تبیان، دستیار زندگی
پرهیز از اسراف در استفاده از ثروت عمومی، منابع مالی و طبیعی کشور
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر سال با بهار

(قسمت هفتم)

آیت الله خامنه ای

هرسال با فرارسیدن نوروز، پس از پشت سر گذاشتن سالی پر تلاش و وقایعی تلخ و شیرین، مقام معظم رهبری در پیامی ضمن تبریک عید نوروز، نکات مهم سالی که گذشت را بیان می کنند و همینطور به تبیین راهبردها و سیاست های لازم که باید در سال آتی پیش روی مردم و مسئولین قرار گیرد می پردازند .

رهنمودهای رهبری با توجه به دقت نظر و دید جامع و کامل و همینطور ذهن آینده نگر ایشان، راهی است به سوی پیشرفت و ارتقای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ..... که ملت ما با در نظر گرفتن و تامل و  تدبر در این بیانات می تواند خود را از گزند حوادث مصون دارد و برنامه خود را با توجه به اصول و خط مشی های بیان شده تنظیم نماید.

همانطور که اشاره شد برای پاسداری و پاسداشت فرهنگ مقدس جمهوری اسلامی ایران و دست یابی به قله های پیشرفت و موفقیت در نظر داریم طی مطالبی به بیان پیام های نوروزی مقام معظم رهبری از سال 1369 تاکنون بپردازیم تا انشاالله ضمن سیراب نمودن عطش ذهنی و  روحی خود از  سخنان ولی امر مسلمین که معیاری ناب و بدون خدشه و برخاسته از منبع عظیم ولایت است و تفکر در این بیانات، آنان را راهگشای خود قرار دهیم.

پیام نوروزى به مناسبت آغاز سال 1375

نکات کلیدی:

- عید نوروز وسیله‏اى براى احساس همبستگى ملتهاى متعدّدى است كه امیدواریم این همبستگى، روز به روز میان ملتهاى برادر و همسایه و مؤمن بیشتر شود.

- در نگاهى كه به سال گذشته مى‏افكنیم، احساس مى‏شود كه بحمداللَّه سالى پركار و پربار بود و هم دولت و مسؤولان كشور و هم آحاد ملت، كارهاى بزرگى را انجام دادند.

- دولت و مجلس توانستند برنامه دوم را آغاز كنند، كارهاى مهمى را در كشور انجام دهند،

- همچنین وقتى به دستگاه قضایى كشور نگاه مى‏كنیم، امسال كارهاى خوبى براى مردم انجام گرفت كه امیدبخش بود: مبارزه با فساد و افراد فاسد و كسانى كه از بیت‏المال سوءاستفاده كرده و دست چپاول به آن گشوده بودند، صورت گرفت و محاكمه‏هایى انجام شد و خائنان به سزاى خودشان رسیدند.

- مردم هم در سال گذشته، حقّاً و انصافاً كارهاى عظیمى را انجام دادند. مهمترین كار مردم، حضور در صحنه انقلاب و سازندگى است.

- ملت عزیز ما مى‏دانند كه سرنوشت كشور در دست آنها و بسته به اراده و همّت و ایمان آنهاست.

- براى این‏كه نسبت به كارهاى مهم این سال و سالهاى آینده، سررشته‏اى در دست باشد، دو سه سرفصل را در مورد تلاش مشترك مردم و دولت مطرح مى‏كنم:

1- توصیه اوّل من، مبارزه با اسراف و زیاده‏روى و نابود كردن اموال عمومى و اموال شخصى است؛2- توصیه به كار سازنده است. كار سازنده، مبارزه با دشمن است3- استنقاذ حقوق عمومى است.

- گرفتن مالیات و اداكردن آن و كمك به دولت و استنقاذ مالیات، یك وظیفه است.

- همه مردم - بخصوص جوانان - باید هم در صحنه علمى و هم در صحنه‏ى معنوى و عبادى و هم در صحنه‏هاى اجتماعى - مثل كمك به آحاد مردم، كمك به مستمندان، ورزش و كارهاى گوناگون دیگر - شركت كنند.

