تبیان، دستیار زندگی
هر عملی که مهمتر باشد شیاطین بیشتر در مقام فریب بشر هستند حضرت صادق(ع) می فرماید: کسی که امانتی نزدش سپرده شد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیطان و یکصد دستیارش

شیطان

هر عملی که مهمتر باشد شیاطین بیشتر در مقام فریب بشر هستند حضرت صادق(ع) می فرماید: کسی که امانتی نزدش سپرده شد و به صاحبش بگردانید هزار گره از گره های آتش را از گردن خود باز نموده است. پس درادای امانت شتاب کنید. جز این نیست کسی که امانتی نزدش سپرده شد ابلیس بر او یکصد شیطان از دستیارانش را می گمارد تا او را وسوسه و گمراه سازند که در امانت خیانت کند و هلاکش کنند مگر کسی که خدا او را از شرّشان نگهدارد.

خیانت فقر می آورد

پیامبر اکرم(ص) می فرماید: امانت داری موجب ثروت و خیانت موجب تهیدستی است.

به حضرت صادق(ع) عرض کردند زنی در مدینه است که مردم دختران خود را برای تربیت نزد او می گذارند با این کسب ضعیف هیچ کس را در بی نیازی مانند او ندیدیم حضرت فرمود: او راستگو است و ادای امانت می کند و اینها روزی را وسیع می کند.

حضرت صادق(ع) می فرماید: "به طول رکوع و سجود شخص مؤمن منگرید چون ممکن است در اثر عادتش باشد که ترک عادت بر او سخت دشوار است لکن به راستگویی و امانت داری وی بنگرید" یعنی این دو خصـــلت است که بر قوّت ایمان و سعادتمندی شخص است.

امانت باید رد شود به هر که باشد.

روایات زیادی داریم که باید امانت به صاحبش برگردانده شود هرکس که باشد و وجوب ردّ امانت و حرمت خیانت تنها نسبت به مسلمان نیست بلکه با جمیع افراد بشر است. مسلمان یا کافر حتی نسبت به ناصبی ها که بدترین کفّارند.

حضرت صادق(ع) می فرماید: "از عذاب خداوند بترسید و امانت را به صاحبش برگردانید اگر کشنده علی(ع) مرا بر چیزی امین قرار داد هر آینه امانتش را به او بر می گردانم."

از خدا بترسید و امانت را به صاحبش برگردانید خواه سفید پوست باشد یا سیاه پوست هرچند از خوارج (دشمنان علی(ع)) یا اهل شام باشد.

شخصی از حضرت صادق(ع) پرسید: آیا حلال است از روی مکر و خیانت مال ناصبی (یعنی دشمن اهل بیت (ع)) را تصرّف کنیم؟ حضرت فرمود: کسی که ترا امین دانست از تو امید خیرخواهی داشت امانتش را به او برگردان هرچند کشنده ی حسین(ع) است.

و در روایت دیگری نیز حضرت صادق(ع) می فرماید: جز این نیست خدا پیغمبری را نفرستاد مگر اینکه مردم را وادار به راستگویی و ادای امانت به تمام مردم، نیکوکار باشند یا بدکار.

حضرت سجاد(ع) به شیعیان خود می فرمود: بر شما باد به ادای امانت، به خدائی که محمد(ص) را به راستی به پیامبری برگزید اگر کشنده پدرم حسین بن علی(ع) مرا بر شمشیری که با آن پدرم را کشته امین قرار دهد شمشیرش را به او رد می کنم.

برگرفته از کتاب گناهان کبیره از آیت الله دستغیب

                                                                                                                                                 تنظیم برای تبیان: پایدار


جهت خرید کتاب گناهان کبیره کلیک نمایید.

جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب حکمت وعرفان کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزار های تبیان کلیک نمایید.