و پنجاه سال خیانت آنها یك سال جشن بگیرند، گرچه این نغمه نامیمون هم با فضاحت روبرو شد و جز عمال خودشان كسى شركت نكرد و جز با سرنیزه ، كسى روى خوش نشان نداد. مدرسه فیضیه و دارالشفا پایگاه فقه اسلامى و مركز احرار و جوانان فداكار، غصب و در حال تعطیل باقى است ، در مقابل ، به مراكز فساد و فحشاء هر چه بیشتر دامن زده مى شود تا جوانان ما را به تباهى كشند و رشد معنوى نكنند و در مقابل خواست اجانب پایدار نباشند.

امام خمینی

من با كمال تاسف از وضع ایران ، به شما دانشجویان داخل و خارج امیدوارم ، امید روزى كه كشور از لوث وجود اجانب و عمال آنها پاك شود. شما اى جوانان عزیز! یاس به خود راه ندهید، حق پیروز است . این است شمه اى از وضع ایران ، بسیارى دیگر از ممالك مسلمین نیز گرفتارى هاى بیحد دارند، آن لبنان كه به مشتى خاك تبدیل شده است ، چه خسارات جانى و مالى كه به مسلمین و خصوص شیعیان وارد نشده است ، اجانب و عمال خائن آنها به جنگ خانمانسوز دامن مى زنند و مردم را از هستى ساقط كرده اند و آن حال فلسطین و گرفتارى هاى روز افزون آنجا. آنچه مورد كمال تاسف است عدم رشد حكومت ها و سران قوم است كه با دست اجانب به مخالفت با هم بر مى خیزند. اكنون بر شما جوانان روشنفكر و دانشمند است كه از اوضاع عبرت بگیرید و بر اجتماع خود افزایش دهید و از مخالفت هاى بى اساس احتراز كنید و مكتب هاى بى اساس دیگران را كنار گذاشته ، به مكتب مترقى اسلام رو آورید و در راه حق و محو باطل دست به دست هم دهید و مردم را از اهداف پاك اسلام با خبر كنید و از جنایات و خیانات عمال اجانب پرده بردارید و از خداوند متعال استمداد كنید (انه ولى التوفیق ) از خداوند تعالى تجدید مجد اسلام و مباركى عید سعید مسلمین را خواستارم .

والسلام علیكم و رحمه الله و بركاته

روح الله الموسوى الخمینى

تاریخ : 2/11/55

منبع: صحیفه نور جلد اول

تنظیم برای تبیان: عطالله باباپور