تبیان، دستیار زندگی
جالب توجه این که همان کسانی که با تعدد همسر مخالفند (مانند غربیها) در طول تاریخ خود، به حوادثی برخورده اند که نیازشان را به...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعدد همسر؛ ممنوع؟!(3)

حلقه

ادامه مطلب از تعدد همسر؛ ممنوع؟!(2)...

جالب توجه این که همان کسانی که با تعدد همسر مخالفند (مانند غربیها) در طول تاریخ خود، به حوادثی برخورده اند که نیازشان را به مسأله تعدد همسر کاملاً آشکار ساخته است. مثلاً بعداز جنگ جهانی دوم احتیاج و نیاز شدیدی در ممالک جنگ زده و مخصوصاً کشور آلمان، به این موضوع احساس شد و جمعی از متفکران آنها را وادار ساخت که برای چاره جوئی و حل مشکل در مسأله ممنوعیت تعدد همسر، تجدید نظر کنند وحتی برنامه تعدد زوجات اسلام را از دانشگاه الازهر خواستند و تحت مطالعه قرار دادند، ولی در برابر حملات سخت کلیسا مجبور به متوقف ساختن این برنامه شدند و نتیجه آن همان فحشاء و بی بند و باری جنسی وسیعی بود که سراسر کشورهای جنگ زده را فرا گرفت.

از همه اینها گذشته گاه می شود که بر اثر عقیم بودن زن و علاقه شدید مرد به داشتن فرزند، تمایل منطقی نسبت به همسر دوم ایجاد می شود و یا گاهی براثر تمایلات شدید جنسی وعدم توانائی همسر اول برای انجام این خواسته غریزی، مرد خود را ناچار به ازدواج دوم می بیند، حتی اگر از طریق مشروع انجام نشود از طریق نامشروع، اقدام می کند. در این گونه موارد نیز نمیتوان منطقی بودن خواسته مرد را انکار کرد، و لذا حتی در کشورهایی که تعدد همسر قانوناً ممنوع است، عملا در بسیاری از موارد ارتباط نامشروع با زنان متعدد رواج کامل دارد، و یک مرد در آن واحد با زنان متعددی ارتباط نامشروع دارد.

مورخ مشهور فرانسوی گوستاولوبون قانون تعدد زوجات اسلام را که به صورت محدود و مشروط است یکی از مزایای این آئین می شمارد و به هنگام مقایسه آن با روابط آزاد و نامشروع مردان با چندزن در اروپا چنین می نویسد:

در غرب با وجود این که آب و هوا و وضع طبیعت هیچکدام ایجاب چنین رسمی (تعدد زوجات) نمی کند با این حال وحدت همسر چیزی است که ما آن را فقط در کتابهای قانون می بینیم!  والا گمان نمی کنم که بشود انکار کرد که در معاشرت واقعی غربی ها اثری از این رسم وجود داشته باشد، هیچ یک از مردان غربی در واقع به یک همسر اکتفا نمی کنند بلکه به غیر از همسر قانونی خود با زنانی به صورت نامشروع ارتباط دارند! راستی من متحیرم که تعدد زوجات مشروع و محدود شرق، از تعدد زوجات سالوسانه غرب چه چیز کم دارد؟ بلکه من می گویم که اولی از هر حیث از دومی بهتر و شایسته تر است.

البته نمیتوان انکار کرد که بعضی از مسلمان نماها بدون رعایت روح اسلامی این قانون از آن سوء استفاده کرده و برای خود حرم سراهای ننگینی برپا نموده و به حقوق زنان و همسران خود تجاوز کرده اند ولی این عیب از قانون نیست و اعمال آنها را نباید به حساب دستورهای اسلام گذاشت، کدام قانون خوبی است که افراد سودجو از آن، بهره برداری نامشروع نکرده اند؟

نکته دوم:

در آیه شریفه که مربوط به تعدد همسر است چنین آمده است: "فَاِن خِفتُم اَلا تَعدِلوا فَواحِده" اگر مردی ترس از عدم رعایت عدالت میان همسران را داشت حق ازدواج با بیش از یک همسر را ندارد.

دقت کنید!

نفرمود اگر مردی یقین داشت بلکه فرمود: اگر مردی در دل خود حتی ترس از این که نتواند عدالت را میان همسران رعایت کند، حق ندارد بیش از یک همسر اختیار کند و این نهایت دقت در رعایت حقوق زنان است.

برگرفته از کتاب شبهات اینترنتی

                                                                                                                                                 تنظیم برای تبیان: پایدار


جهت خرید کتاب شبهات اینترنتی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب حکمت و عرفان کلیک نمایید.

جهت خرید کتب ادبی کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.