تبیان، دستیار زندگی
چرا اسلام به مردان اجازه داده که چند همسر داشته باشند؟ آیا این اهانت به مقام زن نیست؟...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعدد همسر؛ ممنوع؟! (1)

حلقه

کتاب شبهات اینترنتی تالیف هادی کردان حاوی پاسخ به شبهاتی است که سایت های ضد اسلامی و ضد شیعی در فضای اینترنت منتشر کرده اند که از منابع معتبر اسلامی به آنها پاسخ داده شده است. این کتاب شامل چهار فصل است:

فصل اول: پاسخ به شبهات قرآنی

فصل دوم: پاسخ به شبهات زنان

فصل سوم: پاسخ به شبهات اهل سنّت

فصل چهارم: پاسخ به شبهات اعتقادی

اکنون بخوانید بخشی از فصل پاسخ به شبهات زنان را:

چرا اسلام به مردان اجازه داده که چند همسر داشته باشند؟ آیا این اهانت به مقام زن نیست؟

قبل از ورود در جواب دو مقدمه را برای شما بیان می نماییم.

- باید در نظر داشته باشیم که احکام و دستورات اسلام از روی تعقل و با نگاه کلی به جامعه صادر می شود ولو اینکه با طبع بعضی ها سازگار نباشد، در اسلام همیشه مصالح جامعه بر مصالح فردی مقدم بوده است.

- تعدد همسر هزاران سال قبل از اسلام میان جوامع مختلف رسم بوده است که ما به مواردی اشاره می کنیم. در ایران قدیم و باستان، در میان بابلیان و آشوریان، یونانیان که مترقی ترین ملتهای قدیم از حیث فرهنگ بودند، در خانواده امپراطوری روم که تعدد ازواج امری عادی به حساب می آمد، عرب جاهلیت که گاه تا حدود بیست زن اختیارمی کردند، برهمائی های هندوستان که همین الان هم تعدد ازواج در میان آنها مرسوم است، در تورات در فصل یازده از کتاب اول ملوک آیه یک تا پنج اشارتی به تعدد ازواج سلیمان پیغمبر دارد و ...

از این مقدمه نتیجه می گیریم که اسلام اولین دین و یا آئینی نبود که تعدد همسر را جائز دانست بلکه در ملل و ادیان مختلف قبل از اسلام نیز این امر وجود داشت. قرآن کلیات این طرح را آن هم با شرائط خصوصی به تصویب رساند.

اصل جواب: تفاوتهای تکوینی میان زن و مرد باعث مشکلاتی در جامعه می شود که ما در سه قسمت هم به تفاوت ها و هم به مشکلات پیامد آن اشاره می کنیم و آنگاه درمی یابید که یکی از بهترین و متعادل ترین راه ها برای رفع این مشکلات مسئله تعدد ازواج است.

تفاوت اول:

نوع آمارها نشان می دهد که معدل سنی زنها بیشتر از مردان است، زیادی عمر زنان به خاطر آن است که با چالش های اجتماعی کمتر برخورد می کنند و طبیعتاً علت فرسایش آنها هم کمتر است مثلاً اگر جنگی پیش آید اکثر کشته ها از مردان هستند و یا اگر تصادفی و صانحه ای رخ دهد اکثر کشته ها از مردان هستند.

مشکل پیدا شده از این تفاوت: به مرور زمان تعداد زنان در جامعه بیشتر از مردان می شود و توازن در جامعه از بین می رود که باید چاره ای اندیشید. (که یکی از بهترین راه ها برای حل این مسئله تعدد همسر است)

تفاوت دوم:

دختران و زنان زودتر به زوج علاقه پیدا می کنند مثلاً شما می بینید یک آقاپسر دوازده ساله دنبال توپ می دود ولی در همان سن دختر خانم جلوی آینه به زلف خود می نگرد.

مشکل پیدا شده از این تفاوت: با توجه به زوج طلبی زودرس در زنان و زیادی تعدد آنها نسبت به مردان باید چاره ای اندیشید تا توازن بین عرضه (زنان) و درخواست (مردان) در جامعه یکسان شود (که یکی از بهترین راه ها برای حل این مشکل مسئله تعدد همسر است.)

تفاوت سوم:

سن زایش در زنان کلاً حدود سی و پنج سال است و با رسیدن به سن پنجاه سالگی حالت یأس به آنها دست داده و یائسه می شوند. اما مردان حدّ خاص و معینی ندارند و تا نود سالگی هم می توانند صاحب فرزند شوند.

مشکل پیدا شده از این تفاوت: قلت زمان زایش برای زنانی که تعدادشان زیاد است و از آن طرف کثرت وقت (برای فرزند دار شدن) برای مردانی که تعدادشان کم است ایجاب می کند که برای بقاء نسل بشر اقدامی صورت بگیرد چرا که اگر به همین نحو بگذرد و در همه دوران مردان تنها مجاز به ازدواج با یک همسر باشند در مدت زمان طولانی نسل بشر رو به انقراض می رود. (که یکی از بهترین راه ها برای حل این مشکل نیز تعدد همسر است.)

ادامه مطلب در تعدد همسر؛ ممنوع؟!(2)...

برگرفته از کتاب شبهات اینترنتی

                                                                                                                                                 تنظیم برای تبیان: پایدار


جهت خرید کتاب شبهات اینترنتی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب حکمت و عرفان کلیک نمایید.

جهت خرید کتب ادبی کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.