تبیان، دستیار زندگی
رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله مى‏فرمود: نور چشم من در نماز و روزه قرار داده شده (یعنى آن دو را از هر چیز دوست‏تر مى‏دارم).
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیره پیامبراعظم(ص)

سیره پیامبراعظم (ص)

* رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله چون به نماز مى‏ایستاد، از ترس خدا رنگش مى‏پرید وصدایى سوزناک مانند صداى جوشش دیگ از سینه یا درونش به گوش مى‏رسید.

* عایشه گوید: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله با ما سخن مى‏گفت و ما با او سخن‏مى‏گفتیم، همین که وقت نماز مى‏رسید او را حالتى دست مى‏داد که گویى نه او ما رامى‏شناسد و نه ما او را مى‏شناسیم.

* ابو سعید خدرى گوید: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله در نماز قبل از اشتغال به قرائت«أعوذ باللّه من الشیطان الرجیم»مى‏گفت.

*امام باقر علیه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله در نماز«بسم اللّه الرّحمن الرّحیم»را آشکار مى‏کرد و صدایش را به آن بلند مى‏نمود.

*رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله با اشتیاق تمام انتظار وقت نماز را مى‏کشید و چشم به‏راه داخل شدن وقت بود و[چون وقت نماز مى‏رسید]به مؤذنش مى‏فرمود: اى بلال‏[با اذان گفتن‏]راحتمان کن.

* أمیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله هیچ چیز را ـ از شام و غیرآن ـ بر نماز مقدم نمى‏داشت، و چون وقت نماز فرا مى‏رسید گویا هیچ یک ازخانواده و دوست و رفیق خود را نمى‏شناخت.

*امام صادق علیه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله چون خورشید غروب مى‏کردهیچ کارى را بر نماز مغرب مقدم نمى‏داشت و در اوّل وقت، نماز مغربش را ‏مى‏خواند.

*رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله مى‏فرمود: نور چشم من در نماز و روزه قرار داده شده (یعنى آن دو را از هر چیز دوست‏تر مى‏دارم).

*رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله به ابوذر فرمود: اى اباذر، خداى متعال روشنى چشم‏مرا در نماز قرار داده و آن را محبوب من گردانیده چنان که طعام را براى گرسنه وآب را براى تشنه محبوب ساخته است. آدم گرسنه با خوردن غذا سیر مى‏شود، وتشنه با نوشیدن آب سیراب مى‏گردد، ولى من از خواندن نماز سیر نمى‏شوم.

رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود:

به اخلاق نیک آراسته گردید، که خداوند مرا به‏اخلاق نیک برانگیخته است. و از اخلاق هاى نیک آن است که آدمى گذشت کند ازکسى که به او ستم کرده، و بخشش کند به کسى که او را محروم ساخته، و بپیوندد باکسى که از او بریده، و عیادت کند از کسى که او را عیادت نمى‏کند.

سیره پیامبراعظم (ص)

تنظیم برای تبیان:صادقی


جهت تهیه کتاب مثنوی محمدی کلیک کیند

جهت سفارش اشتراک کتاب تبیان کلیک کنید