- جوانان در سال گذشته در عرصه های دینی و علمی و ورزشی حضوری چشمگیر داشتند که ناخوشایند دشمن است.

- توصیه به حضور در مرحله دوم انتخابات مجلس.

- تا كنون براى این كشور كار شده، به بركت انقلاب بوده است. آنچه هم كه بعد از این براى این كشور كار شود، به بركت انقلاب و اسلام انقلابى و احكام نورانى اسلام و دین خواهد شد.

متن کامل پیام:

بسم‏اللَّه‏الرّحمن‏الرّحیم‏

یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّر اللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الى احسن الحال.

عید سعید نوروز را به همه ملت عزیز ایران و ایرانیانى كه در سراسر جهان زندگى مى‏كنند و به ملتهاى فارسى زبان مانند - ملت افغانستان و تاجیكستان - و همچنین به ملتهایى كه عید نوروز را بزرگ مى‏شمارند و گرامى مى‏دارند، تبریك عرض مى‏كنم. بدین ترتیب، عید نوروز وسیله‏اى براى احساس همبستگى ملتهاى متعدّدى است كه امیدواریم این همبستگى، روز به روز میان ملتهاى برادر و همسایه و مؤمن بیشتر شود.

- براى این‏كه نسبت به كارهاى مهم این سال و سالهاى آینده، سررشته‏اى در دست باشد، دو سه سرفصل را در مورد تلاش مشترك مردم و دولت مطرح مى‏كنم:

همچنین این عید سعید را به ایثارگران ملتمان، خانواده‏هاى عزیز شهیدان و نیز به جانبازان عزیز و آزادگان سرافراز و اسرا و مفقودان مظلوم ما كه در دست بیگانگان و دشمنانند و به خانواده‏هاى آنها و همچنین به همه كسانى كه در راه این كشور و انقلاب، به تلاشى بزرگ و دشوار سرگرمند، تبریك عرض مى‏كنم. امیدوارم خداى متعال حلول این سال جدید را براى ملت ما حلول بركت و خیر قرار دهد و براى آنها - به معناى حقیقى كلمه - این روز را روز نو و این سال را سال مباركى گرداند.

در نگاهى كه به سال گذشته مى‏افكنیم، احساس مى‏شود كه بحمداللَّه سالى پركار و پربار بود و هم دولت و مسؤولان كشور و هم آحاد ملت، كارهاى بزرگى را انجام دادند. امیدواریم خداى متعال، این خدمات و كارهاى بزرگ را از همه‏ى آنها - به فضل و لطف خود - قبول فرماید.

آیت الله خامنه ای

دولت و مجلس توانستند برنامه دوم را آغاز كنند، كارهاى مهمى را در كشور انجام دهند، قانونگزاران قانون وضع كنند و مسؤولان اجرایى، در زمینه آگاهى و پیشرفت امور كشور و سازندگى و كارهاى زیربنایى، آنچه را كه وظیفه آنهاست، به بهترین وجه انجام دهند.

همچنین وقتى به دستگاه قضایى كشور نگاه مى‏كنیم، امسال كارهاى خوبى براى مردم انجام گرفت كه امیدبخش بود: مبارزه با فساد و افراد فاسد و كسانى كه از بیت‏المال سوءاستفاده كرده و دست چپاول به آن گشوده بودند، صورت گرفت و محاكمه‏هایى انجام شد و خائنان به سزاى خودشان رسیدند. این، هنر بزرگ قوّه قضائیّه است كه امیدواریم همیشه همین‏طور باشد.

