تبیان، دستیار زندگی
به آنان كه ایمان آورده و در راه خدا به هجرت و جهاد روى آورده‌اند مژده به رحمت و خشنودى پروردگار و بهشت هاى پرنعمت داده خواهد شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عجب پاداشی !

بهشت

بشارت های قرآنی (4)

در سلسله مطالب بشارت های قرآنی به بررسی آیاتی از قرآن کریم که مژده و بشارت داده اند؛ می پردازیم. در این مطلب در مورد بشارت های که مومنان داده شده است خواهیم پرداخت.

بشارت های مومنان

1. بشارتهاى دنیوى:

الف. در آیاتى به مؤمنان مژده پیروزى و خلافت در زمین داده شده است:

وقتى دلهاى مجاهدان بدر از اضطراب لبریز شده بود و در پى فریادخواهى به سوى پروردگار و پس از اجابت دعایشان خداوند، براى ایجاد آرامش در قلبهاى آنان فرشتگانى را براى بشارت و پیروزى فرستاد:

«وَمَا جَعَلَهُ اللّهُ إِلاَّ بُشْرَى لَكُمْ وَلِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُكُم بِهِ؛ و این کار را جز برای شادمانی و دلگرمی شما نکرد» (آل عمران/126)

* * * * * * *

ب. رؤیاهاى راستین، از مژده‌هاى زندگى دنیوى است.

رسول خدا صلى الله علیه وآله این رؤیاها را جزیى از اجزاى نبوت ‌خوانده و به عنوان «مُبَشِّرات» از آنها یاد‌كرده‌است.

* * * * * * *

ج. بادها در طبیعت نقش مژده دهندگان رحمت پروردگار (باران) را بر عهده دارند كه پیشاپیش از آمدنش خبر مى‌دهند:

«وَهُوَ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیَاحَ بُشْرًا بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاء مَاء طَهُورًا؛ و اوست آن كس كه بادها را پیش از باران رحمتش بشارت دهنده فرستاد، و از آسمان آبى پاك و پاك كننده نازل كردیم» (فرقان/48)

2. بشارتهاى اخروى:

مؤمنانى كه در دنیا با ایمان و عمل صالح زندگى كردند، در آخرت شاهد تحقق وعده‌هاى الهى خواهند بود:

«وَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فِی رَوْضَاتِ الْجَنَّاتِ ... ذَلِكَ الَّذِی یُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ؛ و كسانى كه ایمان آورده و كارهاى شایسته كرده‏اند، در باغ‏هاى بهشتند... این پاداشى‏ است كه خدا بندگان خود را كه ایمان آورده و كارهاى شایسته كرده‏اند بدان‏ مژده مى‏دهد» (شوری/22و23)

در این آیه واژه «یُبَشِّر» به معنای مبالغه در بشارت هاى فراوان است، براساس آیه‌اى دیگر به آنان كه ایمان آورده و در راه خدا به هجرت و جهاد روى آورده‌اند مژده به رحمت و خشنودى پروردگار و بهشت هاى پرنعمت داده خواهد شد و بشارت براى ایمان آورندگان به جاودانگى در باغ هایى كه نهرها در آن جارى است. آیات متعدد دیگر كه به‌وعده‌ها و پاداشهاى الهى اشاره دارد، از جمله بشارت هاى اخروى است.


بخش دین و اندیشه

مهدی ملکی