تبیان، دستیار زندگی
محافل خبری غرب معتقدند انتصاب دنیس راس به عنوان مشاور ویژه در امور ایران و آسیای جنوب غربی، هر قدر در جهت جلب رضایت اسرائیل بوده، در قبال ایران بدترین گزینه بوده و بدتر از وی را نمی شد انتخاب کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اوباما به جاى چراغ سبز چراغ قرمز را روشن کرد

محافل خبری غرب معتقدند انتصاب دنیس راس به عنوان مشاور ویژه در امور ایران و آسیای جنوب غربی، هر قدر در جهت

دنیس راس

جلب رضایت اسرائیل بوده، در قبال ایران بدترین گزینه بوده و بدتر از وی را نمی شد انتخاب کرد.

پایگاه خبری میدل ایست آن لاین با اشاره به ابراز تمایل رئیس جمهور و وزیر خارجه جدید آمریکا برای تعامل با ایران به ویژه بر سر افغانستان می نویسد: اوباما خواستار گفت وگو با ایران بر سر طیف وسیعی از مسائل از جمله برنامه هسته ای و حمایت تهران از حزب الله و حماس است. اما مشکل اینجاست که دنیس راس- مخالف شناخته شده ایران که تا همین اواخر به عنوان مقام ارشد در موسسه سیاست های خاور نزدیک واشنگتن به خدمت مشغول بود- اکنون به عنوان یک مقام کلیدی وارد صحنه شده است. موسسه یاد شده بخشی از لابی طرفدار اسرائیل در واشنگتن است و راس به عنوان نماینده سابق آمریکا در روند صلح خاورمیانه به چشم طرفدار پروپا قرص اسرائیل نگریسته می شود.

راس به عنوان نماینده سابق آمریکا در روند صلح خاورمیانه به چشم طرفدار پروپا قرص اسرائیل نگریسته می شود

میدل ایست آن لاین می افزاید: انتصاب راس بحث برانگیز بود. انتظار این است که وی نفوذ چشمگیری بر سیاست آمریکا در قبال ایران داشته باشد. تصور اینکه شخص نامناسب تر از این برای این سمت انتخاب شود، مشکل است. تمام تجربه دیپلماتیک راس عملا به مناقشه اسرائیل- فلسطین گره خورده است و او تجربه اندکی در پرداختن به موضوع ایران دارد. بدتر اینکه راس در اواخر سال گذشته به موسسان گروه تندرویی به نام اتحاد در برابر ایران هسته ای پیوست که ایران را «خطری برای صلح جهانی» خوانده است و ماموریت خود را هشدار دادن به آمریکایی ها درباره چنین خطری معرفی کرده است. شاید انتصاب راس از سوی کلینتون برای بدست آوردن دل اسرائیل در واشنگتن بوده است، زیرا اسرائیل نگران گفت وگوی ایران و آمریکا است. اما به نظر نمی رسد این اقدام با استقبال تهران مواجه شده باشد، زیرا واکنش آن کشور چیزی بین تردید و خشم بود.

گفتنی است اوباما برای ریاست کارکنان کاخ سفید نیز یک صهیونیست دوآتشه (رام ایمانوئل) را برگزید.

منبع: کیهان، تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور