تبیان، دستیار زندگی
یکی از بهترین راه ها که می توان به سبب آن این سه مشکل را حل کرد مسئله تعدد همسر است که از زمان های دور در جوامع مختلف بوده...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعدد همسر؛ ممنوع؟!(2)

عشق

ادامه مطلب از تعدد همسر؛ ممنوع؟!(1)...

خلاصه:

یکی از بهترین راه ها که می توان به سبب آن این سه مشکل را حل کرد مسئله تعدد همسر است که از زمان های دور در جوامع مختلف بوده و اسلام نیز آن را برای مردی که فرهنگ آنرا داشته باشد و بتواند عدالت را در میان همسران رعایت کند جائز دانسته است.

در اینجا چند نکته را متذکر می شویم.

نکته اول:

به طور کلی ما در برابر مشکلاتی که از تفاوت های بین زن و مرد به وجود آمده سه راه بیشتر نداریم:

- مردان تنها به یک همسر در همه موارد قناعت کنند و زنان اضافی (مانند زنانی که شوهرانشان در جنگ ها یا تصادف ها و ... کشته شده اند) تا پایان عمر بدون همسر باقی بمانند و تمام نیازهای فطری و خواسته های درونی خود را سرکوب کنند.

- مردان فقط دارای یک همسر قانونی باشند ولی روابط آزاد و نامشروع جنسی را با زنانی که بی شوهر مانده اند به شکل معشوقه برقرار سازند.

- مردانی که قدرت دارند بیش از یک همسر را اداره کنند و از نظر جسمی و مالی و اخلاقی مشکلی برای آنها ایجاد نمی شود و قدرت بر اجراء عدالت کامل در میان همسران و فرزندان خود دارند به آنها اجازه داده شود که بیش از یک همسر برای خود انتخاب کنند.

مسلماً غیر از این سه راه، راه دیگری وجود ندارد.

اگر بخواهیم راه اول را انتخاب کنیم باید با فطرت و غرائز و نیازهای روحی و جسمی بشر به مبارزه برخیزیم و عواطف واحساسات اینگونه زنان (یعنی زنان بی شوهر) را نادیده بگیریم، این مبارزه ای است که پیروزی در آن نیست و به فرض که این طرح عملی شود جنبه های غیرانسانی آن بر هیچ کس مخفی نیست.

و اگر راه دوم را انتخاب کنیم باید فحشاء را به رسمیت بشناسیم و تازه زنانی که به عنوان معشوقه مورد بهره برداری جنسی قرار می گیرند نه تأمینی دارند و نه آینده ای و شخصیت آنها در حقیقت لگدمال شده است و اینها اموری نیست که هیچ انسان عاقلی آن را تجویزکند.

بنابراین تنها راه سوم باقی می ماند که هم به خواسته فطری و نیازهای غریزی زنان پاسخ مثبت می دهد و هم از عواقب شوم فحشاء و نابسامانی زندگی زنان بی شوهر برکنار است و جامعه را از گرداب گناه بیرون می برد.

البته باید توجه داشت که جواز تعدد زوجات با این که در بعضی از موارد یک ضرورت اجتماعی است و از احکام مسلم اسلام محسوب می شود اما تحصیل شرائط آن در امروز با گذشته تفاوت بسیار پیدا کرده است، زیرا زندگی در سابق یک شکل ساده و بسیط داشت و لذا رعایت کامل مساوات بین زنان آسان بود و از عهده غالب افراد برمی آمد ولی در عصر و زمان ما باید کسانی که می خواهند از این قانون استفاده کنند مراقب عدالت همه جانبه باشند و اگر قدرت بر این کار را دارند چنین اقدامی بنمایند، اساساً  اقدام به این کار نباید از روی هوا و هوس باشد.

ادامه مطلب در تعدد همسر؛ ممنوع؟!(3)

برگرفته از کتاب شبهات اینترنتی

                                                                                                                                                 تنظیم برای تبیان: پایدار


جهت خرید کتاب شبهات اینترنتی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب حکمت و عرفان کلیک نمایید.

جهت خرید کتب ادبی کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.