مردم هم در سال گذشته، حقّاً و انصافاً كارهاى عظیمى را انجام دادند. مهمترین كار مردم، حضور در صحنه انقلاب و سازندگى است. هم به دولت در انجام كارهایى كه در پیش داشت، كمك كردند - كه بدون كمك مردم، هیچ‏كس نمى‏تواند به طور موفّق، در این كشور كار مهمى را انجام دهد - و هم در صحنه انقلاب، حضور خود را نشان دادند و در راهپیماییها و در هر جایى كه لازم بود حضورى از آنها محسوس باشد و بخصوص در این برهه اخیر - در امر انتخابات - حضور جانانه‏اى از خود به نمایش گذاشتند. در حالى‏كه تبلیغات دشمن وانمود و اصرار مى‏كرد كه نسبت به انتخابات، فضا را تیره و تار نشان دهد و مردم را غایب از صحنه قلمداد كند. بحمداللَّه درصدى از مردم كه در انتخابات شركت كردند، نسبت به دوره‏هاى اخیرى كه آمار آنها به درستى در ذهنمان است، كاملاً بیشتر بود. مردم به شكل چشمگیرى حضور پیدا كردند و در این امر مهم شركت نمودند. البته نیمى از انتخابات هنوز باقى است كه امیدواریم آن را هم مردم به بهترین وجه انجام دهند.

ملت عزیز ما مى‏دانند كه سرنوشت كشور در دست آنها و بسته به اراده و همّت و ایمان آنهاست. بنابراین براى آینده، همه باید به تلاش و كار و حضور و تصمیم‏گیرى جدّى، عازم باشند. وقتى مردم در صحنه بودند و همّت كردند و خواستند، مسؤولان هم به‏كار تشویق مى‏شوند و كار را بهتر و بیشتر و جدّى‏تر انجام مى‏دهند.

براى این‏كه نسبت به كارهاى مهم این سال و سالهاى آینده، سررشته‏اى در دست باشد، دو سه سرفصل را در مورد تلاش مشترك مردم و دولت مطرح مى‏كنم:

من همه را به رعایت منابع مالى كشور توصیه مى‏كنم. كشور ما، كشور ثروتمندى است و مى‏تواند خود را به‏خوبى اداره كند و بسازد. حتى مى‏تواند به غیر از زمان حال، زمان آینده را هم پایه‏ریزى كند و تضمین و تأمین نماید؛ اما مشروط بر این‏كه موارد ثروت، به شكل صحیحى مورد ملاحظه قرار گیرد و در آن، اسراف و زیاده‏روى نشود. اسراف بد است و از نظر شرعى، گناه و حرام محسوب مى‏شود. از نظر منطق عقلانى و اداره كشور هم، یك كار ممنوع و زشت است و مخصوص كسان خاصى نیست. همه موظّفند اسراف نكنند - هم مسؤولان و كارگزاران و كسانى كه مأمور انجام كارهایى در دولت هستند و هم آحاد مردم - بنابراین، اگر ما توصیه مى‏كنیم از اسراف جلوگیرى شود و به تعبیر بهتر، با اسراف مبارزه شود؛ مخاطب ما همه - هم مسؤولان و هم آحاد مردم - هستند.

اسراف در ثروت عمومى و موجودیهاى این كشور و منابع طبیعى و نیز در آنچه كه با زحمت زیاد به دست مى‏آید و اسراف در نان و آب و انرژى و نیروى انسانى، همه اینها بد است. اسراف، نقطه مقابل آن توصیه‏اى است كه ما در سال گذشته و سالهاى قبل از آن عرض كردیم كه عبارت از «انضباط» است. اگر بخواهیم با اسراف مبارزه كنیم، باید براى این كار برنامه‏ریزى انجام گیرد و آن را مسؤولان دولتى انجام دهند. بنابراین، توصیه اوّل من، مبارزه با اسراف و زیاده‏روى و نابود كردن اموال عمومى و اموال شخصى است؛ چون اموال شخصى هم، به نحوى به اموال عمومى برمى‏گردد.

توصیه دیگرى كه براى سال جدید دارم و همیشه مى‏خواهم آن را مطرح كنم، توصیه به كار سازنده است. خیلى كسان كار مى‏كنند كه سازنده نیست. بعضى هم كارهایى مى‏كنند كه مخرّب است. همه باید تلاش نمایند كار سازنده بكنند. كار سازنده، مبارزه با دشمن است. اگر كسى براى علم و براى اداره كشور تلاش كند، با دشمن مبارزه كرده است. اگر كسى براى افزایش ثروت ملى تلاش كند، با دشمن این ملت و این كشور مبارزه كرده است؛ چون دشمن نمى‏خواهد این كشور به‏خوبى اداره شود و امور مردم به سهولت بچرخد. دشمن مى‏خواهد مشكل درست كند. باید با اداره صحیح و كار سازنده و صحیح و منطقى، با دشمن مقابله كرد.

مردم هم در سال گذشته، حقّاً و انصافاً كارهاى عظیمى را انجام دادند. مهمترین كار مردم، حضور در صحنه انقلاب و سازندگى است

بنابراین، در هر كارى كه شما هستید و در هر رشته‏اى كه كار مى‏كنید، باید كوشش كنید كار شما سازنده باشد. یعنى براى این كشور و این ملت و براى آینده، مفید فایده باشد. البته فایده‏ى شخصى هم، براى كارهاى آحاد مردم، یك هدف است؛ اما به این نباید اكتفا كرد. باید علاوه بر فواید شخصى، به منافع عمومى هم توجّه شود. بنابراین، توصیه به كار سازنده هم، توصیه دوم است. یك توصیه مهم دیگر هم هست كه مى‏خواهم بخصوص به مسؤولان دولتى و هر كسى از مردم كه به آنها كمك مى‏كند، تأكید كنم و آن، استنقاذ حقوق عمومى است. بسیارى هستند كه ثروتهاى بادآورده‏اى دارند، مالیات نمى‏دهند، از اموال عمومى به نفع شخصى خود استفاده مى‏كنند و بدون استحقاق بسیارى هستند كه مالیات و حقى را كه متعلّق به مردم است، از درآمد و كسب خود منع مى‏كنند و نمى‏دهند. این، كارِ ناروایى است. در جامعه ما باید در همه ذهنها و فكرها جا بیفتد كه منع مالیات و منع اداى حقوق عمومى دولت و ملت، یك خلاف و یك گناه است. مسؤولان دولتى باید تلاش كنند كه مالیات را - بخصوص - از كسانى كه ثروتهاى زیادى دارند و مالیات آنها در وضع كشور مؤثّر است، استنقاذ كنند؛ چون این حقّ مردم است و باید آن را به هر نحوى كه روا و شایسته است بگیرند. البته، طبقات متوسّط - كسانى كه آن‏طور ثروتها را ندارند - مالیات مى‏دهند و در دادن آن هم، آسان‏گیرتر هستند و سهلتر عمل مى‏كنند. كسانى هم هستند كه از امكاناتى كه در اختیار آنهاست و متعلّق به آحاد مردم است، ثروتهاى زیادى را به دست مى‏آورند. اینها، حقّ دولت را - كه حقّ این مردم است - ادا نمى‏كنند. بنابراین، گرفتن مالیات و اداكردن آن و كمك به دولت و استنقاذ مالیات، یك وظیفه است.

من در سال گذشته، به نكته‏اى توجّه كردم و آن این است كه جوانان ما، در عرصه‏هایى كه براى دشمنانمان هیچ خوشایند نیست، حضور جدّى و فعّالى دارند. مثلا در عرصه معنویّات، دشمن مى‏خواهد كه مردم ما - بخصوص جوانانمان - از معنویّات دور شوند. ما در سال گذشته، خبرهاى موثّقى داشتیم كه مجالس و اجتماعات دینى و عبادى و مساجد و نمازهاى جماعت، از حضور جوانان سرشار و مشحون است. حتّى مثلا اعتكاف كه یك مستحبّ بسیار مهمّى است و مخصوص كسانى بوده است كه در گذشته، به امور مستحبّه توجّه زیادى مى‏كردند. در سال گذشته دیدیم كه جوانان - حتّى جوانان دانشجو - اعتكاف مى‏كنند و تعداد اعتكاف كنندگان زیاد بودند. بنابراین، جوانان ما به معنویات توجّه كردند.

همچنین به علم روى آوردند. پیشرفت علم و تحوّل امور دانشجویى و افزایش تعداد دانشجویان در كشور، براى دشمنان ما هیچ خوشایند نیست و نمى‏توانند ببینند كه در كشور، این‏همه طلب علم مى‏شود و به این وسیله، آینده میهن تضمین و تأمین مى‏گردد. حتّى در صحنه مسابقات علمى دیدیم كه جوانان ما، پیشرفتهاى خوبى كردند كه همه اینها، مبارزه با استكبار محسوب مى‏شود و كمك به آینده كشور است.

همچنین در عرصه‏هاى ورزش هم، جوانان ما تلاشهاى زیادى كردند و كارهاى خوبى انجام دادند كه این را هم دشمنان ما نمى‏پسندیدند. بنابراین در سال گذشته، جوانان ما در همه عرصه‏هایى كه براى دشمنان، عرصه‏هاى مطلوبى در كشور نیست و حضور آحاد مردم - بخصوص جوانان - را در آن نمى‏پسندند، حاضر شدند و حضور برجسته‏اى از خود نشان دادند.

من مى‏خواهم عرض كنم كه این حضور را ادامه و بلكه افزایش دهید. همه مردم - بخصوص جوانان - باید هم در صحنه علمى و هم در صحنه‏ى معنوى و عبادى و هم در صحنه‏هاى اجتماعى - مثل كمك به آحاد مردم، كمك به مستمندان، ورزش و كارهاى گوناگون دیگر - شركت كنند. این هم توصیه دیگرى است كه اگر ان‏شاءاللَّه مورد توجّه مردم قرار گیرد - كه ان‏شاءاللَّه خواهد گرفت - یقیناً بر آینده ما اثر خواهد گذاشت.

مسأله انتخابات هم، مسأله مهمى است؛ چون در همین هفته‏هاى آینده، ما مسأله انتخابات را خواهیم داشت. تقریباً نیمى از انتخابات باقى است. همه آنچه را كه راجع به مرحله اوّلِ انتخابات عرض كردیم، در مورد این مرحله، به قوّت خود باقى است و بلكه از جهاتى شاید اهمیت بیشترى هم داشته باشد. مردم، مثل مرحله گذشته، به انتخابات اقبال نشان دهند و در صحنه انتخابات حضور پیدا كنند و كاندیداهاى مناسب را انتخاب نمایند. البته، بهترین كسانى را هم كه مى‏شود انتخاب كرد، كسانى هستند كه انسان نسبت به آنها اطمینان دارد كه وقتى وارد مجلس شوراى اسلامى شدند، مورد اعتماد و اطمینانند و خداى نكرده، دچار انحراف و فساد نخواهند شد و براى مردم و اسلام و مسلمین و رفاه امور كشور و پیشبرد اهداف انقلاب و گسترش و تعمیق ارزشهاى انقلابى، تلاش خواهند كرد و تحت تأثیر دشمن قرار نخواهند گرفت. نیروهاى انقلاب را به مجلس شوراى اسلامى بفرستید و ان‏شاءاللَّه مجلس را كامل كنید. آنچه كه تا كنون براى این كشور كار شده، به بركت انقلاب بوده است. آنچه هم كه بعد از این براى این كشور كار شود، به بركت انقلاب و اسلام انقلابى و احكام نورانى اسلام و دین خواهد شد.

امیدواریم ان‏شاءاللَّه خداى متعال توجّه كند و دعاهاى این ملت را مستجاب نماید و قلب مقدّس ولىّ عصر ارواحنافداه، بیش از گذشته به این ملت متمایل و متوجّه باشد و توسّلات و توجّهات آنها، مورد قبول و رضاى آن بزرگوار قرار گیرد و راه نورانى امام بزرگوارمان - كه همان راه خدا و شهدا وایثارگران و جانبازان است - ان‏شاءاللَّه ادامه پیدا كند و قلب مقدّس و روح مطهّر آن بزرگوار و روح شهیدان، از همه شما راضى باشد. بار دیگر این عید سعید را به همه شما عزیزان تبریك عرض مى‏كنم.

والسّلام علیكم و رحمةاللَّه و بركاته‏

تهیه و تنظیم: عطالله باباپور

گروه جامعه و سیاست